صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۴۵۶۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 15 فروردین‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): هدف[دشمن]، ضعیف کردن جمهوری اسلامی بود، اما آنچه در صحنه اتفاق افتاد، درست بعکس آن چیزی بود که آنها خواسته بودند. جمهوری اسلامی نشان داد که قوی است.(1402/1/1)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
زندگی جاری است
سال جدید در حالی آغاز شده است که کشور در شش ماه پایانی سال گذشته با اغتشاشات متعدد و و ناامنی ذهنی مواجه گردیده بود. ماجرای اغتشاشات به بهانه مرگ مهسا امینی هر چند کشور را در مهرماه مشغول به خود کرده بود، اما از آن به بعد در مسیر مهار و کنترل قرار گرفت و با شیبی نزولی روز به روز از توان فتنه‌گران کاسته شد اوج این ناکامی آنجایی بود که در راهپیمایی 22 بهمن جمعیتی میلیونی در سراسر کشور برای بیعت با انقلاب اسلامی به میدان آمد که در چند سال اخیر نظیری برای آن یافت نمی‌شود.
همین کافی بود تا صحنه‌گردان‌های خارج‌نشین اغتشاشات فاز خود را تغییر داده و به جای اردوکشی‌های کم‌رمق و تکرار فراخوان‌های سوخته، همه توان خود را برای تداوم ناامنی ذهنی جامعه با ایجاد بحران در بازار ارز و طلا دنبال کنند و از دیگرسو سناریوی ایجاد مسمومیت در مدارس را کلید زنند.
با فرا رسیدن بهار آخرین دست و پا زدن‌های دشمنان این ملت نیز بی‌ثمر ماند و مردم ترجیح دادند تعطیلات عیدانه را فرصتی برای فراموشی همه خزعبلات رسانه‌ای گذشته قرار دهند! و بیش از همیشه به مسافرت و استراحت بپردازند! حال که زندگی‌ها در سال جدید با انگیزه‌های بیشتری برای تلاش و تکاپو آغاز شده است، هر اقدامی که تلاش کند تا بار دیگر روند عادی زندگی مردم را برهم ریزد، سناریویی از جانب دشمن است که ملت ایران را ناآرام می‌خواهد!
این روزها تلاش برای دغدغه‌سازی و مشغول کردن بیش از حد اذهان جامعه دینی به مقوله بی‌حجابی‌ها و القاء بی‌ارادگی دولت و نظام برای برخورد با آن و سوءاستفاده از غیرت و تعصبات دینی و تحریک نیروهای ارزشی برای اقدام خودجوش علیه بی‌حجاب‌ها، تکمیل‌کننده پازلی است که از دیگرسو کشف حجاب‌های غیرمتعارف با هدف تحریک جامعه ارزشی و انقلابی را طراحی کرده و به طور گسترده تصاویر آن را آگاهانه در فضای مجازی بازنشر می‌دهد. سناریویی که با هدف دوقطبی‌سازی و ایجاد تنش و درگیری در جامعه طراحی شده است. سناریوی ایجاد مسمومیت مدارس نیز همچنان در دستور کار است، همانطور که به نظر می‌ر‌سد خبر مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان دختر در دبیرستان محمدیار نقده در اولین روز گشایش مدارس، با هدف نگران‌سازی مجدد خانواده‌ها طرح‌ریزی شده باشد. بدون شک تثبیت و تداوم آرامش در سالی که انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پایان خود خواهد داشت، مهم‌ترین رسالتی است که همه دلسوزان این سرزمین باید برای تحقق آن همت گمارند تا بستر برای وظایف اصلی دولتمردان که مهار تورم و رشد تولید است، فراهم گردد.  
مهدی سعیدی
 
▼ گزارش روز
مهار تورم مقدمه رشد تولید
رهبر معظم انقلاب اسلامی به سیاق سال‌های قبل در لحظه تحویل سال نو، در پیامی تلویزیونی ضمن تبریک و دعای خیر برای ملت ایران، کانون و جهت‌گیری کشور و دولت را تعیین فرمودند. ایشان برای چندمین سال متوالی، اقتصاد را محور قرار داده و سال جدید را سال «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری نمودند.
گزاره خبری: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود، ضمن برشمردن نقاط قوت و ضعف عملکرد دولت در سال گذشته، فرمودند: «در سال ۱۴۰۲ هم مسئله‌ اصلی ما مسئله‌ اقتصاد است. ایشان به سه مقوله سرمایه‌گذاری، تورم و تولید در اقتصاد اشاره نموده و بیان داشتند: تورم مشکل اصلی کشور است و تولید داخلی حتماً یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات می‌باشد.»
گزاره‌های تحلیلی: جنس تورم در کشور ما بیشتر از نوع فشار هزینه بر بنگاه یا به نوعی بیشتر ریشه عرضه دارد، یعنی باید تولید رونق یابد. مقدمه رشد تولید، مهار تورم است و رشد تولید باعث مهار تورم می‌شود. به عبارتی این دو رابطه متقابل دارند. تورم مزمن و بالا مخل رشد تولید است و می‌تواند هزینه‌های زیر را بر اقتصاد و روند تولید کشور تحمیل نماید:
۱ـ تورم، جریان تخصیص منابع را از بخش مولد به سمت بخش نامولد سوق می‌دهد. در واقع تورم بالا سوداگری را جذاب و مانع از حرکت منابع به سمت بخش تولید می‌شود. ۲ـ چنانچه افزایش مداوم سطح عمومی قیمت‌ها به صورت غیر منطقی باشد، افق‌های تصمیم‌گیری برای اقتصاد در بخش خرد و کلان محدود می‌شود و مانع از تحقق برنامه‌ریزها در زمینه رشد اقتصادی می‌گردد. ۳ـ تورم بالا با ایجاد شکاف در میان هزینه‌ها و درآمدهای دولت، کسری بودجه را افزایش می‌دهد و دولت مجبور می‌شود هزینه‌های عمرانی را که عامل تولید است کاهش و به سمت مصارف ببرد. ۴ـ تورم بالا اثرات اقدامات اصلاحی اقتصادی را نابود می‌نماید (مثل قانون حذف ارز ترجیحی)، یا مانع از تحقق کامل اهداف سیاست‌گذار می‌شود و گاهی اساسا مانع از انجام اصلاحات اقتصادی می‌گردد. ۵ـ تورم‌های بالا و مزمن، رقابت‌پذیری‌های فنی و نهادی در اقتصاد را تضعیف می‌کند و در نتیجه موجبات کاهش مستمر و واگرایی ارزش پول ملی را فراهم می‌آورد و در ادامه با کاهش قدرت خرید مردم و تضعیف نظام مصرف واقعی، رکود را به اقتصاد تحمیل می‌نماید.
نکته پایانی؛ تورم مستمر و مزمن، آسیب‌های روانی، اجتماعی (ایجاد بیکاری و فساد) و تهدیدهای حوزه سلامت و امنیت غذایی (رجوع مردم به سمت مواد ناسالم یا کاهش قدرت خرید مواد سالم) را بر جامعه وارد می‌کند. و از این منظر درآمدهای کشور را که باید در تولید و رشد اقتصاد هزینه شود به سمت درمان بیماری‌های جسمی و روانی جامعه سوق می‌دهد.      
علی محمدی
 
▼ خبر ویژه
بازی رسانه‌ای جدید غربی‌ها
پایگاه آکسیوس به نقل از آنچه منابع آگاه می‌خواند مدعی شد دولت بایدن در هفته‌های گذشته با مقام‌های صهیونیست و اروپایی درباره توافق موقت با ایران رایزنی کرده است. طبق این گزارش، توافق مدنظر کاخ سفید شامل رفع برخی تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود. اما بلافاصله این پایگاه در متنی دیگر اعلام کرد ایران طرح توافق موقت بایدن را رد کرد. بنا به ادعای این پایگاه منابع مطلع گفتند ایران طرح توافق موقت با آمریکا را رد کرده. این طرح شامل برداشتن برخی تحریم‌های ضدایرانی در ازای توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی و برخی فعالیت‌های دیگر است. این خبرسازی‌ها را دقیقا باید طرحی برای مقصرنمایی ایران در مذاکرات پیش روی احتمالی دانست که غربی‌ها از امروز آن را کلید زده‌اند.
 
▼ اخبار 
1ـ صادرات ترکیه به روسیه ۱۴ برابر ایران شد!
روز ۵ اسفند ۱۴۰۰ (۲۴ فوریه ۲۰۲۲) درگیری‌های روسیه و اوکراین شروع شد. با شروع درگیری‌ها، آمریکا و کشورهای غربی تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کردند. این موضوع موجب کاهش قابل‌توجه واردات روس‌ها از آمریکا و کشورهای غربی شد. با کاهش واردات روسیه از این کشورها، زمینه برای حضور کالاهای چینی‌، کالاهای ترکیه، هند، برزیل، ایران، امارات و دیگر کشورها فراهم شد. بررسی آمارهای تجارت روسیه با کشورهای مختلف نشان می‌دهد ایران نتوانسته از فرصت به وجود آمده برای گسترش روابط تجاری با روسیه استفاده کند، به‌طوریکه مقایسه میزان صادرات ترکیه و ایران به روسیه طی ۱۲ ماه اخیر (از فوریه ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳) نشان می‌دهد طی این مدت در حالی صادرات ترکیه به روسیه حدود ۹ میلیارد و ۹۶۷ میلیون دلار بوده که صادرات ایران به روسیه در این مدت ۷۰۹ میلیون دلار است. درحالی صادرات ماهانه ترکیه قبل از تحریم‌های روسیه ۷ برابر صادرات کشورمان بوده که این میزان حالا به ۱۴ تا ۱۸ برابر ایران رسیده است.
 
2ـ سیاه و سفید کنترل رشد نقدینگی در سال 1401
بانک مرکزی اعلام کرد: «بررسی وضعیت نقدینگی ریالی بخش غیردولتی در هفته منتهی به یازدهم اسفند ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، این شاخص از 32/5 درصد در یازدهم اسفند 1400 به 27/8 درصد در یازدهم اسفند 1401 کاهش یافته است. این میزان کاهش قابل ملاحظه رشد نقدینگی در نیمه اسفند سال 1401 در مقایسه با مقاطع مشابه سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است. جدای از روند کلی و مثبت کنترل نقدینگی، به نظر می‌رسد روند اجزای آن یعنی پول و شبه پول نیز باید تحت مدیریت بیشتر قرار گیرد. آمارهای بانک مرکزی در این باره نشان می‌دهد که سهم پول از نقدینگی در حالی در دی به 24/7 درصد رسیده که این رقم در اسفند سال گذشته 20/4 درصد بوده است. به عبارت دیگر نقدینگی در مقایسه بین این دو تاریخ، سیال‌تر شده است که خطر تورم‌زایی را به همراه دارد.»
 
3ـ ترس صهیونیست‌ها از قدرت ایران در کرانه باختری
یوآو گالانت وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، که بنیامین نتانیاهو هفته گذشته تلاش کرد او را برکنار کند، همزمان با پایان سفر خود به کرانه باختری اشغالی، نسبت به مداخله ایران در این منطقه هشدار داد و گفت: «ما اجازه نخواهیم داد ایرانی‌ها و حزب‌الله به ما آسیب برسانند. ما در گذشته به آن اجازه نداده‌ایم و اکنون یا هیچ زمانی در آینده نیز به آن اجازه نخواهیم داد. همه جبهه‌های ما متشنج است. ایرانی‌ها در حال گسترش نفوذ خود به کرانه باختری و غزه هستند و تلاش می‌کنند خود را در سوریه و لبنان مستقر کنند.» این صحبت‌ها در حالی است که به علت تشدید اعتراضات این روزها صهیونیست‌ها با چالش‌های متعدد داخلی و خارجی مواجهند و شرایط آنها روز به روز وخیم‌تر می‌شوند.
 
4ـ مناظره توئیتری سر یک دبه ماست!
غلامحسین کرباسچی، مدیرمسئول روزنامه هم‌میهن و دبیرکل پیشین حزب کارگزاران سازندگی در توئیتی نوشت: «وقتی در كشور كسانی باشند كه از ماست استفاده صلح‌آمیز نكنند، چطور می‌شود دنیا اطمینان حاصل كند كه از امكانات حساس دیگر استفاده صلح‌آمیز بشود.» سیدنظام‌الدین موسوی، نماینده مجلس در واکنش به توئیت کرباسچی نوشت: «جناب کرباسچی! کار آن فرد ماست پرت‌ کن، خطا و محکوم اما تعمیم آن به انرژی هسته‌ای عجیب است. اگر قرار بر این تعمیم‌های ناروا باشد، به دلیل کار آقای نجفی در قتل فجیع همسرش با اسلحه، به شما اصلاح‌طلبان نیز باید به عنوان عناصر خطرناک، نه تنها اجازه ازدواج، که اجازه تردد در خیابان هم ندهند!»
 
▼ اخبار کوتاه
با ما رو راست باشید/ کانال مکشوفات در متنی نوشت: «هانیه توسلی اعلام کرده: «راستش من فعلا قرار نیست بازی کنم حالم خوش نیست نه تئاتری در کاره، نه فیلمی و نه سریالی» اما در همین حین و بین پوسترهای تبلیغاتی او در تورنتو و ونکور دست به دست می‌شود حالا باید از او پرسید آیا او در این نمایش ظاهرا پرسود هم انصراف داده و اگر نمایش غم و غصه او واقعی است آیا او از عواید مالی بلیط‌فروشی که از مدتی قبل آغاز شده هم انصراف می‌دهد؟»
 
ترس فرانسوی‌ها از خرما و آب/ هواداران پاری سن‌ژرمن یک‌شنبه شب در بازی مقابل لیون،‏ بنری را در انتقاد به قانون وضع شده علیه بازیکنان روزه‌دار به ورزشگاه پارک دو پرنس آورده بودند که این جمله روی آن نوشته شده بود: «خرما و یک لیوان آب، کابوس فدراسیون فوتبال فرانسه» فدراسیون فوتبال فرانسه در روز‌های گذشته به داوران فوتبال این کشور؛ قطع مسابقات برای افطار کردن بازیکنان روزه‌دار را ممنوع اعلام کرده بود.
 
روابط با ایران علیه دشمن مشترک/ ممدوح العبادی، نماینده پارلمان اردن گفت: «تاریخ و تمدن ایران بسیار مهم است و خوب است که ایران و عربستان با هم توافق کنند. ملاحظات سیاسی و امنیتی اردن در قبال ایران را می‌توان با توافق حل کرد. عادی‌سازی روابط اردن و ایران یک وظیفه ملی است که فقط در راستای گسترش افق‌های اقتصادی نیست؛ بلکه در راستای توازنی است برای مقابله حتمی با طرح‌های راستگرایان اسرائیلی.»
 
اخراج یانکی‌ها از سرزمین ژرمن‌ها/ سویم داگ‌دِلِن، نماینده حزب چپ پارلمان آلمان در نطقی در پارلمان این کشور گفت: «بعد از 78 سال وقتش رسیده که 38 هزار سرباز آمریکایی از آلمان خارج بشوند و سلاح‌های هسته‌‌ای‌شان را هم با خودشان ببرند. آمریکایی‌ها در واقع متحد نمی‌خواهند، بلکه فقط دست‌نشاندگانی وفادار می‌خواهند.»
 
هراس بولتون از انتقام سردار قاسم سلیمانی/ جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در گفت‌وگو با پایگاه نشنال از عوض شدن زندگی‌اش به دلیل حفاظت ۲۴ ساعته از او بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی گفته است. او گفت: «این موضوع به وضوح نشان‌دهنده کارهایی است که ایران قادر به انجام آن است و قصد انجام آن را دارند.»
 
پهپاد ایرانی در حیاط خلوت صهیونیست‌ها/ ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد، پهپادی که از سوریه وارد حریم هوایی جولان اشغالی و سرنگون شده است، متعلق به ایران است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات