صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۵۶۹۶۸

مسئول تحول هستیم! چگونه رای دادن در یازدهم اسفند ماه مسیر پیشرفت را هموار می‌کند؟

«راه اصلاح کشور انتخابات است» این عبارت کلیدی امام خامنه‌ای در دیدار با گروهی از مردم آذربایجان شرقی با ایشان است، اما کدام انتخاب به تحول منجر می‌شود!
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ احمد پناهی

«راه اصلاح کشور انتخابات است» این عبارت کلیدی امام خامنه‌ای در دیدار با گروهی از مردم آذربایجان شرقی با ایشان است، اما کدام انتخاب به تحول منجر می‌شود!
همه می‌دانیم که تصمیم‌گیران اصلی انتخابات و صاحبان اصلی کشور، یعنی مردم و عموم رای‌دهندگان هستند، اساس انتخابات برای اعمال نظر مردم و مدیریت کشور با تصمیم آن‌ها شکل گرفته است. اکنون پس از ثبت نام بی‌سابقه نامزد‌ها در انتخابات و حضور ۱۵۰۰۰ نامزد برای کرسی‌های مجلس زمینه برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات فراهم است! اما پرسش اینجاست که با انتخاب شدن چه افراد و با چه ویژگی‌هایی می‌شود گره از مشکلات باز کرد و راه اصلاح امور را هموار کرد؟ بهترین پاسخ را می‌توان در کلام حکیم انقلاب اسلامی جست‌و‌جو کرد، ایشان درباره ویژگی‌های نماینده تراز انقلاب اسلامی در سخنان خود شاخص‌هایی را عنوان کردند که به چند مورد آن در ادامه اشاره می‌کنیم.

اول: اولین و شاید بارزترین این ویژگی‌ها در نگاه امام خامنه‌ای «مردمی بودن» است؛ معظم‌له در همین رابطه در دیدار نمایندگان مجلس در خرداد ۱۴۰۱ فرمودند: «مردمی‌بودن یعنی با مردم عادی معمولی مخلوط شدن، نشست و برخاست‌کردن، هم گوش شنوا برای شنیدن حرف مردم داشتن، هم زبان گویا برای روشن‌کردن ذهن مردم داشتن. اینکه ما برویم در یک جمعی از مردم، یک خواسته‌ای دارند، حرف‌شان را بشنویم و بعد هم بگوییم «بله، صد درصد حق با شما است و این کسانی که گوش نمی‌کنند، عمل نمی‌کنند، چنین و چنان هستند»، نه، کافی نیست؛ یک وقت‌هایی هست یک گره در ذهن مردم هست، شما‌ها باید این گره را باز کنید؛ این «جهاد تبیین» است. یعنی هم گوش برای شنیدن حرف مردم، هم زبان برای روشن‌کردن ذهن مردم داشته باشید.»
البته نباید فراموش کرد مردمی بودن با پوپولیست بودن، با فریب دادن مردم متفاوت است! و این مسئله بسیار مرز باریکی دارد که رای دهندگان باید با رصد دقیق رفتار، شعار‌ها و عملکرد هر فردی که خود را در معرض رای آن‌ها گذاشته است این مسئله را تشخیص داده و اجازه سو استفاده را از سود جویان بگیرند.

دوم: یکی از مهم‌ترین معضلات کشور که در سال‌ها اخیر؛ که البته با کار رسانه و ضریب داده شدن از سوی دشمنان و جریان‌های ضد انقلاب تبدیل به کانونی برای ناامیدی در جامعه بدل شده است، مسئله فساد است، وجود فساد هرچقدر کم و اندک باشد برای نظام اسلامی مایه ضعف بوده و باید تمام توان به مقابله با آن پرداخت! یکی از مصادیق مقابله با فساد و درمان این درد انتخاب درست و احراز شاخصه «ضد فسادبودن» میان نامزد‌هایی که به مجلس راه خواهند یافت؛ رهبر معظم انقلاب هم در این باره می‌فرمایند: «نماینده انقلابی باید ضد فساد باشد و با فساد مالی و اقتصادی به شدت و به جد، از بُن دندان و نه به لفظ، مخالف باشد، تا با فساد مبارزه کند».

سوم: از دیگر از شاخصه‌هایی که ۱۱ اسفند ماه و برای انتخاب نمایندگان باید در ذهن داشته باشیم، داشتن همزمان دو خصلت مهم «تعهد» و «تخصص» است! نماینده‌ای می‌تواند گره از مشکلات بکشایید که در درجه اول مسئولیت پذیر باشد چنانچه امام خامنه‌ای می‌فرمایند: «یک شاخص نماینده انقلابی مسئله‌ی مسوولیت‌پذیری است؛ قانونی را تصویب می‌کنید، اگر به نظرتان این قانون، قانون خوبی است و باید تصویب می‌شده، محکم بایستید؛ این جور نباشد که ما بگوییم ما این قانون را تصویب می‌کنیم، می‌دانیم هم که شورای نگهبان رد می‌کند، خب بگذار مسوولیتش بیفتد به گردن شورای نگهبان... گاهی آدم می‌داند که این قانون را دولت با این امکاناتی که دارد، با این شرایطی که دارد، نمی‌تواند عمل کند؛ می‌گوید من تصویب می‌کنم، بگذار او عمل نکند، مردم او را متهم کنند، او را مسؤول به حساب بیاورند که چرا عمل نشد. نه، این درست نیست؛ باید مسئولیّت‌پذیری داشته باشید»؛ و در کنار این؛ تخصص و اشراف نسبت به مسائل کشور نیز بسیار ویژگی حیاتی‌ای است، اینکه نماینده بتواند اولویت‌ها را به درستی تشخیص دهد و کشور را سرگرم اتفاقات جزئی و بی‌اهمیت نکند، موضوعی که بار‌ها رهبر انقلاب بر آن تاکید کردند: «یک شاخص نماینده انقلابی دنبال حل مشکلات اساسی کشور بودن است؛ در مسائل کشور، مسائل اصلی وجود دارد، مسائل فرعی وجود دارد؛ تا وقتی مسائل اصلی پیش پای ما است، نوبت به مسائل فرعی نمی‌رسد. سراغ مسائل فرعی رفتن در حالی که ما مسائل اصلی را جلوی چشم داریم، جایز نیست.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات