بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۵۴۰۷۰

کنعانی: وتوی آمریکا نشانگر بن بست در شورای امنیت است

سخنگوی وزارت امور خارجه وتوی قطعنامه پیشنهادی برای آتش‌بس در غزه توسط آمریکا را نشانگر بن بست در شورای امنیت و ناتوانی این شورا در انجام وظایف اصلی‌اش خواند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ناصر کنعانی امروز (دوشنبه) ۲۰ آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی در واکنش به وتوی قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه توسط آمریکا این اقدام را واقعا تأسف بار خواند و گفت: شاهد اقدام تأسف بار رژیم آمریکا در وتوی قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت و رد درخواست جامعه جهانی و دبیرکل سازمان ملل برای توقف این جنگ خونین و تأسف بار و این حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه بودیم. دولت آمریکا یک بار دیگر ایستادگی تمام عیار خودش را در کنار رژیم صهیونیستی و بلکه شراکت تمام عیار خودش در این جنایت تأسف بار علیه ملت مظلوم فلسطین نشان داد. ما به عنوان ایران مواضع خود را اعلام کردیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که اقدام غیرقابل دولت آمریکا در وتوی این قعطنامه را محکوم کردیم، خاطرنشان کرد: دولت آمریکا نشان داد که در مسأله جنگ جاری علیه مردم در غزه یک طرف برای حل موضوع نیست، بخشی از راه‌حل نیست بلکه بخشی از تداوم و استمرار جنایت جنگی و نسل‌کشی علیه مردم مظلوم غزه است.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین گفت که دولت آمریکا نشان داد که یک تنه در مقابل جامعه جهانی ایستاده است.

کنعانی ادامه داد: دولت آمریکا نشان داد که در ایستادگی در کنار رژیم صهیونیستی هیچ ابائی از تنهایی ندارد. دولت آمریکا با این رای خودش نه فقط رای منفی به قطعنامه ایجاد بازدارندگی و توقف جنایت جنگی بلکه نشان داد که رای به استمرار بربریت رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین داده است.

وی گفت: دولت آمریکا نشان داد که به تنهایی نه در مقابل دبیرکل سازمان ملل بلکه در مقابل درخواست نماینده دبیرکل به عنوان خواسته جامعه جهانی و در مقابل کل سازمان ملل و درخواست همه افکار عمومی دنیا ایستاده و رای به ادامه توحش و بربریت صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین داده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: متاسفانه شورای امنیت از انجام وظیفه و کارآمدی خودش برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و جلوگیری از جنایات جنگی بازمانده و نتوانسته مسؤولیت خودش را در این مقطع خیر انجام دهد. وتوی دولت آمریکا نشانگر یک بن‌بست در شورای امنیت و ناتوانی این شورا از انجام وظیفه ذاتی و ماموریت اصلی خودش است.

وی همچنین در این نشست خبری به آمار تکان دهنده جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه در این مدت اشاره کرد و گفت: شصت و هفتمین روز از تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه را شاهدیم. محصول ماشین آدم‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه براساس آمار رسمی مراجع رسمی فلسطین تا الان ۱۷ هزار و ۹۹۷ نفر شهید است. شامل ۷۸۷۵ کودک، ۷۷۶۰ نفر مفقود و زیر آوار باقیمانده و ۴۹۲۲۹ نفر مجروح، اعداد و ارقام تکان دهنده محصول ۶۷ روز جنایت تکان دهنده صهیونیست‌‌ها علیه مردم بی دفاع و مظلوم غزه است.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در پاسخ به سؤالی بیان کرد: موضوع مرتبط با مسائل هسته‌ای و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مشخص و روشن است و در سازوکارهای روشن و قانونی فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه دارد. جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب سازوکارهای بین‌‌المللی از جمله در چارچوب همکاری سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود را به منصه ظهور رسانده و اثبات کرده و حتی بعد از برجام در ۱۵ گزارش مدیرکل آژانس مورد تأیید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های موشکی ایران نیز در چارچوب‌های قانونی و منطبق با عرف بین‌المللی در چارچوب افزایش قدرت و توان دفاعی ملی ایران به منظور ایجاد بازدارندگی انجام می‌شود و در حال انجام است. این‌ها مواضع و دیدگاه‌های روشنی است و همواره مواضع اصولی و روشن ایران در این ارتباط بارها به شیوه‌های مختلف اعلام شده و ما در این زمینه فعالیت‌های روشنی داریم و از حقوق قانونی خود استفاده می‌کنیم.

کنعانی تصریح کرد: این فعالیت‌ها تهدیدی علیه هیچ طرفی در منطقه نیست و در چارچوب افزایش توانایی‌های دفاعی ملی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد بازدارندگی در مقابل تهدیدهای فرضی است و ایران از حقوق مسلم خود استفاده خواهد کرد.

 سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برجام اظهار داشت: ایده‌هایی تحت عنوان برجام دو و ... معمولا از سوی کسانی مطرح می‌شود که در انجام و اجرای تعهدات خود نسبت به برجام استنکاف کردند و تعهدات پذیرفته شده خودشان را در چارچوب توافق انجام ندادند و اکنون با گذشت زمان با طرح برخی از ایده‌های انحرافی به دنبال شانه خالی کردن از مسؤولیت‌های خودشان و توجیه عدم اقدام و عملکرد خودشان هستند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ برجام دیگری معتقد نیست و برای آن ضرورتی قائل نیست. برجامی که امضا شده اصول، مفاد، مسؤولیت‌ها و تعهدات روشنی را برای امضا کنندگان تعیین کرده است و آن طرفی که تکلیف و مسؤولیت خود را انجام داده، جمهوری اسلامی ایران است و طرف‌هایی که به تکلیف و مسؤولیت‌ها و تعهداتی که پذیرفته‌اند عمل نکرده‌اند، حق ندارند از موضوعات انحرافی دیگری نظیر برجام دو استفاده کنند

* به قیل و قال‌ها توجه نمی‌کنیم

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص عصبانیت بنیامین نتانیاهو از سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به مسکو و نارضایتی از همکاری‌های ایران و روسیه بیان کرد: به اظهارات و قیل و قال‌های طرف‌های خاص در مناسبات ایران با دیگر کشورها و کشورهای دوست در منطقه و خارج از منطقه توجهی نمی‌کنیم و این قیل و قال‌ها تاثیری در تلاش برای تعمیق مناسبات و همکاری‌های سازنده بین ایران و شرکای ایران در زمینه‌های مختلف نخواهد گذاشت.

وی با اشاره به سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو گفت: روابط ایران و روسیه در راستای منافع متقابل در سال‌های اخیر خوشبختانه روند رو به رشد و گسترش و ارتقایی را شاهد بوده است. علاوه بر گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و کنسولی روابط ما به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی در سال‌های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده و حجم روابط تجاری دو کشور براساس آمار مراجع رسمی در سال ۲۰۲۲ میلادی به بیش از ۵ میلیارد دلار رسیده و طی ۹ ماهه سال جاری نیز براساس آمار مراجع رسمی، حجم تجارت دوجانبه دو کشور بیش از ۲۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی خاطرنشان کرد: اینها نشانگر عملکرد خوب دو کشور در گسترش روابط در زمینه‌های مختلف به ویژه زمینه‌های تجاری و اقتصادی است. پروژه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف در حال پیگیری و اجرا هستند و با سفر اخیر رئیس جمهور به مسکو و گفت‌وگو با همتای روسی بخش مهمی از پروژه‌ها مورد توجه و تبادل نظر و پیگیری قرار گرفت. کریدور شمال - جنوب به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های ترانزیتی - تجاری به صورت خاص در دستورکار دو کشور و در چارچوب مذاکرات قرار دارد و در ملاقات روسای جمهور به آن پرداخته شد. همکاری‌های دو کشور در حوزه حمل و نقل، انرژی، صنایع، بانکی، پولی، کشاورزی و ... مورد تبادل نظر قرار گرفت.

کنعانی اضافه کرد: پیش بینی ما این است که با برگزاری هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در تهران در ماه‌های آینده شاهد ارتقای بیش از پیش همکاری‌های سازنده و مبتنی بر منافع دو کشور باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات