صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۵۴۹۸۵

افزایش سرمایه‌گذاری متقابل سعودی و چین در صنایع پتروشیمی

آرامکو در حال مذاکره با پتروشیمی رونگ‌شنگ (Rongsheng) برای خرید ۵۰ درصد از سهام یکی از شرکت‌های تابعه پتروشیمی چینی به نام نینبو چونجین (Ningbo Chongjin) است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

آرامکو در حال مذاکره با پتروشیمی رونگ‌شنگ (Rongsheng) برای خرید ۵۰ درصد از سهام یکی از شرکت‌های تابعه پتروشیمی چینی به نام نینبو چونجین (Ningbo Chongjin) است. در مقابل، پتروشیمی رونگ‌شنگ هم با آرامکو به توافق رسیده تا حدود ۵۰ درصد از سهام پالایشگاه جبیل واقع در حاشیه خلیج فارس را خریداری کند.

شرکت پالایشگاه جبیل آرامکو (SASREF) واقع در شهر صنعتی جبیل، ظرفیت فرآوری روزانه ۳۰۵ هزار بشکه نفت خام را دارد. این نخستین سرمایه‌گذاری یک شرکت خصوصی چینی در یک واحد پالایشگاهی عربستان خواهد بود. پیش از این، تنها غول پالایشگاه دولتی سینوپک (Sinopec Corp) سهام پالایشگاهی را در عربستان خریداری کرده بود. سعودی از سال گذشته به طور قابل توجهی روابط خود را با چین در حوزه انرژی تقویت کرده است.

در ماه مارس گذشته، آرامکو با خرید ۱۰ درصد از سهام رونگ‌شنگ به مبلغ ۲۴.۶ میلیارد یوان (۳.۵ میلیارد دلار) موافقت کرد. به عنوان بخشی از این قرارداد، آرامکو روزانه ۴۸۰ هزار بشکه نفت خام به شرکت چینی تحویل می‌دهد. شرکت‌های دولتی عربستان و چین یعنی آرامکو و سینوپک همچنین در قالب پروژه پالایشگاهی مشترک در شهر صنعتی «ینبع» سرمایه‌گذاری کرده‌اند که روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام عربستان را به بنزین سوپر تبدیل می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات