صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۵۱۷۸۷

طوفان الاقصی چطور اسرائیل را درنوردید؟

خبرگزاری آمریکایی «آسو شیتد پرس» در گزارشی به سؤال‌های مطرح‌شده در خصوص توان اطلاعاتی تل‌آویو بعد از عملیات «طوفان الاقصی» پرداخت و این عملیات را شکستی بزرگ برای اطلاعات این رژیم توصیف کرد. 

«یاکوف آمیدرور» مشاور امنیت داخلی سابق «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «این یک شکست بزرگ است. این عملیات درواقع ثابت می‌کند توانایی‌های (اطلاعاتی) در غزه خوب نبود». او از توضیح در خصوص این شکست امتناع کرد اما گفت «بعد از فرونشستن گردوغبار باید درس گرفت». 
به باور «دانیل هاگاری» سخنگوی ارشد ارتش رژیم صهیونیستی هم معتقد است ارتش رژیم صهیونیستی توضیح به عموم بدهکار است اما افزود «اکنون زمانش نیست. اول می‌جنگیم بعد تحقیق می‌کنیم».
به نوشته آسوشیتدپرس، عده‌ای می‌گویند خیلی زود است که تقصیر را صرفاً گردن نقص اطلاعاتی انداخت. آن‌ها به موجی از خشونت‌های سطح پایین در کرانه باختری که برخی از منابع نظامی اسرائیل را به آنجا منتقل کرد و همچنین هرج‌ومرج سیاسی در آن به خاطر اقدامات کابینه راست افراطی نتانیاهو برای ایجاد تغییرات در دستگاه قضائی اشاره می‌کنند. این طرح بحث‌برانگیز انسجام ارتش را تهدید کرده است.
اما به نوشته این گزارش، «فقدان واضح آگاهی قبلی از برنامه حماس احتمالاً به‌عنوان مقصر اصلی در زنجیره وقایع منتهی به مرگبارترین حمله علیه اسرائیلی‌ها در دهه‌های اخیر است».
طبق گزارش رسانه آمریکایی، اسرائیل در سال ۲۰۰۵ نیروها و ساکنان را از نوار غزه خارج کرد و کنترل از نزدیک وقایع در این منطقه را از خود سلب کرد. اما به ادعای این گزارش، حتی پس از تسلط حماس بر غزه در سال ۲۰۰۷ به نظر می‌رسید اسرائیل با استفاده از اطلاعات فناوری و انسانی برتری خود را حفظ کرده است. 
به اذعان این گزارش، «باوجوداین توانایی‌ها، حماس توانست نقشه خود را مخفی نگه دارد. این حمله که احتمالاً برای آن ماه‌ها برنامه‌ریزی و آموزش دقیق شده و مستلزم هماهنگی بین گروه‌های شبه‌نظامی متعدد بوده، به نظر می‌رسد اطلاعات اسرائیل را دور زده است». 
«امیر آویوی» ژنرال بازنشسته اسرائیلی در این خصوص گفت: «بدون پایگاهی در غزه، سرویس‌های امنیت اسرائیل به‌طور فزاینده‌ای به ابزارهای فناوری برای دستیابی به اطلاعات متکی شده‌اند». وی افزود: شبه‌نظامیان در غزه راه‌هایی برای فرار از جمع‌آوری اطلاعات از طریق فناوری یافته‌اند و به اسرائیل تصویر ناقصی از اهداف خود می‌دهند. طرف دیگر یاد گرفت با تسلط تکنولوژیکی ما مقابله کند و از استفاده از فناوری که می‌تواند آن را افشا کند، دست کشیدند.اما به گفته وی، شکست فراتر از جمع‌آوری اطلاعات است و سرویس‌های امنیتی اسرائیل حتی نتوانستند تصویر دقیقی از اطلاعاتی که دریافت می‌کردند ترسیم کنند.
«آموس هارل» مفسر نظامی در روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: در عمل، صدها اگر نگوییم هزاران نیروی حماس ماه‌ها در حال آماده شدن برای حمله غافلگیرانه بودند، بدون آن‌که درز کرده باشد.
به نوشته آسوشیتدپرس، متحدانی که اطلاعات را با اسرائیل به اشتراک می‌گذارند، گفتند آژانس‌های امنیتی واقعیت را اشتباه می‌خواندند. یک مقام اطلاعاتی مصری گفت این کشور که اغلب به‌عنوان میانجی بین رژیم صهیونیستی و حماس عمل می‌کند، بارها با تل‌آویو درباره «چیزی بزرگ» بدون توضیح بیشتر صحبت کرده بود. 
وی گفت: «مقام‌های اسرائیلی  روی کرانه باختری متمرکز بودند و تهدید از سوی غزه را دستکم گرفتند». به نوشته رسانه آمریکایی، «کابینه نتانیاهو از حامیان شهرک‌نشینیان یهودی کرانه باختری تشکیل‌شده که در مواجهه با موج فزاینده خشونت در ۱۸ ماه گذشته در آنجا خواستار سرکوب امنیتی شده‌اند».
این مقام ناشناس مصری افزود: ما به آن‌ها هشدار داده‌ایم انفجار وضعیت درراه است و خیلی زود و بزرگ خواهد بود. اما آن‌ها چنین هشدارهایی را دستکم گرفتند. 
منبع: روزنامه رسالت

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات