صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۵۵۰۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): آن مردی که می‌رود جلوی دشمن و واهمه نمی‌کند و در همه‌ میدان‌ها نه خستگی می‌فهمد، نه سرما می‌فهمد، نه گرما می‌فهمد، این اگر چنانچه در درون خودش در آن جهاد اکبر پیروز نشده بود، این جور نمی‌توانست جلوی دشمن برود.(۱۳۹۸/۱۰/۱۳)
 
 
▼ حرف روز
دوگانه تحریم و مشارکت
عقربه‌های ساعت با سرعت در حرکت است و روزها را در حالی برای رسیدن به یازده اسفند پشت ‌سر می‌گذاریم که دوگانه تحریم‌ـ مشارکت در انتخابات خبرگان و مجلس مهم‌ترین دوگانه‌ای است که از سوی بازیگران داخلی و خارجی انتخابات پیش‌رو دنبال می‌شود. مشارکت در انتخابات، پارادایم و گفتمان افراد و جریان‌هایی است که دل در گرو این آب و خاک دارند و برای هزینه‌های جانی و مالی و رشادت‌های معنوی و مادی رسیدن به این نقطه‌ای که ایران عزیز در آن ایستاده، ارج و ارزش قائل هستند و نمی‌خواهند بار دیگر مزیت‌های کلیدی و حیاتی ملت ایران، همچون حاکمیت اسلام، استقلال، امنیت، عزت و کرامت انسانی، رفاه و قدرت تعیین سرنوشت سیاسی و اجتماعی‌شان پایمال خواسته‌های ابرقدرت‌ها و مستبدان داخلی پیرو آنها شود. مسلماً، در رأس این گروه نظام اسلامی و رهبر معظم انقلاب قرار دارند که همواره در همه انتخابات‌ها راهبرد اصلی را مشارکت حداکثری اعلام کرده‌اند و برای انتخابات پیش‌رو هم بارها به ویژه در اول سال و اول این ماه به مشارکت حداکثری و قوی مردم توصیه و تأکید کرده‌اند. از این‌ رو، در نگاه مشارکت‌محور، حضور حداکثری مردم در انتخابات مظهر تجلی مردم‌سالاری دینی و مانع دوگانه دیکتاتوری‌ـ آنارشی است؛ اما بازیگران و طراحان گفتمان تحریم، بیشتر کشورهای غربی، افراد و جریان‌هایی هستند که تاب تحمل این رویه، ایده و ساختار جمهوری اسلامی مردم‌پایه را ندارند و اتفاقا در انتخابات‌های گذشته هم همواره یا در عرصه تبلیغات و عملیات سیاسی به دنبال تضعیف پایه‌ها و روندهای دموکراتیک در تعیین سرنوشت سیاسی مردم بوده‌اند یا در بزنگاه‌هایی همانند انتخابات خرداد ۱۳۷۶ غرب‌گرایان داخلی از رهبری می‌خواستند که اگر می‌خواهند، آنها کاری کنند که رقیب رئیس‌جمهور دوره اصلاحات رأی بیاورد! جالب است که امروز هم دنباله‌روهای افراطی همان تفکر در برخی از احزاب و شخصیت‌های مدعی اصلاح‌طلبی و دموکراسی به اسم دموکراسی خواهان تحریم انتخابات یا شرط‌گذاری‌ای هستند که نتیجه‌اش چیزی جز تحریم انتخابات نخواهد بود! اما رویه نظام جمهوری اسلامی این نیست که از ریل قانون خارج شود و به باج‌خواهی‌ها و شروط خارج از قانون اساسی و سایر قوانین کشور وقعی بنهد. البته در جریان اصلاح‌طلب بسیاری از افراد و احزاب با این تفکر مخالف بوده و راه خود را از تحریم‌طلبان جدا کرده و معتقدند اگر هم لازم است برای مردم و کشور کاری انجام شود، بهترین راه انتخابات و استفاده از حق تعیین سرنوشت سیاسی است. در همین راستا، تأیید صلاحیت حدود ۵۲ درصد از داوطلبان ثبت نام کرده(بیش از یازده هزار نفر) در سراسر کشور از سوی هیئت‌های نظارت انتخاباتی رقابتی، سالم و با مشارکت گسترده را نوید می‌دهد.     
فتح‌الله پریشان
 
 
▼ گزارش روز
تشدید تنش رژیم صهیونیستی با لبنان
در حالی که رژیم صهیونیستی به دنبال انجام عملیات در جنوب نوار غزه است، اما شدت عملیات نظامی در امتداد مرز لبنان بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی نیز افزایش یافته است. توانمندی‌های اطلاعاتی حزب‌الله در ماه‌های گذشته هم از نظر پیچیدگی و هم از نظر دقت توسعه یافته است. جنگنده‌های مقاومت لبنان از انواع موشک‌هایی استفاده کرده‌اند که قبلاً استفاده نشده‌اند و در مقایسه با نسل‌های قبلی برد و قدرت تخریب بیشتری دارند. از سوی دیگر، تل آویو قدرت آتش خود را در جنوب لبنان دو برابر کرده است. صهیونیست‌ها همچنان عملیات خود را به منطقه جنوب رودخانه لیتانی محدود می‌کنند و دامنه خود را جز برای هدف قرار دادن گروه‌های مقاومتی که در آن سوی مرز انجام می‌دهند، گسترش نمی‌دهند. در هفته‌های اخیر، جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان به طور چشمگیری افزایش یافته است. رژیم صهیونیستی با افزایش حملات خود به دنبال وارد کردن بیشترین تلفات ممکن در میان صفوف مبارزان مقاومت و همچنین گسترش وحشت در میان ساکنان جنوب لبنان، آواره کردن تعداد بیشتری از آنها و تخریب بیشترین تعداد ممکن از منازل است؛ اما این عملکرد نظامی رژیم صهیونیستی هدف بلندمدتی دارد. دولت تل آویو، بر اساس بیانیه‌های رسمی خود، از حزب‌الله می‌خواهد که از جنوب لیتانی عقب‌نشینی کند تا امنیت شهرک‌نشینان صهیونیستی در شمال فلسطین که آنجا را ترک کرده‌اند، تضمین شود. بر اساس برخی برآوردها، تعداد صهیونیست‌هایی که از شهرک‌های خود در شمال فلسطین اشغالی گریخته‌اند، به بیش از ۲۳۰ هزار نفر رسیده است. به موازات بیانیه‌های عمومی، پیام‌هایی از آمریکا و پایتخت‌های اروپایی به بیروت می‌رسد و خواستار «اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل» مبنی بر عقب‌نشینی حزب‌الله از جنوب رودخانه لیتانی است. برآورد اولیه رژیم صهیونیستی این است که بحران اقتصادی ۲۰۱۹ لبنان و همچنین تنش‌های داخلی طولانی‌مدت در این کشور سبب می‌شود که حزب‌الله تمایلی به جنگ تمام‌عیار نداشته باشد. بنابراین رژیم صهیونیستی امیدوار است که حزب‌الله تسلیم شده و امتیازاتی به این رژیم بدهد. البته این ارزیابی رژیم صهیونیستی از امور لبنان مربوط به قبل از ترور صالح‌العاروری در بیروت است؛ اما همانطور که رژیم صهیونیستی ابتکارات مقاومت فلسطین را قبل از طوفان‌الاقصی دست‌کم می‌گرفت، این بار نیز در صورت حماقت با شگفتی‌ها و آمادگی و توان بسیار بالای مبارزاتی حزب‌الله روبه‌رو خواهد شد. درست است که حزب‌الله به دنبال کاهش فشار حملات رژیم صهیونیستی بر نوار ‌غزه و مشغول کردن بخشی از ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی است؛ اما به هر حال نقض حاکمیتی لبنان و انجام ترور در خاک بیروت را بی پاسخ نخواهد گذاشت. حزب‌الله با وجود تمایل خود به گسترش نیافتن جنگ، اما برای آن کاملاً آماده است. بیانیه حزب‌الله پس از ترور العاروری و تحولات میدانی بیان‌کننده این موضوع است.
رامین نصیری
 
 
▼ خبر ویژه
حماس موشک کروز می‌سازد؟
واحدهای ارتش اسرائیل، مستقر در شهر غزه مدعی شدند: «تجهیزات تکنولوژیک از جمله اجزای مورد استفاده برای ساخت موشک‌های دقیق توسط حماس را کشف کرده‌اند، توانایی که تا کنون تصور نمی‌شد جنبش حماس از آن برخوردار بوده است. ارتش اسرائیل می‌گوید سربازان تیپ «نهال» و نیروهای ویژه اخیراً در منطقه دراج و توفا در شهر غزه تونلی را پیدا کرد‌ه‌اند که به یک کارخانه زیرزمینی تولید تسلیحات منتهی می‌شود.» اسرائیل ادعا کرد: «سربازان ارتش قطعاتی را یافته‌اند که نشان می‌دهد حماس تحت هدایت ایران آموخته است قطعات دقیق و سلاح‌های استراتژیک بسازد.» ارتش رژیم صهیونیستی در همین زمینه تصاویری از موتور و کلاهک موشک کروز توسعه‌یافته از سوی حماس را به اشتراک گذاشته است. این واقعیت که حماس موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک، پهپادهای کوچک کوتاه‌برد انتحاری و همچنین شهپاد در اختیار دارد، بر کسی پوشیده نیست، اما نه موشک‌های هدایت شونده دوربرد. به نوشته این روزنامه مشخص نیست که آیا حماس موفق به ساخت شده یا فقط در مرحله توسعه آنها بوده است.
 
 
▼ اخبار 
گنبد آهنین در خواب به سر می‌برد
حمله موشکی حزب‌الله به یکی از دو پایگاه اطلاعاتی اصلی رژیم صهیونیستی موجی از نگرانی را برای رژیم اشغالگر به بار آورده است. این حمله دقیق و کم سابقه حزب‌الله، از دو جهت به شکل چشم‌گیری قابل توجه است و بدون شعار و بلوف، موجب نگرانی مقامات نظامی و سیاسی صهیونیستی شده است. هدف‌گیری پایگاه «مرون» می‌تواند بخش قابل توجهی از توان اطلاعاتی ارتش اشغالگر را برای حملات هوایی به جنوب لبنان از بین ببرد. این پایگاه یک مقر حیاتی برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که بر فراز بلندی‌های «جبل الجرمق» که بزرگ‌ترین کوه شمال فلسطین اشغالی است، واقع شده و نقش جمع‌آوری اطلاعات، مدیریت حملات هوایی و نظارت بر جبهه شمالی اسرائیل را بر عهده دارد. موضوع دیگر در موشک‌باران پایگاه مرون، نقطه‌زنی راکت‌ها و موشک‌های حزب‌الله است. ویدئویی که حزب‌الله لبنان منتشر کرده، به وضوح اصابت راکت‌ها به تأسیسات را نشان می‌دهد؛ بدون آنکه سامانه گنبد آهنین بتواند مؤثر باشد.
 
اتفاقی بی‌سابقه برای اشغالگران
وبگاه «رادیو فردا» با انتشار مطلبی در قالب تحلیل سه ماه جنگ در غزه، نوشت: «جنگ‌هایی که در طول تاریخ میان اعراب و اسرائيل رخ داده، عموماً چندان طولانی نبوده و غالباً در کمتر از یک ماه به پایان رسیده‌اند، اما حمله ۷ اکتبر گروه افراطی حماس به اسرائيل، جنگی را به راه انداخته که پس از گذشت سه ماه همچنان ادامه دارد و چشم‌اندازی هم برای پایان آن دیده نمی‌شود. هزینه‌های جنگ برای اسرائيل بالاست. تمام این‌ خسارت‌ها در حالی رخ داده که جنگ و تأمین تسلیحات نظامی هم هزینه‌های قابل‌توجهی روی دوش اقتصاد اسرائيل گذاشته است.» روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی تخمین زده است، جنگ تاکنون در مجموع ۱۸ میلیارد دلار یا روزانه ۲۲۰ میلیون دلار برای اسرائيل هزینه داشته است. نشریه «بلومبرگ» اما تخمینی از این هم بالاتر دارد و محاسباتش نشان داده است، این جنگ، روزانه ۲۶۰ میلیون دلار برای اسرائيل هزینه می‌تراشد.
 
طراحان حمله به غزه ابله و نادان هستند
«روین بیرگمن» تحلیلگر مسائل اطلاعاتی و امنیتی روزنامه «یدیعوت آحارانوت» در نوشتاری اعلام کرد: «افزایش شمار تلفات ارتش اسرائیل و دشواری‌های ارتش در پیشروی در برابر رزمندگان فلسطینی که جنگ در این شرایط را به خوبی تمرین کرده‌اند، ارتش اسرائیل را دیر یا زود مجبور به عقب‌نشینی از نوار غزه خواهد کرد.» بیرگمن در مقاله خود که در این رسانه عبری‌زبان منتشر شد، تأکید کرد: «کسی که برای حضور یک ساله در نوار غزه برنامه‌ریزی کرده و تصور کرده است که این کار امکان‌پذیر است، به طور حتم فردی ابله و از اطلاعات عمومی ساده هم بی‌بهره است، او نمی‌داند که در درگیری‌های سابق چه بر سر اسرائیل آمد، یا از رخدادهای مشابه در دیگر نقاط جهان بی‌اطلاع است، چون بدون هیچ شک و تردیدی جهان به اسرائیل اجازه نخواهد داد تا در غزه باقی بماند و این امر با فشارهای بین‌المللی مواجه خواهد شد.»
 
جبهه جدید اصلاحات در راه است؟
برخی خبرها حکایت از آن دارد که شدت گرفتن اختلافات میان احزاب عضو جبهه اصلاحات ایران موجب بررسی این موضوع در جلسات این جبهه شده است. در همین زمینه گفته می‌شود با توجه به اختلافات در جبهه اصلاحات و حضور نیافتن دبیرکل برخی احزاب، همچون سازندگی و اعتماد ملی در جلسات این جبهه، مأموریتی به پنج نفر از اعضای جبهه اصلاحات داده شده است تا طی رایزنی با منتقدان زمینه‌های بازگشت آنان را به جبهه اصلاحات فراهم آورند. این در حالی است که در خبری دیگر فاش شده است اصلاح‌طلبان با هدایت بهزادنبوی در حال تهیه لیستی مجزا از جبهه اصلاحات هستند؛ خبری که می‌توان از آن به انشقاق جدی در اصلاحات و تأسیس جبهه‌ای جدید در این طیف تعبیر کرد.
 
 
▼ اخبار کوتاه
«حسین الموسوی» سخنگوی جنبش النجبای عراق ضمن برعهده گرفتن مسئولیت حمله موشکی به بندر حیفا واقع در شمال فلسطین اشغالی گفت: «پیام آشکار مقاومت عراق این است که محور مقاومت هرگز از اهداف راهبردی خود در منطقه منصرف نخواهد شد.» او با بیان اینکه مقاومت قادر است این نبرد را برای مدت طولانی مدیریت کند؛ زیرا توانمندی‌های لازم برای این کار را دارد، تأکید کرد: «هدف قرار دادن حیفا پیامی از سوی مقاومت عراق بود مبنی بر اینکه می‌تواند به مناطق دورتر از حیفا نیز دست یابد.»
 
«غلامعلی حداد عادل» رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه هدف اول شورای ائتلاف افزایش مشارکت است، گفت: «من امیدوارم بر پایه سه اصلی که در شورای ائتلاف در پیش گرفته‌ایم، یعنی عقلانیت، معنویت و عدالت بتوانیم مجلسی انقلابی و کارآمد تشکیل دهیم و با دو کلیدواژه ایمان و امید، کار خود را پیش می‌بریم و شاهد حضور باشکوه مردم ایران پای صندوق‌های رأی باشیم تا یک مجلس انقلابی و کارآمد دیگری دوباره شکل بگیرد.»
 
«محمد حسن‌پور» دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پاکدشت اظهار داشت: «با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) و دستورات قضایی ابلاغ شده، یکی از عناصر عملیاتی وابسته به گروهک تروریستی منافقین کمتر از ۷۲ ساعت بعد از صدور ابلاغ دستگیر شد.» وی افزود: «فرد دستگیر شده با اعتراف به آتش کشیدن تصاویر و المان‌های مسئولان و شهدا در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد.»
 
«سردار اسماعیل قاآنی» در نامه‌ای به اسماعیل هنیه با تبریک شهادت صالح العاروری تأکید کرد: «جهان شاهد خواهد بود که چگونه برادران شهید العاروری به کابوس این رژیم کودک‌کش تبدیل می‌شوند.» فرمانده نیروی قدس سپاه یادآور شد: «دشمن با ترور فرماندهان مقاومت به دنبال کاهش شکست سنگین خود در غزه و کرانه باختری است.»
 
«داود منظور» رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه مجازی خود نوشت: «برای تأمین مسکن محرومان 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه‌های مسکن خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از تعهد دولت به حمایت از اقشار محروم حکایت دارد. تلفیق این منابع با تسهیلات بانکی منجر به تسریع در تکمیل واحدهای مسکونی در حال ساخت خواهد شد.»
 
مدیرکل بودجه و تشکیلات گمرک جمهوری اسلامی ایران، از افزایش ۷۳ درصدی درآمد گمرک در شش ماه گذشته خبر داد و گفت: «درآمد گمرک در ۹ ماهِ امسال به ۱۳۴ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به زمان مشابه سال قبل رشد ۴۵ درصدی دارد.»
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات