صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۵۴۵۰۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه ۳ دی‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): مال دنیا، نعمتی است که خداوند به بعضی عنایت می‌کند؛ می‌توان با این نعمت، درجات عالیه را کسب کرد‌ـ صدقه داد، انفاق کرد، کسانی را از بدبختی و از هلاکت و گرسنگی نجات داد‌ـ می‌توان هم بعکس، این پول را در راه‌های فساد، در راه‌های حرام، در راه اشاعه‌ محرمات، در راه افساد خود و دیگران به کار برد؛ این کفران نعمت الهی است.(۱۳۹۶/۲/۱۰)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 
 
▼ حرف روز
به شکست اعتراف کنید!
پس از عملیات موفق‌ طوفان‌الاقصی، شورای جنگ رژیم صهیونیستی در روز ۱۶ اکتبر، اهداف جنگ را اعلام کرد: الف‌ـ از بین بردن حماس و در نتیجه نابودسازی توان نظامی این گروه، ب‌ـ از بین بردن تهدیدهای ایجاد شده از نوار غزه علیه رژیم صهیونیستی، ج‌ـ تلاش برای آزادسازی گروگان‌ها و دـ حمایت از مرزها و شهروندان. حالا پس از هشتاد روز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه نه تنها هیچ یک از اهداف اعلام شده از سوی شورای جنگ رژیم کودک‌کش صهیونیستی به نتیجه نرسیده است، بلکه شرایط برای ادامه جنگ و کشتار مردم بی‌دفاع غزه، شرایط برای تداوم دولت افراطی نتانیاهو، عمیق شدن هزینه‌های جنگی، محدود شدن تجارت دریایی برای رژیم، کاهش حمایت کشورهای غربی از اسرائیل و افزایش حمایت‌ها از مردم غزه و... روز به روز وارد مرحله‌ای جدید می‌شود. شکست رژیم صهیونیستی که به معنای شکست آمریکا و غرب نیز هست، می‌تواند در نظم منطقه‌ای و به تبع آن در نظم بین‌المللی تأثیر‌گذار باشد و این موضوع در راستای فروپاشی کامل رژیم صهیونیستی خواهد بود. ترس صهیونیست‌ها از این موضوع به اندازه‌ای است که بررسی‌ها نشان می‌دهد آنها نه توان ادامه جنگ را دارند و نه توان اعلام پایان جنگ را دارند. بنابراین، جنگ غزه باتلاقی برای صهیونیست‌ها و غرب است که توان مدیریت آن را از دست دادند. «هلیل شوکین» در تحلیلی که در روزنامه‌ «هاآرتص» منتشر شد، نوشت: «ما پیروز نخواهیم شد، ما حقیقتاً و بالفعل جنگ فعلی در غزه را باخته‌ایم، هر روز اضافی در این جنگ زمینی شکست ما را عمیق‌تر می‌کند، و زمانی که این جنگ هولناک به پایان برسد، که پیش‌بینی می‌شود با توجه به فشارهای بین‌المللی طی چند هفته کوتاه آینده طومار آن پیچیده شود، اسرائیل خود را در شرایط بدتری در مقایسه با زمانی که وارد جنگ شد، خواهد یافت.»
به نظر می‌رسد در روزهای آتی رژیم صهیونیستی و غرب تلاش کنند برای خروج از باتلاق غزه و برای سرپوش نهادن بر شکست خود، به رفتارهای سیاسی دست بزنند. اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران با هدف بزرگ نشان دادن دشمن خود و در نتیجه ارزشمند نشان دادن شکست خود، تلاش آمریکا برای فرافکنی افکار عمومی دنیا مبنی بر حمایت نکردن آمریکا از کشتار مردم بی‌دفاع غزه و... به مثابه بخشی از رفتارهای سیاسی محور عبری‌ـ غربی در آینده قابل تصور است. هرچند عملیات طوفان‌الاقصی نشان داد محور عبری‌ـ غربی نه در برابر ایران، بلکه در برابر یک گروه کوچک مقاومت که کاملاً تحت کنترل رژیم صهیونیستی است هم توان پیروزی ندارند.    
 اکبر معصومی
 
 
▼ گزارش روز
تکنیک حُسن‌جویی!
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر پنجشنبه گذشته در ادامه برنامه‌های سفر دولت سیزدهم به استان گلستان، در اجتماع مردم شهر گرگان اظهار کرد: «دشمن امید مردم را نشانه گرفته است و می‌خواهد امید‌ها را به ناامیدی تبدیل کند، اما کار ما در دولت و هر کسی که در هر سنگری حضور دارد، امیدآفرینی است. باید تلاش برای همه تلاش‌گران در همه بخش‌ها امیدآفرینی باشد.» در بیانیه گام دوم انقلاب آمده است: «نخستین توصیه‌ من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون آن هیچ گامی نمی‌توان برداشت. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شماست.»
ما در انقلاب و نظام‌مان رستم زیاد داشته‌ایم و داریم؛ اما فردوسی نداریم یا کم داریم. برای عرصه پیشرفت کشور و تبیین دستاوردهای نظام به روایت صحیح و سریع توأم با تکنیک حُسن‌جویی نیاز داریم. راه‌اندازی و تقویت اردوی راهیان پیشرفت استانی افزون بر سطح کشوری با نماد «ما می‌توانیم» و متناسب با مخاطبان نسل جدید (استادان، دانشجویان، دانش‌آموزان و...) تقویت ضمانت‌های اجرایی برای مواردی، همچون ترک فعل مسئول، قانون سوت‌زنی، تکریم ارباب رجوع و... می‌تواند مکمل‌های احسنی برای تکنیک حسن‌جویی باشد. برای مسئله امیدآفرینی می‌توان دو ساحت عمل و احساس را تعریف کرد. امیدآفرینی زمانی معنا دارد که عملی رخ داده باشد یا کاری صورت گرفته باشد تا بشود آن را به گونه‌ای مناسب بازنمایی کرد و احساسی آفرید. در واقع، در ساحت عمل، مخاطب امیدآفرینی مسئولان، متولیان و کارگزاران هستند و در ساحت بازنمایی و ایجاد احساس، مخاطب امیدآفرینی «رسانه» است. طبیعتاً اگر هر یک از این دو ساحت مأموریت خود را به درستی انجام ندهند، امیدآفرینی به درستی شکل نخواهد گرفت.
در تکنیک حسن‌جویی و حسن‌گویی باید به این نکته نیز توجه داشت که یکی از عملیات‌های روانی که در وضعیت کنونی به صورت کاملاً پنهان درحال انجام است و در فضای مجازی و رسانه‌های معاند تبلیغ می‌شود، بالابردن سطح انتظارات از دولت فعلی است. این گفتمان مأیوس‌سازی که برخی افراد با نیت سوء در داخل نیز تبلیغ می‌کنند، قصد دارد سطح انتظارات مردم را چنان بالا ببرد که دولت با هر میزان موفقیت در پاسخگویی آن با مشکل مواجه باشد؛ در مواجهه با این هجمه، تشریح وضعیت موجود، توجه به سطح انتظارات از دولت، ذائقه‌سنجی مخاطب، انتخاب و ارائه برنامه‌های تحولی، اثربخش و متناسب با نیاز و ذائقه جامعه مخاطب از سوی متولیان رسانه‌ای و اجرایی مورد انتظار است. امروز واقعیت‌های عینی ایران اسلامی در درون خود پیام امید و امیدواری را به همراه دارد، به شرط آ‌نکه این واقعیت‌ها به شکل صادقانه و هنرمندانه به مردم منتقل شود و به صورت شفاف و صریح در اختیار مردم قرار بگیرد.
حسين عباسيان
 
 
▼ خبر ویژه
امتیازهای دشوار و بزرگ به مقاومت
شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مسئول عالی‌رتبه صهیوینستی خبر داد، ما در مرحله انتظار برای روزهای سرنوشت‌ساز مبادله جدید اسرا هستیم. در همین راستا صفحات عبری زبان در شبکه مجازی اعلام کردند، اسرائیل به میانجی‌ها پیشنهاد مهمی را داده است که در آن امتیازات دشواری برای مبادله گروگان‌ها ارائه کرده است و هم‌اکنون منتظر پاسخ حماس به این پیشنهادها هستیم. یک مسئول سیاسی اسرائیلی به برخی از خبرنگاران گفته است، بازگشت گروگان‌ها مهم‌تر از شکست حماس است. گفتنی است، رسانه‌های عبری نیز فاش کردند، یکی از پیشنهادهای ارائه شده از سوی تل‌آویو به میانجی مصری آن است که آمادگی دارند «مروان البرغوثی» رهبر برجسته فتح را در چارچوب توافق مبادله اسرا آزاد کنند. برخی از فعالان فضای مجازی به نقل از منابع موجود در زندان‌های رژیم صهیونیستی هم فاش کردند، مروان البرغوثی با تمامی وسایل خود از سلولش به جای دیگری منتقل شده و این امر بیان‌کننده آماده‌سازی برای آزادی اوست.
 
 
▼ اخبار 
شرط‌گذاری خاتمی برای انتخابات!
«محسن هاشمی» رئیس شورای مرکزی این حزب از حسن روحانی خواسته است که جبهه اصلاحات را از انفعال خارج کند. محسن هاشمی با انتقاد از بزرگان جریان اصلاح‌طلبی به روحانی گفته است، فقط حلقه خاصی میان او، خاتمی، ناطق نوری و اسحاق جهانگیری برپا شده که خروجی خاصی ندارد. وی از تفوق طیف منفعل جریان اصلاحات بر طیف فعال گفته و متذکر شده است: «تا زمانی که شما سران ابتکار عملی نداشته باشید، تحولی رخ نمی‌دهد. ابتکاری مانند سال ۱۳۹۲ که آقای هاشمی به آقای خاتمی پیشنهاد نامزدی کرد که یا رئیس‌جمهور می‌شد یا رئیس‌جمهورساز، اما آقای خاتمی از این کار خودداری کرد و آقای هاشمی خود این مسئولیت را برعهده گرفت.» گفتنی است، در این زمینه اخباری منتشر شده است مبنی بر اینکه سیدمحمد خاتمی به حسن روحانی گفته است، اگر در حوزه انتخابیه‌ای نامزد مقبول اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت شود، جبهه اصلاحات درباره حمایت از او تصمیم خواهد گرفت! 
 
مثل یک پرونده جنایی به شدت پیچیده
«سردار غلامرضا جلالی» با اشاره به اختلال اخیر در سامانه سوخت گفت: «تیم‌هایی که دنبال منشأ تهدید بودند، موفق شدند بدافزار مهاجم را شناسایی کنند و یک تهدید مدرن از جنس APT بوده که کشف شده و در آزمایشگاه‌های ما در حال بررسی دقیق است.» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: «سه شبکه سوخت‌رسانی را جدا جدا بررسی کردیم که در شبکه سوخت و شبکه برنامه‌ریزی آسیب‌پذیری جدی دیده نشد و در یکی از شبکه‌های دریافت و پرداخت آسیب‌پذیری وجود داشت که در حال پیگیری امنیتی است.» وی تصریح کرد: «این پرونده مثل یک پرونده جنایی به شدت پیچیده است؛ ضمن اینکه ما در عرصه‌ای هستیم که دشمنان هم سخنان ما را رصد می‌کنند. بنابراین بخشی از اطلاعات را بیان نمی‌کنیم، بنابراین الان در مرحله برطرف کردن اشکالات هستیم.» سردار جلالی همچنین گفت: «سامانه سوخت یک سامانه قدیمی است و در برنامه بلندمدت باید حتماً بروزرسانی شود.»
 
انهدام یک باند مسلح در سیستان و بلوچستان
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از دستگیری اعضای باند شرارت در منطقه سیستان واقع در شمال استان خبر داد. «سردار دوستعلی جلیلیان» اظهار داشت: «در پی اعلام خبری از مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ شهرستان زهک مبنی بر تیراندازی و سرقت از اماکن دولتی شهرستان که به مجروحیت یکی از کارکنان آن اداره منجر شد، شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان تیراندازی در دستور کار پلیس این شهرستان قرار گرفت.» فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان افزود: «مأموران این فرماندهی با اقدامات تخصصی و فنی و انجام کارهای اطلاعاتی عاملان تیراندازی را شناسایی و پس از هماهنگی‌های لازم در دو عملیات جداگانه چهار نفر عاملان این تیراندازی را دستگیر کردند و باند سابقه‌دار را که مجهز به سلاح‌های گرم و سرد متعدد بودند، دستگیر کرد.»
 
ما به هیچ یک از اهداف‌مان نخواهیم رسید
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: «ما پیروز نخواهیم شد، ما حقیقتاً و بالفعل جنگ فعلی در غزه را باخته‌ایم، هر روز اضافی در این جنگ زمینی شکست ما را عمیق‌تر می‌کند، و زمانی که این جنگ هولناک به پایان برسد، اسرائیل خود را در شرایط بدتری در مقایسه با زمانی که وارد جنگ شد، خواهد یافت. روز ۱۶ اکتبر، شورای جنگ اهداف جنگ را سرنگونی حکومت حماس و از بین بردن توان نظامی این گروه، از بین بردن تهدیدهای ایجاد شده از نوار غزه علیه اسرائیل، تلاش برای حل مسئله گروگان‌ها و حمایت از مرزها و شهروندان اعلام کرد؛ اما در پایان این جنگ نه تنها ما به هیچ یک از این اهداف نخواهیم رسید، بلکه رفتار ما در غزه محبوبیت حماس را بین فلسطینیان افزایش می‌دهد، این محبوبیت نه تنها در غزه، بلکه در کرانه باختری هم افزایش یافته است.»
 
 
▼ اخبار کوتاه
«حسین نورانی‌نژاد» قائم مقام حزب اتحاد در واکنش به انتقاد مرعشی از میرحسین‌موسوی و تاج‌زاده و تلاش‌های نافرجام آنها برای تغییر ساختارشکنی اظهارات وی را اشتباه استراتژیک خواند و اظهار داشت: «اشتباه استراتژیک است، اگر تصور شود که مرزبندی با برخی از نیروهای این جبهه، فرش قرمز را پیش پای دیگران دراز می‌کند. با این زدن‌های ناگهانی و غیر قابل انتظار، کار فقط سخت‌تر خواهد شد.» گفتنی است، در آستانه انتخابات اسفندماه تقابل‌ها در جریان اصلاحات به اوج رسیده و بیش از پیش انشقاق را هویدا شده است.
 
متحدان اروپایی ایالات متحده از عملیات دریایی مقابله با حملات ارتش یمن علیه کشتی‌های به مقصد رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، خارج شدند. روزنامه «دیلی اکسپرس» گزارش داد: «فرانسه، اسپانیا و ایتالیا خروج خود را از عملیات «نگهبان سعادت» تحت فرماندهی آمریکا اعلام کرده و افزودند آنها فقط عملیات دریایی اضافی را ذیل فرماندهی ناتو یا اتحادیه اروپا انجام می‌دهند نه آمریکا». بر اساس این گزارش، به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده بودند که هیچ‌کس عملیات دریایی او را جدی نمی‌گیرد.
 
مقاومت اسلامی عراق پس از حمله به بندر ایلات در حمایت از مردم فلسطین، اعلام کرد: «یک هدف حیاتی متعلق به رژیم صهیونیستی را در دریای مدیترانه مورد حمله قرار داده است.» لحظاتی بعد از صدور این بیانیه، شبکه «الجزیره» به نقل از یک منبع در مقاومت اسلامی عراق نوشت: «هدف حیاتی که مقاومت عراق آن را در دریای مدیترانه هدف قرار داده، میدان گازی کاریش بوده است.»
 
انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در ماه نوامبر ۲۰۲۳، یازدهمین ماه سال جاری میلادی برابر با آبان ماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۷/۶ درصدی به ۳ میلیون تن رسیده است. تولید فولاد ایران در ۱۱ ماه نخست امسال به ۲۸/۱ میلیون تن رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۰/۶ درصدی داشته است.
 
معاون اجرایی رئیس‌جمهور از تصویب بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای استان گلستان خبر داد و اعلام کرد: «۲۶ هزار میلیارد تومان پروژه‌ عمرانی در این استان به بهره‌برداری رسیده است.» وی افزود: «اجرای کامل مصوبات دولت زیرساخت‌های استان گلستان را ارتقا و نرخ بیکاری این استان را کاهش می‌دهد.»
 
رسانه‌های خبری با انتشار تصاویر ویدئویی گزارش دادند، نظامیان اوکراینی به صفوف ارتش رژیم صهیونیستی برای جنگیدن در نوار غزه پیوسته‌اند. منابع آگاه اعلام کردند، دست کم هفت نفر از این نظامیان در درگیری‌های محله الشجاعیه به دست نیروهای مقاومت فلسطین کشته شده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات