صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۵۱۷۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه 18 مهرماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): رژیم غاصب، رفتنی است. امروز نهضت فلسطین از همیشه‌ این هفتاد هشتاد سال سرحال‌تر است. مشاهده می‌کنید که امروز جوانان فلسطینی و نهضت فلسطینی، نهضت ضد غصب، ضد ظلم، ضد صهیونیسم از همیشه بانشاط‌تر، سرحال‌تر و آماده‌تر است و ان‌شاءالله این نهضت به نتیجه خواهد رسید.(1402/7/11)
 
 
 
▼ حرف روز
حامیان داخلی اسقاطیل
پیروزی بزرگ مجاهدان غزه، قلب صدها میلیون مسلمان را در جهان شاد کرده است و همگی در حال دعا برای تداوم نصرت الهی و ناکام ماندن دشمنان سرتاپا مسلحی هستند که برای انتقام به بمباران و کشتار کور زنان و کودکان بی‌دفاع روی آورده‌اند!
در این میان،‌برخلاف امت اسلامی، حال برخی از جریان‌های سیاسی داخلی خوش نیست! این مدعیان که متأسفانه تریبون و روزنامه و رسانه را نیز در اختیار دارند، در این شادی بزرگ ملت جهان اسلام همراه نیستند و تلاش دارند با طرح موضوعاتی انحرافی، اذهان جامعه را به انحراف بکشانند و بهره‌برداری سیاسی‌شان را داشته باشند.
این جریان غربگرا که سالیان متمادی است خود را از جبهه مظلومان و مستضعفان جدا کرده و در صف حامیان کدخدا قرار گرفته است و از ترس به دنبال کرنش و انفعال در برابر استکبار جهانی است، اعتقادی به جریان مقاومت نداشته و قلم سیاه خود را در خدمت ایجاد انحراف و تردید در افکار عمومی خرج کرده است! این جریان همان‌هایی هستند که حمایت از مردم مظلوم فلسطین، سوریه، یمن، افغانستان و عراق را حمایتی پرهزینه و بدون منفعت تعریف کرده که باید از آن دست کشید! همان‌هایی که از صفوف حامیان‌شان شعار «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» سر داده شد! همان‌هایی که سیاست «سازش» را تمجید کرده و خواهان عادی‌سازی روابط جهان اسلام با رژیم غاصب کودک‌کش و منفور صهیونیستی هستند.
قلم به دستان این جریان به هر بهانه‌ای مشغول تضعیف و تردید و تحریف در منطق مقاومتند. برای نمونه، رئیس تشکیلات این جریان در یادداشتی ادعا می‌کند: «چرا مردم مانند گذشته از مقاومت فلسطین حمایت نمی‌کنند؟» وی تلاش کرده است تا جمهوری اسلامی و جریان انقلابی را مقصر شکل‌گیری این ذهنیت معرفی کند! در حالی که اولاً این اتهام بزرگی است که به ملت ایران نمی‌چسبد و نویسنده قیاس به نفس کرده و احوالات محافل جناحی خود را که عده‌ای پای صحبت امثال ایشان می‌نشینند، قیاس از جامعه ایرانی گرفته است. ثانیاً اگر به فرض ادعای نویسنده معتبر باشد، باز هم متهم ردیف اول همین جریانی است که بیش از دو دهه است همین ادعاها را به انحای گوناگون تکرار کرده و به خورد افکارعمومی داده است.
ملت ایران اما بی‌توجه به این وادادگان سیاسی، خود را حامی ملت مظلومی می‌دانند که سرزمین پدری‌شان به غارت رفته است و صدای‌شان به گوش سازمان‌های بین‌المللی نمی‌رسد و اکنون با چنگ و دندان به دنبال بازپس‌گیری حقوق اولیه‌شان هستند.
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
جهاد تبیین در رسانه‌ها ضروری است!
با ادامه پیکار نظامی فلسطینیان با رژیم صهیونیستی مهم‌ترین نکته آن است که در رسانه‌ها جهاد تبیین به شکل درستی انجام شود و روایت اول، روایت دروغ و تحریف و فریبکاری دشمنان نباشد. پس از گذشت چند روز از حملات حماس به سرزمین‌های اشغالی و ادامه درگیری‌های بین دو طرف ضروری است تا به منظور مقابله با ابعاد روانی و رسانه‌ای این پیکار به چند نکته توجه شود:
1ـ تأکید بر روی استفاده رژیم منفور صهیونیستی از بمب‌های فسفری علیه شهروندان بی گناه و غیر نظامیان ساکن در غزه و اشاره به اینکه استفاده از این بمب‌ها حتی علیه نظامیان در صحنه جنگ نیز در قوانین بین‌المللی ممنوع اعلام شده است. بستن آب، قطع برق و گاز و انرژی به داخل غزه و محاصره چندین ساله این منطقه با وجود بالغ بر یک میلیون کودک فلسطینی دقیقاً از مصداق‌های بارز رعایت نکردن حقوق بشر است. بنابراین، مظلومیت فلسطینیان و ظلم و وحشی‌گری صهیونیست‌ها باید بیش از پیش مشخص و عیان شود. هر چند معیارهای دوگانه و استانداردهای رفتاری دوگانه از سوی غرب در بحث قانون‌مداری و حقوق بشر شهره عام و خاص است؛ اما ضروری است محکوم نکردن تجاوزات و وحشی‌گری‌های رژیم کودک‌کش صهیونیستی از سوی این کشورها بیش از پیش برجسته شود.
2ـ برجسته کردن خوش رفتاری حماس با زنان و کودکان و میانسالان غیر نظامی اسیر شده و در مقابل قساوت و شدت عمل و خشونت نژادی‌ـ دینی و به شهادت رساندن زنان و کودکان فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی.
3ـ بازتاب و تأکید بر افول رژیم صهیونیستی و نابودی آن در آینده‌ای نزدیک به دلیل وعده قطعی الهی مبنی بر پیروزی حق بر باطل و نصرت الهی برای حزب‌الله و به ارث رسیدن زمین برای مستضعفان.
4ـ انتشار رسانه‌ای ناموفق بودن حمایت‌های غرب و آمریکا با دادن تجهیزات و تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی در این پیکار با توجه به عدم موفقیت واقعی در نمونه مشابه در جنگ روسیه و اوکراین.
5ـ نمایش شریک بودن آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در جنایات صهیونیستی به دلیل حمایت‌های سیاسی و دیپلماتیک آنها از رژیم صهیونیستی و تأکید بر مشروعیت نداشتن وجودی چنین رژیمی که به دنبال آپارتاید و نژادپرستی و شوونیسم جعلی است.
6ـ برجسته‌سازی موفقیت‌های جوانان فلسطینی در این عملیات و کشته شدن فرماندهان ارشد نظامی صهیونیست و به اسارت درآمدن تعداد زیادی از نظامیان صهیونیستی به دست جنبش حماس و پوشالی بودن قدرت و ارتش و تجهیزات نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی.
نکته نهایی این است که ضرورت دارد تا همگام با پیروزی‌های میدانی جبهه مقاومت، در عرصه رسانه نیز جهاد تبیین و روایت‌سازی صحیح از موضوع انجام شود.      
موسی راجی

 

 
▼ خبر ویژه
راز چرخش اسماعیل زهی چیست؟
«عبدالحمید اسماعیل زهی» درباره بی‌سابقه‌ترین عملیات مقاومت فلسطین علیه رژیم غاصب صهیونیستی و هلاکت 1000 صهیونیست پس از سکوت طولانی، از جامعه جهانی خواست برای توقف درگیری تلاش کنند. این در حالی است که امام جمعه مسجد مکی زاهدان همراه رژیم صهیونیستی‌، جایزه نوبل را به نرگس محمدی، مجرم امنیتی بلافاصله تبریک گفته بود. گفتنی است، عبدالحمید اسماعیل زهی پیشتر یکی از مدافعان سرسخت جهاد و مبارزه با صهیونیست‌ها بود، اما حالا نسبت به عملیات مقاومت فلسطین علیه ارتش ‌اشغالگر صهیونیستی واکنشی خنثی و بی‌طرفانه دارد. واضح است که دلایل این چرخش را باید در هماهنگی‌های او با پروژه آمریکایی‌ـ صهیونیستی اغتشاشات در ایران جست‌وجو کرد، تا جایی که در بهمن‌ماه سال گذشته او با طرح ادعایی عجیب گفت: «مردم ایران در فلسطین هم خواهان صلح هستند و معتقدند حکومت اسرائیل و مردم فلسطین باید صلح کنند و فلسطینی‌ها به یک حکومت مستقل برسند.»
 
 
▼ اخبار 
1ـ نبرد با صهیونیست‌ها با سلاح اسرائیلی!
در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی در یک گزارش ارزیابی از نبرد «طوفان الاقصی» با اذعان به اینکه جنبش اسلامی حماس عملیات اخیرش را «از بیش از یک سال قبل» طراحی کرده و آن را به‌شدت مخفی نگه داشته است، افشا کرد: «بین 800 تا 1000 نیروی فلسطینی در روز شنبه، از 80 نقطه به 20 شهرک و 11 پایگاه نظامی ارتش حمله کردند.» در این راستا یک مقام آگاه گفت: «بخشی از اطلاعات به‌دست‌آمده از مناطق نفوذ، از طریق برخی نیروهای ارتش اسرائیل به‌ دست آمده است و تعدادی از آنها از مدت‌ها قبل با گروه‌های مقاومت همکاری می‌کردند و در عملیات «طوفان الاقصی» نیز از این اطلاعات برای نفوذ نیروها به شهرک‌ها و به‌خصوص پایگاه‌های نظامی اطراف غزه استفاده شده است.» به‌گفته وی، این همکاری تنها به موضوعات اطلاعاتی محدود نبوده است و مدت‌هاست که فلسطینی‌ها بخش زیادی از تجهیزات خود را از سربازان و بدنه ارتش رژیم صهیونیستی تأمین می‌کنند.»
 
2ـ با صندوق رأی قهر نمی‌کنیم
«محمود واعظی» با اشاره به رابطه دولت اعتدال و اصلاح‌طلبان گفت:‌ «اصلاح‌طلب‌ها در حال حاضر یک جناح منسجم نیستند. در داخل‌شان اختلاف است، ما بیشتر با جناح معتدل اصلاح‌طلب مرتبط بودیم و هستیم.» وی افزود: «در مجموع ما رابطه‌مان با اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل و خوب بوده و همواره با هم در مشورت بوده‌ایم. اینکه الان ائتلاف می‌خواهیم داشته باشیم یا نه را نمی‌دانیم.» رئیس دفتر ریاست دولت دوازدهم درباره حضور این جریان در انتخابات پیش روی مجلس نیز  گفت: «وظیفه ما این است که در انتخابات شرکت کنیم. حتماً هم صندوق رأی باید مغتنم شمرده شود و نمی‌توانیم با صندوق رأی قهر کنیم؛ اما چون زمان پیش ثبت‌نام خیلی کوتاه بود، خیلی‌ها ثبت‌نام نکردند. سیاست ما بر این بود که افراد را به ثبت‌نام تشویق کنیم. چون نمی‌دانستیم تا شش ماه بعد چه اتفاقی می‌افتد. بنابراین تعدادی در تهران و هم در استان‌ها ثبت‌نام کردند.»
 
3ـ اشغالگران فرار را ترجیح دادند
یک رسانه صهیونیستی گزارشی از شمال فلسطین اشغالی منتشر کرد و خبر داد، فرار شهرک‌نشینان صهیونیستی از این منطقه از ترس حملات احتمالی حزب‌الله لبنان آن را به شهر اشباح تبدیل کرده است؛ به گونه‌ای که نظامیان زیاد و غیر نظامیان کمی در آن دیده می‌شوند. «یائیر کراوس» خبرنگار پایگاه خبری «وای نت» در روایت خود از وضعیت مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی نوشت: «شهرک‌های الجیل در طول مرز با لبنان به شهرهای اشباح تبدیل شده‌اند و به جز تعداد زیادی نیروی نظامی، تعداد کمی از مردم در خانه‌های خود باقی مانده‌اند.» این خبرنگار افزود: «حداکثر 25 درصد از مردم در شهرک‌ها باقی مانده‌اند، زیرا مردمی که عملیات حماس را در اطراف نوار غزه دیدند، دیگر منتظر اجرایی شدن رسمی دستور خروج و تخلیه شهرک‌ها نشدند و خود به شکل خودجوش از آنجا گریختند.»
 
4ـ برگ‌های برنده هنوز رو نشده‌اند
«سعدالله زارعی» کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه عملیات طوفان الاقصی گوشه‌ای از توانمندی نیروهای مقاومت بود، گفت: «مقاومت دو برگ برنده مهم دارد که هنوز رو نکرده است. یکی از آنها کرانه باختری است که سه میلیون جمعیت فلسطینی در آن حضور دارد و بخش قابل توجهی از آن مسلح شده و منتظر دستور از سوی فرماندهان مقاومت هستند. برگ دیگر تشکیل اتاق جنگ مشترک گروه‌های مقاومت، اعم از مقاومت فلسطینی، لبنانی، سوریه‌ای، یمنی و امثال اینهاست که می‌توانند در صورت تداوم جنایت صهیونیست‌ها وارد صحنه نبرد بشوند و قطعاً هم این گروه‌ها خاموش نمی‌نشینند.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«بلومبرگ» در گزارشی با این ادعا که ارتباط جمهوری اسلامی ایران با حماس و ارتباط ادعایی با این حمله غافلگیرانه، می‌تواند تجارت نفت چین را با موضع سخت‌تر آمریکا در قبال تحریم‌های ایران، در معرض تهدید قرار دهد، نوشت: «پالایشگاه‌های مستقل چین موسوم به تی‌پات‌ها مشتاق خرید نفت ایران هستند و اعلام کردند هیچ‌گونه اختلال یا سخت‌گیری را پیش‌بینی نمی‌کنند؛ آنها که نخواستند نام‌شان فاش شود، گفتند، حتی با وجود فشارهایی که بر واشنگتن وارد می‌شود، دولت بایدن فشارهای تورمی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در سال آینده را بررسی خواهد کرد.»
 
کارشناس شبکه صهیونیستی «اینترنشنال» درباره عملیات طوفان الاقصی اذعان کرده است: «جمهوری اسلامی دروغ نمی‌گوید و این بدان معناست که اگر آقای خامنه‌ای می‌گوید اسرائیل باید نابود شود؛ یعنی باید نابود شود. ایران عمق استراتژیک خود را تا مرزهای اسرائیل جلو برده و کیلومترها دورتر از مرزهای خود در حال نبرد است. بنابراین هزینه کمی را برای مقابله با تل‌آویو می‌دهد؛ ایران می‌تواند تل‌آویو را با خاک یکسان کند؛ اسرائیل توان مقابله با ایران را ندارد.»
 
«آلون پینکاس» یادداشت‌نویس سرشناس صهیونیست در روزنامه «هاآرتص» نوشت: «بنیامین نتانیاهو سال‌ها برای فرار از جنگ مانور داد. او می‌دانست که این احتمالاً پایان سیاسی او خواهد بود. این خطر حی و حاضر وجود دارد که تمام تصمیمات دوران جنگ او علیه حماس به ملاحظات شخصی، حقوقی و سیاسی کوته‌نگرانه آلوده شده باشد. بنیامین نتانیاهو باید فوراً از سمت نخست‌وزیری برکنار شود. نه پس از جنگ، نه پس از توافق در دادگاه فساد مالی او و نه پس از انتخابات. همین الان!»
 
«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد: «پس از گفت‌وگوی اخیرم با آقای علی صادق علی، سرپرست وزارت خارجه سودان، در حاشیه اجلاس جنبش عدم تعهد در باکو، تصمیم به از سرگیری روابط دیپلماتیک سودان و ایران گرفتیم و امروز این روند تکمیل شد. به زودی سفارتخانه‌های دو کشور در پایتخت‌ها بازگشایی خواهد شد.»
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه در سیزدهمین جلسه ستاد بودجه 1403 گفت: «یارانه پنهان در اقتصاد کشور به سالانه 100 میلیارد دلار می‌رسد.» «داوود منظور» افزود: «اگر دولت بتواند در چارچوب اصلاح هدفمند یارانه‌ها اقدام کند و مردم نیز تأثیر یارانه مستقیم را در زندگی خود احساس کنند، همراهی خوبی برای آزادسازی برخی قیمت‌ها خواهند کرد.»
 
«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، جمهوری اسلامی ایران را به هم‌دستی با حماس در حمله به رژیم صهیونیستی متهم کرد، اما گفت: «هیچ شواهدی مبنی بر دخالت مستقیم جمهوری اسلامی ایران در این عملیات وجود ندارد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات