صبح صادق >>  نگاه >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۵۵۰۶۲

بایدن اسیر طوفان!

در فاصله کمتر از یک سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تنش‌ها در فرآیند انتخابات افزایش یافته است و این دوره به نظر می‌رسد در مقایسه با دوره‌های دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری متفاوت باشد. در تازه‌ترین اتفاق یک دادگاه در ایالت کلرادو در پی شکایت از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با استناد به بند سوم متمم 14 قانون اساسی وی را از شرکت در انتخابات دوره بعد در سال 2024 محروم کرده است[...]
پایگاه بصیرت / رضا صارمی/ گروه سیاسی
در فاصله کمتر از یک سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تنش‌ها در فرآیند انتخابات افزایش یافته است و این دوره به نظر می‌رسد در مقایسه با دوره‌های دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری متفاوت باشد.
در تازه‌ترین اتفاق یک دادگاه در ایالت کلرادو در پی شکایت از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با استناد به بند سوم متمم 14 قانون اساسی وی را از شرکت در انتخابات دوره بعد در سال 2024 محروم کرده است. طبق این بند از متمم قانون اساسی که در دوران جنگ‌های داخلی آمریکا در قرن 19 تصویب شده است، هر کس که در یک ایالت یا در کل آمریکا تحت سوگند مسئولیتی را به عهده گرفته است و بعدها علیه کشور یا ایالت شورش کرده باشد، از به دست آوردن مناصب فرمانداری، نمایندگی کنگره و معاون رئیس‌جمهور تا مادام‌العمر محروم است. دادگاه کلرادو معتقد است، چون ترامپ در جریان شورش ششم ژانویه 2020 از افراد حمله‌کننده به کنگره حمایت کرده است، پس شامل این قسمت از متمم چهارده است و وی نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند.
جمهوری‌خواهان در ابتدا چون ایالت کلرادو یکی از ایالت‌هایی است که همیشه به دموکرات‌ها رأی می‌دهد، زیاد حساسیت نشان ندادند؛ زمانی که این داستان در ایالت مین هم تکرار شد، وکلای ترامپ شکایتی را علیه این مصوبه به دیوان عالی فدرال آمریکا ارائه دادند تا دیوان در این زمینه تصمیم بگیرد. دیوان عالی فدرال از 9 قاضی فدرال تشکیل شده است که مصوبات آن برای تمام ایالت‌ها لازم‌الاجراست. با توجه به اینکه از 9 قاضی 5 نفر جمهوری‌خواه هستند، به احتمال زیاد دیوان عالی فدرال این مصوبه را تصویب نمی‌کند. شبیه به همین شکایت‌ها به دادگاه‌های ایالت‌های میشیگان و مینه سوتا هم داده شده است که این دادگاه‌ها این شکایت‌ها را رد کردند. خیلی‌ها معتقدند، این قبیل اقدامات از سوی دموکرات‌ها هدایت می‌شود، زیرا طبق نظرسنجی‌ها بایدن در خیلی از ایالت‌ها به‌طور متوسط 2 تا 3 درصد در نظرسنجی‌ها از ترامپ عقب است که این موضوع موجب نگرانی شدید دموکرات‌ها شده است. در داخل حزب جمهوری‌خواه هم طبق نظرسنجی‌ها ترامپ با اختلاف بیش از سی درصد از رقبای اصلی خود شامل دیسنتیس و نیکی هیلی جلوتر است و در هیچ یک از مناظرات نامزدهای انتخاباتی جمهوری‌خواهان شرکت نکرده است. خیلی از کارشناسان معتقدند با ادامه جنگ در غزه و حمایت‌های تمام قد بایدن از صهیونیست‌ها وضعیت بایدن روز به روز بدتر خواهد شد.
بایدن در طول سه ماه جنگ پس از عملیات طوفان‌الاقصی هیچ تلاشی حتی برای کم کردن شدت جنایت‌های رژیم صهیونیستی نکرده است و با ایجاد خط پروازی حتی اجازه نداده است اشغالگران برای یک لحظه احساس کمبود مهمات را داشته باشند، حتی در یک مورد بدون مجوز کنگره هزاران گلوله تانک را به سرزمین‌های اشغالی ارسال کرد. این موضوع به شدت جامعه 9 میلیون نفری مسلمانان در آمریکا را عصبانی کرده است. به صورت سنتی 80 درصد جامعه مسلمانان آمریکا در انتخابات به دموکرات‌ها رأی می‌دهند؛ ولی در نظرسنجی‌های اخیر این عدد به حدود بیست درصد رسیده است. با توجه به سیستم آرای الکترال در انتخابات ریاست‌جمهوری این 9 میلیون نفر به شدت می‌توانند تأثیرگذار باشند؛ به ویژه در ایالت‌های مسلمان‌نشین، مانند میشیگان که جزء ایالت‌های خاکستری هستند. البته جامعه مسلمانان آمریکا در نامه‌ای به بایدن این موضوع را به اطلاع وی رسانده‌اند و نمایندگان مسلمان کنگره مانند ایلحان عمر، رشیده طلیب در سخنرانی‌های خود به این مسئله اشاره کردند و گفتند، با حمایت‌هایی که بایدن از جنایت‌های صهیونیست‌ها انجام داده است، نباید روی مسلمانان حساب کند.
باید منتظر ماند و دید که در ماه‌های آینده شگفتی‌های دیگری از این قبیل در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا رخ خواهد داد یا نه!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات