صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۵۰۹۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه 27 شهریورماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امیرالمؤمنین فرمود: «مَن نامَ لَم یُنَم عَنه»؛ اگر شما در سنگر خوابت برد، معنایش این نیست که دشمنت هم در سنگرِ خودش خوابش برده؛ نه. اگر مراقبت کردیم، دشمن را شناختیم، روش‌های دشمن را شناختیم، سعی کردیم در حرف‌مان، در منطق‌مان، در عمل‌مان، در هر اقدام‌مان کمک به نقشه‌ دشمن نکنیم، دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. دشمن دو نقطه‌ اساسی را هدف گرفته: یکی وحدت ملّی، یکی امنیّت ملّی. دشمن این دو نقطه را آماج حمله‌ خودش قرار داده که باید در مقابلش ایستاد.(1402/6/20)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

▼ حرف روز

شکست پروژه بی‌ثبات‌سازی

لااقل حدود یک ماه است که بوق‌های رسانه‌ای ضد انقلاب و اپوزیسیون با همراهی و پشتیبانی فوق‌العاده شبکه عظیم خبری‌ـ تحلیلی امپریالیسم و صهیونیسم جهانی گوش فلک را کر کرده‌‌اند که در اولین سالگرد اغتشاشات دروغ‌‌پایه پاییز 1401 به بهانه فوت مهسا امینی قرار است جمعیت میلیونی ناراضی از نظام جمهوری اسلامی کار این نظام را یکسره کنند و زمین و زمینه آماده شود تا گردانندگان این رسانه‌ها و براندازان گنجشک‌مغز بیایند بر کرسی حکمرانی ایران جلوس کنند؛ اما دریغ از یک تجمعی که حتی به تعداد انگشتان دو دست در ایران بزرگ به وقوع پیوسته باشد!
اکنون وقت آن است که قبل از همه همین اراذل و اوباش ضدمنافع ملت ایران از خود بپرسند؛ چرا موفق نشدیم؟ چرا مردم به قول خودشان ناراضی از دولت و نظام نیامدند کف خیابان برای تسویه حساب و گرفتن آنچه آنها در ورای اسم رمز آشوب و اغتشاش «زن، زندگی، آزادی» دنبال می‌کردند؟ بررسی علل، عوامل و زمینه‌ها مهم است؛ چون این جماعت وقیح پرروتر از آن هستند که با این زنجیره‌ شکست‌ها ناامید شوند و از پول مفتی که از دشمنان اخاذی می‌کنند، بگذرند!
هرچه بیشتر از عمر انقلاب می‌گذرد، بیشتر بر نادانی و حماقت دشمنانش پی می‌بریم. مهم‌ترین عامل شکست براندازان سخیف نشناختن مردم و نظام اسلامی است. شکل‌گیری نظام اسلامی مبتنی بر خواست مردم ایران بوده و طبیعی است که مردم با چند کج‌ کارکردی از آن دل نمی‌برند. خفاشان شب‌‌پره قادر به درک روشنایی پیوند مردم و حاکمیت از یک سو و اتحاد و انسجام بین آحاد مردم بر سر منافع ملی و اصول اسلامی نیستند.
حماقت دیگرشان این بود که روی چیزی برای مقابله با نظام دست گذاشتند که خط قرمز مردم ایران است و آن، تجزیه ایران یکپارچه است. جالب است که بسیاری از دشمنان قدیمی، اما عاقل جمهوری اسلامی هم بر سر ایرانستان شدن ایران ایستادند و به براندازی مجازی جمهوری اسلامی همراه با تجزیه ایران لایک ندادند. برخلاف فقدان رهبری واحد و مقبول در طرف براندازها، در این سمت رهبری آگاه و هوشمند سکان مدیریت جامعه را در دست دارند که به اعتراف راهبردشناسان آمریکا، می‌توانند با یک سخنرانی بافته‌های شش ماهه آمریکایی‌های قوی‌تر از اپوزیسیون را بر باد دهند. دشمن با نشانه‌روی اعتبار و امید جامعه ایرانی می‌خواست سرابی مجازی مقابل دیدگان مردم قرار دهد، اما مردم بصیر همچون همیشه واقعیت صحنه را دیدند و با فراست و ذکاوت این حقیقت را دریافتند که از وطن‌فروش خیرخواهی نشاید و خود باید برای آبادانی ایران کمر همت ببندند.

فتح‌الله پریشان

 

 

▼ گزارش روز

آمریکایی که دیگر آمریکا نیست

هر چند جنگ‌ها ناخوشایند و خانمان‌سوز هستند؛ ولی گاه مسیری برای عبرت و افزایش آگاهی می‌شوند. جنگ جهانی دوم با وجود اینکه از لحاظ انسانی فجایع بسیاری را رقم زد؛ اما سنگ محک بسیار خوبی برای فهم میزان قدرت کشورهای اروپایی نسبت به یکدیگر و میزان تفوق آنها برای به دست‌گیری سکانداری نظم‌بخشی به نظام بین‌الملل بود؛ اما در نهایت ایالات متحده، کشوری که دور از جغرافیای درگیری و محصور در آب‌های وسیع بود، توانست از این فرصت طلایی برای هژمون‌سازی خود استفاده کند. ایالات متحده پس از آن بود که توانست سیستم اقتصادی لیبرالی را در دنیا بگستراند، دلار را به ارز رایج و اصلی مبادلات تجاری تبدیل کند، ناتو را رهبری کرده و در همه نزاع‌های داخلی و منطقه‌ای به وسیله آن حضور پیدا کند، و در نهایت به دلیل اهداف امپریالیستی خود در امورات داخلی کشورها و ملت‌های دیگر دخالت نابجا کرده و سبب از بین رفتن استقلال حاکمیتی آنها شود؛ ولی هم اکنون ایالات متحده دیگر آن ایالات متحده هژمون ابر قدرت نیست؛ چرا که هم اکنون نشانه‌های افول و اضمحلال آمریکا بیش از پیش نمایان شده است. به بیان دیگر، طبق اقتباسی از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، آمریکا دیگر هیمنه و توانایی انجام چنین اعمال استکباری را ندارد.
پیش از انقلاب اسلامی، ایالات متحده با فرستادن شخصی همچون مورگان شوستر، کل نظام اقتصادی و مالی ایران را در دست گرفته و به تغییرات باب میل ایالات متحده در آن دست می‌زد یا با هماهنگی انگلیس و فرستادن یکی از افسران اطلاعاتی خود به همراه یک چمدان پول دست به کودتای ساختگی 28 مرداد در ایران و بازگرداندن شاه به جای دولت قانونی و مردمی مصدق می‌زد؛ یا در بخش نظامی با فرستادن مستشاران نظامی به ایران، عملاً کل ارتش و تجهیزات نظامی ایران را همان گونه که خود می‌خواست، سامان بخشیده و باعث وابستگی فزاینده ایران به خود می‌شد.
اما وقوع انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا مهر پایانی بر همه این دخالت‌ها و دست‌یازیدن‌ها بود. البته این شکست‌های آمریکایی به صورت دومینو‌وار در سایر مناطق نیز قابل مشاهده است؛ شکست در افغانستان، تلاش‌های نافرجام مبارزه با تروریسم در عراق، عدم تفوق سیاسی در برکناری دولت قانونی بشار اسد در سوریه، موفق نشدن در برقراری صلح و سازش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی و هم اکنون موفقیت تقریباً صفر درصدی در حمایت از اوکراین در برابر روسیه و انزوای روزافزون ارز دلار در تجارت جهانی و... باعث شده است که شاهد انتقال قدرت بسیار نرم از سمت ایالات متحده به سمت قدرت‌های منطقه‌ای و با اندیشه و آرمان شرقی باشیم.
جدای از آن، مطالعه کوتاهی درباره جامعه آمریکایی نشان می‌دهد، در ایالات متحده آمریکا شاهد وقوع یک دوره هلنیسم و فاصله افتادن میان واقعیت‌ها و آرمان و آرزوها نیز هستیم. جامعه آمریکایی هم اکنون با مفاهیم و ارزش‌های بنیادین خود همانند لیبرالیسم، آزادی، سرمایه‌داری، رفاه عمومی، امنیت مطلوب و... غریبه شده و وارد یک باتلاق هویتی از وجهه پوشالی هژمونی و در عین حال ناکارآمدی و گسست فزاینده از ارزش‌های خود و شعارهای خود شده و شکست همه‌جانبه در سیاست داخلی و خارجی را تجربه می‌کند.

رامین نصیری

 

 

▼ اخبار

1ـ تسلیحات کیم در کرملین

پس از سفر رهبر کره شمالی به مسکو، منابع آگاه می‌گویند کره شمالی حدود 10 میلیون گلوله با کالیبر 122 و 155 میلی‌متری را به روسیه عرضه خواهد کرد. این معامله همچنین شامل سامانه‌های بهبودیافته مانند HIMARS آمریکایی است که می‌تواند اهدافی را در فاصله 400 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. تعدادی از منابع گزارش می‌دهند، کره شمالی MLRS مدرن و قدرتمندی مانند KN-09 را به مسکو عرضه خواهد کرد. گفتنی است، سیستم KN-25 را پیونگ یانگ در سال 2019 ارائه کرد و دارای برد بیش از 400 کیلومتر است. کارشناسان نظامی معتقدند، این تعداد گلوله توپ می‌تواند تا یک سال شلیک روزانه 20 هزار گلوله را برای ارتش روسیه و عملیات آینده این ارتش فراهم کند.

2ـ تروریست‌ها باید بروند

زمان اخراج تروریست‌ها در عراق تمدید نمی‌شود. این خبر را وزیر دفاع داده و گفته است: «وضعیت اجرای توافق با عراق را در دقیقه 90 ارزیابی کرده و بر اساس آن تصمیم‌گیری‌ می‌کنیم.» همچنین معاون حقوقی نیروی زمینی سپاه اعلام کرده است: «‌‌تهدید ‌را برنمی‌تابیم‌ و به هر تهدیدی در بالاترین سطح و با قدرت پاسخ می‌دهیم. الان به هر کشوری ما پیغام می‌دهیم که تروریست‌ها باید از آن کشور خارج شوند، این پیام را جدی می‌گیرند؛ چرا که ما با کسی شوخی نداریم. ما قائل بر حسن همجواری و احترام متقابل هستیم، اما جایی که قرار باشد منافع ملی ما از ناحیه‌ای تهدید شود، قطعاً رفتار و واکنشی کوبنده خواهیم داشت که برای طرف مقابل به شدت پشیمان‌کننده خواهد بود.»

3ـ ریل کج قیمت‌گذاری شکر

براساس واپسین آمار اعلام ‌شده از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط کشور، سالانه به 3/2 میلیون تن شکر نیاز است که سهم خانوارها بین 500 تا 700 هزار تن، یعنی حدود 20 درصد شکر مصرفی در کشور است و 7/1 میلیون تن باقی مانده به مصارف صنف و صنعت، ازجمله نوشابه‌سازی، کنسرو، آب میوه و شیرینی و شکلات می‌رسد. این در حالی است که مالیات بر ارزش‌افزوده شکر سال گذشته از 9 درصد به یک درصد رسید و شکری که قیمت تمام‌شده واقعی آن براساس نرخ ارز در تالار دوم به حدود 40 هزار تومان می‌رسد، 18/500 تومان عرضه شد. با یک حساب ساده سرانگشتی، 32000 میلیارد تومان از منابع ملی و جیب مردم در شیشه‌های نوشابه و پاکت‌های آب‌میوه‌ای ریخته شده که در یک سال گذشته چند برابر شده است!

4ـ بدهی کوچک ایرانی

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرد: «بدهی دولت ایران در سال 2022 معادل 34/1 درصد تولید ناخالص داخلی بوده که نسبت به سال قبل از آن کاهش 20 درصدی داشته و طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم بدهی دولت ایران 30 درصد کاهش داشته است. دولت ایران در رده‌بندی 162 دولت جهان از نظر نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی طی سال 2022 در رتبه 133 قرار گرفته است؛ یعنی بدهی دولت ایران از 132 دولت در جهان کمتر بوده است. رتبه ایران در رده‌بندی جهانی بدهی دولت‌ها در سال میلادی گذشته 9 پله بهبود داشته است. ژاپن بدهکارترین کشور جهان در سال 2022 بوده است. یونان و اریتره در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند و آمریکا هجدهمین دولت بدهکار جهان را دارد.»

5ـ متانول بنزین می‌شود

تولید بنزین از متانول در دستور کار ایران قرار گرفته است. این خبر را وزیر نفت داده و گفته است: «باید از این واحدهای پتروشیمی حمایت کرد تا رفته رفته به جای صادرات متانول، مجتمع‌های پتروشیمی به سمت راه‌اندازی واحدهای ام‌تی‌جی (متانول به بنزین) بروند؛ وزارت نفت در این زمینه آماده حمایت همه‌جانبه از سرمایه‌گذاران است. حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای تولید فرآورده‌های نفتی از متانول باید در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گیرد.»

 

 

▼ اخبار کوتاه

ثمره شیرین مقاومت/ حزب‌الله لبنان اعلام کرد، زمانه بازی اسرائیل با زندگی لبنانی‌ها به ‌سر آمده است. «شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «بدانید که زمانه بازی اسرائیل بدون هیچ بازدارندگی با زندگی مردم لبنان به‌‌ سر آمده است و به برکت مقاومت، لبنان آزاد شده؛ مرزهای دریایی ترسیم شده و ما نفت و گازمان را پس خواهیم گرفت. به لطف مقاومت، تکفیری‌ها بیرون رانده شدند و ما با اسرائیل تعادل بازدارندگی ایجاد کردیم.»

توقف مذاکرات سعودی‌ـ صهیونیستی/ در حالی که عربستان به طور رسمی تاکنون هیچ اظهارنظری مبنی بر مذاکره برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نداشته است، یک مسئول در دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم گفت، ریاض به اطلاع واشنگتن رسانده است که هرگونه مذاکره در ارتباط با عادی‌سازی روابط با تل‌آویو یا هرگونه اقدامی در قبال آن را متوقف می‌کند.

ایران در ذهن آقای مشاور/ «الکسی آرستویچ» مشاور سابق زلنسکی گفت: «ایران 40 سال است که تحت تحریم‌های اقتصادی است، اما سیاست کاملاً مستقلی دارد، قبلاً همه از جمله اسرائیل، عربستان سعودی، ایالات متحده‌ را شکست داده است و اکنون در نیمی از آفریقا، نیمی از آمریکای جنوبی نفوذ دارد و هیچ کس نمی‌تواند کاری در مورد آن انجام دهد.»

فضای مثبت در مذاکرات یمنی/ انصارالله یمن اعلام کرد، آخرین دور مذاکرات با عربستان در حال برگزاری است. «حزام الاسد» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن روز یکشنبه با بیان اینکه «مذاکرات صلح با عربستان سعودی آخرین دوری است که در ریاض برگزار می‌شود» اعلام کرد، این مذاکرات «در فضایی مثبت» پیش می‌رود.

انزوایی که شکست خورد/ نشریه فرانسوی «لوموند» در گزارشی درباره وضعیت فعلی ایران نسبت به تحریم‌ها نوشت: «چالش‌های داخلی ایران در سایه موفقیت این کشور در عرصه بین‌المللی قرار گرفته و با وجود این چالش‌ها، تهران با موفقیت‌های خود در عرصه بین‌الملل، مانع انزوای اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک خود شده است.»

دریاچه ارومیه به سمت احیا/ دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: «رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه به زودی آغاز می‌شود و لازم است دستگاه‌های متولی امر از جمله محیط زیست، سازمان آب منطقه‌ای و منابع طبیعی قرق مسیرهای رسیدن آب به دریاچه را به دقت انجام داده و پایش کنند.»

تهدید بیخ گوش تروریست‌ها/ وزیر اطلاعات گفت: «رسانه‌های تروریستی در امان نخواهند بود. اینترنشنال شبکه تروریستی است و ما نسبت هر اقدام تروریستی هرجا و هر زمان تشخیص دهیم اقدام می‌کنیم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات