صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۵۰۷۹۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 20 شهریورماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): [شهید آیت‌الله مدنی‌] حقیقتاً یک مصداق بارزی از روحانی کامل بودند. عالم بود، فقیه بود. آگاهانه و از روی معرفت عمل می‌کرد. ایشان در میان جوان‌ها می‌توانست کاملاً ارتباط برقرار کند. با طبقه‌ روشنفکر می‌نشست، جذب‌شان می‌کرد؛ با طبقه‌ عوام می‌نشست، جذب‌شان می‌کرد؛ با طلبه‌ها می‌نشست؛ جذب‌شان می‌کرد یعنی عالم ناطق و مبین و کسی بود که می‌توانست آن ذخیره‌ای که در وجود او و در روح او، در دل پاک و نورانی او از نور معرفت و علم جمع شده بود.(1380/6/12)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

چرایی حساسیت ایران به تحولات قفقاز جنوبی

این روزها شاهد هستیم که جمهوری اسلامی ایران هشدارهای صریحی را در زمینه تحولات مربوط به قفقاز جنوبی به دولتمردان جمهوری آذربایجان و دیگر بازیگران داده است. بررسی دقیق مسئله نشان می‌دهد، در حالی که رسانه‌های محور عبری‌ـ غربی مشغول توصیف میدان جنگ هستند و از پشت صحنه آن هیچ گونه متن و گزارشی منتشر نمی‌کنند، رژیم صهیونیستی و آمریکا مشغول طراحی معادله پیچیده‌ای در منطقه هستند. به نظر می‌رسد، مقامات آمریکایی و صهیونیستی با خلق گره‌های کور راهبردی، در حال ایجاد و مدیریت یک پروژه آشوب جدید در نظام بین‌الملل هستند. این مسئله نشان می‌دهد، ایالات متحده و رژیم صهیونیستی با تعمیق و بسط بحرانی جدید در منطقه قفقاز در حال پی‌ریزی زمینه‌های مداخله‌گرایی طولانی‌مدت در مناطق بااهمیت (به لحاظ ژئوپلیتیک) از طریق ناتو را دنبال می‌کنند. بررسی تاریخی رفتار غرب، به ویژه آمریکا در قفقاز و آسیای میانه نشان می‌دهد، ایجاد تنش‌های مداوم و در نتیجه ساختارسازی بحران‌های مزمن امنیتی در آسیای مرکزی و قفقاز، یکی از اهداف مشترک ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی در طول تاریخ روابط بین‌الملل بوده است. ایجاد کلیت بحران، تبدیل بحران مدیریت‌شده به بحران غیرقابل مدیریت، درگیرسازی دیگران با بحران، ارائه راهکار برای حل بحران متناسب با اهداف بلندمدت آمریکا(و ناتو) و در نهایت، تسلط بر یک منطقه خاص با هدف بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی، ژئوپلیتیکی و استراتژیک آن از رویکردهای فعلی بازیگران مداخله‌گر در تحولات قفقاز جنوبی است. با این وضعیت، می‌توان به عمق هشدارهای صریح جمهوری اسلامی ایران در زمینه تلاش عده‌ای برای تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه پی برد و علت حساسیت تهران را در این خصوص متوجه شد. انتظار می‌رود دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان متوجه ماهیت رفتاری رژیم صهیونیستی باشند و تحولات را از روی ظواهر آن تجزیه و تحلیل نکنند.
از سوی دیگر، جنگ اوکراین و شکست غرب در این موضوع و وضعیت آشفته در سرزمین‌های اشغالی سبب مداخله‌ بیشتر رژیم صهیونیستی و غرب در منطقه شده است؛ به گونه‌ای که همگان نسبت به نقش مخرب موساد در خلق بحران‌های اخیر در لاچین و زنگزور آگاه هستند و در این مورد نیز هشدارهایی به مقامات رژیم باکو داده شده است. جمهوری اسلامی ایران با درک ماهیت رفتاری بازیگران مختلف در منطقه اجازه تحقق دالان صهیونیستی زنگزور را نخواهد داد و در این زمینه از همه توان دیپلماسی، امنیتی و نظامی خود بهره خواهد گرفت.

اکبر معصومی

 


▼ گزارش روز

از معامله قرن تا معامله بزرگ

ناتوانی چندین دهه‌ای ایالات متحده در حل مشکلات مربوط به تجاوز رژیم صهیونیستی به فلسطین اشغالی دلیل محکمی بر از بین رفتن قدرت هژمونی آمریکا در نظام بین‌الملل است. طرح‌های صلح ارائه شده از سوی آمریکا یکی پس از دیگری به شکست می‌انجامد؛ چرا که خواسته‌های مشروع و قانونی فلسطینی‌ها نادیده گرفته شده و در مقابل به خواسته‌های زیاده‌خواهانه و غیر قانونی رژیم صهیونیستی تن داده می‌شود. «نقشه راه برای صلح» که در سال 2002 میلادی با ابتکار عمل آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل برای حل و فصل مناقشات میان رژیم صهیونیستی و فلسطین تدوین شد، در نهایت به دلیل ادامه تجاوزات و شهرک‌سازی‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی با شکست مواجه شد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده نیز با طرح «معامله قرن» به دنبال اشغال بخش‌های دیگری از سرزمین اشغالی فلسطین در برابر موافقت با تشکیل کشور مستقل فلسطین بود که با مخالفت کشورهای اسلامی و عربی روبه‌رو شد و شکست خورد. هم اکنون جو بایدن نیز در تلاش است تا طرحی موسوم به «معامله بزرگ» را برای عادی‌سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو و بیرون راندن نتانیاهو از منجلاب مشکلات داخلی ارائه کند. طرحی که بیش از همه نمایش‌دهنده تلاش مذبوحانه واشنگتن برای اعمال نفوذ مجدد در منطقه غرب آسیاست. در مقابل عربستان سعودی که به تازگی روابط خود با ایران و چین را بهبود بخشیده، توانسته است اعتبار از دست رفته خود را در میان کشورهای اسلامی تا حدودی برگرداند و به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد که خود را شریک افول آمریکا کرده و به جبهه شرقی پشت پا بزند؛ اما «معامله بزرگ» می‌تواند تنها دستاورد جو بایدن در سیاست خارجی برای اظهار نظر در مناظرات انتخاباتی پیش رو (انتخابات ریاست‌جمهوری 2024) باشد و همچنین می‌تواند فشارهای سنگینی را که بر روی بنیامین نتانیاهو است، تا حد زیادی از دوش او بردارد. تاکتیک جدید واشنگتن مبنی بر پذیرش دو دولت مستقل در منطقه فلسطین شاید ابتدا منصفانه به نظر برسد؛ اما حقیقت این است که رژیم متجاوز صهیونیستی محکوم به بازپس دادن سرزمین‌های اشغالی به فلسطینیان و بازگشت همه فلسطینیان است و مفاد احتمالی مطرح شده در رسانه‌ها از «معامله بزرگ» نیز حاکی از آن است که در نهایت حقوق حقه فلسطینیان محقق نخواهد شد.
نکته تأمل‌برانگیز آن است که راهبرد مشترک همه دولت‌های آمریکایی در برخورد با مسئله فلسطین، حمایت همه‌جانبه از اشغالگری‌ها و تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی و نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان بوده و هیچ گاه حتی ژست حمایت از مظلوم و تنبیه ظالم را نیز نگرفته‌اند. حقیقتی که نشان می‌دهد، دولت واشنگتن همانند عروسکی در دستان لابی قدرتمند صهیونیست‌ها بوده و قدرت عمل مستقلی را ندارد. با همه این اوصاف، به نظر می‌رسد «معامله بزرگ» نیز همانند معامله قرن و دیگر طرح‌های صلح‌جویانه غربی از پیش شکست خورده است و دور از ذهن است که دولت سعودی میل و رغبتی برای پذیرش آن داشته باشد؛ چرا که تجربه جنگ اوکراین و دیگر قضایا ثابت کرده است، نه ایالات متحده، متحدی قابل اعتماد برای کشورهاست و نه رژیم صهیونیستی توانایی مماشات با فلسطینیان و برقراری امنیت را دارد؛ چرا که چالش اصلی خود این رژیم همواره از بدو تأسیس و تجاوز به خاک فلسطینیان، ناامنی و جنگ بوده است.

رامین نصیری



▼ اخبار

1ـ پاسخ ایران به فضاسازی غرب در شورای حکام چه خواهد بود؟

در حالی که مذاکرات سازنده و مستمر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل دو موضوع باقی‌مانده پادمانی ادامه دارد، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان سعی دارند با صدور بیانیه‌ای تند و طلبکارانه و در اختیار گذاشتن آن برای امضای سایر اعضا،‌ فضای شورای حکام را علیه ایران ملتهب کنند؛ پاسخ ایران به این فضاسازی‌های سیاسی در نشست فصلی شورای حکام چه خواهد بود؟ شنیده‌ها از وین نشان می‌دهد، آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام در حال تهیه بیانیه‌ای مشترک هستند که برخلاف نشست‌های قبلی، آن را برای امضای دیگر اعضای شورای حکام باز خواهند گذاشت. با توجه به وابستگی سیاسی و مالی کشورهای عضو به کشورهای توسعه‌یافته هسته‌ای طبیعی است که بسیاری از کشورها ناچار از امضای این بیانیه باشند. سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) و آمریکا مدعی هستند، ایران آن طور که انتظار داشتند بیانیه مشترک 4 مارس 2023 را اجرا نکرده است و خواستار همکاری کامل و بیشتر ایران به ویژه در رابطه با ارائه اطلاعات و دسترسی به دو مکان و نیز نصب دوربین‌های نظارتی فراپادمانی هستند. مقامات ایران به آژانس اعلام کرده‌اند، برای ارائه اطلاعات و دسترسی‌ به دو مکان در تورقوزآباد و ورامین آماده‌اند به این شرط که آژانس تضمین کند، به سؤالاتش درباره دو مکان خاتمه می‌دهد. این روندی است که در جریان حل شش موضوع پادمانی، مطالعات ادعایی به کار گرفته شد و نتیجه‌بخش بود. با توجه به سیاسی‌کاری و بهانه‌جویی‌های آژانس به واسطه اعمال نفوذ برخی کشورها، ایران همواره اعلام کرده است، در صورت ارائه اسناد معتبر و نه جعلی و به شرط اطمینان از رویکرد آژانس برای حل مسئله، فقط یک بار مدارک مورد نظر را ارائه می‌دهد. با وجود اعلام آمادگی ایران برای حل قطعی موضوع، اما آژانس هنوز نسبت به این مسئله اعلام آمادگی نکرده است و بالعکس در گزارش فصلی درباره ایران لحن و موضعی غیرسازنده اتخاذ کرده است.

2ـ رئیس‌جمهور مرا مأمور تقویت روابط با عربستان کرده است

«علیرضا عنایتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «الشرق الاوسط» گفت: «رئیس‌جمهور ایران در دیداری که پیش از عزیمت وی به ریاض با او داشته، از وی خواسته است تا تمامی توان خود را برای تقویت روابط برادرانه و دوستی بین ایران و عربستان و پیشرفت روابط بین دو کشور به کار بگیرد. کشور همسایه و برادر، کشورهای تأثیرگذار در منطقه و جهان اسلام هستند.» وی گفت: «ما به عربستان سعودی به چشم یک شریک راهبردی که اهمیت از زیادی برخوردار است، در چارچوب سیاست دولت فعلی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر اصل حسن همجواریی می‌نگریم.» عنایتی در ادامه افزود: «آنچه طی شش ماه گذشته تحقق پیدا کرده، نویدبخش آینده‌ای شکوفاست، ما عزم و اراده جدی برای توسعه روابط ایران و عربستان داریم و همین احساس را نزد برادران‌مان در رابطه با روابط سعودی ایرانی یافته‌ایم. سفیر ایران در همین زمینه تأکید کرد: «این امر مسئولیت بزرگی را بر دوش ما می‌گذارد که پیش از هر چیز اقدام به توسعه روابط فیمابین و تقویت آن کرده و بعد از آن باید از این روابط در راستای منافع منطقه در چارچوب منافع مشترک، احترام متقابل و مسئولیت جمعی استفاده کنیم.»

3ـ حدود 400 بمب کشف کردیم

وزیر اطلاعات با بیان اینکه ما حدود 400 بمب جمع کردیم که بنا بوده است بیش از 40 عدد از آنها در ایام دهه محرم در هیئت‌ها منفجر شود، گفت: «بودجه بیش از 50 سرویس اطلاعاتی در سال میلادی جاری از بودجه کشور ما بیشتر است، البته این سرویس‌های اطلاعاتی دو دسته هستند که یکی از آنها نیابتی است و معمولاً بار فعالیت سرویس‌های بزرگ‌تر را تأمین می‌کنند. گفتنی است، عمده سرویس‌هایی که علیه کشور ما فعالیت دارند سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس، رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند که فعالیت‌ها را تقسیم‌دهی و جهت‌دهی می‌کنند.» وی در خصوص اینکه این سرویس‌ها در کشور ما به دنبال چه هستند، گفت: «به دنبال براندازی، آمدند نزدیک مرز ما کارخانه اسلحه‌سازی راه انداختند. دیدیم همه تولیدات به ایران قاچاق می‌شود، یک منطقه اقلیم کردستان عراق که نیمچه استقلالی دارد، مرکزی شده برای سرویس‌های دنیا، یک مرتبه می‌بینیم که تمام تجزیه‌طلبان مرده در آنجا زنده می‌شوند، یا کشوری مثل آلمان همه پرچم‌های مخالف ایران را در یک میدان جمع می‌کند، یا رئیس جمهور یک کشور می‌گوید در ایران انقلاب شده است.»

 

▼ اخبار کوتاه

اما و اگرهای ممنوعیت حجاب در فرانسه/ هیئت مشاوران دولت آمریکا گفت: «مسلمانان فرانسه هدف ارعاب قرار گرفته‌اند.» یک هیئت مشاوران وابسته به دولت آمریکا اقدام دولت فرانسه در ممنوع کردن پوشش بلند برای دختران و پسران مسلمان را محکوم کرد. «کمیسیون آزادی مذهبی» در ایالات متحده وظیفه دارد توصیه‌هایی را به دولت ایالات متحده بدهد، اما خودش سیاستی را تعیین نمی‌کند. «آبراهام کوپر» رئیس کمیسیون، ممنوعیت عبایه را تلاشی نادرست برای ترویج ارزش فرانسوی لائیسیته، سکولاریسم رسمی کشور خواند.

نیروگاه طرح ایران ال‌ان‌جی وارد مدار شد/ نیروگاه طرح «ایران ال‌ان‌جی» وارد مدار شد. ایران ال‌ان‌جی طرحی بود که 2 میلیارد دلار برای آن سرمایه‌گذاری شده و حدود 12 سال متوقف شده بود که با فعال‌سازی این طرح و از محل به تولید رسیدن نیروگاه برق ایران ال‌ان‌جی درآمد ایجاد شده است. امسال با بهره‌برداری از مخازن ال‌ان‌جی و ال‌پی‌جی که موردنیاز شرکت گاز است، می‌توانیم به فرآیند تکمیل این پروژه ملی شتاب بیشتری بدهیم تا به امید خدا فاز نخست پروژه در افق 1404 نهایی شود.

سرطان خون، ارمغان جدید واکسن فایزر/ «مهدی صفری» معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: «آقای رئیسی به هر کشوری سفر می‌کند، از او می‌خواهند که آنجا کارخانه دارو و تجهیزات پزشکی تأسیس کنیم. ایران داروهای ضد سرطان خیلی خوبی دارد که روسیه و خیلی از کشورهای دیگر تقاضای آن را دارند. در یکی از کشورهای آمریکایی، تعداد زیادی از مردم به علت تزریق واکسن فایزر سرطان خون گرفتند که قرار است ایران اندازه 100 میلیون دلار به این کشور داروی سرطان خون صادر کند.»

تکرار ادعاهای ضد ایرانی رئیس موساد/ «دیوید بارنیا» روز یک‌شنبه مدعی شد: «ایران قصد داشت افزون بر هواپیماهای بدون سرنشین، موشک های کوتاه‌برد و میان‌برد به روسیه بفروشد که جلوی این قرارداد گرفته شد.» وی اضافه کرد: «ایران قصد دارد سلاح های مختلفی را به روسیه بفروشد که با این اقدام نیز مقابله خواهد شد.»

سهم 19 میلیون دلاری فرزندان جاسوس سیا از اموال مردم ایران/ یک دادگاه فدرال در آمریکا، ایران را به پرداخت 19 و نیم میلیون دلار غرامت به فرزندان عباس امیرانتظام محکوم کرد. امیرانتظام سال 1358 به جرم همکاری با سازمان سیا بازداشت و به حبس ابد محکوم شده بود که سال 1375 با تخفیف مجازات آزاد شد.

حذف دلار از معاملات روسیه و چین/ مدیر بخش آسیایی وزارت خارجه روسی گفت: «دلارزدایی از تجارت روسیه و چین کامل شده است. سهم ارزهای ملی در پرداخت‌های روسیه ابتدای سال 2022 حدود 25 درصد بود و اکنون از 80 درصد فراتر رفته است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات