صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۵۱۴۶۵

آمارها از تجارت خارجی کشور چه می گوید؟

آخرین آمارهای گمرک ایران از حجم تجارت کشور در نیمه اول سال جاری با ثبت رقم ۶/ ۵۴میلیارد دلار، رشد ۸۴/ ۴درصدی را نسبت به ۶ماه اول سال۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

آخرین آمارهای گمرک ایران از حجم تجارت کشور در نیمه اول سال جاری با ثبت رقم ۶/ ۵۴میلیارد دلار، رشد ۸۴/ ۴درصدی را نسبت به ۶ماه اول سال۱۴۰۱ نشان می‌دهد. داده‌های تفکیکی بیانگر آن است که میزان واردات کالا به کشور با رشد ۶۲/ ۱۱درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم ۳۰میلیارد و ۴۴۳میلیون دلار رسیده است. در صورتی که میزان واردات با همین روند ادامه پیدا کند،

رکورد واردات سالانه در ۱۴۰۲ شکسته خواهد شد. طی نیمه اول امسال ۲۴میلیارد و ۱۴۴میلیون دلار کالا از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۲/ ۲درصد کاهش داشته است. با توجه به آمارهای منتشرشده به نظر می‌رسد، تشدید ناترازی در حساب تجاری غیرنفتی، با دسترسی بیشتر به منابع ارزی تامین مالی شده است. در واقع با فروش نفت‌خام بیشتر در اقتصاد ایران، کشور توانسته است واردات بیشتری را محقق کند که این واقعیت با آمار رسمی اخیر از میزان رشد ارزش افزوده بخش نفت هماهنگ است.

 رئیس‌کل گمرک ایران با اعلام اینکه تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال‌جاری با ۸۴/ ۴‌درصد رشد به حدود ۶/ ۵۴‌میلیارد دلار رسید، گفت: در مدت یادشده بیش از ۶۷‌میلیون و ۷۰۰‌هزار‌تن انواع کالاهای غیرنفتی به ارزش ۲۴‌میلیارد و ۱۴۴‌میلیون دلار صادر شده و ۱۷‌میلیون و ۶۰۰‌هزار ‌تن، به ارزش ۳۰‌میلیارد و ۴۴۳‌میلیون دلار کالا به ایران وارد شده‌است.

این آمار به روشنی بیانگر آن است که در صورت ادامه این روند در انتهای سال ‌رکورد واردات به کشور شکسته خواهد شد. همچنین افزایش حجم واردات می‌تواند به دولت در رسیدن به هدف کنترل نرخ تورم کمک کند.

به گزارش گمرک ایران، محمد رضوانی‌فر با اعلام اینکه تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال‌جاری با ۸۴/ ۴‌درصد رشد به حدود ۶/ ۵۴‌میلیارد دلار رسید، گفت: میزان وزنی تجارت خارجی کشور در این مدت ۸۵‌میلیون و ۳۰۰‌هزار‌ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال‌قبل ۷۸/ ۲۳‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات