صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۵۰۷۵۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 19 شهریورماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): لازم است كه یاد مرحوم آیت‌الله طالقانی و همچنین یاد شهید آیت‌الله مدنی(ره) را گرامی بداریم. این ایام، مناسبت با هر دوی این بزرگواران دارد و این دو نفر جزو كسانی هستند كه خاطره‌ آنها از تاریخچه‌ امامت جمعه در كشور ما انفكاك‌ناپذیر است. حقاً و انصافاً هركدام از این دو مرد بزرگ به نحوی حقوق فراموش‌نشدنی دارند و یاد فراموش‌نشدنی‌ای از آنها در ذهن‌ها و در تاریخ ما خواهد ماند.(1388/6/20)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

نتوان شستن از زنگی سیاهی

«یک پلنگ نمی‌تواند خال‌هایش را تغییر دهد»؛ این ضرب‌المثل اروپایی به این موضوع اشاره دارد که هیچ کس نمی‌تواند از پیشینه خود فرار کند یا آن را تغییر دهد، به ویژه اگر این پیشینه زشت و کریه باشد. نمونه برجسته و به‌روز این مثل را می‌توان در تلاش این روزهای «رضا پهلوی» در ساختن چهره‌ای فداکار و عاشق مردم برای خود دید. او از یک سو تنها به واسطه اینکه از خاندان پهلوی است، خود را مستحق حکومت‌داری می‌داند و از سوی دیگر سعی می‌کند برخلاف اجدادش خود را شخصیتی دموکرات جا بزند. ولی‌عهد خود‌خوانده‌ای که دائماً آویزان نظام پادشاهی و دیکتاتوری رضاخانی است، مصادف با کشتار پدرش در 17 شهریور از مخالفان حکومت می‌خواهد که برای رساندن او بر اریکه قدرت به آشوب و خشونت دست بزنند تا پس از عبور از جمهوری اسلامی او بر سر سفره آماده قدرت بنشیند.
این دعوت نشان می‌دهد، گِل این خاندان را چه تاجدار باشند و نباشند و چه شاهزاده باشند و گدا، با خشونت سرشته‌اند. در قاموس پهلوی از همان ابتدا دو عامل «تکیه به بیگانه» و «استفاده از زور» جایگاه محوری داشته است. گواه این ادعا سیر صعود و نزول قدرت این خاندان است. چه رضاخان که با کودتای سوم اسفند 1299 با همراهی ژنرال ایرونساید بر تخت نشست و چه فرزندش که همچون پدر قدرت مطلق را با کودتای آمریکایی 28 مرداد 1332 به دست آورد، هیچ گاه در استفاده از ابزار زور و خشونت علیه مردم مضایقه نکردند و اکنون این ته مانده خاندان پهلوی تلاش دارد در پس نقابی دموکراتیک و عوام‌فریب از این دو مؤلفه برای رسیدن به قدرت استفاده کند.
رضا پهلوی و آنان که دل بدو خوش کرده‌اند، باید بدانند که این سوت قطار نیست که آن را به جلو می‌راند، پس با کف و سوت، توئیت و پیام و چسبیدن به این و آن نمی‌توان انتظار داشت که دیگران او را به رسمیت بشناسند و برای او وزنی قائل شوند. اگر این شاهزاده ورشکسته قصد دارد شخصیتی دموکراتیک از خود به نمایش بگذارد، شاید بهتر باشد از خاندان خود اعلام برائت کرده و بر داشته‌های خود تکیه کند؛ البته اگر داشته‌ای موجود باشد؛ وگرنه با چسباندن خود به خاندانی دیکتاتور و مستبد نمی‌توان چهره‌ای لطیف از خود بر جای گذاشت، هر چند که «نتوان شستن از زنگی سیاهی».

حسین حسینی‌نژاد

 


▼ گزارش روز

دعوا میان دو کشور نیست!

تحولات منطقه قفقاز به نحوی پیش می‌رود که احتمال وقوع رویدادهای مهم، نظیر بروز جنگ یا حتی اشغال مناطق جنوبی ارمنستان مطرح است. به گزارش وبگاه «آذرنیوز»، تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از انتقال یگان‌های توپخانه و تجهیزات ضد هوایی و همچنین کارکنان نظامی ارمنستان در مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان است. جمهوری آذربایجان به فشارهای سیاسی و نظامی خود سرعت قابل توجهی بخشیده است و «کریدور لاچین»، تنها جاده‌ای که قره‌باغ را به ارمنستان وصل می‌کند، محاصره کرده است. نیروهای نظامی باکو از سمت شرق در زنگیلان مواضع خود را مستحکم کرده‌اند و از سمت غرب در نخجوان به تحرکات زیادی دست زده‌اند. این آرایش نیرو نشان می‌دهد، احتمال حمله به جنوب ارمنستان از دو سوی شرقی و غربی وجود دارد.
در بررسی و تحلیل اتفاقات اخیر قفقاز، باید همزمان چند محور تحلیلی را در کنار هم دید. موضوع امروز در قفقاز جنوبی ابعادی فراتر از مناقشه بین آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ است. امروز مسئله اصلی در قفقاز جنوبی تنها دعوا بر سر قره‌باغ و دعوا میان دو کشور نیست، بلکه مسئله اصلی تلاش برای ایجاد و اجرای طرح‌های بلندپروازانه‌ای است که می‌تواند ژئوپلیتیک منطقه را به طور کامل دستخوش دگرگونی کند. تسهیل تحقق طرح‌های صهیونیستی در حوزه قفقاز جنوبی و در جوار مرزهای ایران، از جمله هشدارهای جدی است که واکنش و حساسیت ایران را برانگیخته است. اساس رفتار ایران در تحولات جاری قفقاز، از جمله رزمایش‌های برگزار شده و احداث کنسولگری در قاپان، مرکز سیونیک را منافع ملی و مصالح اسلامی کشور تشکیل می‌دهد.
سفر اخیر «هاکان فیدان» به تهران با هدف ارزیابی آخرین مواضع تهران در زمینه مسائل منطقه‌ای به خصوص قفقاز، دیدار دیروز هیئت نیروهای مسلح ایران با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان و صحبت از اقدامات بازسازی صورت گرفته در مناطق آزادشده در قره‌باغ و وضعیت عملیاتی در مرزهای آذربایجان‌‌ـ ارمنستان و در نهایت پاسخ حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی ظهر دیروز شنبه (18 شهریور) به تماس «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، در واکنش به گزارش وی از آخرین تحولات منطقه قفقاز، پیام‌ها و نکات قابل توجهی از سوی ایران دارد که در چند محور قابل تبیین است: حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی تمام کشورهای منطقه، مخالفت جدی جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تشنج و درگیری، اعلام رسمی مبنی بر خط قرمز ایران در تغییر در مرزهای تاریخی منطقه، تأکید بر محوریت میز گفت‌وگو برای حل و فصل مسائل منطقه، مخالفت با هر گونه حضور کشورهای بیگانه در منطقه قفقاز و در نهایت آمادگی کشور ایران به عنوان همسایه‌ای قدرتمند، برای ایفای نقش مؤثر در جلوگیری از درگیری جدید و هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه.
نکته پایانی: ایران به خوبی می‌داند که فتنه ژئوپلیتیکی دالان تورانی ناتو و اشغال سیونیک علاوه بر اینکه با هدف ضربه زدن به ایران، روسیه و چین در زمینه‌های چهارگانه «معادلات انرژی، معادلات ترانزیتی، ترویج پان تورانیسم و توسعه ناتو به هارتلند قفقاز و آسیای مرکزی» صورت می‌گیرد، در مرحله بعدی، به زعم طراحان، ایجاد تجزیه‌طلبی در مناطق شمال غرب ایران را دنبال می‌کند. بنابراین، عزم ایران برای مقابله با تحرکات باکو، تل آویو و آنکارا برای اشغال سیونیک به معنای حمایت از یک کشور در مقابل کشور دیگر نیست؛ بلکه در راستای خط قرمز مشخص شده از سوی رهبر معظم انقلاب (در دیدار با اردوغان و پوتین در تیر 1401) مبنی بر جلوگیری از تغییرات مرزی و ژئوپلیتیکی و بسته شدن شاهراه‌های تاریخی است. این موضوع در کنار تقویت شکل‌گیری دالان ترانزیتی محور مقاومت، عادی‌سازی مناسبات ایران با عربستان، عضویت در شانگهای و بریکس و گسترش همکاری ایران با روسیه و چین، نشان می‌دهد که فتنه انگلیسی دالان تورانی ناتو، محکوم به شکست است.

حسين عباسيان

 

 

▼ اخبار

1ـ ایران از پس تحریم‌ها برآمده است

«ری تکیه» پژوهشگر ارشد اندیشکده «شورای روابط خارجی» آمریکا و «رئول مارک گرشت» مأمور پیشین سیا با انتشار مقاله‌ای مشترک در نشریه «فارن افرز» با اشاره به گرم شدن بیش از پیش روابط ایران با روسیه و چین، نوشتند که همزمان با افول قدرت و نفوذ واشنگتن، جمهوری اسلامی عضوی از سازمان همکاری شانگهای شده و به بریکس نیز دعوت شده است. سران آمریکا یکی پس از دیگری امیدوار بودند که فشار مالی و دیپلماتیک بر ایران، حکومت آن را به کنار گذاشتن داشته‌های هسته‌ای خود وادار کند؛ اما جمهوری اسلامی از پس تحریم‌ها و اعتراض‌های داخلی برآمده و با کمک قدرت‌های متحدش اقتصاد را به ثبات رسانده و شروع به تقویت نیروی نظامی خود کرده است. بقای انقلاب اسلامی در برابر دشمن اصلی‌اش به دست رهبر ایران تضمین شده خواهد بود و وی خاورمیانه را به منطقه‌ای تبدیل خواهد کرد که ایران پس از 44 سال تلاش قدرت برتر آن خواهد بود.

2ـ اولین جلسه دادگاه عاملان دومین حمله به شاهچراغ

در اولین جلسه محاکمه سه نفر از عاملان حمله تروریستی اخیر به حرم شاهچراغ، «نوروزاف»، متهم ردیف اول گفت: «از طریق یکی از پیام‌رسان‌های خارجی جذب داعش شدم. با فردی در فضای مجازی آشنا شدم و به‌وسیله او با عقاید و ایده‌های این گروه آشنا شدم. با هدایت او به ترکیه سفر کردم و با رهبری فردی به‌نام زید پس از ورود قاچاقی به ایران و برقراری ارتباط با رابطان در تهران، به سراوان و سپس به پاکستان رفتم. بعد به افغانستان رفتم و در محل نامعلومی آموزش‌های نظامی و کار با سلاح را در آنجا گذراندم. حدود یک ماه در نزدیک حرم شاهچراغ با کمک عرب‌زاده و نظری سکونت داشتم. پس از ارتباط مجدد با سرپل داعش و تحویل‌گرفتن اسلحه و بیعت با امیر داعش اقدام به حمله کردم.»

3ـ دستگیری محرکان ایجاد ناامنی در فضای مجازی

سازمان اطلاعات سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی و دستگیری شش عنصر شبکه سازماندهی اغتشاشات و محرک ایجاد ناامنی در فضای مجازی این استان خبر داد. براساس اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه فتح استان کهگیلویه و بویراحمد این عناصر در پنج صفحه فضای مجازی با تشویش اذهان به دنبال تحریک افکار عمومی برای ایجاد ناامنی بودند. در ادامه این اطلاعیه آمده است: «همزمان با فضاسازی معاندان برای ایجاد آشوب در سالروز اغتشاشات پارسال، گردانندگان این صفحات فضای مجازی در حال برنامه‌ریزی برای تجمع و اغتشاش‌آفرینی در روزهای آتی بودند که با اقدامات به موقع و فنی پس از مجوز مقام قضایی صفحات آنان مسدود و از دسترس خارج شد.»

۴ـ هشدار هرتزوگ درباره لایحه تغییرات قضایی!

«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی در سخنانی درباره لایحه «تغییرات قضایی» بار دیگر در زمینه پیامدهای این طرح هشدار داد و گفت: «هرگز رژیم صهیونیستی تاکنون شاهد چنین بحرانی در سطح داخلی نبوده است.» رئیس رژیم صهیونیستی در ادامه مذاکره میان کابینه و گروه‌های سیاسی مخالف برای حل و فصل بحران را بی‌نتیجه دانست و تأکید کرد، در این شرایط نتیجه اصلی باخت برای همه است. گفتنی است، تاکنون چند دور مذاکره با پادرمیانی هرتزوگ بین ائتلاف حاکم به ریاست نتانیاهو و ائتلاف مخالفان به ریاست یائیر لاپید و بنی گانتس از سران مخالف برگزار شده؛ اما به نتیجه‌ای نرسیده است.

۵ـ تقویت روابط تهران و مسکو

اسبر (Sber) بزرگ‌ترین بانک روسیه اعلام کرد، سرویس انتقال پول به ایران را راه‌اندازی کرده است و این امکان هم برای افراد و هم برای مشاغل در دسترس است. همچنین دسامبر گذشته، دومین بانک بزرگ روسیه وی‌تی‌بی (VTB) سرویس مشابهی در ایران راه‌اندازی کرد و بعدها در ماه مه، شعبه‌ای در ایران افتتاح کرد. گفتنی است، مسکو و تهران روابط خود را در مواجهه با تحریم‌های اقتصادی غرب تقویت کرده‌اند و بر اساس داده‌های رسمی، در سال 2022، ارزش کالاها و خدمات مبادله شده بین دو کشور 15 درصد افزایش یافته و به 4/6 میلیارد دلار رسیده است.

 

 

▼ اخبار کوتاه

اذعان به قدرت ایران/ «گیلا گاملیل» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی پس از دیدار با شماری از کارکنان شبکه‌های ضد ایرانی در توئیتر خود نوشت: «جهان باید بفهمد که ایران تنها مشکل اسرائیل نیست. رژیم آیت‌الله‌‌ در حال باز کردن بازوهای خود در سراسر جهان است و بنابراین، دنیای مدرن باید مانند یک دیوار کنار هم بایستد.» وی در حالی به قدرت روز‌افزون ایران اعتراف می‌کند که مقامات صهیونیستی بسیاری می‌گویند اسرائیل احتمالاً هشتاد سالگی تأسیس خود را نمی‌بیند و سرنگونی‌اش جدی است.

سیاست صبر و انتظار!/ «محمد مهاجری» چهره اصلاح‌طلب در جلسه با شورای سیاست‌گذاری حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان نوعی خودکشی است، گفت: «حزب اعتدال و توسعه خیلی جدی به فضای انتخاباتی ورود کرده است. در مورد ایجاد ائتلاف بین این جریان با آقای لاریجانی بی‌اطلاعم. جبهه اعتدال در حال حاضر به دنبال سیاست صبر و انتظار است تا معلوم شود سیاست اصلی کشور برای انتخاب چیست.»

بارش‌های سیل‌آسا ایران را فرامی‌گیرد؟/ رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: «در فصل پاییز با احتمال بالا اغلب نقاط کشور بارش در حد نرمال را تجربه می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود برخی نقاط مثل حاشیه زاگرس و شمال شرق بارش‌های بیش از حد نرمال داشته باشند.»

ارمنستان: آماده‌ مذاکره فوری با آذربایجان هستیم/ «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در تماس تلفنی با «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آمادگی خود را برای مذاکرات فوری با «الهام علی اف» رئیس‌جمهور آذربایجان به منظور کاهش تنش در مرزهای دو کشور اعلام کرد.

عقب‌نشینی غرب در برابر روسیه/ «نیویورک‌تایمز» نوشت: «بیانیه G20 امسال نسبت به سال گذشته در بالی اندونزی که خواستار خروج کامل و بدون قید و شرط روسیه از اوکراین بود، بسیار با نرمش همراه است که گویای عقب‌نشینی آشکار غرب در برابر مسکو است.»

پیشنهاد وام مسکن روستایی 400 میلیون تومانی/ معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: «تسهیلات مسکن روستایی امسال 200 میلیون تومان است که رئیس بنیاد مسکن پیشنهاد افزایش این وام به 400 میلیون تومان را به هیئت دولت داده است.»

اعتراف به پنهان‌کاری/ پزشکی که به اینترنشنال گفته بود آثار ضرب و جرح در سی‌تی‌اسکن مهسا امینی دیده نمی‌شود، پس از یک ‌سال اعتراف کرد که به دلیل حمایت از اعتراضات به‌جای گفتن حقیقت، سکوت کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات