صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۴۷۹۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه 28 خردادماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): این ثروت گران‌بهای اعتمادبه‌نفس ملی، ساده به دست نیامده و رهبری امام خمینی(ره) راه باور به توانایی‌های درونی را بر روی ملت مجاهد ایران بازکرده است. در حقیقت امام «ما می‌توانیم» را در وجود ملت زنده کرد و توانایی‌های ذاتی ملت را در عرصه‌های مختلف به بروز و ظهور رساند.(1392/3/4)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF 

 
▼ حرف روز
چه کسی برنده این ماراتن خواهد بود؟
روز گذشته فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در نخستین سفر خود پس از عادی‌سازی روابط با ایران وارد تهران شد، سفری که بعد از هشت سال تنش، عزم طرفین برای از سرگیری روابط دوستانه را نشان می‌دهد. علاوه بر این اخیرا خبرهایی از احتمال بهبودی روابط میان ایران و قاهره نیز منتشر شده است که نویدبخش نزدیکی میان دو کشور است.
این رفت‌وآمدها نشان می‌دهد که مناسبات جدید در حوزه روابط خارجی در منطقه در حال شکل‌گیری است. مناسباتی که می‌تواند پایان‌بخش بازی باشد که نتیجه آن حاصل جمع صفر برای همه بوده است. اما صرف‌نظر از سود دسته‌جمعی ناشی از شکل‌گیری این نظم جدید، این رفت‌و‌آمدها برد بزرگی برای ایران در عرصه روابط خارجی محسوب می‌شود، چرا که کشتی سیاست خارجی ایران به شدت از سوی غرب تحت فشار قرار دارد تا در گل‌ولای سخت تحریم و انزوا باقی بماند. در همین رابطه هلیر محقق بنیاد کارنگی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان می‌گوید: «عادی‌سازی رابطه با کشورهای عربی که به طور سنتی متحد ایالات متحده بوده‌اند برای تهران یک جایزه محسوب می‌شود.»
البته علاوه بر غرب که در این مسابقه در زمین بازنده ایستاده است، این مناسبات جدید یک بازنده بزرگ در منطقه نیز دارد و آن هم رژیم صهیونیستی است، رژیمی که سال‌ها تلاش کرده تا از طریق ایران‌هراسی مانع ایجاد نزدیکی بین کشورهای عربی منطقه با ایران شود اما اکنون شاهد فروپاشی دیوار بی‌اعتمادی است که او و پشتیبانان غربی‌اش سال‌ها آن را در منطقه بنا کرده‌اند. بر همین اساس سی‌ان‌ان در بخشی از تحلیل خود با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی خواهان یک ایران منزوی و محدود است از زبان تریتا پارسی به این موضوع اشاره کرده و می‌نویسد: «تنش‌زدایی‌هایی که امروزه از سوی کشور‌های منطقه با ایران صورت می‌گیرد به طور خاص برای رژیم صهیونیستی مشکل‌ساز است، زیرا «بالن توافق‌نامه ابراهیم» را خواهد ترکاند.»
بنابر آنچه گفته شد اگر چه سفرهای دیپلماتیک تنها آغاز یک ماراتن طولانی برای فراگیر نمودن نظم جدید «همه سود» در منطقه است، اما در این مسابقه نفسگیر تا اینجا جایزه بزرگ از آن جمهوری اسلامی ایران بوده است، چرا که توانسته علی‌رغم همه محدودیت‌ها، دشمنی‌ها و جنگ روانی دشمن جهان زیست منطقه را قانع کند تا در مواجه با جمهوری اسلامی ایران از در دوستی وارد شوند.  
حسین حسینی‌نژاد

 

▼ گزارش روز
قدرت نظامی؛ عامل یا مانع پیشرفت اقتصادی!؟
در ادوار مختلف؛ جریان غربگرای داخلی، بین امنیت به عنوان نتیجه‌ قدرت نظامی و پیشرفت در عرصه‌ اقتصادی دوگانه‌سازی کرده و نفی اولی را مستلزم رسیدن به دومی دانسته و در ارائه مصداق نیز به پیشرفت ژاپن و آلمان با کنار گذاشتن قدرت نظامی اشاره می‌کنند. این در حالیست که طبق اعلام مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم، آلمان و ژاپن در سال 2015 در رده بالای اختصاص بودجه نظامی در جهان بوده‌اند، به‌گونه‌ای که ژاپن با اختصاص 40/9 میلیارد دلار در سال 2015 در رتبه هشتم و آلمان با اختصاص 36/7 میلیارد دلار در رتبه نهم بیشترین بودجه نظامی در جهان قرار دارند.
در لابه‌لای اخبار این روزها نیز اولاف شولتس صدر اعظم آلمان، در برابر خبرنگاران و در مرکز کنفرانس فدرال، از «استراتژی امنیت ملی آلمان»، به عنوان جهش به سوی قدرت نظامی بیشتر رونمایی کرد و در توضیح این اقدام گفت: «هیئت دولت پیش از جنگ اوکراین مشغول بررسی استراتژی امنیت ملی بوده، اما حمله روسیه به اوکراین نشان داد که موقعیت امنیتی آلمان چقدر تغییر کرده است.» وی در ادامه اذعان کرد: «با توجه به این تغییرات، وظیفه اصلی دولت حفظ امنیت شهروندان است، زیرا بدون امنیت از آزادی، ثبات و رفاه چیزی باقی نمی‌ماند.»
گزاره‌های تحلیلی: 1ـ با مطالعه وضعیت کشورهای پیشرفته‌ جهان، می‌بینیم بین هزینه در بعد نظامی و پیشرفت آنها رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد؛ چرا که قدرت نظامی از دو منظر می‌تواند، تولید قدرت اقتصادی کند؛ نخست اینکه مولد امنیتی است که بستر واجب و لازم برای پیشرفت در دیگر ابعاد در یک کشور است و بدون امنیت پیشرفت ممکن نیست، دوم اینکه؛ بسیاری از فناوری‌هایی که اهرم پیشرفت کشورهایی چون آمریکا شده‌اند، از پروژه‌های نظامی سر برآورده و بعد تجاری‌سازی شده و به عامل پیشران بخش اقتصادی تبدیل شدند.
2ـ در کشور ما که جریان موسوم به غرب‌گرا همه مقدرات کشور را به رفع تحریم‌ها گره زده بودند، اما در بخش نظامی و در کوران شدیدترین تحریم‌ها و بدون لحاظ هیچ معافیتی(در حالیکه در تحریم اقتصادی معافیت‌هایی مقرر شده بود)، پیشرفت‌های شگرف و معجزه‌آسایی رقم خورد که تحسین دشمنان را برانگیخت و مهر بطلانی زد بر القای گزاره دروغین «همه‌ چیز بند تحریم‌هاست.» چرا که اگر تحریم‌ها سد پیشرفت اقتصادی‌ است پس چرا مانع رسیدن‌ به فناوری‌های سطح بالای نظامی نشده است؟
3ـ با توجه به نقش قدرت نظامی در پیشرفت کشورهای پیشرفته‌ جهان و توانایی بخش نظامی کشور در عبور از تحریم‌ها، باید گفت: آنچه مانع بهره‌گیری حوزه‌ اقتصادی از الگوی پیشرفت نظامی است، نبود اراده‌ جدی در به کارگیری استعدادها و ظرفیت‌های درونی بوده که با جهت‌گیری جهادی و انقلابی و نصب‌العین قراردادن اقتصاد مقاومتی در دولت سیزدهم این اراده با قوت و جدیت شکل گرفته ‌است.
نکته پایانی؛ ایمان به خدا و زایش نسیم امید از امواج توکل، در بخش دفاعی، علمی و فناوری که منجر به خودباوری و اعتماد به نفس ملی شده و کشور را در مسیر حرکت بر لبه‌ علم در جهان قرار داده، می‌تواند الگویی باشد در ایجاد همت‌های بلند در مسیر تسخیر اهداف و آمال انقلاب و مردم در سایر حوزه‌ها.    
جواد خسروی
 
 
▼ خبر ویژه
صهیونیست‌ها عصبانی از دیپلماسی ایرانی
سایت عبری زبان «واللا» در تحلیل ارتباط ایران و عربستان نوشت: «رژیم صهیونیستی از لحاظ اوضاع داخلی، دچار شکاف شده و از روند تحولات سریع و گسترده در منطقه غافلگیر شده است. تل‌آویو امید داشت که بتواند با توافق عربستان، جنگنده‌های اف35 خود را بر فراز عربستان بدون فعال‌سازی رادارهای این کشور، در مسیر به سمت بوشهر، نطنز و فوردو به پرواز درآورد اما چین آمد و همه چیز را به هم ریخت و روابط میان ایران و عربستان از سر گرفته شد.»
 
 
▼ اخبار 
1ـ اعتراف همتی به چاپ پول بدون پشتوانه
رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی در کلاب هاوس، به خالی بودن خزانه در دولت قبل و تبدیل 5 میلیارد دلار (حدود 60 هزار میلیارد تومان) کسری بودجه دولت روحانی به پایه پولی و اوج گرفتن تورم در پی چاپ پول پرقدرت برای جبران کسری بودجه دولت دوازدهم اذعان کرد. همتی با اشاره به ناترازی مالی شدید دولت روحانی در سال‌های پایانی گفت: «در سال 1398 (دولت روحانی) پنج میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده در کره را بابت کسری بودجه، تسعیر کرد و بانک مرکزی معادل ریالی آن را چاپ کرد و به دولت داد! در اواخر سال 1399 نیز تأکید کردم که منابع بودجه 1400 غیرواقعی و کسری زیادی دارد و تأمین افزایش حدود 100 درصدی هزینه‌های بودجه 1400 نسبت به سال قبل امکان‌پذیر نیست.» این اولین باری است که یک مقام بلندپایه دولت قبل به صراحت از خالی بودن خزانه در سال‌های پایانی دولت قبل پرده بر می‌دارد. پیش از این شخص حسن روحانی و محمود واعظی، اظهارات مسئولان دولت سیزدهم مبنی بر خالی بودن خزانه در پایان دولت قبل را انکار کرده و حتی مدعی پر بودن خزانه بودند!
 
2ـ پول ملت در جیب بانکی‌ها
بررسی داده‌های مالی بانک‌ها نشان می‌دهد از میان 30 بانک و مؤسسه اعتباری، 16 بانک به‌ صورت خوانا و نسبتا شفاف اطلاعات تسهیلات اعطایی به اشخاص مرتبط (شامل مدیران و اعضای هیئت ‌مدیره بانک) را منتشر کرده، یک بانک فقط رقم را منتشر کرده و مابقی نیز یا منتشر نکرده‌اند یا منتشر کرده و اطلاعات آنها ناخواناست. همچنین بانک سپه طی سال‌های اخیر صورت مالی منتشر نکرده و اطلاعات تسهیلات دریافتی مدیران و اعضای هیئت‌ مدیره آن در دسترس نیست. بررسی داده‌ها نشان می‌دهد مانده تسهیلات اعطایی اعضای هیئت ‌مدیره و مدیران عالی‌رتبه بانک‌ها تا 6 ماهه نخست سال گذشته به حدود 680 میلیارد تومان می‌رسد. در بین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مورد بررسی، بالاترین ارقام تسهیلات پرداختی (آخرین مانده تسهیلات) به هر عضو هیئت ‌مدیره یا مدیران بانک‌ها به مؤسسه اعتباری ملل مربوط می‌شود. در این مؤسسه بالاترین رقم دریافتی یک عضو هیئت ‌مدیره 6 میلیارد و 106 میلیون تومان بوده است.
 
3ـ جدیدترین نظرسنجی‌ها از رقابت دو رقیب
بر اساس نظرسنجی مؤسسه (Harvard CAPS‌ ـ Harris) که در پایگاه خبری هیل منتشر شد، 45 درصد از شرکت‌کنندگان گفتند: اگر انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا همین امروز بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق و جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا برگزار شود، به ترامپ رأی می‌دهند، در حالی که 39 درصد از شرکت‌کنندگان گفتند، از بایدن حمایت می‌کنند. 15 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نیز اعلام کردند که بابت این مسئله مطمئن نیستند یا نمی‌دانند که باید به که رأی بدهند. این آمار از نظرسنجی قبلی مؤسسه مذکور در مه 2023 کاهش نشان می‌دهد؛ در آن نظرسنجی 47 درصد حامی ترامپ و 40 درصد حامی بایدن بودند.
 
4ـ فرار از مالیات با شانتاژبازی مدیرعامل
این روزها اعلام ورشکستگی شرکت قدیمی داروگر بر سر زبان‌ها افتاده است اما آمارها از داستان دیگری خبر می‌دهند. اطلاعاتی که سازمان امور مالیاتی ارائه داده، حاکی از آن است که مدیرعامل هلدینگ تولیدی داروگر در پی شناسایی شیوه‌های فرار مالیاتی، جلوگیری از فروش سهام بورسی مدیریتی و املاک شخصی در مناطق با ارزش تهران و شهرستان‌ها بوده است. مدیرعامل این هلدینگ در تمام دوره‌های اظهارنامه، درآمد ناشی از عملیات شرکت‌ها را صفر اعلام کرده است. او نزدیک به 15 سال هیچ پرداختی به عنوان مالیات نداشته و 1200 میلیارد تومان به بیت‌المال بدهکار است.
 
 
▼ اخبار کوتاه
عضویت در شانگهای در گام آخر/ نماینده ویژه رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای گفت: «پذیرش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو کامل، از تصمیمات کلیدی اجلاس 13 تیرماه سران این سازمان خواهد بود، نشستی که در قالب ویدیوکنفرانس برگزار خواهد شد. تهران به تعهدات رویه‌ای خود برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای عمل کرده است.»
 
 تصاویر ماهواره‌ای از دلایل اخلال در آب تهران/ سخنگوی سازمان فضایی ایران گفت: «تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد از سیل اخیر نشانگر حجم عظیم رسوبات ورودی از دامنه کوه‌ها به رودخانه پایین‌دست ‎سد کرج و انسداد آن است. تصویر دیروز اما نشان می‌دهد بخشی از مسیر آب با تلاش‌های وزارت نیرو با هدف تأمین آب شرب ‎تهران و کرج، پاکسازی و آب در رودخانه جاری شده است.»
 
رکوردشکنی در فروش نفت/ بر اساس گزارش مرکز داده‌های کپلر (Kpler)، صادرات نفت خام ایران در ماه مه از 1/5 میلیون بشکه در روز فراتر رفت. رقمی که بالاترین نرخ ماهانه از سال 2018 به بعد است. در سال 2018 و پیش از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای، میزان صادرات ایران 2/5 میلیون بشکه در روز بود.
 
آمار فائو از تولیدات غذایی ایران/ فائو در گزارشی از وضعیت تولیدات کشاورزی ایران اعلام کرد: ایران سیزدهمین تولیدکننده بزرگ گندم دنیا، سیزدهمین تولیدکننده بزرگ برنج و یازدهمین تولیدکننده بزرگ گوشت در آسیا و همچنین بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات لبنی در این قاره بوده است.
 
لایحه برنامه هفتم روی میز مجلس/ نادری عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: «رئیس‌جمهور روز یک‌شنبه لایحه برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس خواهد کرد. همچنین در جلسه علنی روز سه‌شنبه، برنامه‌ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نیز بررسی می‌شود.»
 
همکاری طالبان بر سر حقابه/ کاظمی‌قمی نماینده رئیس‌جمهور در امور افغانستان توضیحاتی پیرامون تصاویر ماهواره‌ای آب پشت سد کجکی داده و اعلام کرد: «تا کمتر از یک ماه آینده نمایندگان ما برای بررسی وضعیت آب پشت سد به افغانستان می‌روند.»
 
اعتراف مشاور پس از 10 سال/ مسعود نیلی، دستیار اقتصادی حسن روحانی گفت: «رفتیم و در سیاست خارجی صحبت کردیم، امتیاز دادیم و استقلال‌مان تضمین نشد! اگر به سال 1392 برگردم، دیگر مشاور و دستیار اقتصادی روحانی نمی‌شوم.»
 
باز شدن مسیر پرواز یمن به عربستان/ رسانه‌های یمنی از پرواز نخستین ایرلاین یمنی از فرودگاه بین‌المللی صنعا به مقصد جده که حامل حاجیان یمنی بوده خبر دادند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات