صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۵۰۶۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 14 شهریورماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): به همان اندازه که مجاهدت حسین‌بن‌علی(علیه‌السلام) و یارانش به عنوان صاحبان پرچم، با موانع برخورد داشت و سخت بود، به همان اندازه نیز مجاهدت زینب(علیهاالسلام) و مجاهدت امام سجاد(علیه‌السلام) و بقیه‌ بزرگواران، دشوار بود... درسی که اربعین به ما می‌دهد، این است که باید یاد حقیقت و خاطره‌ شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگهداشت.(1368/6/29) *اربعین حسینی، یادآور مظلومیت امام حسین(علیه‌السلام) را به شیعیان راه ایشان تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

اگر زینب(علیها‌السلام) نبود

دو سال پس از واقعه عاشورا پسر حنظله غسیل الملائکه که نامش عبدالله بود علیه یزید قیام کرد. عبدالله ابن‌حنظله فرد مورد اعتماد مدنی‌ها بود که حاصل شب زفاف پدرش قبل از شهادت در جنگ احد هست. عبدالله و گروهی از مدینه به شام رفتند تا رفتار و گفتار یزید را از نزدیک ببینند و شخصیت وی را بشناسند و برای مردم مدینه گزارش کنند. زمانی که از شام برگشتند در معرفی یزید چنین گفتند: «قدمنا من عند رجل لیس له دین، یشرب الخمر و یعزف بالطنابیر و یلعب بالکلاب» «از نزد مردی آمدیم که دین ندارد، شراب می‌خورد و ساز می‌نوازد و با سگ‌ها بازی می‌کند.»
اینکه یزید دین نداشته نیاز به کنکاش عمیق در کتب تاریخی نیست و می‌توان از اشعاری که در زمان حضور رأس حسین(علیه‌السلام) در شام هم سرود این بی‌دینی را احساس نمود. شعر معروف «لَعِبَتْ هاشِمُ بِالْمُلْکِ فَلاَ خَبَرٌ جاءَ وَ لاَ وَحْىٌ نَزَلْ لَیْتَ أَشْیاخِی بِبَدْر شَهِدُوا جَزَعَ الْخَزْرَجُ مِنْ وَقْعِ الاَسَلْ» «فرزندان هاشم (رسول خدا) با سلطنت بازى کردند، و در واقع نه خبرى (از سوى خدا) آمده بود و نه وحیى نازل شده! کاش بزرگان من که در جنگ بدر کشته شده بودند، امروز مى‌دیدند که قبیله خزرج چگونه از ضربات نیزه به زارى آمده است!» نشان می‌دهد که یزید اصلا چیزی به نام دین اسلام را نپذیرفته است.
به همین دلیل باید نزاع امام حسین(ع) را نزاع دو مکتب کفر و ایمان نامید. به همین خاطر است که امام حسین(ع) به صراحت می‌فرماید: «مِثْلِي لَا يُبَايِعُ مِثْلَهُ». در این جا هنر زینب شدن و زینبی بودن مشخص می‌شود. ورود اسرا به کربلا و خطبه حضرت زینب را باید مصداق اعلای جنگ روایت‌ها دانست. شام توسط یزید ابن‌ابوسفیان برادر معاویه به اسلام گرویده بود و پس از یزید ابن‌ابوسفیان نیز معاویه و یزید ابن‌معاویه بر آنجا حاکم شده بودند. لذا در شام اسلام اموی حاکمیت داشت و اگر زینب(علیها‌السلام) در کاخ یزید خطبه نمی‌خواند هیچ وقت مردم شام اهل بیت(ع) را نمی‌شناختند.
روشنگری زینب کبری(س) یک خطبه عادی نبود چرا که دل شامیان را متزلزل کرد و آنها را با خاندان اهل بیت(ع) آشنا نمود. این روشنگری به گفته شیخ عباس قمی تا آنجا پیش رفت که نزديك بود مردم به قصر يزيد بريزند و او را بكشند. لذا هنر اصلی زینب(س) را برتری در جنگ روایتی دانست که طرف مقابل تلاش داشت تا حسین(ع) و عاشورا را در کربلا دفن کند. و این نکته درستی است که اگر زینب نبود کربلا در کربلا می‌ماند و می‌مرد.

یعقوب ربیعی

 

▼ گزارش روز

ناتوانی در سانسور نقشه راه ظهور

هم‌زمان با برگزاری پیاده‌روی بزرگ اربعین، بسیاری از رسانه‌های غربی فارسی‌زبان، از بازتاب و پوشش دادن این رویداد بزرگ سرباز زده‌اند و با مشغول کردن خود به مسائل حاشیه‌ای در منطقه، سعی در بی‌اهمیت جلوه دادن این مراسم دارند؛ اما اربعین سانسور شدنی نیست.
گزاره خبری: 1ـ یورو نیوز درباره شرکت میلیونی مردم در اربعین حسینی می‌نویسد: «این مراسم که از آن به‌ عنوان یکی از باشکوه‌ترین مراسم مذهبی یاد می‌شود با حضور بیش از بیست میلیون دوستدار امام حسین، امام سوم شیعیان در امنیت کامل برگزار شده است. در این مراسم، دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری از کشورها و شهرهای مختلف هر یک به سبک و سیاق و به زبان خود عزاداری می‌کردند. همه آنها اما یک‌صدا نام حسین را فریاد می‌زدند. خیابان‌های اطراف حرم امام حسین(علیه‌السلام) مملو از جمعیت بود.»

2ـ نشریه آمریکایی «هافینگتون پست» درباره پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) می‌نویسد: «اگر می‌خواهی اسلام حقیقی را بشناسی، به زیارت اربعین برو، زیرا مراسم ارزش‌ها و الگوهاست.»

3ـ رسانه‌های چینی، به ناتوانی رسانه‌های غربی در سانسور اربعین اشاره می‌کنند و می‌نویسند: «اربعین 20 میلیونی آن‌قدر صدایش بلند بود که رسانه‌های غربی و عربی نتوانستند خیل عظیم عاشقان سید و سالار شهیدان را نادیده و پاسخ به ندای پیچیده در گوش اعصار «هل من ناصر ینصرنی» را ناشنیده بگیرند.»
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ ظهور مکمل اربعین: رابطه تنگاتنگ قیام امام حسین(ع) و قیام حضرت مهدی(عج) وجود دارد. درواقع ظهور امام زمان(عج) و حکومت آن حضرت مکمل قیام امام حسین(ع) است. باید منتظر ظهور آن حضرت بود تا آثار درخشان این انقلاب ظاهر گردد.

2ـ معرفی امام زمان(عج): در احادیث و روایات معتبر آمده است که حضرت بقیة‌الله الاعظم‌(ارواحنالتراب‌ مقدمه الفداء) به هنگام ظهور، خود را با شاخصه فرزند امام حسین(علیه‌السلام) به مردم دنیا معرفی می‌فرمایند. پس مردم دنیا باید امام حسین(ع) ما را بشناسند... . آیا راهپیمایی میلیونی اربعین که همه ‌ساله نیز بر تعداد و شمار زائرانش افزوده می‌شود بخشی از معرفی امام حسین(ع) به جهانیان نیست؟

3ـ تبلیغ اسلام واقعی: غربی‌ها سال‌هاست که تلاش می‌کنند جریانات و فرق انحرافی را به‌عنوان اسلام به جهانیان معرفی کنند. آنها اسلامی سنی مذهب را «داعش» و اسلام شیعه را «تشیع انگلیسی» معرفی می‌کنند. نقطه اشتراک این دو فرقه انحرافی در تبلیغ و شناساندن به غیرمسلمانان «خون و بی‌رحمی» است. شیعه انگلیسی با «قمه‌زنی‌های روز عاشورا» و داعش با «کشتار و بی‌رحمی علیه مسلمانان و غیر مسلمانان» تبلیغ می‌شود؛ اما اربعین چهره بسیار متفاوت از اسلام را به جهانیان مخابره می‌کند: خبرنگار روزنامه آمریکایی «‌هافینگتون پست» در این خصوص می‌نویسد: «گردانندگان موکب‌ها، جلوی زائران را می‌گیرند، با آنها راه می‌روند و از آنها خواهش می‌کنند که دعوت آنها را بپذیرند که اغلب شامل یک مجموعه کامل از خدمات مناسب برای پادشاهان است؛ در ابتدا پاهای شما ماساژ داده می‌شود، سپس غذای گرم و خوشمزه تعارف می‌کنند و بعدازآن از شما دعوت می‌شود که استراحت کنید، در حالی‌که لباس‌های شما شسته و اطوزده می‌شود و بعد از بیداری به شما بازگردانده می‌شود و البته همه این کارها رایگان و با مهربانی صورت می‌گیرد».
نکته پایانی؛ در فرمایشات رهبر معظم انقلاب برخی از نشانه‌های نهفته در راهپیمایی اربعین «عشق همراه با بصیرت»، «وحدت حسینی»، «قوت اسلام، حقیقت و جبهه مقاومت»، «نصرت الهی برای امت اسلامی»، «پیشرفت فرهنگ معنوی»، «دوستی مردم ایران و عراق» می‌باشد، به عبارت دیگر پیاده‌روی اربعین نقشه راهی به مدت 1400 سال دارد و هنوز در مسیر رسیدن به قله است.

فرهاد کوچک‌زاده

 

▼ اخبار

1ـ واکنش‌ها به یک توقیف

پایگاه خبری انتخاب توقیف شد. این پايگاه به‌دلیل تخلف از قانون مطبوعات و مصوبات شورای عالی امنیت ملی توقیف و پرونده آن به مرجع قضایی ارجاع شد. انتخاب علاوه بر چندین گزارش که مصداق تخلف بودند، به‌تازگی نیز ويدیویی با تیتر «حراج برند ایران/ سیاست خارجی ایران چرا اینقدر تضعیف شده است؟» منتشر کرده بود که در آن مطالبی خارج از حدود قانون و مغاير با منافع ملی و بر عليه سياست‌های اصولی نظام در سياست خارجی طرح شده بود. عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به این خبر واکنش نشان داده و گفت: «توقیف پایگاه خبری انتخاب، گامی دیگر به سوی تقویت رسانه‌های فرامرزی و انتقال مرجعیت رسانه‌ای از داخل به خارج است.» ادعایی که بی‌جواب نمانده و علی علیزاده، تحلیلگر مسائل سیاسی ساکن انگلیس در جوابش نوشت: «انتخاب در چند ماه گذشته دروغ‌هایی منتشر کرده که اینترنشنال و BBC منتشر نمی‌کردند. در موارد بسیاری اصلا سورس اخبار جعلی برای رسانه‌های خارجی بوده. در یک سال گذشته، رسما اتاق جنگ روانی نه فقط علیه دولت رئیسی بلکه علیه کل دولت‌ـ ملت‌ ایرانی بوده‌. یک «ایران‌اینترنشنال داخلی» تمام عیار. توقیف کافی نیست. باید مشخص شود «اسپانسر مالی» انتخاب کیست و چه شخصیت‌های سیاسی دُم‌کلفت و دارای مصونیتی پشت‌پرده‌‌اش هستند.»

2ـ مخالفان یک خط ریلی

فرهیختگان در واکنش به کلنگ‌زنی خط ریل بصره به شلمچه نوشت: «سه جریان مخالف این خط ریلی هستند.» به نوشته فرهیختگان «خط ریلی «بصره‌ـ شلمچه» نزدیک به 22 سال است که قرار شده احداث شود اما هر بار دست‌هایی از پشت پرده وارد عمل شده و مانع از اتصال ریلی ایران‌ـ عراق می‌شوند اما این همه مخالفت برای چیست؟ یک اتصال ریلی ساده، چرا باید تا این اندازه با مخالفت روبه‌رو شود؟ پای چه ذینفعانی در میان است؟ به طور خلاصه مخالفان و دلایل آن در سه دسته قابل تقسیم است: مخالفان داخل عراق، علت: کم‌رنگ شدن بندر فاو؛ مخالفان منطقه‌ای، علت: بازارهای ترکیه و عربستان در سوریه، لبنان و اردن؛ مخالفان فرامنطقه‌ای، علت: بازارهای مدیترانه در اختیار اروپاست؛ و همچنین آمریکا با تکمیل کریدور شرق‌ـ غرب و ورود چین به عرصه رقابت در مدیترانه مخالف است.

3ـ توهم پیرمرد

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «هرچقدر که سنش بالاتر می‌رود خردمندتر می‌شود و با وجود انتقاداتی که از او مطرح شده، اما بازنشسته نمی‌شود و در انتخابات بعدی شرکت خواهد کرد.» بایدن در سخنرانی خود مقابل اتحادیه‌های کارگری در شهر فیلادلفیا به مناسبت روز کارگر افزود: «من چیزی به شما می‌گویم، همانطور که می‌دانید شخصی گفت که بایدن پیر شده است و دیگر شایسته اداره کشور نیست. ببینید، این درست نیست، تنها چیزی که با بالا رفتن سن می‌آید... مقداری خرد است.» بایدن در پایان گفت: «من برای مدت طولانی، شاید بیشتر از هرکس دیگری در سیاست بودم. شما قضاوت کنید. من با کمک شما به این کار ادامه خواهم داد.» بایدن 80 ساله به دنبال انتخاب مجدد برای دومین دوره ریاست‌جمهوری در انتخابات 2024 است.

4ـ ورود صهیونیست‌ها ممنوع

به گزارش المیادین، رسانه‌های عبری اعلام کرده‌اند که عربستان مجوز حضور وزرای رژیم صهیونیستی در کنفرانس یونسکو را لغو کرده است. رسانه‌های صهیونیستی این اقدام عربستان سعودی را چراغ قرمز این کشور به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی توصیف کرده‌اند. این در حالی است که رسانه‌ها چندی پیش گزارش داده بودند که عربستان با امضای قراردادی موافقت کرده تا نمایندگان رژیم صهیونیستی در کنفرانس کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) که در 10 سپتامبر در ریاض برگزار می‌شود، شرکت کنند. طبق آنچه پایگاه خبری «والا» صهیونیستی گزارش داده بود، این توافق پس از ماه‌ها مذاکره میان نمایندگان یونسکو و مقامات عربستان سعودی امضا شده بود.

 

▼ اخبار کوتاه

تصمیم بدون ضمانت/ محمدحسین شریف‌زادگان، وزیر اسبق رفاه گفت: «در دولت قبل، مصوب کردند، اجاره‌بها نباید بیش از 20 درصد افزایش یابد، آیا اجرا شد؟ چرا اجرا نشد؟ چون ضمانت اجرایی نداشت. در آلمان افزایش بیش از 20 درصدی اجاره‌بها خلاف قانون است. در کانادا هیچ صاحب‌خانه‌ای حق ندارد قیمت اجاره مستاجرش را بیش از 2/5 درصد افزایش دهد.»

فروپاشی ناتو/ مجله آمریکایی آتلانتیک نوشت: «در صورتی‌ که ترامپ یا یک جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا پیروز شود، احتمالاً واشنگتن کمک به کی‌یف را متوقف خواهد کرد و اتحادیه اروپا باید برای احتمال نابودی ناتو به‌دست واشنگتن در مدت‌زمان کوتاهی بعد از آن آمادگی داشته باشد. ناتو احتمالاً تا سال 2025 فرو می‌پاشد.»

شفایافتگان اغتشاشگر/ خالد پیرزاده یکی از لیدرهای اغتشاشات سال گذشته که در راستای کسب اعتبار بیشتر مدعی بود توسط مأمورین امنیتی مهره‌های کمرش شکسته و مادام‌العمر فلج شده است! چند ماه پس از آزادی با پای خودش در مراکز تجاری رفت و آمد می‌کند! تا بار دیگر ثابت شود دروغگویی با براندازی عجین شده است.

رسوایی دیگر در لیبی/ روزنامه الاخبار اعلام کرد به یک سند دیپلماتیک سری دست یافته و مطلع شده نخست‌وزیر لیبی سال 2022 با رئیس موساد گفت‌و‌گویی تصویری داشته است. دیدار وزرای خارجه لیبی و صهیونیست‌ها موجب جنجال در لیبی و فرار وزیر خارجه آنها به ترکیه شد.

آرزویی که برآورده شد/ سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در دیدار با خانواده شهید غلام‌عباس عباسی و دو نفر از مجروحان حادثه تروریستی حرم شاهچراغ با درخواست سفر به مشهد آنها موافقت کرد.

جاسوس در بند/ سوئد بازداشت جاسوس خود در ایران را تأیید کرد. یوهان فلودروس یک شهروند سوئدی است که برای دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا کار می‌کرد و 500 روز است که در ایران در بازداشت است.

دلارزدایی واقعیت جهانی/ ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با یک رسانه ترکیه‌ای اعلام کرد که دلارزدایی فقط خواسته مسکو نیست و به یک واقعیت جهانی تبدیل شده است.

صهیونیست‌ها در منامه/‌ الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با حضور عبداللطیف الزیانی همتای بحرینی خود به صورت رسمی سفارت رژیم صهیونیستی در منامه را افتتاح کرد.

 

ما را از نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود با خبر کنید.

50002452424

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات