صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۵۱۰۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 28 شهریورماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): روح امیدواری، خیلی نعمت بزرگی است... مردمِ مأیوس، ناامید و بدون افق دید، بی‌صبری می‌کنند؛ نه اینکه کار نمی‌کنند، مانع کار هم می‌شوند؛ ولی مردمِ امیدوار خودشان جلو جلو می‌دوند و مسئولان را به دنبال خودشان می‌کشانند.(1385/3/29)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

قهر و اتهام‌زنی ممنوع!

آنچه دشمنان این ملت برای سالگرد فتنه سال 1401 تدارک دیده بودند، بی‌اعتبارتر از آنی بود که بتواند اخلالی در روند زندگی مردم ایجاد کند و هوشمندی دستگاه‌های انتظامی‌ـ امنیتی از یک سو و هوشیاری و آگاهی جامعه نسبت به ماهیت فاسد سردمداران این حرکت کافی بود تا بازار آنها کساد شده و به فراخوان‌های آنها بی‌اعتنایی شود. امروز ذهن جامعه بیشتر درگیر تعطیلات آخر شهریور، حضور رونالدو در ایران و آغاز مدارس است تا سالگرد گرفتن برای فتنه‌ای که مبتنی بر دروغ شکل گرفت! اکنون آنچه پیش روی این سرزمین قرار دارد، دو انتخاباتی است که در اسفندماه 1402 قرار است برگزار شود و می‌تواند سرنوشت کشور را برای سال‌های پیش رو رقم بزند و اراده ملت و جهت آن را مشخص کند. انتخاباتی سرنوشت‌ساز که با رأی و انتخاب ملت رقم خواهد خورد.
در این میان، برخی جریان‌های سیاسی که خود می‌دانند خریداری در جامعه ندارند، به ظاهر ترجیح داده‌اند که وارد عرصه انتخابات نشوند. درباره دلایل استقبال نکردن برخی از چهره‌های شناخته شده این اردوگاه باید عواملی چون فقدان برنامه مشخص برای حل مشکلات کشور، شکست سیاست‌های مورد علاقه اصلاح‌طلبان، نابسامانی اردوگاهی، اختلافات درونی، تضعیف پایگاه اجتماعی، ناامیدی حاکم بر اذهان اصلاح‌طلبان، کهولت سن و بازنشستگی سیاسی و... را برشمرد؛ اما در طول هفته‌های اخیر این جریان تلاش دارد تا با خلق کلیدواژه «خالص‌سازی» به سیاست فرافکنی روی آورده و پیشاپیش از یک سو جریان رقیب و از دیگر سو دستگاه نظارتی را به حذف و مهندسی انتخابات متهم کند! این در حالی است که این ادعا زمانی معنا خواهد یافت که آنها در انتخابات حضور مؤثری داشته و نهضت نام‌نویسی به راه انداخته باشند، اما پس از بررسی صلاحیت‌ها، بخش عمده‌ای از نامزدهای‌شان بدون دلایل قانع‌کننده‌ای ردّصلاحیت شده باشند.
قضاوت عجولانه و پیشایش درباره رفتار شورای نگهبان، رویکردی منفعلانه و غیرمنصفانه است که طیف رادیکال این جریان اتخاذ کرده است تا ناتوانی رقابتی خود را به نحوی جبران کند و حتی مقدمه‌ای برای اتخاذ سیاست تحریم انتخابات باشد؛ سیاستی که جریان اپوزیسیون و ضدانقلاب آن را دنبال می‌کند!
انتظار آن است که کهنه‌کارها و عقلای اصلاح‌طلبان و آنهایی که اهل تجربه آموختن از گذشته هستند، تلاش کنند تا ترک‌تازی افراطیون را مهار کرده و کنترل این اردوگاه را در اختیار بگیرند و با ساماندهی گزینه‌هایی که در مرحله اول در انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند، وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند و تلاش کنند با امیدآفرینی و ارائه برنامه و تبلیغات صحیح و منصفانه به پیروزی در انتخابات بیندیشند.

مهدی سعیدی

 

 

▼ گزارش روز

تحلیلی بر یک سفر

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی سفر شش‌روزه‌اش را به روسیه خاتمه داد؛ سفری که به نگرانی‌ها درباره احتمال همکاری مستقیم نظامی میان این دو کشور افزود. اندیشکده شورای روابط خارجی درباره تأثیر گسترش روابط پیونگ‌یانگ با مسکو بر پویایی در شبه‌جزیره کره و شمال شرق آسیا، تصریح کرد: «تجدید روابط نظامی کره شمالی و روسیه خرید دوطرفه کالاهای نظامی، ازجمله فناوری‌هایی را که ارتش کره شمالی مدت‌ها آرزوی آن را داشت، اما به دلیل تبعیت چین و روسیه از تحریم‌های بین‌المللی برای دهه‌ها تشنه آن بود، بازمی‌گرداند که شامل مواردی همچون هواپیماهای ارتقایافته و سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته است.» «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به همگرایی طرفین اشاره کرده و گفته است: «بعد از تصویب قطعنامه اخیر (در سال 2017) ما با جدیت گفتیم که هرگز اجازه تحریم‌های بیشتر علیه کره شمالی را نمی‌دهیم. شرکای چینی ما نیز همین موضع را اتخاذ کردند.»
گزاره تحلیلی: 1ـ اهمیت اتحادها در دوران گذار: در روزهایی که از آن به‌ «دوران گذار در عرصه بین‌الملل» یاد می‌شود، بسیاری از کشورها به دنبال رسیدن به جایگاه و نقش‌یابی جدیدی در عرصه بین‌الملل هستند. در این راستا، گروه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نظیر بریکس و شانگهای شکل گرفت. در حال حاضر، گروه بریکس حدود 30 درصد از اقتصاد دنیا را مدیریت می‌کند. با توجه به میزان تقاضای موجود، انتظار می‌رود در آینده با پذیرش اعضای جدید جایگاه جهانی این گروه ارتقا یابد. این مسئله به معنای افول قدرت آمریکا در برابر قدرت‌یابی دیگر کشورها در عرصه بین‌الملل است.
2ـ اهمیت دوجانبه‌گرایی: در شرایط کنونی که هژمونی و قدرت در عرصه روابط بین‌الملل در حال تغییر است، سفر کیم به روسیه از جهاتی معنادار است؛ زیرا آمریکا و بعضاً متحدان آمریکا در منطقه شرق آسیا در حال تقویت خود هستند. تقویت همکاری‌های کره شمالی و روسیه به‌ویژه در حوزه فنی و نظامی نوعی نگرانی برای آنهاست که اگر در حوزه‌های دیگر برای فشار بر روسیه یارگیری می‌کنند، روسیه نیز در این منطقه اقدامی مشابه انجام می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، در شرایطی که روسیه و غرب درگیر جنگ اوکراین هستند، اتحاد دوجانبه میان دو کشور، احتمال تقابل روسیه با قدرت بیشتر را افزایش می‌دهد.
3ـ اهمیت اتحاد چین، روسیه و کره: سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه سه کشور سبب نزدیکی هرچه بیشتر آنها به یکدیگر شده است. احتمال پیوستن کره شمالی به رزمایش‌های نظامی منظم چین و روسیه، افزایش روابط سیاسی میان این کشورها و تلاش در جهت ارتقای جایگاه کره در عرصه روابط بین‌الملل از سوی روسیه و چین مشهود است. لاوروف در این باره اظهار داشت: «ما با دوستان چینی خود برای تهیه یک پیش‌نویس قطعنامه درباره حل مسائل انسانی و ازسرگیری روند سیاسی به‌عنوان بخشی از مأموریت‌های تقویت امنیت در شمال شرق آسیا تلاش کردیم.»
4ـ سردرگمی غرب: غربی‌ها در سال‌های اخیر درگیر قمار در اوکراین شدند. این مسئله سبب شد تا دست آنها خوانده و مشخص شود که تا چه اندازه دستان‌شان خالی است. در این شطرنج روس‌ها در برابر 50 کشور غربی و متحدان آمریکا ایستادگی کردند. امروزه اگر جنگ ادامه پیدا کند «غرب دچار مشکلات بیشتر می‌شود» و اگر به سمت مذاکره برود «باز هم غرب شکست خواهد خورد». نکته مهم و عجیب در آن است که 50 کشور روی‌ هم ریخته‌اند و هر چه داشته‌اند، به اوکراین سرازیر کرده‌اند؛ ولی از کمک کشوری با مساحت 120 هزار کیلومترمربع که چندین دهه است در تحریم‌های شدید اقتصادی است به روسیه نگران هستند! این نشان از آن‌ دارد که غرب تا چه اندازه سردرگم شده است و می‌ترسد کشور تحریمی، مانند کره شمالی به روسیه کمک نظامی کند.

فرهاد کوچک‌زاده

 


▼ اخبار

1ـ مثل سنگ خنگ

تبادل زندانیان در روز گذشته بین ایران و آمریکا به عرصه موضع‌گیری سیاسیون هم کشیده شد. رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «NBC» گفت: «تبادل زندانیان آمریکایی که در ایران هستند با ایرانیانی که در آنجا در حبس هستند، طی یک حرکت و اقدام بشردوستانه بین ما صورت می‌گیرد و دربارۀ زمان آن هم مقدمات در حال انجام شدن است. این زندانیان در سلامت کامل هستند. آخرین گزارش‌ها سلامتی کامل آنها را گواهی می‌کند. اساساً شرایط نگهداری زندانی در اینجا از شرایطی که در آمریکا برای نگهداری زندانیان وجود دارد، بسیار مساعدتر است. طبق گزارشاتی که داریم، زندانیان در آمریکا در شرایط خوبی به سر نمی‌برند؛ ولی اینجا شرایط زندانیان، شرایط مناسبی است و آخرین وضعیت‌شان هم سلامتی این افراد را گواهی می‌کند.» ترامپ هم که در حال فعالیت انتخاباتی است، در واکنش به مبادله زندانیان به رئیس‌جمهور آمریکا طعنه زده و گفته است: «بایدن برای 5 نفر 6 میلیارد دلار داد، او مثل سنگ خنگ است.»

2ـ درماندگی گروهک آواره

خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: «گروهک تروریستی منافقین برای برگزاری تجمعات مقابل محل برگزاری سخنرانی رئیسی در سازمان ملل شیوه مرسومی همچون دادن وعده‌های مالی، برنامه‌های تفریحی رایگان، دادن غذا و... دارد؛ اما در حال حاضر به‌دلیل ممنوعیت تردد اعضا به سایر کشورها، ترس از ارتباط‌گیری عناصر با دستگاه امنیتی ایران در فضای مجازی برای جدایی از گروهک و ورود به ایران با پذیرش شرط تشکیل پرونده قضایی و همچنین نگرانی بابت تکرار فرار اعضای این تشکیلات از کمپ اشرف 3 شیوه جدیدی را برای جذب نیرو و سیاهی لشکر در تجمعات خود برگزیده‌اند. آنها با سوء استفاده از جاذبه‌های جنسی برای جذب جوانان و اتباع بیگانه برای حضور در برنامه‌های خود، دختران و زنان زیبا و آرایش کرده را با هدف عشوه‌گری و صحبت به ورودی کمپ پناهندگان مردمی می‌فرستند تا بتوانند مردان را جذب کنند. از سوی دیگر پسران و مردانی جوان و به اصطلاح خوش‌تیپ را برای حضور در کمپ زنان مأمور کرده‌اند.

3ـ توطئه بی‌بی و عموسام

روزنامه لبنانی «الاخبار» در شماره روز دوشنبه خود گزارشی مشروح و بسیار جالب منتشر کرده که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در جنگی که در اردوگاه فلسطینی عین‌الحلوة در جنوب لبنان در جریان است، نقش مستقیم دارند.‌ «ابراهیم الامین» مدیرمسئول این روزنامه که خودش این گزارش بلند را نوشته، از دستیابی به یک سند آنی از یکی از سفارتخانه‌های یکی از کشورهای عربی خبر می‌دهد که بر اساس این سند، ژنرال جوزف فوتیل، فرمانده وقت تروریست‌های آمریکایی در منطقه دست کم سه بار از نزدیک عین‌الحلوه را دیده و طرح‌ها و نقشه‌های متعددی هم برای آن تدارک دیده است. کارشناسان معتقدند، این دیدارها و رفت‌وآمدها بخشی از طرح آمریکا در ماجرای موسوم به معامله قرن بود که طی آن باید فلسطینی‌های ساکن اردوگاه‌های آوارگان در کشورهای عربی یا در جامعه کشورهای عربی حل شوند و بخشی از آنها نیز به کشورهای غربی مهاجرت کنند.

4ـ به صف شدن مشتری‌های پهپاد

«سرلشکر باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح درباره توان دفاعی ایران گفت: «روزی ما تحریم بودیم که چیزی نخریم، اما امروز تحریم هستیم که چیزی نفروشیم. امروز مشتریان پهپادهای ایران چندین برابر توان تولیدی ماست و کشورهای بزرگ جهان به دنبال تسلیحات ما هستند. در سال‌های اخیر، در سوریه و عراق هنگامی که بحث کمک به سایر ارتش‌ها برای مقابله با تروریسم مطرح بود، ما هیچ مشکلی نداشتیم؛ زیرا یاد گرفته بودیم چگونه نبرد مرکب را انجام دهیم. محور مقاومت امروز به ما نیازی ندارند و ‌خودشان تسلیحات خودشان را تولید می‌کنند و دریایی از توانمندی در آنجا وجود دارد.»

 

 

▼ اخبار کوتاه

منتظر تصمیم آمریکایی‌ها/ «مرندی» مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: «عامل اصلی موفقیت تفاهم‌نامه مبادله زندانیان آن بود که واشنگتن با تنگناهایی در سطح بین‌المللی مواجه شده است. تهران منتظر گام‌های بزرگ‌تری از سوی آمریکا برای توافق در پرونده‌های بزرگ‌تری همچون پرونده هسته‌ای است. بازگشت به مذاکرات هسته‌ای به تصمیم آمریکا بستگی دارد و امیدواریم که بعد از این توافق واشنگتن آماده انجام این مذاکرات باشد.»

دستگیری بهایی‌های محتکر/ «حجت‌الاسلام خطیب» وزیر اطلاعات گفت: «شبکه صهیونیستیِ بهایی‌ها در بحث دارو شبکه‌ای شکل داده بودند و برخی داروخانه‌های کشور را تحت سلطه خودشان قرار داده بودند و عملاً نارضایتی ایجاد می‌کردند و دارو احتکار می‌کردند. چندتا از حوادثی که در ماه گذشته در ارتباط با کمبود دارو به وجود آمد، منتسب به این شبکه است.»

اتمام حجت شیخ‌القضات/ رئیس قوه قضائیه گفت: «با کسانی که مردم را تهییج و دعوت به آشوب می‌کنند، اتمام حجت شده است. کسانی که با کذب و مسائل دروغ، امنیت مردم را بر هم می‌زنند، ابتدا از آنها خواسته می‌شود تا ادعای خود را ثابت کنند، اگر دلیلی نداشتند، اعتنا نکردند و سماجت داشتند باید طبق قانون با آنها برخورد شود.»

داعشی در تور/ در پی اقدامات مشترک فنی، اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان، یکی از عناصر اصلی و عملیاتی گروه تروریستی داعش در یکی از شهرهای شمالی این استان شناسایی و دستگیر شد.

صیانت اروپایی علیه تیک تاک/ اتحادیه اروپا شبکه اجتماعی تیک تاک را 345 میلیون یورو جریمه کرد. به گفته مقام مسئول حفاظت از داده‌‌های ایرلند، این شبکه اجتماعی قوانین حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کودکان را نقض کرده است.

نوشت‌افزار به سوی خودکفایی/ «وحید شجاعی‌نیا» بزرگ‌ترین تولیدکننده خودکار ایرانی در مصاحبه‌ای با «نود اقتصادی» گفته است: «کنترل مناسب واردات لوازم‌التحریر باعث شد خیلی از شرکت‌های واردکننده به تولید رو بیاورند و تولیدکننده شوند.»

رونق مبادلات غیرنفتی/ رئیس کل گمرک گفت: «حجم مبادلات تجاری غیر نفتی ایران در پنج ماهه امسال 43 و نیم میلیارد دلار بود. در این مدت، میزان واردات کالاهای اساسی، هیچ کاهشی پیدا نکرده است.»

ژنرال‌های دروغگو/ همه معاونان وزارت دفاع اوکراین برکنار شدند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شده که معلوم شد ادعای ارتش اوکراین درباره تصرف یکی از مناطق دونتسک دروغ بوده است.

رکوردزنی برقی/ سخنگوی صنعت برق گفت: «نخستین بار در چهار ماه گرم سال، میزان تأمین برق صنایع بیش از میزان تأمین برق خانگی بود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات