تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۱۹۹۳۰

پیام ها و چالش های تشکیل دولت جدید لبنان

سعد حریری  تلاش زیادی داشت تا با کمک دیگر جریان های مخالف مقاومت، از تشکیل دولت جدید لبنان ممانعت کند. اما تشکیل دولت حسان دیاب یک شکست بزرگ برای وی و دیگر جریان های مخالف خواهد بود. به همین دلیل جریان های مخالف مقاومت تمام تلاش خود را با هدف به شکست کشاندن دولت حسان دیاب به کار خواهند گرفت.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / محمدرضا کلهر
پیام ها و چالش های تشکیل دولت جدید لبنانسرانجام پس از یک ماه حسان دیاب نخست وزیر مکلف لبنان موفق به تشکل کابینه ای با 20 وزیر شد. این مسئله یک پیروزی بزرگ برای ائتلاف مقاومت است. چرا که از 25 مهرماه اعتراضات مردم لبنان نسبت به سیاست های اقتصادی سعد حریری نخست وزیر مستعفی به ابزاری برای مقابله با حزب الله تبدیل شده است. در واقع هدف اصلی این اعتراض ها مقابله با سیاست های اقتصادی دولت سعد حریری و ساختار اقتصادی لبنان بوده اما مدیریت این اعتراض ها نشان می دهد پروژه ای علیه حزب الله در جریان است. تلاش های زیادی صورت گرفت تا دولت جدید لبنان تشکیل نشود. چرا که سعد حریری با استعفا از پست نخت وزیری از پاسخگویی به مشکلات فرار کرد و سعی کرد تا ائتلاف مقاومت به عنوان عامل بحران معرفی شود. در 85 روز گذشته تلاش های زیادی با هدف تشکیل دولت صورت گرفت اما کارشکنی های زیادی در این مسیر صورت گرفت. سرانجام حسان دیاب 28 آذرماه به عنوان نخست وزیر مکلف انتخاب و اول بهمن ماه نیز توانست دولت جدید را تشکیل دهد. البته دولت حسان دیاب با چالش های زیادی مواجه خواهد بود. 
ترکیب کابینه حسان دیاب
سعد حریری تصور می کرد که حسان دیاب به عنوان نخست وزیر مکلف قادر نباشد که دولت را تشکیل دهد. چرا که از روز نخست اعلام کرده بود که هیچ همکاری با وی نخواهد کرد. اما حسان دیاب پس از 85 روز از استعفای سعد حریری و 33 روز پس از مامور شدن برای تشکیل کابینه، سرانجام کابینه ای متشکل از 20 وزیر تشکیل داد. 
 ترکیب کابینه حسان دیاب بدین شرح است:
  مسلمانان: ۱۰ وزیر ( اهل سنت چهار وزیر با احتساب نخست وزیر، شیعه ۴ وزیر و دُروزیان ۲ وزیر)
-اهل سنت:  نخست وزیر (حسان دیاب)، وزارت کشور (محمد فهمی) ، وزارت ارتباطات (طلال حواط)، وزارت تربیت و آموزش عالی (طارق مجذوب)
-شیعه: وزارت دارایی (غازی وزنی)، وزارت کشاورزی و فرهنگ (عباس مرتضی)، وزارت  بهداشت (حمد حسن) و وزارت صنعت (عماد حب الله)
-دروزی: وزارت امور اجتماعی و گردشگری (رمزی مشرفیه)، وزارت اطلاع رسانی (منال عبدالصمد)
  مسیحیان: ۱۰ وزیر (مارونی ها چهار وزیر، ارتدوکس ها ۳ وزیر، کاتولیک ها ۲ وزیر و ارمنی ها یک وزیر)
-مارونی ها: وزارت خارجه ( ناصیف حِتّی)، وزارت دادگستری (ماری کلود نجم)، وزارت محیط زیست و توسعه اداری (دمیانوس قطّار)،  وزارت کار (لمیا یمّین دویهی)
-ارتدوکس ها: وزارت دفاع و معاون نخست وزیر (زینت عکر)، وزارت نیرو  و انرژی (ریمون غجر) ، وزارت خدمات عمومی (میشل نجار)
-کاتولیک ها: وزارت اقتصاد و تجارت ( راوول نعمه)، وزارت امور مهاجران و پناهندگان (غادة شریم)
-ارمنی ها: وزارت ورزش و جوانان ( مارتینه اوهانیان)
به صورت کلی کابینه حسان دیاب از افراد متخصص تشکیل شده است و برای اولین بار در تاریخ دولت‌های لبنان شش زن در این کابینه حضور دارند. وزیران کار، دفاع، دادگستری، اطلاع رسانی، امور مهاجران و پناهندگان، ورزش و جوانان  زن هستند. 
چالش های پیش روی دولت حسان دیاب
بدون شک دولت حسان دیاب با چالش های زیادی مواجه خواهد بود. سعد حریری و دیگر جریان های مخالف حزب الله سعی خواهند کرد تا اعتراض های خیابای علیه دولت حسان دیاب را گسترش دهند. اولین واکنش معترضان خیابانی به تشکیل دولت جدید، آمدن به خیابان‌ها، بستن مسیرهای اصلی در بیروت و آتش‌زدن لاستیک‌های خودرو بود. آن ها در برابر ورودی پارلمان در میدان «النجمه» تجمع و اعلام کردند، دولت جدید دولت تکنوکرات نیست بلکه دولتی سیاسی است که وزرای آن نقاب‌های افراد متخصص را به چهره زده‌اند.  تظاهرات معترضان لبنانی در برابر پارلمان این کشور در شرایطی صورت گرفت که حسن دیاب، نخست‌وزیر جدید لبنان تعهد داد با تصویب قانون جدید انتخابات‌‏، به اجرای برخی اصلاحات گسترده اقتصادی در این کشور مبادرت کند. با این حال حسان دیاب تعهد داده که کابینه جدید لبنان با پس‌گرفتن اموال غارت شده‌‏، با فساد و بیکاری مبارزه کند و به اجرای اصلاحاتی با هدف نجات اقتصاد ویران شده این کشور بپردازد. دیاب گفته:« کابینه لبنان برای تحقق خواسته‌های مردم‏، استقلال سیستم قضایی‌‏، باز پس‌گیری اموال غارت شده و مبارزه با ثروت‌های نامشروع تلاش خواهد کرد و به حمایت از اقشار فقیر جامعه که با ظلم مالیاتی مواجه هستند خواهد پرداخت و ضمن مبارزه با بیکاری‏، برای تصویب قانون جدید انتخابات تلاش خواهد کرد.»
در واقع برخی جریان‌های داخلی لبنان با حمایت بازیگران خارجی که از معرفی دیاب به عنوان نخست وزیر جدید رضایت ندارند، تمایلی برای پایان دادن به ناآرامی‌های داخلی این کشور ندارند. چالش دیگر، میراثی است که از کابینه‌های دیگر به خصوص کابینه سعد الحریری به حسان دیاب به ارث رسیده است. مهمترین این میراث، مشکلات معیشتی و اقتصادی است که عامل اصلی آغاز اعتراض‌ها در لبنان از 17 اکتبر 2019 بود. کاهش حقوق و قدرت خرید کارمندان و بازنشستگان، افزایش مالیات‌ها، کاهش ارزش پول ملی، توقف ورود دلار به لبنان، فرار سرمایه‌ها و نخبگان، کسری شدید بودجه، بدهی هنگفت خارجی و همچنین فساد گسترده اقتصادی از مهمترین چالش‌های اقتصادی پیش روی دولت جدید لبنان محسوب می شود. کاستن از این مشکلات در گام اول به ثبات و آرامش در کشور، در گام بعدی به صبر مردم و دادن زمان به دولت و در گام سوم به عقلانیت و تدبیر درست دولت نیاز دارد.
سعد حریری  تلاش زیادی داشت تا با کمک دیگر جریان های مخالف مقاومت، از تشکیل دولت جدید لبنان ممانعت کند. اما تشکیل دولت حسان دیاب یک شکست بزرگ برای وی و دیگر جریان های مخالف خواهد بود. به همین دلیل جریان های مخالف مقاومت تمام تلاش خود را با هدف به شکست کشاندن دولت حسان دیاب به کار خواهند گرفت. البته در این میان حسان دیاب باید هم به مشکلات اقتصادی بپردازد و هم برای خاموش کردن اعتراض های خیابانی نیز راه حلی بیابد. همه این مسائل به معنای این است که حسان دیاب مسیر بسیار سختی در پیش رو دارد. با این حال سعد حریری بزرگترین بازنده تشکیل دولت حسان دیاب به شمار می رود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات