صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۲۱۳۷

قیمت ۱۰۰ دلاری نفت در اثر حمله به غزه

افزایش قیمت نفت دراثر رفتار جنون آمیز صهیونیست‌ها در بمباران مردم غزه در حالی نزدیک به ۱۰ دلار افزایش داشته است که هنوز رژیم صهیونیستی توان حمله زمینی به غزه را پیدا نکرده است
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ علی احمدی

ادامه سیاست جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه باعث افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی شده است. به دنبال افزایش نگرانی‌ها از گسترش جنگ رژیم صهیونیستی و نیرو‌های مقاومت در غزه به سایر کشور‌های غرب آسیا و اختلال در عرضه نفت در یکی از بزرگ‌ترین مناطق تولیدکننده نفت در جهان، قیمت نفت در معاملات روز جمعه بیش از یک دلار افزایش یافت و در مسیر ثبت دومین هفته افزایشی قرار دارد. قیمت هر بشکه نفت برنت در روز جمعه به ۹۳.۴۰ دلار رسید؛ این در حالی است که پیش از شروع درگیری بین حماس و رژیم صهیونیستی قیمت آن ۸۴.۵۸ دلار بود. جهش نزدیک به ۱۰ دلاری قیمت نفت در طول دو هفته نشاندهنده نگرانی بازار از گسترش تنش‌ها در جغرافیای به ابعاد منطقه غرب آسیا می‌باشد. درگیری بین رژیم صهیونیستی و حماس شرایط اغلب بازار‌ها را در منطقه متلاطم کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار سرمایه کشور‌های منطقه سرخپوش شده است. بورس‌های دوبی، اردن و کویت پیشتاز روند نزولی بودند. از سوی دیگر قیمت طلا یک روند صعودی به خود گرفته است. به طور کلی بازار‌ها با سیگنال ناامنی و نااطمینانی واکنش‌های متفاوتی را نشان می‌دهند. از یک طرف کالا‌هایی مانند طلا که قدرت نقدشوندگی دارند افزایشی می‌شود و از سوی دیگر بازار سرمایه نزولی می‌شود. فارغ از افزایش حدود ۱۰ دلاری قیمت نفت برنت که پیش‌تر به آن اشاره شد، قیمت نفت سبد اوپک نیز به ۹۴.۴۶ دلار رسیده است که افزایش حدود ۷.۱۶ دلاری (۸.۲ درصدی) را نشان می‌دهد. نفت سنگین کشورمان نیز آنطور که اویل پرایس خبر داده به ۹۲.۹۹ دلار رسیده است که افزایش ۹ دلاری (۱۱ درصدی) را نسبت به پیش از درگیری حماس و رژیم صهیونیستی که ۸۳.۸۰ دلار بود، نشان می‌دهد. این افزایش قیمت نفت کشور در یک سال گذشته بی‌سابقه بوده است. نفت سبک کشورمان نیز که پیش از این درگیری‌ها بشکه‌ای ۸۳.۱۷ دلار معامله می‌شد، با افزایش حدود ۹ درصدی ظرف ۲ هفته گذشته به ۹۰.۵۱ دلار رسیده است.

از سویی قیمت نفت جمهوری باکو که تامین‌کننده اصلی نفت رژیم صهیونیستی است، قبل از درگیری‌ها ۹۳.۱۷ دلار بوده که با ۸ دلار افزایش به ۱۰۱.۳۰ دلار رسیده است.
خبرگزاری تاس به نقل از الکساندر نوواک، معاون نخست‌وزیر روسیه پیش‌بینی کرد تا سال ۲۰۳۵ قیمت نفت ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی بماند و کاهش نیابد. این مقام روس تأکید کرد: سال ۲۰۱۳ قیمت نفت ۱۰۰ دلار در هر بشکه بود، حالا ما در سال ۲۰۲۳ زندگی می‌کنیم و دوباره قیمت‌ها به سطح مذکور نزدیک شده است. محاسبات نشان می‌دهد تا سال ۲۰۳۵ نیز قیمت نفت ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد بود.

وی گفت: پیش‌بینی دقیق قیمت نفت دشوار است، چرا که عوامل زیادی روی آن اثر می‌گذارد. نوواک همچنین تأکید کرد: طی ۱۰ سال آینده در بازار جهانی نفت شاهد شدت گرفتن دلارزدایی و کنار گذاشتن این ارز به عنوان مبنای مبادلات تجاری خواهیم بود.

افزایش قیمت نفت دراثر رفتار جنون آمیز صهیونیست‌ها در بمباران مردم غزه در حالی نزدیک به ۱۰ دلار افزایش داشته است که هنوز رژیم صهیونیستی توان حمله زمینی به غزه را پیدا نکرده است که در صورت تحقق جمله زمینی غرب باید نفت با با قیمت‌های بالاتری خرید کند؛ بنابراین افزایش قیمت نفت از جمله هزینه تراشی رژیم صهیونیستی برای غرب محسوب می‌شود که نه تنها این رژیم نگهبان منافع غربی‌ها در منطقه نشده است بلکه غرب نیز هزینه‌ای در قبال موجودیت رژیم پرداخت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها همچنین قیمت نفت تحت تاثیر پیش‌بینی افزایش کسری در سه ماهه چهارم افزایش یافته است که دلیل این کسری هم تمدید کاهش تولید عربستان و روسیه تا پایان سال و کاهش ذخایر نفت به ویژه در آمریکا عنوان شده است. وزارت انرژی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد، از آنجاییکه واشنگتن به برنامه خود برای تکمیل ذخایر راهبردی ادامه می‌دهد، به دنبال خرید ۶ میلیون بشکه نفت خام در ماه‌های دسامبر و ژانویه برای پر کردن ذخایر راهبردی نفت خود است.

از طرفی، منابع اوپک پلاس به رویترز گفتند، لغو موقت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا که عضو اوپک است، در حال حاضر مستلزم تغییر سیاست‌های گروه اوپک پلاس نخواهد بود، زیرا احتمالا بهبود تولید (این کشور) تدریجی خواهد بود. تاماس وارگا، معامله‌گر بازار‌های نفتی معتقد است، تولید نفت ونزوئلا در آینده نه چندان دور عامل مهمی در شکل دادن به توازن بازار نفت در جهان جهانی نفت نخواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات