صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۴۸۲۴۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 7 تیرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): روز عرفه، روز دعا و توسل و توجه و اوج توجه به خدا است که در روایت از امام صادق(علیه‌السلام) نقل شده که ایشان فرمودند: «پدرم، یعنی حضرت باقر(علیه‌السلام)، در روز عرفه در عرفات در هوای داغ آنجا روزه می‌گرفتند‌ و دعا می‌خواندند و تضرع می‌کردند و گریه می‌کردند در آن هوای داغ کذایی. دعای امام حسین(علیه‌السلام) هم که خب روشن است و دعای صحیفه‌ سجادیه هم که دعای فوق‌العاده‌ای است. اینها مربوط به روز عرفه است.(1399/5/10) *عید سعید قربان عید سرسپردگی و بندگی به درگاه احدیت را تبریک می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
قرائتی را تکثیر کنیم
روز گذشته جلسه تکریمی برای بیش از 40 سال مجاهدت علمی و تدریس قرآنی حجت‌الاسلام قرائتی برگزار شد. کمتر انسانی در جامعه ما وجود دارد که پای درس این شیخ بزرگ ننشسته باشد و از آن به نیکی یاد نکند. از ویژگی‌هایی که باعث شده است ایشان در ذهن جامعه به نیکی بماند گفتار نرم و ساده با مردم است. البته این نرم‌گویی و نرم‌خویی در دل خود نکاتی دارد نکته اول؛ به اسم نرم‌گویی و بذله گفتن از اصول فاصله نمی‌گیرد. نکته دوم؛ بذله‌گویی‌اش به مبتذل‌گویی تبدیل نمی‌شود. به همین دلیل بود که سال‌ها قبل پیشنهاد داد تا پویشی با نام #خنده‌ـ حلال شکل بگیرد.
معمولا بزرگان مطالب دانشگاهی و حوزوی خود را نمی‌توانند به مثال‌های عامه فهم تبدیل کنند. یکی از خصوصیات این معلم قرآن این است که با اینکه به فقه آشناست ولی درگیر کلمات ثقیل فقهی نمی‌شود و دین را به زبان ساده و با مثال‌های عامیانه به مردم می‌آموزد.
خصوصیت مثبت دیگر شیخ خنده‌روی رسانه، این است که هر چند با مردم ساده سخن می‌گوید اما در مطالبه‌گری از مسئولان مماشات نمی‌کند. حاج آقای قرائتی اهل لفافه و کنایه و رودربایستی نیست، اگر تذکر ضروری و نصیحتی باشد؛ چه در رفتارهای شخصی و چه در مسائل اجتماعی به عنوان مبلغ دین به راحتی تذکر می‌دهد. نامه‌نگاری‌های متعدد ایشان با مسئولان کشوری و تذکرات صریح به متولیان فرهنگی و مسئولان حوزه در خصوص توجه به قرآن کریم و ترویج تفسیر و حتی بیان این مطالب در محضر مراجع عظام نمونه‌ای از صراحت گفتار ایشان است.
همین صداقت و صراحت با مردم است که از ایشان الگویی تبلیغی ساخته که نیازمند کپی‌برداری است. در جامعه مدرن و زنگار گرفته که هر روز نیاز به نشر معنویت و محتوای دینی بیش از پیش احساس می‌شود؛ یک قرائتی کافی نیست بلکه باید قرائتی‌ها تکثیر شود. امروز ما نیازمند قرائتی‌هایی هستیم که با زبان مردم و با هم‌ذات ‌پنداری با آنها برای‌شان از دین و معنویت بگوید. مردم ما مردم بی‌آلایشی هستند که اگر کسی بتواند با آنها به فطرت پاک‌شان سخن بگوید به راحتی با او همراه می‌شوند. همین است که بسیاری شیخ قرائتی را با همین سادگی و همان لهجه شیرین کاشانی پسندیده و مهمان قاب جادویی خانه‌هایشان کرده‌اند. اگر قرائتی‌ها تکثیر شوند طیب حاج رضایی و علی گندابی‌های بسیاری هستند که تلاش دارند از گنداب مدرنیته خودشان را بیرون بکشند.    
یعقوب ربیعی
 
 
▼ گزارش روز
بازار سرمایه مستلزم شفافیت و برنامه
بازار سرمایه می‌تواند وضعیت نیروهای بنیادی اقتصادی و سود و زیان بنگاه‌ها را به نمایش بگذارد و از طریق جذب سرمایه، بخش مولد اقتصاد را تقویت کند. از این جهت آن را نبض و دماسنج اقتصاد نیز می‌نامند. در این بین شفافیت، رقابت، عمق بازار و نظارت چهار مؤلفه اساسی در پویایی بازار سرمایه هستند.
گزاره خبری: دولت در بودجه سال جاری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را 7000 تومان در نظر گرفته بود اما کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه، به دلایل فنی، موضوع افزایش نرخ خوراک پتروشیمی را حذف و تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را به دولت واگذار کرد. در ابتدای سال نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ سال قبل یعنی 5 هزار تومان محاسبه می‌شد اما بنا به اخبار منتشر شده، معاون اول دولت در نامه‌ای، مصوبه هیئت وزیران مبنی بر تعیین نرخ 7000 تومان برای خوراک پتروشیمی را ابلاغ کرده است. در اینکه همزمانی ریزش بورس با تاریخ نامه به دلیل افشای چنین اطلاعات مهمی در بین عده خاصی بوده، اندکی جای تردید دارد و به احتمال بیشتر باید مباحث تکنیکالی شاخص کل را عامل مهم‌تر در نزول بازار سرمایه بدانیم. اما در هر صورت توجه به چند نکته حائز اهمیت می‌باشد.
گزاره تحلیلی: انتشار چنین نامه مهمی آن هم بعد از چند هفته، نشان از فقدان شفافیت در بورس دارد. در واقع عدم شفافیت و رانت اطلاعاتی در سایه عدم نظارت نهاد ناظر بر بازار و چندصدایی در حکمرانی اقتصادی، بلای جان بازار سرمایه و سهامداران خرد است. مرداد 1399 بود که اختلاف بین دو نهاد سیاست‌گذار اقتصادی یعنی وزارت نفت و اقتصاد بر سر عرصه صندوق‌های ETF، شوک بزرگی را بر بازار سرمایه تحمیل کرد و آن را وارد یک روند نزولی می‌کند تا بزرگ‌ترین ریزش تاریخ خود را رقم بزند. موضع‌گیری‌های متناقض همچون اختلاف دولت و مجلس فعلی بر سر تعیین نرخ ارز پایه نیز، یکی دیگر از این موارد است که بر بازار سرمایه اثر منفی گذاشت و از این نمونه‌ها، مصداق‌های زیادی وجود دارد.
سؤال اساسی اینکه اگر سازوکار گزارش‌گیری و شفافیت اعمالی توسط نهاد ناظر بر شرکت‌ها درست به سهامداران علامت می‌دهد، پس چگونه تخلف بزرگ فولاد مبارکه به وقوع پیوسته و شناسایی نشده است؟ اگر قرار باشد این مکانیزم به درستی عمل نکند در این صورت سازوکار سازمان بورس برای حمایت از سهامداران خرد چیست؟ چرا در حمایت از بازار و سهامداران این سازوکارها اصلاح نمی‌شود و صرفا به بهانه حمایت از آنها در زمان ریزش بورس به صندوق‌های حامی بازار، نقدینگی تزریق ‌می‌شود؟ سیاستی که تاکنون چندان مؤثر نبوده است.
ناهماهنگی میان مسئولان باعث می‌شود تا سایه سنگین بی‌اعتمادی دوباره بر بورس تهران سایه افکند. در این بین مسئولیت از بین رفتن سرمایه مردم و سلب اعتماد از بازار سرمایه در بورس که متأثر از اشتباهات مکرر است، متوجه چه افرادی می‌باشد؟ به نظر می‌رسد فقدان شفافیت در بورس و ضعف در عملکرد مسئولان سازمان بورس و حقوقی‌ها، راه را برای انحراف بورس از کارکرد اصلی خود فراهم کرده است. از این منظر اصلاح قوانین و نهادهای ناظر بر سازمان بورس موضوعی ضروری است.
نکته راهبردی؛ دولت سیزدهم با در نظر گرفتن واقعیت‌های فوق و تجربه گذشته باید اولین کارویژه خود را در زمینه بازار سرمایه، بازگشت اعتماد مردم نسبت به بورس و ارتقای جایگاه آن در اقتصاد قرار دهد که این امر از طریق هماهنگی در موضع‌گیری‌ها، توسعه شفافیت و نظارت بر سازمان بورس و عملکرد حقوقی‌ها مقدور است. همچنین تحقق حقوق مالکیت سهامداران جزء، تدوین و اجرای مقررات تضمین‌‌کننده‌ آن باید در دستور کار قرار گیرد.               
علی محمدی
 
 
▼ اخبار 
1ـ نقد ژنرال بر سفر بی‌بی
نتانیاهو روز گذشته با برخی از اعضای کنگره آمریکا دیدار کرد و به آنها اطلاع داد که با اجازه آمریکا برای یک سفر سیاسی به چین دعوت شده است. سفر مورد نظر برای چهارمین بار نتانیاهو به چین خواهد بود و دولت آمریکا یک ماه پیش از آن مطلع شد. آموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در تحلیل این سفر در یک رشته توئیت نوشت: «اگر یکی از اطرافیان نخست‌وزیر فکر می‌کند که هوشمندانه است مانند بن‌سلمان رفتار کند و به چین سفر کند تا بایدن را آزار دهد و به او نشان دهد که این رژیم گزینه استراتژیک دیگری دارد، مرتکب اشتباه بزرگی شده و اهمیت رقابت بین ابرقدرت‌های ژئوپلیتیک قرن بیست‌ویکم را درک نمی‌کند. برخلاف این رژیم، عربستان سعودی سالانه میلیاردها کمک نظامی آمریکا دریافت نمی‌کند. به وتوی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل وابسته نیست. متکی به تضمین‌های مالی ایالات متحده نیست و پیشرفته‌ترین سیستم‌های تسلیحاتی آمریکایی را ندارد. رژیم صهیونیستی برای پیشبرد اهداف استراتژیک خود به دولت بایدن نیاز دارد: جلوگیری از ایران از [به دست آوردن] سلاح هسته‌ای و افزودن عربستان سعودی به دایره عادی‌سازی. چین دائما در سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی رأی می‌دهد، از حامیان دیرینه فلسطینی‌ها است و با ایران «ائتلاف راهبردی» دارد.»
 
2ـ شایعه‌سازان در تور امنیتی
یک منبع آگاه اعلام کرد: طی روزهای گذشته خبری مبنی بر ترور بیولوژیکی و‌ مسمومیت امام ‌جماعت مسجد مکی زاهدان در فضای مجازی منتشر شد که از اساس کذب بود. در همین راستا براساس تأکید ویژه رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان مبنی بر شناسایی و برخورد قاطع با عوامل نشر این شایعه که موجبات تشویش اذهان عمومی رو فراهم کرده بودند، تعدادی از این عوامل و فعالان فضای مجازی شناسایی و بازداشت شدند. در تحقیقات ‌اولیه مشخص شد که این افراد بدون استناد و داشتن مدارک قانونی ‌و صرفا با هدف ایجاد التهاب و‌ آشوب در استان سیستان و بلوچستان دست به انتشار این شایعه زده بودند که پرونده قضایی برای آنها تشکیل شده است. در ماه‌های اخیر یکی از تلاش‌های براندازان و تجزیه‌طلبان دامن زدن به خبرهای کذب برای ملتهب کردن فضای شرق کشور بوده است.
 
3ـ ترامپ یا سوپرمن؟
ترامپ در جدیدترین نطقش گفته است: «دنیا به وقوع جنگ جهانی سوم بسیار نزدیک شده. تنها کسی هستم که می‌توانم از این جنگ جلوگیری کنم. وقتی رئیس‌جمهور چهل‌وهفتم آمریکا شوم، حتی قبل از اینکه وارد دفتر کار شوم، جنگ روسیه و اوکراین را پایان می‌دهم.» ترامپ درحالی برنامه‌های خود را برای بعد از پیروزی در انتخابات ارائه می‌دهد که در جریان دو پرونده کیفری، با 71 مورد اتهام جرم مواجه است که می‌تواند تا 39 سال زندان برای او همراه داشته باشد. با این ‌حال، بد نیست بدانید که از نظر قانون اساسی ایالات متحده، منعی برای حضور ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از زندان یا به ‌عنوان یک مجرم وجود ندارد! و این اقدامات می‌تواند حتی با قهرمان‌سازی و دیده شدن بیشتر ترامپ در رسانه‌ها برای رقابت ترامپ در انتخابات آتی به عنوان برگ برنده محسوب شود.
 
4ـ تلاش دولت برای تقویت دیپلماسی منطقه‌ای
روز گذشته امیر قطر و رئیس‌جمهور به رایزنی تلفنی با یکدیگر پرداختند. رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با امیر قطر مطرح کرد: «ایران و قطر ظرفیت‌های خوبی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر دارند.» امیر قطر نیز برای افزایش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کرده و گفته «جمهوری اسلامی ایران همواره بر ارتقای سطح روابط و گسترش همکاری‌ها با قطر تأکید داشته است و توسعه تعاملات دوجانبه را موجب تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فی‌مابین می‌داند.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
داغ شدن تنور انتخابات با ورود جریان‌ها/ باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: «افرادی از جریان اصلاحات که پایبند به انقلاب و در چارچوب نظام فعالیت می‌کنند باید بیایند و به مسئله مشارکت کمک کنند. این‌گونه نباشد که دوباره در جریان اصلاحات شاهد آن باشیم که جریانی تندرو به‌ دنبال فتنه‌گری، اغتشاش و هنجار‌شکنی‌ها برود. در غیر این صورت، افراد بسیاری را از این جریان می‌شناسم که متدین هستند و انقلاب و نظام را قبول دارند اما ممکن است فرد یا خط مشی را قبول ندارند، خب این اشکالی ندارد.»
 
سیمرغ ایرانی پرید/ وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: «در روزهای گذشته اولین پرواز موفق هواپیمای ایرانی سیمرغ، انجام و به مدار خدمت‌رسانی اضافه شد. در این زمینه به نقطه قابل قبولی رسیده‌ایم و توافق شد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن اولین هواپیمای مسافری در قالب همکاری مشترک با سایر کشورها به شبکه حمل و نقل مسافری کشور اضافه شود.»
 
فایل صوتی جدید از ترامپ/ شبکه CNN یک فایل صوتی را منتشر کرده که در آن رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا با 2 نفر از کارکنان خود درباره اسناد محرمانه پنتاگون گفت‌وگو می‌کند. این در حالی است که دونالد ترامپ در 37 فقره‌ اتهامی که دادستان‌ها در ارتباط با حفظ اسناد محرمانه دولتی پس از ریاست‌جمهوری مطرح کرده بودند، ابراز بی‌گناهی کرد.
 
خشم صهیونیست‌ها از دیپلماسی ایرانی/ منوشه امیر مدیر رادیو پیام رژیم صهیونیستی در برنامه خود حقد و کینه صهیونیست‌ها را از آزادی زندانیان ایرانی در کشورهای غربی نشان داده و گفت: «عقب‌نشینی ایالات متحده آمریکا و غرب در برابر ایران باعث شعله‌ور شدن خشم و عصبانیت این رژیم می‌شود!»
 
پروتز ایرانی برای پا پرانتزی‌ها/ متخصصان کشورمان موفق شدند با ساخت یک ابزار رشد‌‌کننده‌ در پای کودک دارای پای پرانتزی از عمل‌های مکرر (6 ماه یک‌بار) جلوگیری کرده و فقط با یک عمل، درمان کامل را انجام دهند. ایران چهارمین کشور در این فناوری است.
 
بن‌سلمان پشت پوتین/ کرملین اعلام کرد که محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی روز سه‌شنبه تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت‌وگو کرد که طی آن بر حمایت از اقدامات رهبری روسیه برای حمایت از نظام قانونی این کشور تأکید کرد.
 
واگنرها در حال تسلیم شدن/ وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: گروه واگنر در حال آماده شدن برای تحویل تجهیزات سنگین خود به این وزارتخانه است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات