صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۴۷۵۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 17 خردادماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مسلما در دوران هوش مصنوعی و کوانتوم و اینترنت و امثال این پیشرفت‌های علمی، نمی‌شود با همان شیوه‌های چهل سال قبل، دوران تلفن‌های کذایی و ضبط‌صوت‌های کذایی، با آن ابزارها امروز کار کرد. امروز، ابزارها بایستی متناسب با زمان انتخاب بشود برای پیشرفت این هدف.(1402/3/14)
 
▼ حرف روز
خسارات دیپلماسی التماسی
جدای از آنکه بخواهیم درباره خوب و بد بودن برخی رفتارها در عرصه سیاست خارجی هرگونه قضاوتی داشته باشیم، آنچه برای منافع ملی یک کشور به مراتب ضرر و زیان آن بیشتر است، نمایاندن ضعف‌ها و کاستی‌ها در عرصه سیاست خارجی است. تعجب و تأسف‌ اما زمانی است که از تجربه‌های تلخ روابط خارجی عبرت گرفته نشود و برخی بخواهند رندانه رفتارهای به غایت خسارت‌آمیز خود را در جلوی افکار عمومی بیارآیند. رهبر معظم انقلاب مدتی قبل در مقابل سیاست خارجی مبتنی بر «عزت»، از هزینه‌ساز بودن «دیپلماسی‌ التماسی» سخن گفتند. دیپلماسی التماسی یعنی به جای آنکه در متن توافق هسته‌ای سازوکارهای واقعی و بازدارنده برای اجرای تضامین فراهم شود، در دی‌ماه 1394 معتقد باشید «امضای کری تضمین است»، اما در 16 خرداد 1402 در دیدگاهی متناقض بگویید: «هرکس بگوید در روابط بین‌الملل می‌توان تضمین گرفت، عوام است»! دیپلماسی التماسی یعنی مسئول دستگاه سیاست خارجی بعد از فروکش کردن هیجانات و احساساتش، در مهر 1400 ادعا کند: «من در مجلس گفتم در برجام کلمه «تعلیق» وجود ندارد؛ اشتباه از من بود! 
دیپلماسی التماسی یعنی مسئول دیپلماسی کشور دست به عمل فاجعه‌آمیز بزند و ذلیلانه در شورای روابط‌ـ خارجی آمریکا بگوید مذاکرات هسته‌ای تأثیر مستقیم بر مسائل داخلی ایران خواهد داشت و در صورت شکست مذاکرات، شرکای غرب در ایران انتخابات مجلس آینده را به جریان غرب‌ستیز واگذار خواهند کرد و سپس ناچار باشد برای اثبات این دیدگاه خود به نتایج شکست مذاکرات در سال 2005 استناد کند تا به طرف مقابل بفهماند به سود غربی‌هاست که او و دوستانش در ایران را تقویت کنند!
دیپلماسی التماسی یعنی اردیبهشت 1392 (یک ماه مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری) در جمع دانشجویان صنعتی شریف گفته شود: «اروپایی‌ها آقا اجازه هستند و آمریکا کدخداست؛ بستن با کدخدا راحت‌تر است». اما در اردیبهشت سال 1397 و پس از خروج آمریکا از برجام، «کدخدای سال 1392» به «موجود مزاحم سال 1397» تبدیل شود و مقام مسئول از نجابت مردم ایران شرم نکند و بگوید: «خوشحال هستم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است!»
اما خطرناک‌تر از «دیپلماسی التماسی» برای منافع ملی «واکنش‌های انفعالی» در مقابل چنین رفتارهایی است. این واکنش‌ها نیز لزوما از سنخ امنیتی و قضایی نیست؛ بلکه مهم‌تر از آن، بی‌تفاوتی افکار عمومی و تعصبات نابه‌جای برخی احزاب و چهره‌های سیاسی است، اگر نخواهند از تجربیات تلخ دیپلماسی التماسی عبرت بیاموزند؛ چرا که در این صورت ملت ایران ناچار به تکرار تجربه مجدد و زیانبار آن خواهد بود.  
عزیز غضنفری
 
▼ گزارش روز
فرامتن فتاح
رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح» به عنوان جدیدترین موشک ایرانی با حضور رئیس‌جمهور در روز گذشته در رأس خبرهای داخلی و برخی رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی قرار گرفت. این موشک که آن را می‌توان یک جهش نسلی در موشک‌های ایرانی دانست با اجرای مانور در داخل و خارج جو و سرعت بسیار بالا امکان گریز از تمام سامانه‌های دفاع هوایی روز دنیا مانند تاد، آرو، پاتریوت، گنبدآهنین، فلاخن داوود و... را دارد. موضوعی که به شدت طرف مقابل یعنی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را ناراحت و خشمگین کرده است.
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ نظم معیوب و الزام امنیت پایدار: ما در یک نظم معیوب جهانی با شرایطی کاملا آنارشیک قرار داریم؛ نظمی که هرکس باید بتواند با داشته‌های خود و توانمندی‌های کشورش خود را قدرتمند سازد. امروز جمهوری اسلامی به واسطه اندیشه بالای امامین انقلاب یک امنیت پایدار با داشته‌های بومی را دارا است. برخلاف گفته سالیان گذشته افرادی مانند برایان هوک که تکنولوژی موشکی ایران را یک فتوشاپ معرفی می‌کردند آنچه امروز وجود دارد واقعیتی است که روی میز توانمندی‌های ایران قرار گرفته است. 2ـ تهدیدات غیر معتبر: «همه گزینه‌ها روی میز است»، «در صورت ناکارآمدی دیپلماسی ما از پلن بی استفاده می‌کنیم» و... اینها عبارتی بودند که سال‌ها دشمنان ایران علیه جمهوری اسلامی به کار می‌بردند تا بتوانند تهدیدهای خود را معتبر سازند اما امروز به واسطه داشتن این توانمندی‌ها این گزینه‌ها و تهدیدات نامعتبر شده است. 3ـ از حیث بعد زمانی این رونمایی همزمان با گره‌گشایی از پرونده پادمانی هسته‌ای ایران در آژانس انجام می‌پذیرد که می‌تواند دو پیام داشته باشد. پیام اول اینکه ایران به واسطه فتوای تاریخی رهبر معظم انقلاب، ایران هیچگاه به سمت تسلیحات هسته‌ای نخواهد رفت ولی داشته‌های متعارف خود را روز به روز توسعه خواهد داد و پیام دوم اینکه نظام اسلامی میدان را مغایر با دیپلماسی نمی‌داند بلکه میدان را مقوم و تقویت‌کننده دیپلماسی می‌داند. قرار نیست با باز شدن میدان دیپلماسی داشته‌های نظامی به پستو بروند بلکه بنا به نیاز تقویت خواهند شد.
نکته پایانی؛ در سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب، ایمان و امید دو مؤلفه بود که رهبر معظم انقلاب به عنوان وظیفه اصلی نیروهای معتقد به ایران و نظام اسلامی برشمردند و دستیابی به چنین توانمندی هایتک و پیشرفته‌ای را می‌توان دقیقاً محصول همین دو مؤلفه ایمان و امید معرفی کرد. موضوعی که نباید در حوزه نظامی محدود بماند بلکه در سایر حوزه‌های سیاسی و اجتماعی باید تکثیر و رشد یابد.   
یعقوب ربیعی
 
▼ خبر ویژه
داریم به قهقرا می‌رویم
سرتیپ بازنشسته نخمیا داگان خلبان ارشد سابق در نیروی هوایی و افسر ارشد آموزش ارتش رژیم صهیونیستی درباره بحران داخلی این رژیم می‌گوید: «اگر متوجه شویم که به سمت تخریب خانه می‌رویم، قطعا وارد جنگ داخلی خواهیم شد. می‌ترسم راهی را که اکنون می‌رویم، به کشوری برسیم که مردم سکولار یا مذهبی‌ـ لیبرال نخواهند در اینجا زندگی کنند. گروهی از افراطی‌ها در کشور باقی خواهند ماند که معتقدند خدا در نهایت همه چیز را درست خواهد کرد. من از جنگ داخلی بسیار می‌ترسم و احساس وحشتناکی دارم که وضعیت در حال حاضر ما را به جایی می‌برد که در نهایت منجر به نابودی می‌شود. چرا من اینقدر زیاده‌روی می‌کنم؟ زیرا می‌دانم راهی برای جلوگیری از این امر وجود دارد و آن تظاهرات نیست. تنها کسی که می‌تواند جلوی آن را بگیرد دولت است. من خواستار جنگ داخلی نیستم اما اگر شرایطی پیش بیاید که دیکتاتوری وجود داشته باشد، ما چاره‌ای نداریم و باید با دیکتاتورها، با لافامیلیا و اراذل و اوباشی که بن گویر آورده است، بجنگیم.»
 
▼ اخبار 
1ـ لاف‌زنی دوباره وزیر خارجه آمریکا
بلينكن وزير خارجه آمريكا در نشست کمیته روابط عمومی آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: «ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به صورت قابل تأیید مؤثر و بادوام است اما به موازات آن، فشار اقتصادی و بازدارندگی، دیپلماسی ما را تقویت می‌کند. اگر ایران مسیر دیپلماسی را رد کند، همانطور که رئیس‌جمهور تصریح کرده است، همه گزینه‌ها روی میز خواهند بود تا اطمینان حاصل شود که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. تعهد ایالات متحده به امنیت رژیم صهیونیستی آهنین است و قابل مذاکره نیست. ایران همچنان بزرگ‌ترین تهدید برای این رژیم است و نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد و نباید این اجازه را به ایران بدهیم. ایالات متحده آمریکا به شدت با تلاش‌های ضدرژیم صهیونیستی در هر مجمعی از جمله شورای امنیت سازمان ملل مخالف است. توافق ابراهیم (سازش) یک چارچوب منطقه‌ای برای همکاری بین کشورهای منطقه است. عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی برای آمریکا منفعت دارد.» صحبت‌هایی که بیشتر از موضع‌گیری سیاسی یک لاف‌زنی البته به صورت مکرر و غیر قابل معتبر بوده و جمهوری اسلامی نشان داده برای آن اهمیتی قائل نیست.
 
2ـ توافق به شرط بستن پرونده‌ها
همزمان با جلو رفتن پرونده ایران در آژانس انرژی اتمی، صحبت‌ها بر سر حل موضوع هسته‌ای مجددا به راه افتاده است. ایران یکی از الزامات حل دائمی پرونده هسته‌ای را بستن پرونده‌های پادمانی در آژانس می‌داند؛ پرونده‌هایی که گاه و بیگاه موجب سوءاستفاده طرف مقابل گرفته است. محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: «دولت‌های غربی مدام در مورد فعالیت هسته‌ای ایران دروغ می‌گویند و امروز این موضوع ثابت شده است. سیاست واشنگتن در غرب آسیا حفظ و بقای اختلاف و تفرقه به نفع رژیم صهیونیستی است. جهان در حال تغییر و توسعه است و قدرت آمریکا در حال کاهش است که این امر موجب می‌شود تا تحریم‌های ایران کاهش یابد. تهران قبل از حل‌وفصل همه پرونده‌های مربوط به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توافقی را امضا نخواهد کرد.»
 
3ـ ولی را تنها نگذاریم
حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی در مراسم بزرگداشت حضرت امام(ره) گفت: «در دل اتفاقاتی که سال گذشته افتاد من این را به وضوح احساس می‌کنم که این تلنگر در جامعه انقلابی ما زده شد که همه ما وظیفه داریم در خصوص تربیت فرزندان‌مان. راه این است که تک‌تک جوانان انقلابی و سربازان مکتب امام(ره) باید نسبت به کار فرهنگی هوشیار باشند. موفقیت دشمن زمانی است که ما در خواب باشیم، زمانی که جامعه انقلابی ما و آن کسانی که پیرو راه امام بودند تصور کنند وظیفه فرهنگی‌شان تمام شده است، یکی از مواردی که فکر می‌کردم جز مظلوميت‌های رهبر معظم انقلاب است ریشه در همین موضوعات است. اجازه ندهیم رهبری در بزنگاه‌ها تنها بماند.»
 
4ـ صیانت با طعم فرانسوی
یورونیوز اعلام کرد: «پارلمان فرانسه لایحه‌ای را برای تنظیم فعالیت اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی تصویب کرد. طبق این مصوبه، ترویج برخی کارها ممنوع شده و در صورت رعایت ‌نکردن می‌تواند تا ۲ سال زندان و ۳۰۰ هزار یورو جریمه در پی داشته باشد. عمل زیبایی و تبلیغ برخی دستگاه‌های پزشکی، تبلیغ محصولات نیکوتین‌دار، شرط‌بندی و قمار ورزشی، نشان ‌دادن صحنه‌های نمایشی با حیواناتی که نباید در مالکیت انسان باشند ممنوع است. در این لایحه گفته شده است که در تصاویر تبلیغاتی باید مشخص کنند که آیا تصویر روتوش شده یا برای جذاب‌تر شدن از فیلتر استفاده می‌کنند یا نه؟» 
 
5ـ نگرانی صهیونیست‌ها از فتاح
روزنامه پر تیراز لو فیگارو چاپ فرانسه با اشاره به آزمایش نخستین موشک بالستیک هایپرسونیک (مافوق صوت) ایران با نام فتاح، نوشت: «توسعه این موشک موجب تقویت زرادخانه نظامی ایران و به تبع آن نگرانی بسیاری از کشورها و در گام نخست آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد شد.» لو فیگارو در این گزارش یادآوری کرده است که موشک‌های هایپرسونیک در پایین اتمسفر پرواز می‌کنند و قابلیت مانور دارند و این امر پیش‌بینی مسیر و رهگیری آنها را دشوار می‌کند.
 
▼ اخبار کوتاه
دولت اقدام/ مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: «در سفری که بهمن سال گذشته به چین رفتیم، آنجا معلوم بود که ماجرای توافق ایران و عربستان اتفاق خواهد افتاد، اما اعلام نکردند تا ماجرا قطعی شود. قبل این دولت مرز شمال شرقی کشور مسدود شده بود. جمع کردن اختلاف ۱۰ ساله با ترکمنستان راحت نبود، اما در دولت آقای رئیسی حل شد. دولت آقای رئیسی تا کاری را انجام ندهد سر و صدا نمی‌کند.»
 
صدای سندرز هم درآمد/ برنی سندرز سناتور آمریکایی و گاندیدای اسبق ریاست‌جمهوری آمریکا از وضعیت اقتصاد در آمریکا و بی‌تفاوتی دولت به آن گلایه کرده و می‌گوید: «۶۰۰ هزار آمریکایی بی‌خانمان هستند، هزینه‌های مسکن افزایش یافته؛ نزدیک به ۱۸ میلیون خانواده نیمی از درآمد خود یا بیشترش را برای سقف بالای سرشان هزینه می‌کنند. تنها سه نفر در طبقه بالای جامعه، بیشتر از نیمه پایین جامعه‌ـ یعنی ۱۶۵ میلیون نفرـ ثروت دارند.»
 
واکنش آمریکا به بازگشایی سفارت ایران در عربستان/ معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ما به عنوان یک موضوع کلی، مدت‌هاست که گفت‌وگوی مستقیم و دیپلماسی از جمله بین ایران و دولت‌های منطقه را تشویق کرده‌ایم. مبادله سفرا گامی غیر منتظره در مسیر این گفت‌وگو‌ها نیست و ما همچنان امیدواریم که گفت‌وگو به تنش‌زدایی و ثبات بیشتر منطقه‌ای کمک کند و به نگرانی‌های دیرینه منطقه‌ای رسیدگی کند.»
 
در مرحله تنش آبی هستیم/ نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: «۲۴ استان کشور اکنون با تنش آبی روبه‌رو هستند که این تنش در ۷ استان خیلی شدید است. اردیبهشت‌ماه امسال بودجه‌ای برای مازندران تصویب شده است و کشاورزانی که به دلیل کمبود آب به طرح «نه کشت» پیوستند می‌توانند از همین اعتبارات استفاده کنند.»
 
خیام در راه مبارزه با فساد/ سخنگوی سازمان فضایی ایران اعلام کرد: «به‌ زودی تصاویر ماهواره خیام در پنجره مدیریت واحد زمین استفاده می‌شود و با استفاده از آن زمین‌خواری و تخریب جنگل‌ها راحت‌تر شناسایی خواهد شد.»
 
صبح صادق این هفته را مجازی بخوانید
هزار و نود‌وپنجمین شماره صبح صادق در روز دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ به صورت مجازی منتشر شد.
علاقمندان می‌توانند این نشریه را از طریق سایت بصیرت، شبکه اینترنتی پاسدار، کانال‌های بصیرت و صبح صادق در تلگرام، ایتا و سروش مطالعه کنند.
گفتنی است به دلیل تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خردادماه و احتمال تأخیر در ارسال نشریه، هفته‌نامه صبح صادق این هفته نسخه کاغذی نخواهد داشت. @ssweekly
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات