صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۴۷۶۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه 20 خردادماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما همه وظیفه داریم؛ نخبگان وظیفه دارند؛ هسته‌های انقلابی وظیفه دارند؛ فعالان دانشگاهی، فعالان حوزوی، صاحبان جایگاه‌های اجتماعی به ویژه کسانی که حرف آنها به گوش مردم می‌رسد، مردم حرف آنها را می‌شنوند، اینها وظیفه دارند؛ وظیفه این است که ایمان‌ها را تقویت کنند، امیدها را تقویت کنند، شبهه‌ها را برطرف کنند، شیوه‌های دشمن در شبهه‌آفرینی و یأس‌آفرینی را خنثی کنند.(1402/3/14)
 
▼ حرف روز
امیدها در تبریز زده شد
استقبال پرشور از رئیس‌جمهور کشورمان در تبریز در شرایطی اتفاق افتاد که دشمن داخلی و خارجی سعی کرده بود که کشور را در یک شرایط ملتهب امنیتی و اقتصادی قرار دهد. انباشت بحران‌های معیشتی که حاصل یک دهه عقب‌ماندگی و درجا زدن کشور از یک‌سو و آشوب‌های خیابانی از سوی دیگر، باعث شده بود محور صهیونیستی‌ـ آمریکایی در کنار سلطنت‌طلبان و منافقین با امیدواری نسبت به آینده به دنبال برنامه‌ریزی برای ضربه زدن بیشتر به امنیت، اقتصاد و روان جامعه ایرانی باشد. رصد دقیق رفتار دشمنان انقلاب اسلامی در طول یک سال اخیر نشان می‌دهد که آنها با تمرکز بر ذهن و ادراک جامعه به دنبال فاصله‌گذاری بین مردم و نظام بودند. در این وضعیت دشمن تلاش می‌کرد با کوبیدن بر طبل ناکارآمدی‌ها از طریق رسانه و افراد نفوذی داخلی مردم را نسبت به آینده ناامید کند. استقبال خیره‌کننده مردم آذربایجان شرقی در شرایط کنونی از رئیس‌جمهوری کشورمان نشان داد که تمام رفتارهای ضد ایرانی دشمن در ناامیدسازی جامعه با شکست روبه‌رو شده است و امید در جامعه زنده است. این سفر علاوه بر متن، یک رویکرد فرامتنی نیز دارد که به برخی از آن اشاره می‌گردد: 
الف‌ـ سفر دولت به استان آذربایجان شرقی در ادامه دور دوم سفرهای استانی رئیسی می‌باشد. رفتار مردم نشان داد که دور نخست سفرهای استانی دولت غیرنمایشی بوده است و مردم متوجه عملی شدن وعده‌های دولت در دور نخست شدند. بنابراین با تحقق هر وعده‌ها رضایت مردم از دولت افزایش یافته و بدون شک در شهرهای دیگر نیز حماسه‌ای دیگر از استقبال مردم از دولت را شاهد خواهیم بود.
ب‌ـ گزاره دیگری تأثیرگذار بود و مردم به سمت حمایت از دولت کشاند، مشی دولت در ارتباط‌گیری با مردم است که دولت و ملت را همدل کرده است. این دولت سیزدهم و به تبع آن رئیس دولت بدون واسطه در بین مردم حضور پیدا می‌کند و از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار می‌گیرد، به معنی همدلی و همراهی دولت با مردم است.
استقبال پرشور مردم شهریار از رئیس‌جمهور را باید جلوه روشنی از ایمان و امید جامعه نسبت به امکان بهبود شرایط و عبور از بزنگاه دشوار فعلی دانست. از این‌رو برخلاف تبلیغات دشمن، مردم نسبت به نظام و انقلاب خود حساس بوده و در همه شرایط همراه انقلاب خود می‌باشند. از این‌رو مردم تبریز امیدها را در جامعه زنده و دشمن را ناامید ساختند.
اکبر معصومی
 
▼ گزارش روز
اقدام مثبت قاضی‌القضات و الزامات پیش‌ رو
در سال‌های اخیر، یکی از جنبه‌های قابل تقدیر و نقاط مثبت سران سه قوه، حضور میدانی در پایین‌ترین سطوح اقتصادی و مبادی نظام توزیع در کشور می‌باشد. این اقدامات علاوه بر اینکه می‌تواند منشأ برکات فراوانی شود، زمینه رفع چالش‌های موجود را نیز فراهم می‌کند.
گزاره خبری: دیروز حجت‌الاسلام اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در جریان سفر به استان مازندران از بنادر و گمرکات این استان، شامل بندر‌های «امیرآباد» واقع در شرق مازندران و «نوشهر» در غرب این استان بازدید نمود. در جریان سرکشی حضوری رئیس قوه قضائیه از بندر امیرآباد، انباری مشاهده شد که بیش از ۲ هزار و ۹۱۳ تُن ذرت موجود در این انبار فاسد شده است. همچنین در همین گمرک وجود ده هزار تن روغن فاسد شده نیز قابل توجه بود.
گزاره تحلیلی: 1ـ رویه فعلی رئیس قوه قضائیه در این بازدید‌ها و سرکشی‌ها که در جهت بستن مبادی فسادزا و شناخت نارسایی‌های قانونی و همچنین ساماندهی ساختارهای ناظر بر واردات و صادرات انجام می‌پذیرد، امری مبارک است که دورنمایی مثبت را در رفع خلأ‌های قانونی متبادر می‌سازد. مخصوصا که ورود مجدانه قوه قضائیه به موضوع معضلات گمرکات، انبار‌های بنادر و اموال تملیکی و توقیفی و همراهی سایر قوا بسیار ملموس است. از این حیث تلاش و خستگی‌ناپذیری سران سه قوه بسیار قابل تقدیر است. 2ـ نکته اساسی اینکه این بازدید‌های میدانی باید منتج به نتیجه‌های ملموس در جهت رفع نارسایی‌های قانونی و بهبود سیاست‌های راهبردی کشور شود. وگرنه اصل نظارت حضوری، اگرچه به صورت جزیره‌ای مشکلاتی را در بنادر و گمرکات تعدیل می‌کند ولیکن از حیث ساختاری درمانگر معضلات اساسی نخواهد بود. برای مثال برخی مشکلات بندر امیرآباد همان مشکلاتی هستند که در جریان بازدید جناب اژه‌ای از گمرکات بوشهر در مرداد سال گذشته نمایان بودند. بدیهی است از آن زمان تاکنون باید خلاء‌های قانونی حل و فصل می‌شدند که متأسفانه مشاهده همان معضلات بنادر جنوبی، آن هم بعد از یک سال در بنادر شمالی کشور مؤید این موضوع است که برخی نارسایی‌ها به صورت ریشه‌ای درمان نشده‌اند. بنابراین آسیب‌شناسی این معضلات نظام توزیع، زمانی مؤثر واقع می‌شود که با اقدامات راهبردی در رفع آنها در ابعاد کلان اقتصادی همراه شود. 3ـ فاسد شدن کالاهای استراتژیک در گمرکات کشور که به کرات مشاهده می‌شود، امری کم‌اهمیت نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد، آن هم در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد. اما آنچه از این معضل، دردآورتر است وجود ناهماهنگی بین ساختارهای کشور مثل بانک مرکزی، وزارت صمت، اموال تملیکی، اداره استاندارد، سازمان بازرسی و... می‌باشد که باعث ایجاد سرریشه‌های فساد گردیده و خسارت هنگفتی را بر بیت‌المال وارد نموده است. 4ـ دولت باید بداند، مادامی که تودرتوی نهادی، موازی‌کاری و ناهماهنگی میان نهادهای اقتصادی به فجیع‌ترین شکل وجود دارد، نه‌تنها موجبات زیان اقتصادی را فراهم می‌سازد بلکه قادر به مهار تورم نیز نخواهد بود. موازی‌کاری و تودرتوی نهادی، نشتی سیستم را بالا برده و چابکی آن را تحلیل می‌برد، پاسخ‌گویی و مسئولیت‌پذیری را کاهش می‌دهد، فساد را تکثیر می‌کند، ارتزاق از بودجه را افزون می‌کند و در نهایت هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده را متضرر و ناراضی می‌کند.
نکته پایانی؛ رهبر معظم انقلاب در اول فروردین‌ماه فرمودند: «دولت تصدی‌گری را بایستی کم کند، و نظارت را باید زیاد کند؛ دخالت را کم کند، نظارت را زیاد کند... امروز هم یکی از کارهای اساسی‌ای که دولت محترم باید انجام بدهد، این است که با دقت، با مراقبت، با نظارت لازم مدیریت‌های اقتصادی را به خود مردم بسپارد.» امیدواریم سران سه قوه به اجرایی شدن این توصیه رهبر معظم انقلاب اهتمام ورزند.
علی محمدی
 
▼ اخبار 
1ـ ایران هاب گازی منطقه می‌شود
خبرگزاری روسی راشاتودی نوشت: «ایران با همکاری کشورهای اتحادیه اوراسیا می‌خواهد به هاب گازی منطقه تبدیل می‌شود. جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد با وجود تحریم‌های آمریکا به عنوان بازی‌گردان اصلی تجارت گاز در منطقه باشد. ایران با شرکای تجاری خود با اتحادیه اوراسیا برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه همکاری می‌کند. این اقدام یکی از تلاش‌های ایران برای تقویت همکاری منطقه‌ای و ارتقای موقعیت خود در بازار انرژی جهانی است. ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان است که با وجود تحریم‌های آمریکا، عمده محصولات گازی و نفتی خود را به بازارهای آسیایی می‌فروشد. قرار است پروژه جدید گازی در منطقه عسلویه در استان بوشهر اجرا شود. این میدان گازی 33 تریلیون مترمکعب گاز دارد و با همکاری کشورهای ترکمنستان، روسیه و قطر، ایران به هاب گازی منطقه تبدیل می‌شود. ایران و روسیه برای ایجاد پلتفرم جارت گاز الکترونیک در شمال ایران مذاکره می‌کنند. روسیه و ایران همکاری‌های خود را در حوزه انرژی توسعه می‌دهند. به طوری که شرکت بزرگ گازپروم روسیه به دنبال توسعه مشترک میدان کیش و پارس جنوبی در ایران است این پروژه به دنبال مایع‌سازی گاز و عرضه آن به بازارهای جهانی است.»
 
2ـ نه کپی است نه فتوشاپ
«تال اینبار» کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی به قابلیت‌های هایپرسونیک فاتح اشاره کرده و می‌گوید: «موشک جدید ایران، یک تهدید بسیار واقعی و چالش فناوری برای این رژیم است که به طور بالقوه می‌تواند استراتژی‌های درگیری دفاع موشکی بالستیک غرب را هم به چالش بکشد. رژیم صهیونیستی برای مقابله با تهدید جدید موشک‌های مافوق صوت ایران، باید سامانه‌های دفاع موشکی چند لایه خود را ارتقا دهد. قابلیت عملیاتی این موشک در لایه‌های بالای جو و توان نقطه‌زنی آن کاملاً قابل تأیید است. فتاح یک موشک منحصر به‌فرد ساخته شده توسط متخصصان ایرانی است که کپی از هیچ طرح دیگری نیست و جمهوری اسلامی ایران توانسته با آن، شکاف فناوری خود را با جوامع موشکی شرقی و غربی کند و نشان داده که برای دستیابی به این فناوری‌ها متکی به حمایت دیگر کشورها از جمله کره شمالی و روسیه نیست.»
 
3ـ اتهام‌زنی مجدد آمریکایی‌ها
کاخ سفید با تکرار اتهامات بی‌اساس علیه ایران در ارتباط با جنگ اوکراین مدعی شد: «روسیه از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است و همکاری نظامی آن با تهران به نظر در حال افزایش است. کاخ سفید ادعا کرد که مسکو به مواد خام از ایران برای احداث کارخانه پهپادسازی دست یافته که ممکن است تا یک سال دیگر وارد چرخه فعالیت شود. دولت بایدن مدعی شد که روسیه، همکاری دفاعی بی‌سابقه‌ای را به ایران پیشنهاد کرده که شامل موشک‌ها و تجهیزات الکترونیک و دفاع هوایی می‌شود.» پیش از این ایران از اوکراین و غربی‌ها خواسته بود استنادات خودشان را منتشر کنند که اوکراینی‌ها در جلسات مشترک با ایران برای بررسی موضوع به علت فقدان مستندات شرکت نکردند.
 
4ـ پلیس بد شروع به سنگ‌اندازی کرد
سی‌وپنج قانونگذار آمریکا در نامه‌ای به رهبران کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان (تروئیکای اروپا)، سه عضو اروپایی توافق هسته‌ای (برجام) خواستند مکانیسم ماشه را ذیل برجام علیه ایران فعال کنند. در این نامه ادعا شده است: «تخطی‌های ایران از برجام‌ـ فعال کردن سانتریفیوژ‌های پیشرفته و پیدا کردن تخصص در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در سطح تسلیحاتی‌ـ بازگشت‌ناپذیرند. حتی اگر درباره توافق جدید مذاکره شود، اجازه دادن اینکه ایران بند‌های غروب توافق پیشین را حفظ کند، باعث خواهد شد که هر توافقی بی‌فایده شود.»‌ چنین رویکرد خصمانه‌ای در حین مذاکرات را بسیاری از کارشناسان ایجاد بازی پلیس خوب‌ـ پلیس بد برای امتیازگیری تفسیر می‌کنند.
 
▼ اخبار کوتاه
پهپاد سپاه ناجی صیاد ایرانی/ به دنبال نامساعد شدن شرایط جوی در خلیج‌فارس، یک فروند شناور صیادی حامل دو نفر از صیادان جزیره ابوموسی بعد از خراب شدن موتور و از کار افتادن Gps شناور، به مدت سه روز در دریا سرگردان و مفقود شدند. در پی این حادثه یگان‌های اطلاعات و عملیات منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران با سامانه‌های اشراف اطلاعاتی پهپاد و گشت‌های دریایی موفق شدند این شناور را در نزدیکی آب‌های امارات شناسایی و به کمک آنها بشتابند.
 
حل یک مشکل ۲۰ ساله/ رئیس‌جمهور در آیین افتتاح پروژه‌های آب و برق در شهرستان میانه گفت: «در حالی‌که اطراف این منطقه رودخانه‌های متعددی وجود دارد، اما به‌ دلیل عدم استفاده درست و مناسب از ظرفیت‌های خدادادی و مدیریت صحیح منابع آبی، مردم میانه سال‌ها دچار مشکل شده بودند. افتتاح تصفیه‌خانه و خط آبرسانی، به مشکلات ۲۰ ساله آب شرب مردم میانه پایان می‌دهد.»
 
خبری از توافق موقت نیست/ پس از خبرسازی‌های کذب پیرامون توافق موقت در موضوع هسته‌ای، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد: «هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام وجود ندارد و در دستور کار نیست.» سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید هم گفته بود: «هر گزارشی درباره هر توافق موقت این چنینی نادرست است.»
 
نشستی بدون قطعنامه/ روز گذشته نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی بدون صدور قطعنامه علیه ایران پایان یافت. کارشناسان معتقدند: همکاری و تعامل سازنده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی و گزارش مثبت مدیرکل درخصوص پیشرفت توافقات پادمانی و نصب دوربین‌های نظارتی آژانس در فردو و نطنز، مانع از صدور قطعنامه علیه ایران شد.
 
اتصال ایران به ریل اروپا/ پروژه راه‌آهن میانه‌ـ بستان‌آباد‌ـ تبریز، ترانزیت ریلی ایران را برای نخستین‌بار به اروپا متصل می‌کند. اتصال به راه‌آهن نخجوان، ایروان و تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.
 
دنیا رو به پیری/ بررسی رشد جمعیت کشورها نشان می‌دهد کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه با کاهش میزان موالید و جمعیت مواجهند. در میان کشورهای کره جنوبی، ایتالیا، ژاپن، چین، برزیل و آمریکا، تنها آمریکا جمعیت رو به افزایش خواهد داشت.
 
لیره روی ویبره/ کاهش ارزش پول ملی ترکیه که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده بود، طی روز جاری شدت گرفت به طوری که ارزش برابری لیره در مقابل دلار نسبت به قبل از انتخابات، ۱۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات