صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۵۵۴۳۲

ظهور هیلتر در اروپای ۲۰۲۴! / در پتسدام چه اتفاقی رخ داده است؟

رهبران گروه‌های راست افراطی در نشست محرمانه ماه نوامبر سال گذشته خود در شهر پتسدام، در ٣‬٥ کیلومتری برلین، از جمله در این مورد بحث کرده‌اند که اگر قدرت را در آلمان به دست گرفتند، غیرآلمانی‌ها را از این کشور بیرون بریزند
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ فخرالدین اسدی

اتحادیه اروپا از درون تهی شده است! این گزاره ایست که این روز‌ها بیش از پیش در اعتراضات عمومی شهروندان اروپایی تثبیت شده و حتی در آلمان، شکل و شمایلی جدی‌تر نسبت به سایر کشور‌ها گرفته است. ظهور نئونازیسم و رسمیت بخشی به افرادی که به نوعی مروج عقاید هیلتر و نازی‌ها هستند، به معنای عقب‌گرد اروپای سال ۲۰۲۴ میلادی به نیمه اول قرن بیستم است. این عقب‌گرد، پیش در آمدی برای ظهور روز‌ها و لحظات سخت برای اروپاییان خواهد بود. تنها یکی از آثار این روند، فروپاشی اتحادیه اروپا و منطقه یورو خواهد بود.

یک افشاگری تکان‌دهنده
افشاگری روزنامه‌نگاران وابسته به "گروه رسانه‌ای کورکتیو" درباره نشست محرمانه برخی از اعضای حزب ملی گرا و بیگانه ستیز "آلترناتیو برای آلمان" با رهبران برخی گروه‌های افراطی آلمان، اتریش و اروپا در شهر پتسدام برلین یک جنبش بزرگ ضدفاشیستی را در سراسر آلمان برانگیخت. به گزارش گروه رسانه‌ای کورکتیو، رهبران گروه‌های راست افراطی در نشست محرمانه ماه نوامبر سال گذشته خود در شهر پتسدام، در ٣‬٥ کیلومتری برلین، از جمله در این مورد بحث کرده‌اند که اگر قدرت را در آلمان به دست گرفتند، غیرآلمانی‌ها را از این کشور بیرون بریزند. افشای این خبر از روز یکشنبه ١٤‬ ژانویه، ٢٤‬ دیماه احزاب، گروه‌های مدافع حقوق بشر، سندیکا‌ها و گروه‌های قومی آلمان را بیدار کرد. در ٤‬ روز گذشته ده‌ها شهر آلمان صحنه تظاهرات صدها هزار تن آلمانی و غیرآلمانی علیه راستگرایان بود. در این همایش‌ها مردم تاکید می‌ورزیدند که اجازه نمی‌دهند داستان جنایت‌آمیز اخراج اقلیت‌ها از آلمان یکبار دیگر در تاریخ تکرار شود.

تشابه دیدگاه رهبران راستگرا با رهبران نازی
آنچه مسلم است اینکه در "پتسدام" یک توافق رخ داده است. توافق رهبران احزاب راستگرائی مثل "آلترناتیو برای آلمان"، "جنبش هویت" و "دگراندیشان" در نشست محرمانه لایپزیک سرآغاز تصفیه خونین اقلیت‌ها در دوران هیتلر را در اذهان عمومی آلمانی‌ها بیدار کرده و آن‌ها را به واکنشی کم نظیر برانگیخته است. جنبش ضدفاشیستی جدید آلمان که در دهه‌های اخیر پیشینه نداشته است، روز یکشنبه ١٤‬ ژانویه با حضور ده‌ها هزار معترض در دو شهر پتسدام و برلین آغاز شد. بنا به گزارش پلیس محلی، در پتسدام بیش از ده هزار تن و در برلین متجاوز از ٢٥ هزار تن در دو همایش همزمان شرکت کردند. آن‌ها از رهبران سیاسی آلمان خواستند که در برابر توطئه‌های راستگرایان هشدار باشند. همچنین بسیاری از شرکت‌کنندگان این دو همایش بزرگ در تماس با رسانه‌ها خواستار ممنوعیت حزب آلترناتیو برای آلمان شدند. مشابه این همایش‌ها در ابعادی گاه بزرگ‌تر در سایر شهر‌های آلمان نیز ادامه یافت. تعداد تظاهرکنندگان روز سه‌شنبه ١٦‬ ژانویه در کلان شهر کلن به بالای ٣‬٠ هزار تن نیز رسید. به نظر می‌رسد متعاقب ظهور نئونازیسم، واکنش‌ها در برابر آن نیز جدی‌تر شده است. از آنجا که آلمان، حکم اصلی‌ترین بازیگر سیاسی -اجتماعی در اتحادیه اروپا را دارد، این روند (مواجهه با نازیسم و فاشسم نوین) می‌تواند به سرتاسر اروپای واحد تعمیم پیدا کند.

نقش‌آفرینی حزب آلترناتیو برای آلمان
حزب "آلترناتیو برای آلمان"، با کسب بیش از ٩‬٠ کرسی در مجلس فدرال آلمان اکنون مشعلدار راستگرائی افراطی در آلمان و اروپا است. این حزب همچنین در ١٦‬ ایالت فدرال آلمان وارد مجالس ایالتی شده، در شرق آلمان بیش از ٣‬٠ درصد و در سراسر این کشور بیش از ٢٠ درصد هوادار دارد. حزب آلترناتیو بیگانه ستیزی خود را زیر پوشش مخالفت با گسترش اسلام در آلمان پنهان کرده و با سردادن شعار‌های پوپولیستی و وعده‌های عوام فریبانه عوام را به سمت خود کشیده است.

در نشست محرمانه پتسدام که به گزارش روزنامه‌ها در ماه نوامبر سال ٢٠٢٣‬ در یک مهمانسرای قدیمی این شهر برگزار شده، حزب آلترناتیو برای آلمان نقش اساسی را داشته است، اما آلیس وایدل رهبر اصلی این حزب پس از اوج گرفتن جنبش ضد فاشیستی و خواست ممنوع شدن حزب خود در یک کنفرانس مطبوعاتی اتهاماتی را که به شرکت کنندگان در این نشست وارد شده تکذیب کرد. وی خبر محرمانه بودن این نشست را تکذیب و اعلام کرد که دیدار پتسدام یک دیدار خصوصی میان گروهی از شخصیت‌های سیاسی بوده و ربطی به حزب او نداشته است. با این همه، پس از اوج‌گیری اعتراض‌ها او یک مشاور خود را که در نشست پتسدام حضور یافته بود، برکنار کرد.

آلیس وایدل که روابط نزدیکی نیز با مارین لوپن رهبر مجمع ملی فرانسه (جبهه ملی پیشین) دارد، گروه رسانه‌ای کورکتیو را به چپ گرائی افراطی و جعل خبر برای جوسازی علیه حزب خود معرفی کرد که به گفته او از منافع ملی آلمانی‌ها دفاع می‌کند. وایدل همچنین با تکذیب این نکته که در نشست پتسدام، بر سر اخراج خارجیان توافق شده، گفت که حزب او به خارجیانی که ارزش‌های آلمانی را رعایت می‌کنند احترام می‌گذارد، اما خواستار کنترل بهتر مرز‌ها و جلوگیری از ورود افراد ناشایست، تبهکاران و سوء استفاده گران به کشور است. ناشایسته بودن، تبهکاری و سوء استفاده از خدمات اجتماعی کشور تهمت هائی است که راستگرایان آلمان همواره به اقلیت‌های خارجی می‌زنند، در حالی که بخش وسیعی از هواداران خودشان را آلمانی هائی تشکیل می‌دهند که با تکیه بر خدمات اجتماعی و بدون ایفای نقش در اقتصادملی از یک زندگی انگلی برخوردارند.

پتسدام و تداعی یک نشست مهم تاریخی
همایش محرمانه راستگرایان در پتسدام و بحث محوری آن‌ها درباره اخراج اقلیت‌های قومی از آلمان، تنها سیاست‌های فاشیستی و نژادپرستانه در دوران هیتلر را تداعی نمی‌کند، بلکه یادآور یکی از مهمترین رویداد‌های تارخی آلمان در پایان جنگ جهانی دوم نیز هست. در فاصله روز‌های ١٧ جولای تا دوم اوت سال ١٩‬٤‬٥ روسای دولت‌های آمریکا، روسیه و بریتانیا، ترومن، استالین و چرچیل به عنوان سه پیروز اصلی جنگ جهانی دوم در کاخ "سیسیلین هوف" پتسدام بر سر آینده آلمان به رایزنی نشستند. در پایان این نشست برای نازی زدائی، دموکراتیزاسیون، نظامی زدائی، انحصارزدائی و تمرکز زدائی از آلمان تصمیم گرفته شد. اصولی که بعد‌ها از سوی مجلس موسسان آلمان فدرال در قانون اساسی این کشور گنجانده شد. فرانسه اندکی بعد از پایان این کنفرانس در روز ٧ اوت سال ١٩‬٤‬٥ با حفظ حق تجدیدنظر خود به کنفرانس پتسدام پیوست. واکنش به نشست محرمانه راستگرایان در پتسدام، با برگزاری تظاهرات و درخواست ممنوع شدن حزب آلترناتیو همچنان ادامه دارد. در روز‌های اخیر، بسیاری از سیاستمداران آلمان از جمله اولاف شولتس صدراعظم و روبرت هابک قائم مقام وی مردم آلمان را به هشیاری و دفاع از دستاورد‌های دموکراتیک و اصول قانون اساسی از جمله حفاظت از حقوق اقلیت‌های قومی فراخوانده و در مواردی بر ضرورت ممنوع کردن حزب آلترناتیو از سوی دادگاه قانون اساسی تاکید ورزیده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات