صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۵۲۱۲۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): عزیزان من! نخبگی یک نعمت الهی است، یک موهبت خدایی است و نعمت الهی را باید شکر کرد؛ اول‌ چیزی که در ذهن شما قرار می‌گیرد این باشد که این نعمت را شکرگزاری کنید. این وظیفه‌ همیشگی است. این نکته‌ که به فکر شکر نعمت نخبگی باشید و این موهبت الهی را شکرگزاری کنید.(۱۴۰۰/۸/۲۶)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

 

حرف روز

عیان شدن شعارها و تناقض‌ها

وقایع خونین غزه و نسل‌کشی فلسطینی‌ها به دست رژیم جعلی صهیونیستی در جلوی چشم جهانیان، ماهیت چهره‌های خشن و بی‌رحم غربی‌ها راـ که شعارها و ادعاهای دروغین و استانداردهای دوگانه آنها درباره حقوق بشر گوش فلک را کر کرده است‌ـ آشکار کرد. بر این اساس، وقایع و تحولات جاری درس‌های بزرگی برای ما به همراه دارد. یکی از این درس‌ها آن است که باید قوی بود و روز به روز منابع قدرت ملی را توسعه داد؛ چرا که آنارشی حاکم بر روابط بین‌الملل اصل خودیاری را اجتناب‌ناپذیر کرده است.
نمی‌توان در هنگامه خطر بر روی کمک نهادها و مراکز امنیتی و بین‌المللی و قدرت‌های بزرگ حساب باز کرد. بر عکس این خیال باطل، تاریخ تحولات ایران نشان داده است، سیاست‌های قدرت‌های بزرگ همواره به منزله یکی از عوامل کلیدی از دست رفتن منافع ملی نقش‌آفرینی کرده است. قدرت‌های استکباری، اگر کشوری را ضعیف ببینند و در شرایطی که منافع‌شان ایجاب کند، با خیال آسوده از روی او می‌گذرند. این واقعیت تلخ زمانه و جهانی است که در آن زیست می‌کنیم. بر اساس این واقعیت و برای صیانت از کشور و ملت ایران، تقویت روزافزون منابع قدرت ملی اهمیت حیاتی دارد.
پس از حمله رژیم موقت صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی و به خاک و خون کشیدن کودکان و زنان و به طور کلی غیرنظامیان، این رژیم جعلی چه باید بکند تا شورای امنیت و دیگر نهادهای مدعی صلح و حقوق بشر به خود آیند و اقدامی را ترتیب دهند؟ این اتفاقات نشان داد آزادی و حقوق بشر و مدعیان آن، مضحک‌ترین مفاهیم هستند. تعارف‌بردار نیست؛ در این زمینه باید با غرب‌گرایان در ایران که به دروغ غرب و شعارهای مضحک آنان را در برابر دیدگان افکار عمومی می‌آرایند، مواجهه فکری و تبیینی داشت. این مقابله و رویارویی لازم و ضروری است و هرگز نباید مخاطرات آرایشگران غرب در ایران را دست‌کم گرفت.
تاریخ معاصر ایران گویای آن است که آراستگان افکار و اندیشه‌های غرب در جامعه ایرانی، ایران را بارها به لبه پرتگاه برده‌اند و نیز همین‌ها نقطه اتکا و امید قدرت‌های بزرگ برای زمین‌گیر کردن ایران به حساب می‌آیند. اینکه جرج بوش سال ۲۰۰۸ میلادی قبل از تدارک برای سفر خاورمیانه‌ای با محور ادعا شده «مهار نفوذ ایران» اعلام کرد ما از نیروهای غرب‌گرا از بیروت و بغداد تا دمشق و تهران حمایت خواهیم کرد و در کنار آنها خواهیم ایستاد یا اظهارنظر نتانیاهو که افراد غرب‌گرا در ایران را سرمایه بزرگ اسرائیل خواند، عمیقاً تأمل‌برانگیز است و همگان را باید به اندیشه و اصلاح روش‌ها و خطاها وادار کند.

عزیز غضنفری

 

 

▼ گزارش روز

بقا زیر سایه صدقه غرب

گزاره خبری: این روزها شاهد حمایت همه‌جانبه غرب از رژیم کودک‌کش صهیونیستی هستیم. نخست‌وزیر انگلستان با یک هواپیمای باری نظامی حامل تجهیزات، شخصاً وارد سرزمین‌های اشغالی می‌شود. مقامات آلمان، فرانسه و آمریکا به خط شده‌اند تا هر گونه حمایتی را، به ویژه در زمینه مالی به صهیونیست‌ها برسانند و مانع از تزلزل این رژیم شوند.
گزاره تحلیلی: اگرچه در طول تاریخ، یهودیان جزء افراد ثروتمند دنیا بوده‌اند، اما از سال ۱۹۴۸ و در همان سال‌های ابتدایی تشکیل رژیم صهیونیستی، اقتصاد این رژیم بر پایه کمک‌ها و پشتیبانی‌های انگلیس و سرازیر شدن سرمایه‌ها در اروپا و آمریکا قوام یافت.
از همان دهه ۱۹۴۰ میلادی تاکنون، وقوع جنگ‌های متعدد، انتفاضه در سرزمین فلسطین و تداوم آن و جنگ‌های متعدد با محور مقاومت سبب شده است تا اقتصاد و به ویژه محیط تجارت خارجی این رژیم در دایره ریسک‌های شدید امنیتی احاطه باشد؛ اما این ریسک‌ها اگرچه هزینه‌ها، خسارت‌ها و پیامدهای گوناگونی برای رژیم صهیونیستی داشته است و باعث شده تا این رژیم غاصب فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی را از دست بدهد، اما هیچ گاه این مسائل مانع از تداوم رشد اقتصادی این رژیم نشده است. اکنون نیز با وجود همه چالش‌های امنیتی، اقتصاد رژیم کودک‌کش، جزء اقتصادهای پیشرفته است. صادرات در زمینه فناوری‌های سطح بالا، الماس، دارو و منابع گازی و... از مزیت‌های این رژیم است. بیشترین حجم تجارت خارجی این رژیم با آمریکا و اتحادیه اروپاست. همچنین، در میان کشورهای اروپایی بیشترین مبادلات خارجی را با انگلیس، آلمان و بلژیک دارد. در آسیا نیز چین و هنگ‌کنگ شرکای مهم تجارت خارجی این کشور هستند. حجم تجارت خارجی یک میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس نیز جالب توجه است؛ اما داستان اقتصاد این رژیم چیزی فراتر از توانمندی و ظرفیت‌های داخلیش است. از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون، رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین دریافت‌کننده کمک‌های نظامی و مالی از ایالات متحده، بریتانیا و آلمان بوده است. دولت آمریکا سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار را به‌صورت مستقیم از محل خیریه‌ها و مالیات ثروتمندان یهودی این کشور وارد حساب‌های اسرائیل می‌کند و این جدای از کمک‌های مستقیم چند ده میلیارد دلاری است که سالانه از طریق کنگره برای تقویت اقتصاد رژیم صهیونیستی تصویب می‌شود. مساعدت‌های خارجی، چه به شکل وام و چه به صورت کمک‌های بلاعوض یا تسهیلات تجاری، یا دریافت غرامت یهودآزاری از دولت آلمان، همگی دال بر ثبات نسبی در اقتصاد این رژیم منحوس بوده است.
البته بخش مهمی از کمک‌های دولت‌ها در اروپا و آمریکا به صورت غیر مستقیم است. ایجاد بازار فروش کالاهای صهیونیستی، اعطای اعتبارات و تسهیلات مالی از سوی بانک‌های تجاری این کشورها و سرمایه‌گذاری مستقیم دولت‌های حامی و شرکت‌های خصوصی آمریکا در قلمرو اسرائیل، از جمله این کمک‌های غیر مستقیم است.

علی محمدی

 

 

▼ خبر ویژه

رسانه‌های غربی نیز ادعای تل‌آویو را رد کردند

دو گروه تحقیقاتی غربی این ادعای رژیم صهیونیستی را که انفجار در بیمارستان المعمدانی غزه حاصل شلیک اشتباه راکت از سوی مبارزان فلسطینی بوده، رد کردند. گروه «فورنسیک آرکیتچکر» با تحلیل تصاویر مربوط به گودال ایجاد شده پس از اصابت بمب گفته است، پرتابه مورد نظر از سمت شمال شرق شلیک شده که به سوی منطقه تحت کنترل رژیم صهیونیستی است. گروه «ارشات» نیز که در زمینه تحقیقات صوتی فعالیت می‌کند، در تحلیلی بر مبنای «اثر دوپلر» اعلام کرد، موشک مذکور از شمال شرق، شرق یا جنوب شرق به سمت بیمارستان آمده و با ادعای ارتش صهیونیستی درباره شلیک آن از سمت غرب متناقض است. دو روز پیش هم واحد تحقیقات شبکه خبری الجزیره با تهیه یک مستند تحقیقاتی ادعای رژیم صهیونیستی درباره این را که جنایت حمله به بیمارستان المعمدانی به دلیل شلیک اشتباه موشک از جهاد اسلامی رخ داده است، رد کرد.

 

 

▼ اخبار

۱ـ ادعای گردش آزاد اطلاعات و قتل خبرنگاران!

اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطینی اعلام کرد، از زمان آغاز تجاوزات رژیم تروریست صهیونیستی به نوار غزه در روز هفتم اکتبر، ۱۱ خبرنگار در این حملات جان خود را از دست داده‌اند. این اتحادیه گفت، دو خبرنگار هنوز مفقود هستند و بیش از ۲۰ خبرنگار در تجاوزات جاری زخمی شده‌اند و حدود ۲۰ اقامتگاه متعلق به روزنامه‌نگاران بمباران شد که برخی از آنها به طور کامل و برخی دیگر به طور جزئی ویران شدند. در این گزارش آمده است، حدود ۵۰ دفتر اصلی و شعبه مراکز رسانه‌ای از جمله دفاتر شبکه «الجزیره»، تلویزیون فلسطین، خبرگزاری فرانسه و خبرگزاری شهاب به دست رژیم اشغالگر قدس بمباران شدند. این گزارش همچنین به نقض آزادی رسانه از سوی صهیونیست‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی اشاره کرده و می‌گوید بسیاری از خبرنگاران مورد ضرب و شتم، بازداشت و جلوگیری از پوشش رویدادها قرار گرفته و در ۱۰ مورد به سمت آنها تیراندازی شده است.

۲ـ نتانیاهو مسئول شکست ۷ اکتبر است

طبق یک نظرسنجی که از سوی اندیشکده «لازار» و به سفارش روزنامه عبری‌زبان معاریو صورت گرفته است، ۸۰ درصد صهیونیست‌ها، «بنیامین نتانیاهو» را مسئول اصلی شکست اطلاعاتی و نظامی در قبال حمله روز هفت اکتبر نیروهای حماس به شهرک‌های صهیونیست‌نشین می‌دانند. با این حال، بنیامین نتانیاهو تاکنون حاضر به پذیرش این شکست بی سابقه امنیتی نشده است. این نظرسنجی همچنین نشان داد، ۶۵ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی از «عملیات زمینی در مقیاس بزرگ» در نوار غزه حمایت می‌کنند، در حالی که ۲۱ درصد مخالف آن هستند و ۱۴ درصد نظر خاصی ندارند؛ اما درباره لبنان نیز، ۵۱ درصد از سؤال‌شوندگان معتقد بودند در حال حاضر این رژیم فقط با حزب‌الله درگیر شود، در حالی که ۳۰ درصد گفتند باید اقدامات گسترده‌ای در لبنان انجام شود و ۱۹ درصد از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

۳ـ برابر نقض عهد اروپا، گام‌های مؤثر برمی‌داریم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از حفظ تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا، گفت: «اکنون در سال هشتم اجرای توافق سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام هستیم. در این زمان تعهداتی برای طرف‌های مقابل دیده شده بود؛ از جمله محدودیت‌هایی برای فناوری موشک بالستیک وجود داشت که از طریق قطعنامه ۲۲۳۱ رفع شد. همین‌طور اروپا متعهد بود که در سال هشتم برجام بعضی از تحریم‌ها را که سابق بر این به صورت تحریم‌های اتحادیه علیه ایران وضع کرده بود، رفع کند؛ اما برخلاف این تعهد صریح عمل کردند، تعهد را زیر پا گذاشتند و به صورت غیرقانونی اعلام کردند که می‌خواهیم تحریم‌ها را حفظ کنیم.» ابوالفضل عمویی تصریح کرد: «زیر پاگذاشتن تعهد از سوی اتحادیه اروپا این فرصت را به ما می‌دهد که بر اساس پاراگراف ۲۶ برجام ما هم بخشی از تعهدی را که بر عهده داشتیم، اجرایی نکنیم.»

۴ـ دولت فاشیست بایدن دروغ می‌گوید

سخنگوی وزارت خارجه قطر در گفت‌وگو با «رویترز» اعلام کرد: «آزادی دو آمریکایی در غزه پس از تماس‌های پیوسته و گسترده با تمامی طرف‌ها انجام شد. تماس‌ها و گفت‌وگوهای قطر با اسرائیل و حماس برای آزادی دیگر اسرا در غزه ادامه دارد. قطر امیدوار است مذاکرات به آزادی تمامی اسرای غیرنظامی با تابعیت‌های مختلف منجر شود.» همزمان دفتر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آزادی دو نفر از اسرا را از سوی حماس تأیید کرد. دفتر نتانیاهو در این ارتباط گفته است، دو گروگان آزاد شده از سوی حماس اکنون در راه یک پایگاه نظامی در مرکز اسرائیل هستند. «ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های القسام خبر داد، این گردان‌ها یک مادر و دختر آمریکایی را آزاد کرده‌اند. با آزادی این افراد به ملت آمریکا و جهان ثابت شد، ادعاهای بایدن و دولت فاشیست او دروغ است.

 

 

▼ اخبار کوتاه

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از اجرای طرح‌های آبرسانی از سوی سپاه در سراسر کشور خبر داد و گفت: «پیش‌بینی می‌شود به ۱۰ هزار روستا آبرسانی شود.» سردار فدوی با بیان اینکه روش‌های گوناگونی در زمینه تأمین آب پایدار از جمله انتقال آب بین حوضه‌ای، شیرین کردن آب دریا و سپس انتقال به نقاط گوناگون کشور مطرح است، گفت: «در راستای تأمین آب تلاش‌های جدی صورت می‌گیرد.»

به دنبال نگرانی‌ها درباره تشدید درگیری‌ها در غرب آسیا و حملات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی به غزه، قیمت طلا به بالاترین رقم شش ماه گذشته رسید و در مسیر ثبت دومین هفته افزایشی قرار گرفت. هر اونس طلا (معادل ۳۱/۱۳۲ گرم) در بازارهای جهانی با ۴ دلار و ۷۵ سنت افزایش ۱۹۷۹/۲۱ دلار فروخته شد که بیشترین رقم از ۲۰ جولای به شمار می‌رود. طلا در آن زمان به ۱۹۹۵/۷۰ دلار در هر اونس رسیده بود.

‌نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در پاسخ به اینکه چرا حزب‌الله مستقیماً وارد حمله نظامی با صهیونیست‌ها نمی‌شود، گفت: «حزب‌الله بی‌طرف نیست و در این موضوع ورود کرده و عملیات و اقدامات حساب‌شده‌ای را در دستور کار دارد و مطمئن باشید رهبران مقاومت اگر تلفن را برداشته و به سیدحسن نصرالله بگویند ما دیگر توانی نداریم، آن روز وارد این جنگ به صورت مستقیم خواهد شد.»

«حسین مرعشی» از اعضای حزب کارگزاران سازندگی، از احزاب اصلاح‌طلب بدون اشاره به اینکه واگرایی‌هایی که مدعی آن است نتیجه فتنه‌ها و اختلاف‌افکنی‌های سال‌های گذشته همقطارانش است، گفت: «امروز هم کارگزاران باید بتواند راه‌حلی را روی میز بگذارد و عرضه کند تا در کنار سایر احزاب اصلاح‌طلب و مقامات، کشور را از واگرایی شکننده فعلی به سمت همگرایی هدایت کند.»

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اظهار داشت: «میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو‌، تجهیزات پزشکی‌، شیر خشک و مواد اولیه آنها از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد رشد داشته است.» «مصطفی قمری‌وفا» گفت: «تأمین و تخصیص ارز برای دارو با توجه به اولویت‌های اعلامی از سوی دستگاه‌های مربوطه در حال انجام است و مشکلی وجود ندارد.»

«دریابان علی شمخانی» دبیر سابق شورای امنیت ملی کشور با اشاره به توصیه ‎بایدن به نتانیاهو برای تکرار نکردن اشتباه ‎آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر گفت: «اگرچه اعترافی دیرهنگام به اشتباهات گذشته است؛ اما در رفتار عملی آمریکا نمود جدی ندارد. درس نگرفتن نتانیاهو از اشتباه آمریکا، شرایطی به مراتب فاجعه‌بارتر را به رژیم غاصب اسرائیل تحمیل خواهد کرد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات