صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۵۶۰۶۷

اهمیت راهبردی اقتصاد تگزاس برای ایالات متحده

تگزاس از نظر وسعت و جمعیت دومین ایالت بزرگ این کشور محسوب می‌شود، جمعیت ایالت تگزاس از حدود ۳۰ میلیون نفر فراتر رفته است و یکی از مهم‌ترین ایالت‌ها به عنوان منبع قوی در بسیاری از صنایع مانند کشاورزی، مهندسی، فناوری، خدمات نظامی، فضا و صنعت موسیقی است
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ توحید ورستان

بحران مهاجرت در مرز تگزاس اخیرا به نقطه عطف خطرناکی تبدیل شده است. حکم دادگاه عالی آمریکا بر برداشتن موانع مرزی ایالت تگزاس و مکزیک، موج تازه‌ای از استقلال خواهی این ایالت را برانگیخت و هشتگ Texit بین حامیان استقلال تگزاس از ایالات متحده آمریکا گسترش داد. تگزاس یکی از ۵۰ ایالت تشکیل دهنده ایالات متحده آمریکا و وسیع‌ترین ایالت این کشور است.

یکی از قانع‌کننده‌ترین دلایل اهمیت تگزاس در قدرت اقتصادی آن نهفته است. تگزاس به عنوان دومین ایالت پرجمعیت کشور، دومین اقتصاد بزرگ پس از کالیفرنیا را دارد. تولید ناخالص داخلی آن با کل کشور‌های جهان رقابت می‌کند، زیرا اندازه اقتصاد این ایالت به ۲.۴ تریلیون دلار می‌رسد و آن را در رتبه هشتم جهان قرار می‌دهد.

تأثیر اقتصادی این ایالت بسیار گسترده است و سهم قابل توجهی از صنایعی مانند انرژی، فناوری، هوانوردی، کشاورزی و تولید دارد. در سال ۲۰۲۲، تگزاس با مجموع ۵۳ شرکت، با بیشترین تعداد شرکت در فهرست فورچون ۵۰۰، پیشتاز ایالت‌های ایالات متحده بود. از سال ۲۰۲۱، تگزاس سالانه بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار صادرات داشت که بیش از مجموع کالیفرنیا (۱۷۵ میلیارد دلار) و نیویورک (۱۰۰ میلیارد دلار) است.

هشتمین اقتصاد جهان
بنابراین ایالت تگزاس به دلیل وزن اقتصادی و حدود ۱۰ درصد از تولید داخلی آمریکا یکی از مهم‌ترین ایالت‌های آمریکا است و مرکز انرژی ایالات متحده محسوب می‌شود، زیرا بیشتر نفت و گاز این کشور را تولید و پالایش می‌کند. علاوه بر این، در منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی باد و خورشید پیشگام است.

ایالت تگزاس با مساحت ۶۹۶۲۴۱ کیلومتر مربع در جنوب غربی ایالات متحده واقع شده که دارای مرز بین‌المللی با کشور مکزیک است. همچنین از نظر مرزبندی ایالتی، از طرف غرب با ایالت نیومکزیکو، شمال با اوکلاهما، شمال‌شرق آرکانزاس و از طرف شرق هم با لوئیزیانا دارای مرز‌های مشترک است. از نظر مساحت، تگزاس دومین ایالت بزرگ ایالات متحده پس از آلاسکا با بیش از ۳۰ میلیون نفر جمعیت است، اما دارای بزرگترین اقتصاد در بین ۵۰ ایالت آمریکا است.

اگر تگزاس یک کشور مستقل تبدیل شود، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان را به خود اختصاص خواهد داد یعنی اقتصاد آن بزرگتر از اقتصاد کشور‌هایی مانند روسیه، استرالیا، ایتالیا و مکزیک است. تولید ناخالص داخلی ایالت جنوبی بیش از ۲.۴ تریلیون دلار است و اقتصاد متنوعی مبتنی بر کشاورزی، صنعت و صادرات دارد. تگزاس همچنین دارای شهرت تجاری عالی بوده و از شرکت‌های بزرگ و نوظهور برخوردار است، بطوریکه ۱۰۰ از هزار شرکت بزرگ دولتی آمریکا در آن قرار دارند. این ایالت همچنین شامل بیش از ۳۰۰ مدرسه تجاری است که با آموزش و بازآموزی نیروی کار، در راستای بهبود مهارت‌های کادر‌ها تلاش می‌کنند.

از نظر منابع طبیعی، تگزاس به تنهایی حدود ۴۰ درصد نفت و نزدیک به یک چهارم گاز طبیعی آمریکا را تولید می‌کند. همچنین به عنوان بزرگترین ایالت کشور، در تولید انرژی بادی و دومین ایالت در تولید انرژی خورشیدی جایگاه ویژه در این حوزه دارد. علاوه بر تأثیر آن بر اقتصاد و بازار کار، دومین ایالت بزرگ آمریکا پس از کالیفرنیا از نظر جمعیت است، زیرا اخیراً جمعیت آن از ۳۰ میلیون نفر فراتر رفته که به آن نفوذ زیادی در صحنه سیاسی می‌دهد. تگزاس همچنین دومین نیروی کار غیرنظامی بزرگ جهان (بیش از ۱۴ میلیون نفر) را در خود جای داده است.

اهمیت حمل و نقلی تگزاس
تگزاس که به «ایالت تک ستاره تنها» معروف است، دارای ۳۸۰ فرودگاه و بزرگترین شبکه حمل و نقل عمومی بوده که از ۳۱۳ هزار مایل جاده عمومی و بیش از ۱۰ هزار مایل راه آهن تشکیل شده است. علاوه بر این، عوامل دیگری نیز وجود دارند که تجارت در این ایالات را جذاب می‌کند، از جمله نرخ‌های مالیات پایین در مقایسه با سایر ایالت‌ها، به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به بازار‌های جدید گسترش یافته و درآمد خود را افزایش دهند و در نتیجه فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد کنند.

ارزش بازار حمل و نقل و خدمات تگزاس در سال ۲۰۲۳، تقریبا ۸۹.۲ میلیارد دلار بود. اهمیت این بازار به دلیل موقعیت جغرافیایی ایالت و حمل و نقل گسترده کالا به داخل و خارج از کشور است که از طریق تگزاس انجام می‌شود. همچنین، این صنعت توسط تعداد زیادی از بنادر واقع در تگزاس حمایت می‌شود. این ایالت دارای ۲۹ بندر ورودی شامل بندر‌های دریایی، دو فرودگاه بین المللی و سه بندر زمینی است. بنادر تگزاس تقریباً ۴۵۰ میلیارد دلار فعالیت اقتصادی ایالتی و ۱ تریلیون دلار در اقتصادی ملی به عنوان مراکز تجارت بین المللی، تاثیرگذار است.

تگزاس با مکزیک، دومین شریک تجاری بزرگ آمریکا، مرز مشترک دارد. پس از گسترش کانال پاناما، تگزاس به ویژه با توجه به تنگنا‌های بنادر ساحل غربی، در موقعیت بهتری برای تجارت آسیایی قرار دارد. شبکه حمل و نقل این ایالات محموله‌های بخش کشاورزی، انرژی، تولید، دفاع، ساخت و ساز، توزیع و سایر صنایع عمده در سراسر تگزاس را جابه جا می‌کند. شبکه intermodal شرکت‌های تگزاس را به تجهیزات، امکانات و بازار‌های داخلی و بین المللی متصل می‌کند. انتظار می‌رود صنعت حمل و نقل و لجستیک تگزاس در سال‌های آتی چشم انداز روشنی داشته باشد.

در مجموع، استقلال تگزاس از نظر اقتصادی و سیاسی بسیار خطرناک است، زیرا بازیگر اصلی سیاست بوده و دومین آرای انتخاباتی و کرسی‌های کنگره را در ایالات متحده دارد. ایالت تگزاس از نظر وسعت و جمعیت دومین ایالت بزرگ این کشور محسوب می‌شود، به طوری که جمعیت ایالت تگزاس از حدود ۳۰ میلیون نفر فراتر رفته است و یکی از مهم‌ترین ایالت‌ها به عنوان منبع قوی در بسیاری از صنایع مانند کشاورزی، مهندسی، فناوری، خدمات نظامی، فضا و صنعت موسیقی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات