صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۵۰۵۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 13 شهریورماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما یاد رئیس‌علی دلواری را از این جهت گرامی می‌داریم که این مرد شجاع، در راه اعتقاد دینی خود، تنها و در غربت با دشمنان جنگید... یک مرد جوان، در همین سنین جوانیِ شما جوانان، در مقابل انگلیسی‌ها ایستادگی کرد. البته امروز با آن روز خیلی فرق کرده است؛ امروز همه‌ ملت ایران در مقابل قدرت‌های متجاوز ایستاده‌اند.(1370/10/13)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
هنری به نام اقناع
«زبان دولت در بیان آنچه انجام گرفته متأسفانه زبان رسایی نیست؛ اتفاقات خوبی که افتاده، به آن اندازه‌ای که شایسته و حقش است، در نظر مردم و ذهن مردم منعکس نشده.» این بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیئت دولت در هفته قبل بود. واقعیت قضیه آن است که با وجود اینکه دولت خدماتی را ارائه داده و شبانه‌روزی تلاش کرده است؛ اما حتی برخی حامیان دیروز و امروز دولت از خدماتش آگاه نیستند و گاه حامیان به منتقد و مخالف تبدیل شده‌اند. اما برای رفع این اشکال چه باید کرد؟
پیوست رسانه‌ای داشته باشیم: رسانه‌ها تا عمق خانه‌ها نفوذ کرده‌اند. کوچک و بزرگ، پیر و جوان در جامعه ما یک گوشی به دست گرفته و خبر می‌خوانند. در این جامعه که نفوذ شبکه‌های اجتماعی تا 75 درصد پیش‌بینی شده، داشتن پیوست رسانه‌ای از نان شب هم واجب‌تر و ضروری‌تر است. به همین دلیل بود که یکی از دستورات‌ رهبری به دولت «کارآمدسازی فعالیت‌های رسانه‌ای دولت» بود.
با مردم حرف بزنیم: منتقدان یکی از اشکالاتی که به دولت قبل وارد می‌کردند، این بود که با مردم سخن نمی‌گفتند و بخشی از اعتراضات بنزینی نتیجه همین گفت‌وگو نکردن با مردم بود، اما از دولتی که اسم و عنوان مردم را یدک می‌کشد، انتظار می‌رود مسئولانش با مردم سخن بگویند، مردم را اقناع کنند و از ظرفیت مردم در حل مشکلات بهره ببرند.
با نخبگان ارتباط بگیریم: یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر صحبت و ارتباط‌گیری با نخبگان و دانشجویان بود. نخبگان هم می‌توانند خوب پیشنهاد دهند و هم می‌توانند با زبان و قلم‌شان به اقناع جامعه کمک کنند. البته الزامی که وجود دارد عدم خط‌کشی در مواجهه با نخبگان است. به تعبیر رهبری، «نخبگان کشور صاحبان فکرند، صاحبان طرحند، راهنمایی‌های خوبی می‌کنند، نکات خوبی به نظرشان می‌رسد؛ ارتباط با نخبگان را حتماً دنبال کنید و بخش‌های مختلف دنبال کنند و داشته باشند.»
دیدن بهتر از شنیدن: راهیان پیشرفت یکی از اقدامات جدید مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی است. یک جوان وقتی تجهیزات نظامی و پروسه ساخت آن را ببیند، دیگر منتقد ساختار دفاعی نمی‌شود؛ وقتی سختی گازرسانی و آب‌رسانی و تولید برق را ببیند، سختی‌های طاقت‌فرسای خدمات را فهم خواهد کرد و... . همیشه گفته‌اند دیدن بهتر از شنیدن است.
مطمئن باشیم مردم ما با کسی لج و لجبازی ندارند و اگر بدانند خدمتی صورت گرفته، شکرگزار و همراه می‌شوند و این نیازمند هنری به نام «اقناع» است.  
یعقوب ربیعی
 
 
▼ گزارش روز
چهار حماسه و یک تأمل
12 شهریور سالروز شهادت رئیسعلی دلواری و روز مبارزه با استعمار انگلیس است. خلیج‌فارس و استان بوشهر از دیرباز محل مبارزه و رویارویی با استعمار بوده است. بنابراین، ما در تاریخ چهار حماسه اصیل مبارزه با استعمار را شاهدیم.
حمله اول انگلیس به بوشهر در سال 1254 قمری، مصادف با 1217 شمسی بود، زمانی که محمدشاه قاجار در زمان سلطنت بر ایران، هرات را تصرف کرد، بریتانیا یک پایگاه مهم خود در افغانستان را از دست داد و به شاه ایران پیام داد که اگر هرات را آزاد نکنید، ما به بوشهر حمله می‌کنیم. در زمان حمله بریتانیا به بوشهر یکی از علمای سرشناس این شهر به نام «شیخ حسن آل عصفور» فتوای جهاد می‌دهد. در این جهاد با همت شیخ سلمان و باقرخان تنگستانی، انگلیسی‌ها مجبور به عقب‌نشینی به خارگ می‌شوند.
حمله دوم بریتانیا به بوشهر در سال 1273 قمری، مصادف با 1236 شمسی بود. در پی تحریکات دوست‌محمدخان، حاکم کابل در دست‌اندازی به قندهار و به دنبال آن هرات، حسام‌السلطنه و سلطان مراد میرزا به فرمان ناصرالدین شاه هرات را تصرف می‌کنند. در شنبه، ششم دسامبر 1856 میلادی کشتی انگلیسی‌ها در خور هلیله بوشهر لنگر می‌اندازد. با پیاده شدن قوای انگلیس، احمدخان و باقرخان تنگستانی با یکصد نفر از رزمندگان بوشهری، قوای انگلیس را در ساحل هلیله متفرق می‌کنند و با ایثار خون‌های پاک رزمندگان تنگستانی، قلعه بهمنی تصرف می‌شود؛ اما سرنوشت جنگ از ابتدا معلوم بود. بوشهر سقوط کرد. «ژنرال اوترام» با کشتار بیرحمانه در 1857م/ 1274ق، بوشهر را تصرف کرد و احمدخان تنگستانی در نبرد تن به تن با انگلیسی‌ها در خون خود غلتید.
حمله سوم در هشتم اوت 1915 میلادی/ 17 مرداد 1294 خورشیدی بود که چهار کشتی انگلیسی به نام‌های جونو، پیراموس، لورنس و دلهوزی در بندر بوشهر لنگر انداخته و شمار فراوانی سرباز گوش به فرمان سیاست انگلیس را پیاده کردند؛ اما باز هم بوشهری‌ها از پای ننشستند و قیام رئیسعلی دلواری در خلال جنگ جهانی اول نقطه عطفی در مبارزات مردم جنوب به شمار می‌رود. با رشادت رئیسعلی انگلیسی‌ها شکست سختی می‌خورند و تا مدت زیادی نمی‌توانند بر رئیسعلی دلواری و یارانش تفوق یابند. تا اینکه در گیرودار حمله انگلیسی‌ها به شهر بوشهر در دوازدهم شهریور 1294 ش، برابر با 23 شوال 1333 ق (سوم سپتامبر1915 میلادی)هنگامی که رئیسعلی دلواری در محلی به نام تنگک صفر قصد شبیخون به قوای انگلیسی‌ها را داشت؛ مورد هدف قرار گرفت وبه شهادت رسید.
و حماسه چهارم متعلق به حماسه شهید نادر مهدوی در شکستن کمر ناو بریجتون یا الرخاست. این نفتکش که تلاش داشت تفوق غربی‌ها در جنگ نفتکش‌ها را نشان دهد، در فاصله 13 مایلی غرب جزیره فارسی، در اثر برخورد با مین‌های کار گذاشته شده از سوی سردار شهید مهدوی و یارانش منفجر شد؛ به گونه‌ای که حفره‌ای به بزرگی 43 متر مربع در بدنه آن ایجاد شد. در پی این حماسه، حاج سید احمدخمینی به شهید مهدوی می‌گوید که دل امام را شاد کردید.
آنچه گفته شد بازخوانی حماسه‌های دریایی در طول تاریخ نیست؛ بلکه یادآوری دو موضوع است. موضوع اول اینکه هرچندخطه ما از این حماسه‌ها و بزرگمردی‌ها بسیار دارد؛ اما همیشه مغفول مانده است و نسل‌های جدید از آن اطلاعی ندارند و شوربختانه در نسل دهه‌های 60 و 70 باید داستان جعلی پتروس را به عنوان فداکاری می‌خواندند. نکته دوم اینکه این حماسه‌ها می‌تواند محل خلق آثاری شود که علاوه بر جلوه‌های بصری و هنری به پویایی هویت و تاریخ ایرانی در اذهان جامعه به ویژه نسل جدید کمک می‌کند.
 
 
▼ اخبار 
1ـ به اسم مردم علیه مردم
جزئیاتی از فعالیت گروهک تروریستی ارتش مردمی در کرمان منتشر شد. معاون سیاسی‌ـ امنیتی استاندار کرمان گفت: «اقدامات ایذایی از طریق حریق و انفجار در مناطق مختلف مخصوصاً در سه نقطه حیاتی و حساس در دستور کار گروه تروریستی وابسته به «گروهک ارتش مردمی» در کرمان بود. زمان شکل‌گیری ارتش مردمی کرمان بعد از اغتشاشات سال گذشته بود.‌ یک صفحه اینستاگرامی از طریق فردی به نام شاهین زحمتکش(خواننده رپ) که نام مستعار او «شاهین لو» است و در سال 1362 در زندان اوین متولد شده و پدر او عضو گروه نفاق بود، ایجاد شد.‌ این گروه یکی از فعال‌ترین گروهک‌های تروریستی ماه‌های اخیر است. هسته اولیه این گروهک بازداشت شد و تعداد زیادی بمب‌های دست‌ساز و کیت‌های الکترونیکی با قدرت انفجار بالا کشف شد.‌ انفجار مرقد شهید سلیمانی و پمپ بنزین از اهداف این گروهک بود و آنها تا مرحله جاگذاری بمب پیش رفته بودند.‌ این گروهک پرچم رژیم صهیونیستی را از پل فرهنگیان آویزان و بلافاصله به کانال‌های آن طرف آبی تصاویر را مخابره کردند.»
 
2ـ یاک 130 از دید صهیونیست‌ها
روز شنبه رسانه‌ها خبر دادند که هواپیماهای آموزشی ارائه شده از سوی روسیه در ایران فرود آمدند. دو فروند هواپیمای یاک 130 در پایگاه نیروی هوایی ایران ثبت شد که به رنگ‌های این نیرو رنگ‌آمیزی شده بودند. به گفته برخی رسانه‌ها، هواپیماهای آموزشی پیشرفته به خلبانان کمک خواهند کرد تا هواپیماهای جنگنده پیشرفته سوخو 35 را که قرار است دریافت کنند، آموزش دهند. این خبر از دید صهیونیست‌ها دور نمانده و «شای لوی» گزارشگر نظامی خبرگزاری «والاه» رژیم صهیونیستی طی گزارشی نوشت: «گامی دیگر در همکاری نظامی ایران و روسیه. هواپیماهای آموزشی پیشرفته ساخت روسیه «یاک‌ـ130» در پایگاه نیروی هوایی ایران در اصفهان مستندسازی شد. مشخص نیست این ویدئو که حداقل دو فروند از این نوع در پایگاه ایران را نشان می‌دهد، چه زمانی گرفته شده است، اما گمان می‌رود که آنها به تازگی به آنجا منتقل شده‌اند. برآورد دیگر این است که در پی همین قرارداد تأمین تسلیحات، روس‌ها جنگنده‌های پیشرفته سوخوی «سوـ35» را به ایران تحویل خواهند داد.»
 
3ـ سفیر ایران در راه حجاز
سفیر جدید ایران در عربستان در آخرین مصاحبه پیش از سفر به ریاض برای آغاز مأموریت خود گفت: «من در آستانه عزیمت به ریاض با وزیر محترم امور خارجه ملاقات و توصیه‌های ایشان را مبنی بر توسعه و تحکیم مناسبات با عربستان دریافت کردم. ما امیدواریم بتوانیم در چارچوب اصل همسایگی که مورد توجه آیت‌الله رئیسی، ریاست محترم جمهور است، این مناسبات را پیش ببریم. ما در ابتدای راه هستیم، ما در 10 مارس روابط خود را آغاز کردیم و شش ماه پرتلاش را پشت سر گذاشتیم و توانستیم سازمان و ساختاربندی کار با یکدیگر را پیش ببریم. در شش ماه گذشته سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور را افتتاح کردیم، تبادل کادر دیپلماتیک انجام شده، اعلام رسمی روابط صورت گرفته، وزرای خارجه دو کشور در پایتخت‌های یکدیگر با هم دیدار کرده و گام بعدی که تبادل سفراست هم ان‌شاءالله انجام خواهد شد.»
 
4ـ آگهی‌های دروغین مسکن
55 درصد آگهی‌های فروش خانه در سکوهای اینترنتی غیرواقعی است. «فرهاد صادقی»، کارشناس مسکن این خبر را در گفت‌وگو با «فارس» مطرح کرده و گفته است: «براساس نتایج یک بررسی علمی، 55 درصد آگهی‌های مِلکی ثبت‌شده در سکوهای فروش برخط اطلاعات غلط دارند یا اصلاً چنین ملکی در آن منطقه وجود ندارد. طبق این بررسی علمی، با ثبت 5000 آگهی کاذب می‌توان قیمت مسکن در یک منطقه تهران را تا 25 درصد افزایش داد.» مشاور وزیر راه هم گفته است، برای حل این مشکل در گام اول هر کدام از آگهی‌های مسکن که اطلاعاتش با اطلاعات سامانه املاک مطابقت داشته باشد، با یک برچسب تأیید از سایر آگهی‌ها مجزا می‌شود.
 
 
▼ اخبار کوتاه
ارثیه شوم/‌ براساس آمارهای وزارت اقتصاد، اعتبار مورد نیاز برای بازپرداخت اصل و سود اوراق بدهی دولتی از حدود 60 هزار میلیارد تومان در سال 1399 به 5/174 هزار میلیارد تومان در سال 1401 و 229 هزار میلیارد تومان در سال 1402 رسیده است.‌ طبق آمارها، حدود 165 هزار از این ارقام مربوط به بازپرداخت اصل و سود اوراق سال‌های 1397 تا 1400 بوده که از این مقدار، 145 هزار میلیارد تومان آن ارثیه دولت روحانی است که باید در سال 1402 تسویه شود.
 
متوهم نباشید/ «علی مطهری» در مصاحبه با «فارس» گفته است: «این تیپ‌هایی که از این شعار «زن، زندگی، آزادی» حمایت می‌کنند، دنبال چیز دیگری هستند و از اصلاح‌طلب‌ و اصول‌گرا عبور کرده‌اند. استفاده اصلاح‌طلبان از این شعار به نظرم تأثیری ندارد در اینکه بخواهند این قشر را جذب کنند. هدف این قشر براندازی است نه اصلاح.»
 
سرمایه‌گذاری پهپادی/ رسانه ترکیه‌ای در گزارشی از توانایی پهپادی ایران گفت: «ایران که در سال‌های اخیر در بازار پهپادها سرمایه‌گذاری کرده تا حرفی برای گفتن داشته باشد، آشکارا به این هدف رسیده و ادعا می‌کند برخی از کشورهای اروپایی به دنبال خرید پهپادهای ایرانی هستند.»
 
گندم 23 هزار تومانی/ رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران گفت: «قیمت پیشنهادی ما در بنیاد ملی گندم‌کاران برای هر کیلوگرم گندم 23 هزار تومان است. نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید امروز در شورای قیمت‌گذاری در وزارت جهاد نهایی می‌شود»
 
حقوق بی بشر/ «آماتو» نخست‌وزیر پیشین ایتالیا مدعی شد، نیروی هوایی فرانسه در سال 1980 یک هواپیمای مسافربری در ایتالیا را با فرض بر اینکه «معمر قذافی» دیکتاتور لیبی در آن حضور دارد، سرنگون کرد و باعث کشته‌شدن 81 مسافر هواپیما شد.
 
همه عاشقت می‌شوند/ بلاگرهای اروپایی و آمریکایی حال و هوای اربعین را به تصویر کشیدند. این دو بلاگر معتقدند: «این مقدار از سخاوت باورنکردنی است! موکب‌‌ها تعریف انسانیت، سخاوت و محبت است، آرمان‌هایی که حسین(ع) با آن شناخته می‌شود.»
 
رشد 17 درصدی زائران اربعینی/ رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: «تاکنون 3 میلیون و 646 هزار و 262 زائر برای زیارت عتبات عالیات از مرزهای کشور خارج شدند و 17 درصد افزایش زائر در مقایسه با ادوار گذشته داشتیم.»
 
سرمایه بزرگ دولت/ رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت گفت: «اعتماد رهبری به دولت سرمایه گرانسنگی است. اعضای دولت رهنمودهای رهبر انقلاب را تکلیف اداری و دستور کار الزامی خود بدانند.»
 
عزاداری در محضر ولی/ مراسم عزاداری اربعین حسینی دانشجویان روز اربعین در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات