صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۵۴۸۶۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه 13 دی‌ماه 1402

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): روز ولادت فاطمه‌ زهرا(سلام‌الله‌علیها) را روز زن و روز مادر نام‌گذاری کرده‌اند؛ می‌شد گفت: روز رهبر یا روز والاترین انسان، اشکالی نداشت؛ اما امروز نیاز جامعه‌ ما به این است که بداند مادری یعنی چه؟ زن خانه بودن و کدبانو بودن یعنی چه؟ فاطمه‌ زهرا با آن مقام و عظمت، یک خانم خانه‌دار است؛ یکی از شئون همین عظمت عبارت است از همسر بودن یا مادر بودن و خانه‌داری کردن.(۱۳۹۵/۱۲/۲۹) *سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله علیها) را بر تمام شیعیان و محبان ولایت تبریک می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها WORD
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF

 

▼ حرف روز

حاج قاسم و طرح‌های شکست‌خورده آمریکا

امروز سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی است. در طول فرماندهی ۲۲ ساله حاج قاسم بر نیروی قدس سپاه پاسداران، تحولات بسیاری اتفاق افتاده، اما دو ابر پروژه امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در این دوران خنثی شده است:

حاج قاسم سال ۱۳۷۶ فرمانده نیروی قدس سپاه می‌شود؛ در همان دوران اندیشکده‌های آمریکایی طرح خاورمیانه بزرگ را به دولت آمریکا پیشنهاد می‌دهند؛ طرحی که به زودی و در سال ۲۰۰۱ (۱۳۸۰ شمسی) با حمله به آمریکا به افغانستان آغاز شد. سال ۲۰۰۳ حمله به عراق و ۲۰۰۶ حمله به لبنان نیز بخشی از این طرح به شمار می‌آید. «کاندولیزا رایس» وزیر خارجه وقت آمریکا به صراحت درباره جنگ لبنان گفته بود: «این جنگ درد زایمان تولد خاورمیانه جدید است!» این طرح قرار بود هژمونی آمریکا را تقویت کرده و علاوه بر تسلط بر شریان‌های نفت، رژیم صهیونیستی را به قدرت بی‌چون و چرای منطقه تبدیل کرده و کشورهای منطقه را در این نظم جدید هضم کند. این طرح از سوی جمهوری اسلامی ایران با حمایت از هسته‌های مقاومت ابتر ماند. پیروزی حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه، فعال شدن گروه‌های مقاومت در عراق و... تنها بخشی از کنش‌گری نیروی قدس به فرماندهی حاج قاسم بود.

وقتی سال ۲۰۱۳ داعش در عراق اعلام حکومت می‌کند، در حقیقت از یک طرح آمریکایی برای ایجاد یک فتنه خطرناک پرده بر‌می‌دارد. در این پروژه «هیلاری کیلینتون» اعتراف می‌کند برای به رسمیت شناختن حکومت داعش به ۱۱۶ کشور سفر می‌کند و برای فرار از پاسخگویی به افکار عمومی دنیا ائتلاف کاغذی با حضور چند ده کشور تشکیل داده است؛ ولی هیچ اتفاق میدانی را رقم نزد و در پشت پرده حامی داعش بود. این توطئه با رشادت حاج قاسم و مدافعان حرم ناکام ماند و سازمان داعش نابود شد.

ناکامی آمریکا در این راهبرد‌های کلان، در ابعاد گوناگونی خود را نشان داد؛ از جمله تسریع در روند افول آمریکا، از دست دادن توان ائتلاف‌سازی، به ویژه در منطقه غرب ‌آسیا، تضعیف رژیم صهیونیستی و قرار گرفتن این رژیم کودک‌کش در سراشیبی سقوط و فروپاشی، ایجاد انگیزه بیشتر در گروه‌های مقاومت برای مواجهه با حضور متجاوزانه آمریکا و رژیم صهیونیستی.

این پیامد‌ها تنها بخشی از نتایج مجاهدت‌های حاج قاسم سلیمانی و هزاران مجاهد در قالب محور مقاومت است. آری، گفتمان مقاومت و راه حاج قاسم از سوی گروه‌های مقاومت برای آزادی قدس شریف ادامه دارد.

مصطفی برزکار

 

▼ گزارش روز 

دست و پا زدن صهیونیستی

به گزارش شبکه «المنار» لبنان «صالح العاروری» نایب رئیس دفتر سیاسی حماس در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به بیروت در روز گذشته به شهادت رسید. پهپاد صهیونیستی، ساختمانی را که صالح العاروری در آن حضور داشت، با سه موشک هدف قرار داد که طی آن او و سه نفر از همراهانش به شهادت رسیدند. شهادت صالح العاروری و سمیر فندی و عزام الاقرع دو فرمانده قسامی در منطقه ضاحیه لبنان به دست ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر رویه همیشگی اسقاطیل در نقض حاکمیت کشور‌ها را نشان داد. شهید صالح العاروری از شخصیت‌های مشهور گردان‌های قسام بود که پس از چندین سال تجربه زندان از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۱ در تبادل مشهور شالیت همراه با بسیاری از دیگر رهبران فلسطینی، مانند یحیی سنوار از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شد. روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در سال ۲۰۱۸ درباره العاروری نوشته بود: «العاروری برنامه‌ریز عملیات‌های مسلحانه حماس و شخص دوم حماس است و انتخاب وی برای این جایگاه تکمیل تغییر ساختار رهبری حماس پس از انتخاب یحیی سنوار به عنوان رئیس حماس در غزه به شمار می‌رود. العاروری در کرانه باختری متولد شده و در آنجا رشد کرد و ۱۸ سال از عمر خود را در زندان‌های اسرائیلی به سر برد. وی به راحتی به زبان عبری سخن می‌گوید و با سرعت پله‌های پیشرفت در رهبری حماس را پیمود و پس از آنکه در سوریه، ترکیه و قطر مسئول دفتر حماس بود، هم اکنون در لبنان عهده‌دار این مسؤولیت است.» العاروری به ادعای روزنامه هاآرتص و شبکه ۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، فرد شماره یک تحت تعقیب رژیم صهیونیستی بوده و خطرناک‌ترین رهبر حماس به شمار می‌رود. العاروری از سال ۲۰۱۵ رسماً در لیست سیاه تروریستی دولت آمریکا قرار گرفته بود و بارها از سوی رژیم منحوس صهیونیستی تهدید به ترور شده بود. دست و پا زدن‌های رژیم صهیونیستی برای فرار از شکست صرفاً موجب فرو رفتن بیشتر این رژیم در سقوط و نیستی به‌شمار می‌رود و حماقت جدید آنها در تلاش برای ترور فرماندهان جبهه مقاومت باعث رویش‌های جدید در این جبهه و همچنین تزریق خون تازه بر رگ‌های جبهه مقاومت می‌شود. جبهه مقاومت اما با هوشمندی کامل پاسخ مناسب و سخت خود را نسبت به این جنایات در زمان و محل مورد نظر خواهد داد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که ترورهای اخیر رژیم صهیونیستی بار دیگر میزان ضربه عملیات طوفان‌الاقصی و شکست تاریخی و سنگین رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد که باعث شده است اینگونه به حماقت دست زده و حاکمیت دولت‌های لبنان و سوریه را نقض کند. هرچند وظیفه حفاظت از فعالان دیپلماتیک بر عهده دولت لبنان است و نه حزب‌الله، اما حزب‌الله به عنوان بازوی توانمند جبهه مقاومت حتماً به این غرض‌ورزی صهیونیستی پاسخ خواهد داد.

رامین نصیری

 

▼ خبر ویژه 

 ترور با هماهنگی آمریکا

منابع آمریکایی و صهیونیستی جزئیات جدیدی درباره هماهنگی‌های میان دو طرف درباره عملیات ترور مقام ارشد حماس ارائه دادند. پایگاه «آکسیوس» مدعی شده است، رژیم اشغالگر حین عملیات ترور «صالح العاروری» نایب رئیس حماس آمریکا را از اجرای این عملیات مطلع کرده است. این پایگاه خبری به نقل از دو مقام کاخ سفید نوشت، اسرائیل عامل حمله‌ای در جنوب لبنان بوده که به کشته شدن مقام ارشد حماس منجر شده است. العاروری پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود آماده شهادت است: «همه ما در جنبش حماس نامزد شهادتیم، من همین الان هم زیاد زنده مانده‌ام و بیش از آنچه فکر می‌کردم عمر کرده‌ام؛ سلام بر شهادت.» «حسین جشی» نماینده پارلمان لبنان ساعتی قبلتر تأکید کرد، جنبش حزب‌الله قطعاً به این ترور پاسخ خواهد داد. گفتنی است، یک مقام در وزارت دفاع آمریکا از ترس پاسخ مقاومت به روزنامه «واشنگتن پست» گفت، ارتش اسرائیل مسئول حمله‌ای است که «صالح العاروری» را هدف قرار داد.

 

▼ اخبار

خروج کامل صهیونیست‌ها از نوار غزه

وبگاه «آکسیوس» خبر داد، جنبش مقاومت حماس از طریق میانجی‌گران قطری و مصری پیشنهادی برای توافق جدید تبادل اسرا به تل‌آویو ارسال کرده است. یک مسئول ارشد در جنبش جهاد اسلامی فلسطین درباره پیشنهاد جدید به مصر مبنی بر آتش‌بس در غزه گفت: «در بند نخست این طرح، آتش‌بس و خروج کامل نیروهای  رژیم صهیونیستی از نوار غزه آمده است.» وی در عین حال خبر داد، هر آنچه در رسانه‌ها درباره عملیات تبادل اسرا به صورت چند مرحله‌ای گفته می‌شود، مربوط به بعد از آتش‌بس و خروج صهیونیست‌هاست، نه قبل از آن. آکسیوس به نقل از دو مقام صهیونیست ادعا کرد: «اسرائیل این توافق را رد کرد، اما این نشان می‌دهد حماس آماده مشارکت در مذاکرات بر سر توافق جدید مبادله اسرا است.» در گزارش آکسیوس ادعا شده است، پیشنهاد حماس شامل فرآیند سه مرحله‌ای است که در هر مرحله جنگ برای بیش از یک ماه باید متوقف بشود تا تبادل اسرا انجام بگیرد.

رئیس‌جمهور اخطار قانون اساسی بدهد!

«علی مطهری» نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره جلسه نمایندگان احزاب با رئيس جمهور گفت: «در این جلسه بحث‌ها بیشتر حول این محور بود که چه اقداماتی باید انجام شود تا مشارکت بالاتر باشد، چون به هرحال این میزان مشارکت نشان دهنده اعتبار وجایگاه نظام در بین مردم است و اگر مشارکت بالا باشد، به این معناست که نظام جمهوری اسلامی از پشتوانه خوب مردمی برخوردار است و این می‌تواند در سیاست خارجی کشور و در نگاه دنیا به کشور ما مؤثر باشد.» وی ادامه داد: «همچنین بنده این مسئله را مطرح کردم که رئیس جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی مسئول اجرای قانون اساسی است و می‌تواند درباره نحوه بررسی صلاحیت‌ها اظهارنظر کند، اخطار قانون اساسی دهد و در این موضوع مؤثر باشد.» مطهری با بیان اینکه در مجموع جلسه با رئیس  جمهور مفید بود، گفت: «اینکه گروه‌های مختلف، احزاب گوناگون و فعالان ساسی حرف‌های خود را بزنند و رئیس جمهور مستقیما حرف‌های آنها را بشنود مفید است.»

با دست پس می‌زنند با پا پیش می‌کشند

روزنامه «آرمان امروز» در حالی خبر بدون نامزد بودن اصلاح‌طلبان را داده که «آرمان‌ملی» دیگر روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است، حتی اصلاح‌طلبان رادیکال نیز نامزد انتخابات هستند! در بخشی از گزارش این روزنامه آمده است: «هیچ چاقویی هم از سوی سران اصلاحات و اصلاح‌طلبان جامعه محور زیرگلوی اصلاح‌طلبان صندوق محور قرار نگرفته است که در انتخابات نباید ثبت‌نام کنید و حتی برخی از اعضای احزاب اصلاح‌طلب که به جامعه محوری معتقدند(اصلاح‌طلبان رادیکال) در انتخابات پیش ثبت‌نام کردند.» از این منظر باید گفت، اختلافات درون جبهه اصلاحات کاملاً طبیعی و تئوریک است و نیازی نیست که برخی از کاه کوه بسازند و اختلافات تئوریک را اختلاف واقعی و عملی نشان دهند و اعلام کنند که احتمال انحلال جبهه اصلاحات به علت اختلافات وجود دارد. گفتنی است، البته اصلاح‌طلبان رادیکال با وجود ثبت‌نام فله‌ای در انتخابات همچنان جناح انتخابات محور در جبهه اصلاحات را زیر ضرب دارند و آنها را اقلیت می‌خوانند.

هیچ طرفی به دنبال جنگ نیست، اما...

«فارین پالیسی» در گزارشی تفصیلی درباره احتمال تقابل ایران و آمریکا نوشت: «ایران به توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای نزدیک‌تر شده است و در حال حاضر می‌تواند اورانیوم کافی غنی شده برای تولید چهار کلاهک اتمی را در عرض یک ماه تولید کند. تهران نظارت آژانس را محدود کرده است.  بازگشت به توافقی مانند توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، دشوار خواهد بود، اما هیچ‌کس به این فکر نمی‌کند که چه چیزی می‌تواند جایگزین آن شود. در حالی که هیچ یک از طرفین خواهان جنگ نیستند، ممکن است بسیاری از موارد در مسیر اشتباه پیش برود، به ویژه زمانی که کارزار اسرائیل در غزه ادامه دارد.»

 

▼ اخبار کوتاه

«ناصر کنعانی» سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه گفت: «ما از سیاست تحریم صادرات نفت که آمریکایی‌ها معتقد بودند صادرات نفت را به صفر می‌رساندند نیز عبور کردیم آنها در این باره اعتراف می‌کنند تحریم صادرات نفت در ایران به نتیجه نرسید و همچنین انزوای ایران هم به‌ جایی نرسید و هم‌اکنون همان رژیم و دولت مدعی انزوای بین‌المللی ایران، منت می‌کشند که به‌طور مستقیم با ما مذاکره کنند.»

«سیدمحمدتقی شاهچراغی» رئیس ستاد انتخابات کشور، گفت: «برای انتخابات ۷۱ میلیون تعرفه چاپ کردیم و تمام کدهای امنیتی در آن چاپ و دستگاه‌های احراز هویت به استان‌ها ارسال شده و کدگذاری شده و نرم‌افزار ثبت احوال هم بارگزاری شده است.» وی درباره میزان آمادگی این ستاد افزود: «اگر همین الآن ۴۸ ساعت قبل به ما بگویند انتخابات را برگزار کنید، ما آمادگی برگزاری را داریم.»

«محمدرضا فرزین» درباره تأخیر در واردات خودرو با تأکید بر ایفای تکالیف بانک مرکزی در تخصیص ارز واردات تصریح کرد: «در مورد ارز خودرو با تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی به تکالیف خود عمل کرده است.» رئیس بانک مرکزی گفت: «از ابتدای سال تا پنجم دی‌ماه بالغ بر ۳۱ میلیارد و ۴۰۲میلیون دلار ارز به وزارت صمت داده شده است که نسبت به سال گذشته پنج درصد افزایش یافته است. به حوزه خودرو و قطعات پنج میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار تاکنون ارز تخصیص داده شده که نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش یافته است.»

«مسعود پزشکیان» نماینده تبریز در مجلس با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات و جناح‌های سیاسی گفت: «رهبر معظم انقلاب حتی در سخنرانی آخر گفت، اجازه دهید همه سلایق، جناح‌ها و گروه‌ها حضور داشته باشند. اکنون کسانی که ادعا دارند باید کاری کنند افراد به صحنه بیایند، اما برخلاف آن رفتار می‌کنند.»

جنبش حزب‌الله لبنان در واکنش به ترور «صالح العاروری» نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، تأکید کرد، جنایت ترور این شهید فلسطینی، بی پاسخ نخواهد ماند. حزب‌الله با اشاره به اینکه ترور العاروری و همرزمان شهیدش در بیروت را تجاوز خطرناکی به لبنان و حاکمیت این کشور می‌داند، تأکید کرد، این ترور حامل پیام‌های سیاسی و امنیتی و تحول خطرناکی در مسیر جنگ محور مقاومت با دشمن است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات