صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۵۴۵۲۵

همه یکصدا در تهران: جلوی جنایات صهیونیست‌ها در غزه را بگیرید

تهران شنبه میزبان کنفرانسی بین‌المللی درباره فلسطین بود، کنفرانسی که حاضران یک صدا بر توقف جنایات رژیم صهیونیستی تأکید کردند و رئیس جمهور هم خواستار محاکمه آمریکا و این رژیم به عنوان عوامل نسل‌کشی در غزه شد

تهران روز شنبه دوم دی ماه و در هفتاد و پنجمین روز از تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه شاهد برگزاری کنفرانسی بین‌المللی درباره فلسطین بود، نشستی با حضور بیش از ۱۳۰ مهمان، هیأت‌ سیاسی، پارلمانی، اندیشکده‌ای و رسانه‌ای از ۶۹ کشور.

مقامات حکومتی، رسمی و مهمانان غیردولتی از عراق، نیجر، سوریه، نیکاراگوئه، پاکستان، افغانستان، بولیوی، عمان، موریتانی، ترکیه، روسیه، کوبا، چین، اندونزی، امارات عربی متحده، ترکمنستان، تاجیکستان، ایرلند، بوسنی و هرزگوین، تونس، مالزی، آفریقای جنوبی، موزامبیک، تایلند، سریلانکا، اسپانیا، مالی، استرالیا، فرانسه، کویت، سوئد، اردن، صربستان، گرجستان، ساحل عاج، کنگو برازیویل، سنگال، آمریکا، انگلیس، قرقیزستان، ایتالیا، غنا، زیمبابوه، یونان و ونزوئلا از جمله حاضران در این نشست یک روزه بودند.

وزرای خارجه سوریه و نیکاراگوئه، سرپرست وزارت خارجه افغانستان، وزیر دفاع بولیوی و وزیر کار لبنان از جمله مقامات عالیرتبه‌ای بودند که در این نشست حضور داشتند. نشستی که صبح شنبه با دو پنل «نقش رسانه، اندیشمندان، رهبران مذهبی در جنگ علیه غزه» به ریاست ناصر کنعانی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه و نشست «آثار سیاسی و حقوقی جنگ علیه غزه» به ریاست رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در هتل آزادی تهران آغاز به کار کرد. جمعی از سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران و همچنین برخی از نخبگان و فعالان رسانه‌ای ایران نیز در نشست‌های تخصصی همایش تهران حضور داشتند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در سخنانی در نشست صبح ابراز امیدواری کرد که کنفرانس تهران با حضور نمایندگانی از طیف‌های مختلف از نخبگان جهان، موجب تشدید فشارها بر رژیم صهیونیستی و حامیان آن و تقویت همبستگی جهانی با مردم فلسطین بشود.

نشستی که یک روز بعد از رای گیری قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل برای کمک رسانی به مردم غزه و رای ممتنع آمریکا به آن برگزار شد. قطعنامه‌ای که بخش برقراری آتش بس در آن با وتوی آمریکا روبرو شد. قطعنامه‌ای که از سوی ناصر کنعانی اقدامی مثبت ولی ناکافی قلمداد شد.

بعدازظهر هم کنفرانس بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین رسما در مجموعه سعدآباد با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و مقامات و مهمانان خارجی گشایش یافت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه طی سخنانی در این نشست با اشاره مسؤولیت شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی گفت: متاسفانه این شورا در توقف حملات صهیونیست‌ها هیچ اقدام موثری نداشته و مانع اصلی در این خصوص آمریکا و متحدان کاخ سفید هستند.

آیت‌الله رئیسی نیز طی سخنانی در این کنفرانس با اشاره به ریشه حوادث اخیر در فلسطین گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان عوامل نسل کشی در غزه باید محاکمه شوند.

وی «توقف فوری حملات به غزه»، «رفع محاصره این منطقه و بازکردن گذرگاه‌ها برای امدادرسانی» و همچنین «ایجاد صندوق ویژه برای کمک به بازسازی غزه» را از ضرورت‌ها و اولویت‌های اصلی برای کمک به مردم این منطقه برشمرد و با انتقاد شدید از توطئه آمریکایی‌ها مبنی بر کوچ اجباری ساکنان غزه و انفعال سران کشورهای دنیا، گفت: بارها در دیدارها، مذاکرات و مکالمات با روسای کشورها تأکید کرده‌ام که آنان که به خدا، وجدان بشری و یا تاریخ اعتقاد دارند در قبال سکوت امروز خود چگونه می‌خواهند پاسخگو باشند! (اینجا بخوانید)

پس از حضور رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه، چند تن از مقامات خارجی به ایراد سخنرانی پرداختند. فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه، دنیس مونکادا وزیر خارجه نیکاراگوئه، وزیر دفاع بولیوی، وزیر کار لبنان و امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان از جمله سخنرانان این نشست بودند.

دنیس مونکادا وزیر خارجه نیکاراگوئه طی سخنانی با بیان اینکه صیهونیست‌ها به دنبال از بین بردن مردم فلسطین و اقداماتی برای نابودی این مردم و سرزمین فلسطین هستند، گفت: دولت اسرائیل با تخریب زیرساخت‌ها به دنبال این است که مردم فلسطین به سرزمین‌های خود بازنگردند.

وی با بیان اینکه دولت نیکاراگوئه اقدام صورت گرفته از سوی اسرائیل در فلسطین را محکوم می‌کند، گفت که اسرائیل به دولتی تروریستی با حمایت آمریکا و انگلیس تبدیل شده است.

این دیپلمات عالیرتبه نیکاراگوئه عنوان کرد: ما همبستگی خود را با ملت فلسطین اعلام و حامی آتش بس فوری و توقف نسل کشی در غزه هستیم. معتقدیم کمک‌های انساندوستانه باید به دست مردم فلسطین برسد و کوچ اجباری فلسطینی‌ها متوقف شود.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان دیگر سخنران این کنفرانس بود و ضمن قدردانی از ابتکار ایران در برگزاری این کنفرانس گفت: نسل کشی در غزه و آزاد گذاشتن دست رژیم صهیونیستی برای نسل‌کشی بیانگر تناقض در اعمال حقوق بشر است. مردم افغانستان امروز درد و رنج مردم فلسطین را حس می‌کنند. مساله فلسطین موضوعی عربی، انسانی و اسلامی است و هیچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند نظاره‌گر جنایات این رژیم باشد.

وزیر خارجه هیأت حاکمه سرپرستی موقت افغانستان عنوان کرد: امارت اسلامی افغانستان از کشورهای تاثیرگذار جهان می‌خواهد اقداماتی را در توقف این جنایات صورت دهد.ابتکار ایران قابل ستایش است ولی لازم است کشورهای بیشتری در منطقه دست به کار شوند تا جلوی کشتار مردم فلسطین گرفته شود.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشین عراق هم طی سخنانی در این کنفرانس با ذکر این نکته که اسرائیل در غزه مرتکب نسل کشی شده است، به شکست‌هایی که این رژیم در این سال‌ها متحمل شد اشاره کرد. 

این سیاستمدار عراقی به نقش برجسته شهید سلیمانی در افزایش قدرت مقاومت اشاره کرد و گفت: اسرائیل در دستیابی به همه اهدافش شکست خورده و دچار انزوا شده است.

 وی از ایران به خاطر برگزاری این نشست قدردانی کرد.

وزیر کار لبنان هم از دیگر سخنرانان این کنفرانس بود و عنوان کرد: ما در خانه‌ها، مساجد، کلیساهای و … خود کشته می‌شویم. دشمن نمی‌خواهد ما بمانیم. اقداماتی که در این مدت صورت گرفت از جمله حمله به صبرا و شتیلا و … نتوانست مانع تشکیل شدن مقاومت شود.

وی با بیان اینکه سید حسن نصرالله معادله اسرائیل را تغییر داد، افزود: نشست امروز برای این است که انسانیت را پیدا کنیم، چون در مقابل دشمن پستی هستیم که هیچ رحمی ندارد. این نشست دلیلی برای جهانیان است که نبرد ما نبرد دینی نیست، ما با رژیم آپارتاید مقابله می‌کنیم و انسانیت در بوته آزمایش قرار دارد.

این مقام لبنانی اضافه کرد: آمده‌ایم بگوییم که همانطور که آپارتاید در آفریقای جنوبی ساقط شد، در فلسطین هم ساقط خواهد شد. ما در لبنان ضد رژیم نژادپرست اسرائیل هستیم.زنان و کودکان و … در فلسطین منتظر هستند که این رژیم نژادپرست پایان یابد.

وی به وضعیت وخیم انسانی در غزه هم اشاره و پیشنهاد کرد سال ۲۰۲۴ سال کودکان غزه نامگذاری شود.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز عصر شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در موضوع فلسطین مردم فلسطین باید تصمیم گیر باشند، گفت: اینکه کشورها یا دولت‌های دیگر بخواهند درباره مردم فلسطین تصمیم بگیرند، هیچ توجیهی ندارد. مردم فلسطین نیاز به قیم ندارند. انتخاب مردم فلسطین تنها گزینه برای آینده فلسطین است.

وی گفت: مقاومت یک مولود در منطقه است که هویت و شخصیت مخصوص خودش را دارد. مقاومت در منطقه براساس یکسری اصول رفتار می‌کند و بر همان اساس تصمیم می‌گیرد. آن واقعیتی که بر همه روشن شده به ویژه در ۷۵ روز اخیر این است که مقاومت یک رکن انکارناپذیر ثبات و امنیت در منطقه است. کارویژه کنونی مقاومت که امنیت سازی در منطقه است الان یک واقعیت است. آمریکا و صهیونیست‌ها در طرف بی ثبات سازی هستند و مقاومت در تلاش برای برقراری امنیت در منطقه است. مقاومت برخاسته از مردم است. 

پس از آن بیانیه نشست توسط علی باقری قرائت شد و این کنفرانس با نشست خبری حسین امیرعبداللهیان خاتمه یافت.

امیرعبداللهیان همچنین در شبکه اجتماعی ایکس در این باره نوشت: فصل مشترک همه سخنرانی‌ها محکومیت جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی، مخالفت با کوچ اجباری،لزوم توقف فوری جنگ و جنایات رژیم صهیونیتسی علیه فلسطینی‌ها و امداد رسانی بی وقفه و بدون محدودیت و حق تعیین سرنوشت از سوی فلسطینی‌ها به نوار غزه بود.

قبل از آن هم باسم نعیم وزیر سابق بهداشت فلسطین طی سخنانی گفت: هدف اصلی این کشتارهای دهشتناک، پاکسازی و کشتار جمعی، از بین بردن مقاومت در فلسطین نیست، بلکه هدف اصلی آنها اخراج مردم فلسطین از سرزمین خود است.

وی گفت که کوچ دوباره مردم فلسطین تکرار نخواهد شد. 

حسین امیرعبداللهیان هم طی سخنانی در نشست خبری با رسانه‌ها گفت که همه ظرفیت‌های موجود بین‌المللی و ظرفیت اعضای شورای امنیت هدف رایزنی‌های دیپلماتیک و بین‌المللی ما برای توقف نسل کشی در غزه است. 

وی افزود: ریشه آنچه امروز شاهد هستیم به هفت اکتبر برنمی‌گردد. هفت اکتبر یک اقدام افتخارآفرین از سوی مقاومت و حماس بود. اما ریشه مسأله فلسطین به ۷۵ سال قبل و موضوع اشغالگری برمی‌گردد.

امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به سؤالی اعلام کرد: اسماعیل هنیه و زیاد نخاله و دیگر رهبران مقاومت حماس و جهاد اسلامی ایده‌های مهمی را برای مرحله سیاسی در مقابل خودشان دارند. آنها سناریوهای متعددی را هم در مقاومت میدانی در جنگ و هم در راهکارهای سیاسی برای آینده پس از جنگ با هدف احقاق حقوق مردم فلسطین دنبال می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فارس درباره تشکیل ائتلاف دریای سرخ توسط آمریکا و تلاش برای گسترش آن با بیان اینکه برای ایران امنیت منطقه بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: ما به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم. ما از اینکه آمریکا دست اسرائیل را همه گونه باز گذاشته است و امروز تمام پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه تسلیحات به تل‌آویو ارسال می‌کنند و فرماندهان نظامی، اطلاعاتی و مقامات سیاسی آمریکا با تمام توان در خدمت اسرائیل در نسل کشی مردم غزه کمر همت بسته‌اند، این را خطای استراتژیک آمریکا می‌دانیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: راهکار ایجاد ائتلاف در دریای سرخ نیست، راهکار متوقف کردن ریختن خون سرخ زنان، کودکان و غیرنظامیان غزه و کرانه باختری فلسطین است.

اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی در موضوع غزه و کرانه باختری به بن بست رسید‌ه‌اند و اینکه آمریکا متهم نیست، بلکه خود مجرم است و باید در دادگاه جنایتکاران جنگی در کنار خلبانان و مقامات نظامی و امنیتی و سیاسی اسرائیل مقامات ذیربط آمریکایی نیز محاکمه شود از دیگر مواردی بود که امیرعبداللهیان در این نشست خبری به آن اشاره کرد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات