بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۵۹۹۷۹

اسپانیا، ایرلند و نروژ در چندقدمی به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین

دولت‌های نروژ، اسپانیا و ایرلند اعلام کردند کشور فلسطین را ۲۸ مه (هشتم خرداد) به رسمیت خواهند شناخت.

از روزنامه ال پائیس، بر اساس گزارش‌های رسانه‌های مختلف، دولت‌های اسپانیا، نروژ و ایرلند امروز چهارشنبه، تاریخی را که در آن کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، اعلام کردند.

به گزارش تارنمای آرتی‌وی‌ای، یوناس گار استور نخست وزیر نروژ به عنوان نخستین کشور دقایقی پیش اعلام کرد که کشور فلسطین را در ۲۸ مه (هشتم خرداد) به رسمیت می‌شناسد و از سایر کشورها خواست تا از آن پیروی کنند.

نخست وزیر نروژ گفت: جنگ کنونی غزه کاملاً روشن کرده است که دستیابی به صلح و ثبات باید بر اساس حل مسئله فلسطین باشد.

چنان که منابع دولت اسپانیا نیز پیشتر اعلام کردند، پدرو سانچز نخست وزیر این کشور نیز برنامه دقیق خود را در نشست امروز کنگره اعلام کرد.

روزنامه «آفتن‌پوستن» (Aftenposten) و شبکه تلویزیونی «ان‌آرکی» (NRK) به نقل از منابع رسمی ناشناس ساعاتی پیش خبر دادند که دولت نروژ نیز برنامه خود برای به رسمیت شناختن فلسطین را امروز اعلام خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که دولت ایرلند به صورت رسمی، کشور فلسطین را امروز چهارشنبه به رسمیت خواهد شناخت.

این در حالی است که روزنامه گاردین گزارش داد که سه مقام دولت‌ ایرلند، سیمون هریس نخست وزیر، مایکل مارتین معاون نخست وزیر و ایمون رایان وزیر حمل و نقل، صبح امروز یک کنفرانس مطبوعاتی برای اعلام این تصمیم برگزار می‌کنند که پیش از این انتظار می‌رفت برای پایان ماه جاری میلادی برنامه‌ریزی شود.

سیمون هریس نیز امروز اعلام کرد که در اقدامی مشترک با اسپانیا و نروژ با هدف دستیابی به «صلح دائم» میان رژیم صهیونیستی و فلسطین، در 28 مه آینده، فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسد.

به گفته رسانه‌ها، در حال حاضر مشخص نیست که آیا بلژیک و اسلوونی به کشورهای اتحادیه اروپا که فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، می‌پیوندند یا خیر.

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی به رسمیت شناختن فلسطین را محکوم کرده است و در پیامی از طریق شبکه اجتماعی ایکس مدعی شده این اقدام «به تروریسم بیشتر و بی‌ثباتی در منطقه منجر می‌شود و هرگونه چشم‌انداز صلح را به خطر می‌اندازد».

اسپانیا این روزها نقش رهبری اروپا را بر عهده گرفته است و شرکای خود را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین هماهنگ می‌کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات