صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۵۳۷۲۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه ۱۱ آذرماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): شما جوان امروز باید از قضایای مختلف تحلیل داشته باشید؛ شما باید از اصل انقلاب اسلامی تحلیل داشته باشید؛ از قضیه‌ دفاع مقدس، جنگ هشت‌ ساله. از قضایای گوناگونی که در دهه‌ ۶۰ اتفاق افتاد همین‌جور؛ از واگرایی‌هایی که در دهه‌ ۷۰ اتفاق افتاد باید تحلیل داشته باشید؛ از حوادث گوناگونی که در دهه‌ ۸۰ و ۹۰ اتفاق افتاد باید تحلیل داشته باشید؛ یعنی بدانید و تشخیص بدهید که این حادثه چه بود، از کجا شروع شد، چه کسی پشت این حادثه بود، چه چیزی نتیجه‌ این حادثه شد؛ اینها تحلیل است.(۱۴۰۲/۹/۸)
 
 
▼ حرف روز
اغماض در سلایق؛ اصرار بر اصول
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با بسیجیان در بخش توصیه‌ها به نکات مهمی اشاره کردند که یکی از آنها پرهیز از دوقطبی‌سازی جامعه بر اساس اختلاف سلایق سیاسی بود. نخست بکوشیم ببینیم مشکل اساسی در این باره چیست. مسئله اساسی در اینجا صفر و صدی دیدن قضایا و عملکرد عناصر سیاسی است. در اینجا گویی قانون «همه یا هیچ» حکمفرماست؛ یعنی اگر عناصر سیاسی «همه» سلایق و خصلت‌های سیاسی ما را ندارند، گویی «هیچ» محدوده و عقاید مشترکی با یکدیگر نداریم. گاه توجه نمی‌شود که بین صفر و صد، اعداد و نقاط دیگری نیز هست. اینکه نیروهای سیاسی که همفکر و هم سلیقه ما نیستند، پس دقیقاً در نقطه مقابل ما هستند، پدیده‌ای مخاطره‌آمیز است. مشکلات سیاسی و اجتماعی ناشی از آن نیز دقیقاً از همین جا آغازمی‌شود؛ چرا که به فرمایش رهبر حکیم انقلاب اسلامی ایجاد دوقطبی‌های کاذب، بی‌فایده و البته پرضرر است.
رهبر معظم انقلاب صریحاً تأکید کردند، سخنرانی برخی چهره‌های سیاسی در حرم حضرت معصومه(س) و حرم حضرت امام خمینی(ره) از سوی عناصر دلبسته به نظام و براساس دوقطبی‌سازی‌های ذهنی، دچار اختلال می‌شود که باید به آنها توجه شود. ایشان فرمودند: «بنده با این کار مخالفم! با این نوع تخریب کردن‌ها و سروصدا کردن‌ها موافق نیستم، من مخالفم». معظم‌له در جای دیگری فرمودند: «اینکه عده‌ای برخی را ضدولایت و ضدبصیرت بنامند و شعار بدهند، نظیر آنچه اخیراً در قم روی داد، اقدامی غلط است و بنده کاملاً مخالف این کارها هستم.» شاید اگر در پیامدهای این گونه دوقطبی‌سازی‌ها قدری تأمل شود، این وضعیت به کلی رخت بربندد. در چند نوبت معظم‌له تأکید کردند: «این کارها به ضرر کشور و خلاف شرع است.» یا آنکه بیان داشتند: «بنده با این جور کارها مخالفم. بارها به مسئولین و کسانی که می‌توانند جلوی این موارد را بگیرند، تذکر داده‌ام... تشخیص ما این است که این کارها به ضرر کشور است، این کارها به نفع نیست.» پیامدهای این اعمال در جامعه آن است که اخلاق عمومی را زایل می‌کند؛ خشم و نفرت در جامعه می‌پراکند؛ انسجام اجتماعی را دچار مشکل می‌کند؛ چهره و شخصیت جهانی نظام را مخدوش می‌سازد و راه توطئه‌گری دشمنان را هموار می‌کند. بر اساس بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، در زمینه مواجهه با عناصر و نیروهای سیاسی، راهکار اساسی نیز آن است که بر اصول ایستادگی کرد و در سلایق اغماض به خرج داد؛ یا آنکه بین نقاط قوت و ضعف چهره‌ها، جریان‌های سیاسی و دولت‌ها جمع‌بندی کرد و محاسن و کاستی‌ها را با هم دید و سپس قضاوت کرد.    
عزیز غضنفری
 
 
▼ گزارش روز
سایه روشن بخش مالیاتی بودجه سال ۱۴۰۳
یکی از مبادی اصلاح ساختار بودجه که همیشه مورد تأکید و دستور انقلاب بوده، کاهش وابستگی دخل و خرج دولت به نفت و رفتن به سمت درآمدهای پایدار در عین کاهش کسری بودجه عملیاتی است. از این نگاه بودجه سال ۱۴۰۳ را باید تحسین کرد. اما موضوع مالیات در بودجه را می‌توان از دو منظر بررسی کرد:
یک نگاه این است که نسبت کلی مالیات به GDP را بررسی کنیم. در این صورت افزایش درآمدهای مالیاتی و برخی پایه‌های جدید مالیاتی در دو سال اخیر این تصور را برای برخی ایجاد کرده که دولت فشار مالیاتی را بر مودیان افزایش داده است. این در حالی است که شاخص نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی (T/GDP) در پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر قرار دارد و پایه‌های مالیاتی، نظیر مالیات بر خانه‌ها و خودروهای گران‌قیمت و مالیات بر خانه‌های خالی، ظرفیت درآمدی چندانی ایجاد نکرده‌اند یا اصولاً برای درآمدزایی طراحی نشده‌اند. ریشه تصور اشتباه افزایش فشار مالیاتی در نادیده گرفتن اقدامات مؤثر دولت در مبارزه با فرار مالیاتی است. گسترش پایه مالیاتی از طریق شناسایی مالیات‌دهندگان جدید، راهبرد مهمی است تا اطمینان حاصل شود همه درآمدها به درستی شامل مالیات می‌شوند. دولت با اصلاح و اجرای این رویکردها، گام مهمی در جهت دستیابی به یک اقتصاد مقاومتی بر داشته و از این نگاه چون بستن منافذ فرار مالیاتی موجب افزایش درآمدهای مالیاتی می‌شود، ارزشمند است. نگاه دوم پرداختن به اجزای مالیات‌ستانی در بودجه است که مطلقاً نباید بار روانی و هزینه‌ای را بر دوش بنگاه تولیدی و مصرف‌کننده در دهک‌های پایین قرار دهد. این مورد در برخی موارد به صورت کامل رعایت نشده است. به گونه‌ای که به نظر می‌رسد نبود تناسب بین افزایش حقوق‌ها با نرخ تورم در کنار مالیات موجب مشکلاتی در نظام مصرف واقعی و کاهش خرید مردم خواهد شد. البته دولت در آخرین اقدام خود سقف معافیت مالیاتی برای سال آتی را ۲۵ درصد قرار داد که نکته مثبتی است. از طرفی افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد (این نوع مالیات از سال ۱۳۹۴ تاکنون بر روی ۹ درصد ثابت مانده است) نیز اثرات خاص خود را بر روی تورم خواهد گذاشت.
توجه به این نکته نیز ضروری است که طی دو سال اخیر دولت سیزدهم سقف مالیاتی حقوق‌ها را ۱۳۰ درصد افزایش داده و نرخ مالیات بر شرکت‌های تولیدی را از ۲۵ درصد به ۱۸ درصدکاهش داده که این موضوع منجر به کاهش فشار مالیاتی بر بخش مولد شده است. در بخش خدمات و اصناف نیز آمارهای سازمان مالیاتی نشان می‌دهد، مالیات پرداختی حدود ۵۰ درصد از اصناف تا پایان سال ۱۴۰۱ صفر بوده و تنها ۸ درصد از اصناف مالیاتی بیش از ۳۰ میلیون تومان (ماهانه ۴ تا ۵/۲ میلیون تومان) می‌پردازند.
علی محمدی
 
 
▼ خبر ویژه
حماس یک تفکر است
روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» مدعی شده است، رژیم صهیونیستی در حال تلاش برای اجرای یک «عملیات چندساله ترور» برای حذف فیزیکی سران حماس پس از اتمام جنگ غزه است. این روزنامه به نقل از مقامات صهیونیستی که اشاره‌ای به نام آنها نشده، مدعی شده است «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل به سازمان‌های جاسوسی خود دستور داده برنامه‌هایی برای ترور سران حماس در لبنان، ترکیه و قطر تدوین کنند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان‌الاقصی» را آغاز کرد. بسیاری از شخصیت‌های غربی و اروپایی در روزهای گذشته تصریح کرده‌اند، حماس یک تفکر است و امکان نابود کردن آن وجود ندارد. «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرده بود، حماس یک تفکر و ایدئولوژی است و امکان از بین بردن آن وجود ندارد.
 
 
▼ اخبار 
سیاست‌ورزی را با عملیات‌های چریکی اشتباه گرفتند!
عضو فراکسیون امید در مجلس دهم با اذعان به اینکه جبهه اصلاح‌طلبان به تکثری غیرقابل اجماع رسیده است و دیگر امکان تجمیع طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب ذیل اسامی‌ای، همچون شورای سیاست‌گذاری یا شورای هماهنگی وجود ندارد، گفت: «شاهد هستیم که هرچه زمان می‌گذرد، دامنه اختلافات در حوزه کنشگری به اختلافات در حوزه معرفتی و بنیادی کشیده می‌شود.» «محمدعلی وکیلی» همچنین با بیان اینکه از سال ۱۳۹۸ در جبهه اصلاحات به ‌جای اینکه شاهد کنشگری رسمی و مسئولیت‌دار باشیم، سران جریان اصلاحات در پی فرار از مسئولیت بودند، تأکید کرد: «یک طیفی از دوستان ما کار سیاست‌ورزی را با کار چریکی اشتباه گرفتند و انتظارشان این بود که در مقاطع مختلف مجلس دهم به‌شیوه چریکی مجلس را به تعطیلی بکشانند و پشت تریبون مجلس به این و آن فحش دهند و در واقع انتظار کنشگری از جنس نمایندگان مجلس ششم را از ما داشتند و خب، ما مخالف این رویکرد بودیم.»
 
جنایت رژیم اشغالگر را نجات نمی‌دهد
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به ایستادگی و دستاوردهای مقاومت در طوفان‌الاقصی، گفت: «رژیم صهیونیستی با انجام بزرگ‌ترین جنایت‌های دوران حیات نامشروع خود برنامه و هدف پیچیده‌ای را دنبال می‌کرد تا با این کار خود را از نابودی نجات دهد؛ چرا که می‌داند روزی با مرگ تدریجی یا دفعی از بین خواهد رفت و تردیدی در آن نیست.» حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی با بیان اینکه دشمن معمولاً با طرح دوستی وارد می‌شود که باید برای نسل جوان به خوبی تبیین شود، ادامه داد: «باید ابعاد پیدا و پنهان دشمن را دید و شناخت و به موقع و متناسب با شرایط وارد عمل شد.» وی فلسفه جهاد تبیین را انسان‌سازی توصیف کرد و گفت: «تربیت و مهیاسازی انسان‌ تراز انقلاب اسلامی که در صحنه‌های مختلف هم خوب بفهمد و هم خوب عمل کند، مهم‌ترین هدف این جهاد و مراکز هدایتگر است.»
 
رژیم صهیونیستی از اعلام نقاط امن به دنبال چیست؟
سخنگوی جهاد اسلامی تصریح کرد: «مقاومت برای همه گزینه‌ها و احتمالات آماده است.» «داوود شهاب» همچنین تأکید کرد: «مقاومت فلسطین خود را به دفاع از مردم و جلوگیری از طرح‌های اشغالگران متعهد می‌داند.» او با اشاره به حملات راکتی مقاومت فلسطین به سمت فلسطین اشغالی پس از نقض آتش‌بس از طرف صهیونیست‌ها گفت: «پیام حمله راکتی مقاومت این است که آنها کاملاً آماده نبرد هستند. تا زمانی که اسرائیل غیرنظامیان را هدف قرار دهد، عمقش در دامنه برد موشک‌های ما قرار خواهد گرفت.» داوود شهاب با اشاره به ادعاهای مقامات رژیم صهیونیستی درباره تشکیل مناطق امن در غزه گفت: «هدف اسرائیل از صحبت درباره مناطق امن آواره کردن فلسطینی‌هاست.» سخنگوی جهاد اسلامی گفت: «مقاومت فلسطین قادر است از برنامه‌ اسرائیل برای آواره کردن فلسطینی‌ها جلوگیری کند.»
 
جهش اقتصادی در سال دوم دولت مردمی
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: «نرخ رشد اقتصادی در شش ماهه اول امسال ۷/۵ درصد بوده است. کلان‌داده‌های اقتصادی نمایانگر تحقق رشد تولید و حرکت به سمت مهار تورم است.» گفتنی است، رشد اقتصادی از محل افزایش پس‌انداز ملی و سرمایه‌گذاری انجام می‌شود که لازمه تقویت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری مهار تورم، سیاست ثبات اقتصادی و حفظ ارزش پول ملی است که سیاست دولت در زمینه کنترل نقدینگی و رشد پایه پولی در بانک مرکزی در جهت جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها و خلق پول بی‌ضابطه بانک‌های خصوصی است که مهار تورم را به دنبال دارد و سیاست مالی دولت هم در زمینه کاهش اتکا به درآمد نفتی و افزایش سهم درآمد مالیاتی از هزینه جاری دولت است که این دو سیاست پولی و مالی به موازات یکدیگر در نهایت به رشد تولید و مهار تورم کمک می‌کند.
 
 
▼ اخبار کوتاه
«محمدمهدی اسماعیلی» در جشن خودکفایی تولید کاغذ مورد نیاز کتب درسی کشور که در کارخانه چوب و کاغذ مازندران برگزار شد، اظهار کرد: «دو سال پیش که از این کارخانه بازدید کردم، پس از بازدید و بررسی پیشینه کار افق روشنی را نمی‌دیدیم. اما امروز در نقطه‌ای ایستادیم که کاغذ همه ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی کودکان سرزمین توسط همین کارخانه تأمین شد.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «خودکفایی در حوزه کاغذ را فقط یک موضوع فنی و صنعتی نمی‌دانیم و تولید کاغذ امروز به یکی از مهم‌ترین نمادهای هویتی ما تبدیل شده است.»
 
رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، ایالات متحده ۱۰۰ واحد بمب سنگرشکن ۲۰۰۰ پوندی BLUـ۱۰۹ را در کنار هزاران مهمات و سیستم تسلیحاتی دیگر به نظامیان صهیونیستی برای تقویت جنگ علیه جنبش فلسطینی حماس در نوار غزه تحویل داده است. گفته شده است، نزدیک به ۱۵ هزار بمب و ۵۷ هزار گلوله توپ به ارتش رژیم صهیونیستی تحویل داده شده است. ایالات متحده همچنین ۱۰۰ بمب باستر BLUـ۱۰۹ را به تل آویو منتقل کرده است.
 
نشریه «فارن افرز» با انتقاد از سیاست‌های آمریکا، نوشت: «باورهای واشنگتن نسبت به منطقه کاملاً نادرست بود و هنوز هم خود را به روزرسانی نکرده است. به جای تلاش برای یک کارزار محدود نظامی که شاید وجهه اسرائیل را نجات دهد، پاسخ نامعمول واشنگتن به جنگ در غزه، تقریباً به حمایت بی‌قیدوشرط از یک تهاجم نظامی خشونت بار تبدیل شد. نتیجه، شعله کشیدن خشمی در سراسر خاورمیانه ضداسرائیل و آمریکاست.»
 
اداره اقتصادی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در گزارشی از وضعیت ناوگان کشتیرانی منطقه خاورمیانه اعلام کرد، ایران با دارا بودن ۹۴۲ کشتی بزرگ‌ترین قدرت تجارت دریایی منطقه در سال ۲۰۲۲ بوده است. بر اساس این گزارش، ایران ۳۲ کشتی فله‌بر، ۳۱ کشتی کانتینری، ۸۳ نفتکش، ۳۹۳ کشتی باری عمومی و ۴۰۲ فروند کشتی از انواع دیگر در سال ۲۰۲۲ داشته است.
 
فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به تولید تجهیزات جنگ‌افزارهای بومی، گفت: «جوانان ما در نیروی دریایی سپاه، طراحی و تولید شناورهایی را انجام داده‌اند که در دنیا بی‌نظیر است و در موضوع موشکی، پهپادی و زیرسطحی نیز دستاوردهایی زیادی داشته‌ایم که دشمنان تنها از بخشی از آن مطلع هستند.»
 
«بلومبرگ» مدعی شده است، سعودی با پیشنهادی برای تقویت همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری در اقتصاد تحریم‌شده این کشور در قبال اینکه جمهوری اسلامی ایران از تبدیل جنگ اسرائیل و حماس به یک درگیری گسترده‌تر از سوی نیروهای نیابتی منطقه‌ای خود جلوگیری کند، خود را به ایران نزدیک‌تر کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات