صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۴۸۶۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 18 تیرماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ادعاهای دروغ شیطان اکبر را افشا کنیم. شیطان اکبر آمریکا است؛ اینها ادعاهای دروغی دارند، این ادعاها باید افشا بشود. یکی از این ادعاها مسئله‌ حقوق بشر است. ضد حقوق بشرند و از حقوق بشر دم می‌زنند و مدام نام حقوق بشر را می‌آورند و آن را مطرح می‌کنند، در حالیکه کارهایی که اینها می‌کنند ضد حقوق بشر است.(1396/10/20) *میلاد هفتمین فخر عالم امکان باب‌الحوائج، موسی‌بن جعفر(علیه‌السلام) را تبریک می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
▼ حرف روز
صبر مردم بی‌انتها نیست!
ترور اولین و آخرین روش معاندین برای مقابله با جمهوری اسلامی بوده و هست، گاه این ترور جان افراد را هدف قرار می‌دهد، گاه تفکر، عقیده و آبروی آنها را و گاه همه اینها را. برخلاف تصور عمومی که تروریست‌ها با چهره‌های خشن و با جلیقه‌های انتحاری تصویر می‌شود در واقعیت تروریست‌های اصلی با چهره‌هایی موجه، شیک و مجلسی و حتی گاهی با سیمایی مذهبی و عالم‌گونه در پناه مصونیت‌های حقوقی و عناوین دهن پر کن پنهان شده و هدایت جریان ترور را بر عهده دارند، به واقع تروریست‌های مسلح پیاده نظام و مجری بخش خشونت‌آمیز سناریوهای طراحی شده توسط اینها هستند.
نمونه بارز این مورد را می‌توان در واقعه روز شنبه زاهدان دید، آن چیزی که اتفاق افتاد و طی آن دو حافظ امنیت فراجا شهید و تعدادی از تروریست‌ها کشته شدند حاصل فعالیت کسانی است که گرچه خود سهم بزرگی در عقب‌ماندگی و بی‌عدالتی در آن مناطق دارند اما در لوای دلسوزی به شکل عوام‌فریبانه‌ای همسو با تروریست‌های خارجی چهل جمعه است که در تنور ناآرامی‌ها دمیده و بر طبل برادرکشی می‌کوبند.
این افراد تریبونی را که به اعتبار ملت به دست آورده‌اند به سلاحی علیه آنها تبدیل نموده‌اند و به جای کمک به حل مسائل مردم دائما در تلاشند تا با تکرار ادعاهای پوچ و تحریک و تهییج افکار عمومی دایره اختلافات را به کف خیابان و در میان مردم بکشانند، موضوعی که تنها جز خشونت و نا امنی تاکنون ره‌آوردی برای مردم آسیب دیده آن مناطق نداشته است. ظاهرا هر اندازه حاکمیت و مردم صبوری به خرج می‌دهند تا بلکه این افراد به مسیر عقلانیت باز گردند متأسفانه مرغ منطق آنها یک پا دارد و همچنان مصرانه بر طریق تقابل و خشونت گام بر می‌دارند.
به نظر می‌رسد این اشخاص یا این صبر را برداشت به ضعف نموده و یا اینکه قصد سوءاستفاده از این فضای صبورانه را دارند وگرنه کیست که نداند که گفت‌وگوهای گره‌گشا و تصمیمات عقلانی تنها در محیطی امن قابلیت شکل‌گیری و زمینه اجرایی دارد. این افراد باید بدانند این راهی که می‌روند جز اینکه آنان را از چشم مردم بیاندازد نتیجه‌ای برایشان نخواهد داشت و قطعا صبر مردم نیز بی‌انتها نیست. 
       حسین حسینی‌نژاد 
 
 
▼ گزارش روز
چرا اکتبر 2023 مهم است؟
اکتبر 2023 (مهرماه 1402) ماهی است که 8 سال پیش در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان تاریخ انقضای محدودیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک ایران تعیین گردید. این قطعنامه پس از تأیید مفاد برجام از طرفین می‌خواهد تا بر اجرای کامل آن پایبند باشند، موضوعی که با خروج زود هنگام آمریکا از برجام در ادامه روند خود با چالش جدی مواجه شد. 
علی‌رغم اینکه روند توافق برجام آنطور که در قطعنامه 2231 تعیین شده بود به پیش نرفت با این حال تاریخ اعلام شده برای پایان بخشیدن به محدودیت‌های برنامه موشکی ایران تروئیکای اروپایی را به شدت نگران ساخته است چرا که می‌تواند مبنایی قانونی برای ایران در جهت گسترش برنامه موشکی فوق پیشرفته‌اش فراهم آورد خاصه اینکه‌ این تاریخ (اکتبر 2023) به کشورهای مختلف دنیا این اجازه را می‌دهد تا همکاری خود با ایران را زمینه موشکی و تسلیحاتی گسترش دهند و طبیعتا این موضوعی نیست که به مذاق جهان غرب خوش بیاید. اما این نگرانی برای غرب آنجایی دو چندان می‌شود که پس از ماه اکتبر احیانا ایران بخواهد موشک‌هایش را در ویترین فروش تسلیحات قرار دهد، موشک‌هایی متنوع و فوق پیشرفته که می‌تواند مشتریان زیادی را به خصوص در منطقه به خود جذب نماید و یک فصل جدیدی در فروش تسلیحات نظامی آغاز کند. البته نگرانی اروپا در قبال ایران به همین مقدار ختم نمی‌شود، شاید بهتر است بگوییم آنها عصبانی‌اند و این عصبانیت بی‌دلیل نیست.
تروئیکای اروپا چه قبل از توافق برجام و چه پس از آن همه تلاش خود را به کار گرفتند تا به زعم خود جمهوری اسلامی را به بن‌بست بکشانند، تحریم‌های همه‌جانبه، حمایت از گروه‌های مخالف ایران، دمیدن در تنور از ناآرامی‌ها پمپاژ ناامیدی، سوءاستفاده از حقوق بشر و... برای اینکه مانع از قدرت‌یابی ایران شوند اما به قول این ضرب‌المثل اروپایی که «ظاهر اغلب آن طور که به نظر می‌رسد نیست.»
اکنون تروئیکای اروپا احساس می‌کند پس سال‌ها تلاش و صرف هزینه‌ای بسیار نه تنها توانسته از قدرت ایران بکاهد بلکه روزبه‌روز بر توانایی‌های نظامی آن افزوده شده، از گروه‌های مقاومت حمایت کرده، قدرت‌های شرقی را در کنار خود نگه داشته و در حال گسترش مراودات با سایر کشورهای منطقه است، علاوه بر این ناآرامی‌های داخلی را مهار و در حال تلاش برای افزایش تولید و مهار تورم است و این به هیچ‌وجه برای اروپا مطلوب نیست. همه سر و صدای این روزهای آنان برخواسته از این موضوعات است.
 
 
▼ خبر ویژه
عادی‌سازی صهیونیسم‌ـ سعودی
شبکه صهیونیستی کان گزارش داد که تیم فیفای رژیم صهیونیستی که متشکل از سه بازیکن و یک مربی به همراه مدیر تیم با گذرنامه‌های صهیونیستی دیروز جمعه از طریق امارات وارد خاک عربستان سعودی شدند. تسویکا کوسمان، مدیر تیم رژیم صهیونیستی در این زمینه اظهار داشت، اکثر اوقات با مقامات فدراسیون بین‌المللی «فیفا» در تماس بوده تا مطمئن شود، مسئولان عربستان سعودی به اعضای تیم صهیونیستی اجازه ورود به عربستان را برای شرکت در مسابقات خواهند داد. کارشناسان و تحلیلگران سیاسی بر این باورند که رژیم صهیونیستی ورزش را بهانه قرار داده تا بتواند از این طریق پروژه عادی‌سازی روابط با عربستان را پیش ببرد. بر اساس گزارش کان، تیم صهیونیستی نامه‌ای از اتحادیه ورزش‌های الکترونیک عربستان سعودی دریافت کرد که به تیم صهیونیستی اجازه ورود به خاک این کشور برای مشارکت در این مسابقات را می‌‌داد. هرچند که در این نامه به نام «رژیم صهیونیستی» هیچ اشاره نشده است، اما در آن نامه گفته شده که همه تیم‌ها می‌توانند برای شرکت در مسابقات وارد خاک عربستان سعودی شوند.
 
 
▼ اخبار 
1ـ سقوط از زبان ژنرال
دان خالوتص، رئیس اسبق ستاد کل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی نسبت به تحولات رژیم صهیونیستی نوشت: «ما شرایطی داریم که چند روزی تا گذار به دیکتاتوری بیشتر فاصله نداریم. ما در اسارت یک گروه افراط‌گرا هستیم. گروهی که دولت رژیم صهیونیستی را تسخیر کرده‌اند، آنها کمتر از 20 درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و کل مردم را به اسارت می‌گیرند. اقتصاد در حال سقوط است، روابط بین‌الملل به هم ریخته است. خشونتی که در هفته‌های اخیر علیه تظاهرکنندگان به کار گرفته شده است، رو به افزایش است و من احتمال خونریزی را رد نمی‌کنم. آنها هیچ محدودیتی برای این افراد ندارند. پلیس در حال از دست دادن کمیت است. من از پلیس شکایتی ندارم، آنها گوشت ما هستند، اما آنها دستورات را دریافت می‌کنند، از یک جنایتکار که دستورالعمل‌هایی را هدایت می‌کند که آنها را از تعادل خارج می‌کند. جنایتکاری که به افسران پلیس فرمان می‌دهد کجا چه کاری باید انجام شود.»
 
2ـ تروریست آمریکایی یا فضانورد ایرانی؟
یاسمین مقبلی به عنوان فرمانده مأموریت فضایی ناسا انتخاب شد. اسم و فامیل فارسی او باعث شده برخی رسانه‌های داخلی باذوق‌زدگی به این اتفاق واکنش نشان دهد؛ بی‌توجه با آنکه کارنامه این زن پر است از قتل و جنایت! یاسمین مقبلی متولد آلمان است اما به نوشته سایت رسمی ناسا، او خود را نیویورکی می‌داند. هیچ اسمی از ایران در بین ملیت‌های او نیست. پیش از عضویت در ناسا، مقبلی تفنگدار نیروی دریایی ایالات متحده‌ آمریکا بوده است. وی با بیش از 25 پرنده‌ مختلف (عمدتا هلیکوپترهای تهاجمی)، بیش از 150 مأموریت جنگی و 2000 ساعت پرواز را در کارنامه خود جمع‌آوری کرده است. اکثر فعالیت‌های یاسمین مقبلی در عملیات‌های تروریستی آمریکا در کشور افغانستان و مشارکت در قتل مردم بی‌گناه بوده است. حال چرا برخی رسانه‌های داخلی با ذوق‌زدگی انتصاب یک قاتل را پوشش می‌دهد و این شخصیت منفور را به عنوان الگوی زن ایرانی ارائه می‌دهد محل تأمل است!
 
3ـ افزایش درآمد مالیاتی دولت
براساس آمارهای سازمان امور مالیاتی، بدون در نظر گرفتن مالیات بر واردات، درآمدهای مالیاتی کشور در بهار 1402 حدود 137 هزار و 188 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه بهار سال گذشته رشد 6/40 درصدی داشته است. در بین پایه‌های مالیاتی، مالیات بر ثروت رشد نزدیک به 100 درصدی داشت است. قابل ذکر است دلیل عمده رشد درآمدهای مالیاتی دولت از بخش مالیات بر ثروت مربوط به افزایش نقل‌ و انتقالات در بازار سرمایه بوده است. پس از مالیات بر ثروت، مالیات بر درآمدها نیز رشد 6/74 درصدی داشته است. دلیل رشد این پایه مالیاتی در کنار تورم، ناشی از رشد درآمدهای حوزه حقوق و دستمزد، مالیات بر مشاغل و مالیات بر مستغلات است. در بخش مالیات پایه‌های اصلی، در فصل بهار امسال مالیات بر کالا و خدمات با 8/38 درصد و مالیات بر اشخاص حقوقی با رشد 2/22 درصدی در رتبه‌های آخر قرار دارند.
 
4ـ دنیا مخالف، آمریکا موافق
بعد از تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین به‌ منظور استفاده علیه روسیه، وزیر خارجه آلمان گفت: برلین با چنین اقدامی مخالف است. این مخالفت صرفا به آلمان محدود نشد و سازمان‌های حقوق بشری هم به میان آمده‌اند سازمان دیده‌بان حقوق ‌بشر هم اعلام کرده این تسلیحات تا مدت‌ها رنج غیرنظامیان را به‌ دنبال خواهد داشت. سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته اجازه استفاده از این بمب‌ها فقط یک نتیجه دارد آن هم کشتار بیشتر غیرنظامیان. اما معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا با وجود این مخالفت‌ها گفت: «تحویل مهمات خوشه‌ای به اوکراین می‌تواند باعث تلفات غیرنظامیان شود اما ترس از موفقیت روسیه در میدان جنگ بر این نگرانی‌ها غلبه دارد.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
هشدار اژدها به آمریکایی‌ها/ همزمان با سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به پکن، ارتش چین در قدرت‌نمایی به تایوان شماری جنگنده و کشتی جنگی به اطراف این جزیره اعزام کرد. وزارت دفاع تایوان اعلام کرد چهار هواپیمای نظامی چینی از نوع «سوخوـ30» و هواپیماهای شناسایی و ضد زیردریایی «وای‌ـ8» از خط میانی در تنگه تایوان عبور کردند و وارد منطقه شناسایی هوایی جنوب غربی تایوان شدند.
 
ادعای هسته‌ای آقای سخنگو/ جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد: «واشنگتن همواره از کانال‌های گفت‌وگو با ایران حتی در دوره‌ای که تلاش‌ها برای احیای برجام متوقف شد، محافظت کرد. توافق هسته‌ای قریب‌الوقوع با ایران در کار نیست. به طور روتین در خصوص آزادی زندانیان آمریکایی موجود در تهران با ایرانی‌ها گفت‌وگو می‌کنیم.»
 
لطفا توهین نکن/ پس از اعتراضات فرانسه سوژه‌ها و تیترهای یورونیوز به طنزی برای کاربران تبدیل شده است. یورونیوز که لحظه به لحظه حوادث سال گذشته ایران را پیگیری می‌کرد در تیتری به طلاق در پرنده‌ها پرداخته است. کاربری در پاسخ به این تیتر نوشت: «نمی‌خوای به فرانسه بپردازی نپرداز ولی به شعور ما هم توهین نکن.»
 
اشغالگران علیه بی‌بی/ 143 هزار نفر از شهرک‌نشینان شنبه‌شب در تل‌آویو علیه طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو تظاهرات کردند. معترضان به دولت نتانیاهو هشدار دادند که در صورت تصویب این طرح، تظاهرات گسترده‌ای در روز سه‌شنبه برگزار خواهند کرد.
 
کاهش مجدد نرخ رشد نقدینگی در پایان خرداد/ بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ رشد دوازده ‌ماهه نقدینگی در پایان خردادماه 1402 با 8/8 واحد درصد تنزل نسبت به دوره مشابه سال قبل (معادل 37/8 درصد در خردادماه 1401) به 29/0 درصد کاهش یافت.
 
خبر خوب از جوانی جمعیت/ رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت مجلس گفت: «نرخ باروری در 30 ساله گذشته هر سال کاهشی بوده اما آمار جدید نشان می‌دهد امسال موالید فرزند سوم و چهارم در کشور روند افزایش داشته است.»
 
معلوم شد کار کیه!/ مصی علینژاد در پستی اینستاگرامی تروریست‌های تکفیری شاهچراغ را بی‌گناه نامید. کاربری در فضای مجازی نوشت: «شما می‌گفتید کار جمهوری اسلامیه ولی با این تفاصیل معلوم شد کار کیه!»
 
آمارها از نرخ بیکاری/ مرکز آمار اعلام کرد در بهار 1402، نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر 2/8 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی 41/2 درصد بوده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات