صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۵۳۷۹۲

کودتای گانتز علیه نتانیاهو؟!/ سگ زرد علیه شغال

در داخل اراضی اشغالی، تمرکز ساکنان این اراضی بر زمانی است که ژنرال بازنشسته بنی گانتز قصد دارد اقدامی عملیاتی خود را علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس صورت دهد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ سعید سبحانی

از سرگیری جنگ غزه، مولد نگرانی‌های زیادی در میان اعضای کابینه نتانیاهو می‌باشد. نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در حالی مجدداً وعده نابودی حماس در نوار غزه را داده است که طی ۵۰ روز نبرد، هیچ یک از اهداف اعلامی وی در این منطقه محقق نشده و بالعکس، فرسایشی شدن جنگ غزه به پاشنه آشیل رژیم کودک کش صهیونیستی مبدل گردیده است. بحران داخلی، مولفه مهم دیگری تلقی می‌شود که باید آن را در تحلیل و تفسیر وقایع جاری در اراضی اشغالی مورد توجه قرار داد. در این خصوص، شاهد تلاش مخالفان سیاسی نتانیاهو جهت استفاده از فضای کنونی (فضای ناشی از جنگ غزه) جهت تضعیف هر چه بیشتر و تسریع روند سقوط قطعی وی از قدرت هستیم. در مقابل، نتانیاهو قصد دارد با اصرار بر حفظ شرایط جنگی و خرید زمان، حضور تحمیلی خود در راس معادلات اجرایی تل آویو را تمدید کند. نقطه قابل تامل ماجرا، آن جاست که منابع صهیونیستی از احتمال وقوع یک حادثه غیر قابل پیش‌بینی (از جنس کودتای سیاسی) علیه نتانیاهو خبر می‌دهند. در داخل اراضی اشغالی، تمرکز ساکنان این اراضی بر زمانی است که ژنرال بازنشسته بنی گانتز قصد دارد اقدامی عملیاتی خود را علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس صورت دهد.

تشدید منازعات نتانیاهو و گانتز
در بحبوحه جنگ غزه، منازعات نتانیاهو و گانتز، تحت تاثیر عوامل متعددی تشدید شده است. اخیرا بودجه اضافی تهیه شده برای هزینه‌های جنگی کابینه رژیم اشغالگر قدس تصویب شده است.
گزارش شد که بنی گانتز به عنوان یکی از اعضای کابینه جنگی که پس از ۷ اکتبر در تل اویو تأسیس شد، با بودجه مخالفت کرده است. گفته شد که نیر برکات و اوفیر آکونیس وزرای حزب لیکود به رهبری نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز از بودجه حمایت نکرده‌اند. علیرغم این مخالفت‌ها، بودجه اضافی ۳۰ میلیارد شیکل (۸ میلیارد دلار) برای تأمین هزینه‌های جنگی تصویب شد. در بودجه ۸ میلیارد دلاری اضافی که توسط کابینه رژیم صهیونیستی تهیه شده است، بودجه اختصاص داده شده به جمعیت افراطی ارتدوکس و شهرک‌های غیرقانونی یهودیان باعث ایجاد شکاف در "کابینه جنگ" شد.
قبل از وقوع عملیات غرور آغرین و موفقیت آمیز طوفان الاقصی، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی نسبت به جهت گیری خطرناک «افراطی» نتانیاهو و متحدانش ابراز نگرانی کرده بود، زیرا او معتقد بود نخست وزیر رژیم صهیونیستی و افرادی مانند بن گویر و اسموتریچ، بسیار ساده انگارانه با قدرت واقعی جریان مقاومت فلسطین برخورد می‌کنند. پس از وقوع عملیات طوفان الاقصی، گانتز به کابینه اضطراری رژیم صهیونیستی پیوست و در کنار نتانیاهو قرار گرفت، اما اکنون، با فروکش کردن نسبی تنش‌های جاری در عرصه جنگ، گانتز نمی‌تواند نیت واقعی خود یعنی حضور در مسند قدرت به جای نتانیاهو را لاپوشانی و کتمان کند. بسیاری از تحلیلگران مسائل رژیم صهیونیستی معتقدند گانتز و همراهانش در صدد طراحی نوعی کودتای سیاسی برای برکنار کردن نتانیاهو از قدرت هستند. حتی در این معادله، رایزنی‌هایی نیز میان گانتس و اعضای ناراضی حزب لیکود (حزب متبوع نتانیاهو) صورت گرفته است.

نتانیاهو در یکقدمی سقوط نهایی
استمرار جنگ یا وقوع آتش بس موقت یا دائمی، هیچ یک تاثیری در جلوگیری از روند سقوط نتانیاهو از قدرت ندارد. نتایج یک نظرسنجی جدید در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد صهیونیست‌ها، مخالف ادامه کار کابینه حاکم بر رژیم صهیونیستی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» هستند. روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» اعلام کرده است: براساس این نظرسنجی جدید، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و متحدان دست راستی وی در بدترین وضعیت از نظر محبوبیت میان «اسرائیلی ها» هستند. این بدترین وضعیتی است که نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس با آن دست و پنجه نرم می‌کند. نکته قابل تامل اینکه رویگردانی از نتانیاهو، شامل دیگر سران احزاب دست راستی کابینه نیز می‌شود. براساس این نظرسنجی، ۷۱ درصد صهیونیست‌ها از عملکرد «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و ۷۶ درصد نیز از عملکرد «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی راضی نیستند. وضعیت «یاریو لوین» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی نیز بهتر از دیگر همراهان نتانیاهو نیست و ۷۵ درصد صهیونیست‌ها از عملکرد وی ناراضی هستند. در چنین موقعیتی، ائتلاف نتانیاهو در یک قدمی فروپاشی نهایی قرار گرفته است.

۷۳ درصد از افراد نظرسنجی شده نیز از شخص نتانیاهو اعلام نارضایتی کردند. این نظرسنجی توسط دانشگاه «رایشمن» و در طول جنگ علیه غزه انجام شده است. ۸۰۳ نفر در فاصله زمانی ۱۳ تا ۱۶ نوامبر در این نظرسنجی شرکت کرده اند. عملیات طوفان الاقصی که در تاریخ مبازرات مردم فلسطین علیه اشغالگران بی نظیر است، موجب افزایش شکاف بین سران رژیم صهیونیستی و تشدید تنش بین آن‌ها شده است به طوری که حتی هم‌حزبی‌های نتانیاهو نیز دیگر وی را قبول ندارند و خواهان برکناری وی هستند. نتایج یک نظرسنجی دیگر که بتازگی در سرزمین‌های اشغالی صورت گرفته نشان می‌دهد در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام، ائتلاف حاکم بر رژیم صهیونیستی به ریاست نتانیاهو سقوط خواهد کرد. از این رو برگزاری انتخابات زودهنگام خظ قرمز نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس و همراهان و محسوب می‌شود. در مقابل، گانتز قطعا قصد ندارد فرصت به وجود امده در برابر نتانیاهو را از دست بدهد! از این رو ممکن است در آینده‌ای نزدیک، شاهد وقوع رخداد‌هایی فوری در عرصه داخلی اراضی اشغالی باشیم. خروجی این اتفاقات، برکناری نتانیاهو از قدرت خواهد بود. در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی، حزب «اتحاد» رژیم صهیونیستی به رهبری «بنی گانتس» با ۲۹ کرسی، جایگاهش را تقویت خواهد کرد و به ۴۳ کرسی در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی دست خواهد یافت. این نظرسنجی نشان می‌دهد که حزب لیکود حاکم در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام، حدود نیمی از ۳۰ کرسی اش را از دست خواهد داد و ۱۸ کرسی را به دست خواهد آورد. از این رو برگزاری انتخابات دوباره در اراضی اشغالی، تبدیل به خط قرمز و کابوس حزب لیکود ونتانیاهو شده است. در چنن شرایطی برخی اعضای حزب لیکود می‌گویند بهترین راه، برکنار کردن نتانیاهو از قدرت در قالب یک تصمیم حزبی و جایگزینی فردی دیگر از لیکود در مسند قدرت در تل آویو می‌باشد. با این حال عملیاتی سازی چنین ایده‌ای منجر به اضمحلال حزب لیکود و بروز مناقشاتی سخت و دائمی در آن خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات