صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۴۶۰۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 30 فروردین‌ماه

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ماه رمضان، فصل معنویت، بهار معنویت، بهار صفا تمام شد؛ روزهای آخر ماه رمضان را می‌گذرانیم. اگر سرزمین حاصلخیز دل‌های شما و جان‌های پاک شما ان‌شاءالله تحت تأثیر باران لطیف رحمت و لطف الهی در این ماه قرار گرفته باشد، در آینده میوه‌های خودش را خواهد داد.(1394/4/29) *فرارسیدن عید سعید فطر، رستخیز جان‌های آگاه بر میهمانان حریم کبریا مبارک*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD 

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

▼ حرف روز
رفراندوم شعار یا راه حل؟!
دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار امروز با دانشجویان فرمودند: مسائل گوناگون کشور مگر قابل رفراندوم است؟ کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ در اصل 59 قانون اساسی مراجعه به آرای مردم در «مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی» مطرح شده است. توجه به این موضوع از نقاط عطف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید. در این زمینه گفتنی است که انقلاب اسلامی ایران تنها انقلاب جهان است که نظام برآمده از انقلاب را به رفراندوم گذاشت و قانون اساسی به رفراندوم گذاشته شد.
در عین حال لازم است به این نکته نیز اشاره کرد که برای اجرای رفراندوم یک مسیر قانونی پیش‌بینی شده است. طبیعتا این راه مفتوح است، اما به نظر می‌آید توجه به فرامتن موضوع رفراندوم و انگیزه‌های آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، چون این‌گونه تصور می‌شود که انگیزه طراحان موضوع رفراندوم در طی این سال‌ها بیشتر سیاسی و منبعث از تمایلات جناحی بوده است، تا اینکه بخواهند از طریق رفراندوم گره‌ای از مشکلات باز شود. مهم‌ترین پرسشی که در این باره قابلیت طرح دارد آن است «مسائل بسیار مهم» کشور که هم‌اکنون از طریق عادی قابل حل نیستند چیست؟ در طی سال‌های گذشته کدام مسئله به شکلی اساسی و فراگیر ذهن و روان مردم را درگیر خودش کرده است؟ طبعا مسائل و مشکلات معیشتی و اقتصادی.
آن چهره سیاسی که در دوره مسئولیتش شدیدترین مشکلات اقتصادی بر کشور تحمیل شد و شاخص‌های اقتصادی بدترین وضعیت ممکن را تجربه کرد، از اینکه در دوران اداره کشور توسط دولتش و حتی بعد از آن موضوع رفراندوم را مطرح می‌کند، دقیقا به دنبال چیست؟ فردی که بر اثر سوءتدبیر در اجراء، سبب شد در سال 1398 در پی تغییر قیمت بنزین در کشور فاجعه درست شود و در مرحله‌ای دیگر مردم را به بازار سرمایه دعوت می‌کند اما مدتی بعد مردم به خاک سیاه نشانده می‌شوند، درباره چه چیزی می‌خواست همه‌پرسی برگزار کند؟ او بارها موضوع رفراندوم را به فضای عمومی و رسانه‌ای کشاند، اما یکبار نگفت درباره چه چیزی باید رفراندوم کرد و هیچ‌گاه سازوکار برگزاری رفراندوم را طی نکرد! مشخص است که چنین فردی به دنبال تبلیغات و کار سیاسی است و هم اینکه می‌خواهد ضعف‌های خودش را پشت شعارهایی از این دست پنهان کند. امر پیچیده‌ای نیست؛ دیروز و امروز و حتی فردا مهم‌ترین مشکل و مطالبه مردم حل مسائل اقتصادی و معیشتی است. راه آن نیز رجوع به آراءکارشناسان دلسوز، به کارگیری مدیران اجرایی توانمند و گسترش روحیه انسجام بین مردم و مسئولان است. 
عزیز غضنفری
 
▼ گزارش روز
آسیب‌شناسی عدم تحقق سیاست‌های اصل ۴۴
سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۱۳۸۴ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به سران قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد. ابلاغ این سیاست‌های استراتژیک، بسیار مهم و مترقی، بستر و زیربنای نیل به رشد و توسعه اقتصادی در کشور را فراهم ساخته است. این اصل، نظام اقتصادی ایران را به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی متکی می‌سازد.
گزاره خبری: رهبر انقلاب عصر دیروز در دیداری چند ساعته با تعداد زیادی از اعضای تشکل‌ها و فعالان مختلف دانشجویی، دانشجو و مطالبات او را یک فرصت و ارزش برای کشور خواندند و با اشاره به راهبرد دشمن، در چارچوب برخی مسائل اقتصادی، برای بدبین‌‌کردن ملت ایران به خود و توانایی‌های خود، فرمودند: اصل خصوصی‌سازی و سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴، فکر شده، منطقی و درست است؛ چرا که دولت نمی‌تواند اداره همه امور را بر عهده گیرد. ایشان در اول فروردین امسال نیز، ذیل بیان برخی موانع در مسیر تحول اقتصادی در کشور، به عدم تحقق برخی بندهای خصوصی‌سازی اشاره کرده و فرمودند: بنای این سیاست‌ها بر این بود که ما مدیریت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی مورد نیاز مردم را به مردم بسپاریم.
گزاره‌های تحلیلی: ۱‌ـ خصوصی‌سازی به معنای یک فرایند حقوقی، اجرایی و مالی است که در آن اقتصاد و بنگاه‌های به بخش خصوص واگذار می‌گردد، به گونه‌ای که جهت‌گیری‌ها و عملکردها به نفع مردم تمام شود. البته مفهوم خصوصی‌سازی بسیار وسیع‌تر از واگذاری دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی به بخش خصوصی است و بر نوع، انتخاب و شیوه واگذاری فعالیت‌ها و تصدی‌گری‌های دولت، دلالت می‌کند.
۲‌ـ بنا به تعریف، خصوصی‌سازی در وحله اول یک فرآیند حقوقی است. یعنی چنانچه در بستر قانون، شفافیت و نظارت دولت صورت نگیرد، تبدیل به اختصاصی‌سازی و تضییع حقوق مردم می‌شود. اساسا انحراف در تحقق سیاست‌های اصل ۴۴ نیز از همین کانون نشئت می‌گیرد. اینکه نه تنها دولت رسالت خود بر نظارت و کنترل در فرایند حقوقی را به درستی اجرا نکرده بلکه خود به عنوان رقیب بخش خصوصی، فعال بوده است.
۳ـ قسمت دوم سیاست‌های اصل ۴۴ بر افزایش سهم بخش تعاونی در کشور تأکید دارد. موضوعی که رهبری در اول فروردین ذیل عنوان مردمی کردن اقتصاد، به آن پرداختند. مردمی‌سازی به معنای حضور همه مردم در اقتصاد است. یعنی عاملیت، مردم هستند. در مردمی‌سازی اقتصاد باید امکانات لازم و ارزان برای همه افراد فراهم کرد و دولت موظف است سازوکاری مناسب برای ورود مازاد تولید آن فرد به چرخه نظام مصرف فراهم کند.
۴‌ـ مبنای مردمی‌سازی، روح تعاون است‌. از این منظر دولت باید تعاونی‌ها را به مردم معرفی کند، آموزش دهد و آن را در همه اقتصاد گسترش نماید. توسعه بنگاه‌های خرد و کوچک، و اشتغال‌های خانگی و ارائه مشوق‌های لازم در این زمینه از جمله ابزار‌های لازم برای مردمی‌سازی اقتصاد است. تجربه برخی کشورها در توسعه بنگاه‌های کوچک(هر خانواده یک بنگاه تولیدی) قابل استفاده است. در این بین اعتبارات اشتغال‌زایی در ایران غالبا در محل مورد نظر استفاده نمی‌شوند. نظارت دولت در این بین بسیار ضروری است.    
علی محمدی
 
▼ خبر ویژه
خبرهای خوب از پهپادهای جدید ارتش
خبرهای جدیدی درباره پهپادهای ارتش در راه است. این خبر را معاون هماهنگ‌کننده ارتش مطرح کرده و گفته است: «تمام تجهیزات که روز سه‌شنبه به نمایش درآمد بومی هستند و از فناوری‌های روز نیز برخوردارند. خودکفایی ارتش امروز در مجموع به ۹۰ درصد رسیده است. تا چهار سال پیش آثاری از وجود پهپاد در ارتش وجود نداشت، اما امروز ارتش از توان بسیار زیادی در عرصه پهپادی برخوردار است و به‌زودی اخبار دیگری هم در مورد پهپادها خواهید شنید.
 
▼ اخبار 
1ـ مجنون‌تر از رجوی
تاریخ تکرار می‌شود؛ حتماً شنیده‌اید. رویداد‌های مشابه بازانجام می‌شوند و این چرخه کماکان ادامه دارد، این قاعده گذر زمان است. تمایلات ذاتی و تاریخی منافقان با رژیم بعثی در دهه ۶۰ با دلبستگی غش و ضعف‌وار خانواده پهلوی با رژیم صهیونیستی در قرن جدید، شاید بهترین نمونه برای اثبات حقانیت نظریه تکرار تاریخ است. در بحبوحه جنگ ایران و عراق، مسعود رجوی برای ادامه حیات سیاسی‌اش روی بدترین گزینه ممکن، یعنی رژیم بعث و صدام شرط بست و حالا رضا پهلوی بعد از ناامیدی از همراهی قدرت‌های جهانی، تقریباً با همان شرایطی که رجوی و گروهش در گذشته داشتند، دست به دامن بدترین گزینه «فعلا» موجود یعنی رژیم صهونیستی شد. با این تفاوت که می‌توان خیانت پهلوی‌چی‌ها را ابلهانه‌‌تر از دار و دسته قبلی دانست، چرا که آنها امروز رژیمی را به عنوان پدرخوانده‌ و کارفرمای رسمی‌شان معرفی کرده‌ا‌ند که بزرگترین دشمن ایران و اسلام به حساب می‌‌آید. از سویی دیگر رژیم صهیونیستی و نتانیاهو با اعتراضات داخلی و تحولات منطقه‌ای در سخت‌ترین شرایط و در منزوی‌ترین حالت خود قرار دارند. 
 
2ـ جنگ‌افروزی در قاره سیاه
بلینکن وزیر خارجه آمریکا در واکنش به جنگ داخلی در سودان، در حالی خواستار خویشتن‌داری طرف‌های درگیر شده که موضع ظاهرا صلح‌طلبانه او با راهبرد کلان سیاست خارجی کاخ سفید مبنی بر خلق و تداوم بحران‌های مستمر امنیتی در آفریقا تعارض دارد. خلق بحران‌های تروریستی، امنیتی و داخلی در کشورهای آفریقایی حکم ابزارهای تاکتیکی واشینگتن و برخی بازیگران اروپایی برای توجیه نفوذ آنها در این قاره را دارد. استعمارگران فرانو در صددند از فقر مردم آفریقا که معلول تاراج منابع خدادای آنها توسط غرب است، به مثابه اهرم فشاری جهت تحمیل و تثبیت حضور خود در مناطق مختلف این قاره استفاده کنند. اقدام اخیر اتحادیه آفریقا در تعلیق عضویت ناظر رژیم اشغالگر صهیونیستی و اخراج هیئت مربوطه در اجلاس سی‌وششم اتحادیه، نشانگر رویکردهای جدید و تصمیمات مستقل این کشورهاست. شدت گرفتن بحران‌های امنیتی، آن هم به صورت متصل و هم‌زمان، قطعا سیاستی مدیریت شده از سوی اتاق‌های فکر غربی محسوب می‌شود.
 
3ـ ایران؛ صدرنشین کاهش نشت داده در جهان
در میان کشورهای جهان، پنج کشور روسیه، چین، آمریکا، فرانسه و اندونزی میزبان بیشترین میزان نشت داده‌ها بوده‌اند و البته روسیه مقصد بیشترین نفوذها بوده است. در مجموع این پنج کشور، دو‌سوم کل نشت داده‌ها در سال میلادی گذشته را به خود اختصاص داده‌اند. ایران که در سال ۲۰۲۱ دومین جایگاه جهان را از نظر نشت داده به خود اختصاص داده بود، در سال میلادی گذشته با ۳۱۶ میلیون حساب کاربری مورد نفوذ، در جایگاه چهل‌وسوم قرار گرفته است. این بررسی‌ها نشان می‌دهند که میزان نشت داده در ایران تا ۴۸۵ برابر کاهش یافته تا به این ترتیب کشور ما رکورد بیشترین میزان بهبود از این نظر را در اختیار بگیرد. با این وجود میزان نفوذ به حساب‌های کاربری همچنان به حدود دو برابر جمعیت کشور می‌‌رسد. 
 
4ـ معادلات دو به هفت مقاومت
سردار سلامی فرمانده کل سپاه گفت: «رژیم صهیونیستی امروز از سوریه، لبنان و نوار غزه مورد حمله موشکی قرار می‌گیرد و از کرانه باختری شعله‌های خشم زبانه می‌کشد. رژیم صهیونیستی دیورا‌های چند صد متری دور خود کشیده و با قوی‌ترین سنسور‌ها پایش و رصد امنیتی می‌کند و حتی یک حیوان نمی‌تواند از مرزهایش عبور کند، اما دست‌های غیبی کرانه باختری را مسلح کرد و شما تفنگ‌های مدرن خودکار و سلاح‎های خودکار را در دست فلسطیینان می‌بینید. طی یک هفته گذشته فلسطینیان ۱۶۵ عملیات انجام دادند که ۵۰ درصد آن تیراندازی بود. صهیونیست‌ها دو نفر از نیروهای ما را (در سوریه) شهید کردند، اما با دست‌های غیبی هفت نفر از آنها کشته شدند، این معادلات دیگر به نامعادلات تبدیل شده است.»
 
▼ اخبار کوتاه
معادلات جدید در منطقه/ افسر پیشین اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «عربستان سعودی با اقداماتی که انجام داد نشان داد گرایش خود را از وفاداری به غرب تغییر داده است. سعودی‌ها هنوز به یاد دارند که ایرانیان در سحرگاه چهاردهم سپتامبر سال 2019 چه بلایی سرشان آوردند. ایرانیان پنجاه درصد از توان صادراتی عربستان را تا چند ماه فلج کردند. پس عربستان با خود گفت: اگر نمی‌توانی آنها را شکست‌دهی، پس به آنها بپیوند.»
 
ورود خودروهای کارکرده روی میز دولت/ پس از حذف واردات خودروهای سواری کارکرده از لایحه بودجه ۱۴۰۲ با نظر هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت، وزیر صمت مستقیما لایحه دو فوریتی واردات خودروی کارکرده و نو را تهیه کرد که فردا در جلسه هیئت دولت طرح خواهد شد و در صورت تصویب در هیئت وزیران، برای تصمیم‌گیری به مجلس ارسال خواهد شد.
 
انتقاد اژه‌ای از نابسامانی در بازار خودرو/ رئیس قوه قضائیه از نابسامانی وضعیت خودرو گلایه کرده و گفت: در نیمه دوم ۱۴۰۰ وزیر صمت خواستار اختیاراتی شد و وعده داد با افزایش تولید خودرو، قیمت‌ها کاهش یابد اما این اتفاق نیفتاد. فروش خودرو در بورس باعث افزایش درآمد دستگاه‌های ذیربط شد اما قیمت چطور؟
 
پیش‌بینی هیلاری از ترامپ/ هیلاری کلینتون رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ گفت: در حال حاضر قانونی در آمریکا وجود ندارد که مانع از نامزدی او شود به نظر من، حتی اگر او نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری شود، نمی‌تواند دوباره به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود. 
 
دادگاهی پس از 14 سال/ در پاسخ به بعضی‌ها که انتقاد می‌کنند چرا دادگاه پرواز 752 هواپیمای اوکراینی 3 سال طول کشیده است! این خبر شاید قابل توجه باشد که دادگاه سقوط هواپیمای ایرفرانس از ریو دو ژانیرو به پاریس در سال 2009 که باعث کشته شدن 228 مسافر شده بود، پس از 14 سال برگزار شد.
 
کاهش تورم روس‌ها پس از جنگ اوکراین/ تورم روسیه به کمترین مقدار پس از شروع جنگ با اوکراین رسید. براساس آمارهای اداره آمار رسمی کشور روسیه (Rosstat)، تورم سالانه منتهی به مارس ۲۰۲۳ در این کشور به حدود 3/5 درصد رسید که کمترین مقدار تورم سالانه طی یک ‌سال اخیر است.
 
پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در باکو/ تصاویر ماهواره‌ای از یک پایگاه نظامی واقع در منطقه یولاخ و تحویل داده شده به رژیم صهیونیستی خبر می‌دهند. همچنین در این تصویر چندین پهپاد رژیم صهیونیستی از نوع هرمس‌ـ ۴۵۰ و پهپاد هرمس‌ـ ۹۰۰ مشاهده می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات