صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۵۶۹۱۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه ۸ اسفندماه ۱۴۰۲

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): ما ملتى هستیم با آرمان‌هاى بلند، با حرف‌هاى بزرگ، با قله‌هاى ترسیم‌شده‌اى که می‌خواهیم خودمان را به این قله‌ها برسانیم. این احتیاج دارد به انسان‌هاى صبور، عاقل، متدین، اهل ابتکار، اهل اقدام، دور از تنبلى، مهربان، عطوف، داراى حلم، داراى شجاعت، با رفتارهاى مؤدبانه، پرهیزگار و انسان‌هایى که درد دیگران، درد آنها محسوب بشود. همه‌ انسان‌ها هم قابل تربیتند. همه‌ انسان‌ها در معرض تغییر و تبدیلى هستند که با تربیت حاصل می‌شود؛ این در درجه‌ اول به‌عهده‌ چند عنصر اصلى است که یکى از عناصر اصلى معلم است. البته پدر، مادر، رفیق و مانند اینها هم مؤثّرند، لکن تأثیر معلم یک تأثیر عمیق‌تر و ماندگارترى است؛ این کارى است که معلم باید بر عهده بگیرد.(۱۳۹۳/۲/۱۷)
 
▼ حرف روز
مجلسی 10 درصد بهتر از مجلس کنونی
کمتر از ۷۲ ساعت تا آغاز رقابت انتخاباتی ۱۱ اسفند باقی مانده است و مردم در تلاشند تا در یکی از حساس‌ترین انتخابات پارلمانی، مجلسی را شکل دهند که حلال مشکلات کشور باشد. در این میان، توجه به یک نکته حائز اهمیت است که معیار مجلس مطلوب آینده چه مجلسی است و با کدام معیار می‌توان عملکرد آن را ارزیابی کرد؟ 
در پاسخ به این پرسش باید توجه داشت که ما در انتخابات باید از ایده‌آل‌گرایی فانتزی و دست نیافتنی فاصله بگیریم و با انضمامی کردن شاخص‌ها، نگاهی نیز به واقعیت‌های صحنه حکمرانی داشته باشیم. اگر شاخص موفقیت مجلس را حل مشکلات کشور گذاشتیم، پیشاپیش قابل پیش‌بینی است که بخشی از مشکلات کشور در طول چهار سال از طریق مجلس حل نخواهد شد! لذا از هم‌اکنون می‌توان گفت رضایت عمومی از عملکرد مجلس آینده وجود نخواهد داشت! این شاخص‌های ذهنی و غیرواقعی عاملی برای سرخوردگی‌هایی است که این روزها نسبت به عملکرد مجلس در جامعه وجود دارد و به عاملی برای ایجاد تردید نسبت به اصل شرکت در انتخابات بدل شده است.
برای حل این معضل باید شاخص‌های ارزیابی عملکرد نهادها و مجموعه‌های مختلف را واقعی کرد و به مؤلفه‌هایی عینی و دست یافتنی رسید. برای این امر باید به این گزاره توجه کرد که نباید در انتظار معجزه و منجی بود و راه حل مشکلات کشور به تدریج مرتفع خواهد شد! این گزاره ما را به این حقیقت راهنمایی می‌کند که ما در انتخابات آتی به دنبال تشکیل مجلسی هستیم که نسبت به مجلس پیشین در فرآیند ریل گذاری در مسیر حل مشکلات کشور ۱۰ درصد موفق‌تر عمل کند. این شاخص، که شاخصی کمی برای بررسی عملکرد است، هم خواهد توانست ما را از شاخص‌های کیفی فاصله دهد و امکان ارزیابی را تا حدودی عینی و قابل مشاهده کند. همچنین می‌تواند موجب آرامش افکار عمومی جامعه شود.
حقیقت آن است که اگر چهار سال پیش در اسفندماه ۱۳۹۸ بر سر این شاخص تفاهم داشتیم و مبنی بر آن امروز عملکرد مجلس را بررسی می‌کردیم، با قاطعیت قابل اثبات بود که مجلس یازدهم بدون شک بیش از ۲۰ درصد از مجلس دهم موفق‌تر عمل کرده است! لذا با خرسندی و خشنودی از انتخاب چهار سال پیش‌مان، بدون دغدغه راهبرد مشارکت، برای شکل دادن مجلسی ۱۰ درصد بهتر از مجلس موجود تلاش می‌کردیم! اما از آنجا که این شاخص مهم را کنار گذاشته‌ایم، دچار خطای محاسبه هستیم و زحمات و خدمات مجلس یازدهم را به خوبی درک نمی‌کنیم و نادیده می‌گیریم! مجلسی که دیده‌بان حکیم انقلاب اسلامی بر انقلابی بودن آن اصرار ورزید‌ه‌اند.   
مهدی سعیدی
 
 
▼ گزارش روز
یکی از دلایل اصلی اهمیت انتخابات در ایران که کمتر دیده می‌شود
تاریخ ۷ هزارساله ایران، ۷ هزار سال دیکتاتوری و استبداد را تجربه کرده است و رابطه مردم و حاکمیت در این نظام‌های استبدادی و دیکتاتوری رابطه ارباب و رعیتی بوده و وظیفه مردم در این نوع حکومت‌ها فقط اطاعت و پرداخت مالیات بوده است.
به ویژه در تاریخ معاصر دو قرن اخیر حکومت قاجار و پهلوی وابسته‌ترین حکومت‌های تاریخ پادشاهی ایران بودند که اراده بیگانه در این کشور حرف اول و آخر را در همه امور می‌زد. دو کشتار ۱۰ و ۶ میلیونی در دو جنگ جهانی اول و دوم در اواخر قاجار و دوره پهلوی و جدا شدن ۱۸ شهر در زمان قاجار و ۱۷ منطقه استراتژیک و شهر در دوره پهلوی و تحقیر ملت ایران نمونه‌هایی از عملکرد این دوران استبدادی بوده است!
پهلوی در متن دو حرکت دموکراسی‌خواهی ایرانیان طی دو کودتا با اراده انگلیس و آمریکا در کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ و کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه نهضت دموکراتیک مشروطیت و نفت به قدرت رسید.
پهلوی تنها حکومت پادشاهی تاریخ ایران بود که با اراده بیگانه آمد و با اراده بیگانه رفت! در وابستگی رژیم پهلوی همین بس که شاه می‌گفت من عروسک خیمه‌شب‌بازی بودم که آمریکایی‌ها نخ‌هایش را می‌کشیدند!
در تاریخ پادشاهی و استبدادی ایران جابه‌جایی قدرت همواره با کودتا، جنگ داخلی، تجزیه کشور، کشتار مردم، ناامنی، بی ثباتی و بدبختی مردم توأم بود که عقب‌ماندگی ایران را نهادینه می‌کرد.
پس از انقلاب این روندهای تحقیرآمیز و قدرت‌زدا متوقف شد و کارگزاران با رأی مردم به قدرت رسیدند یا کنار زده شدند و برای افراد صالح امکان دستیابی به قدرت با رأی مردم برای اولین بار فراهم شد که البته چنین سازوکار مردم‎سالارانه‌ای در جهان نیز کم نظیر و بدیع بود، چه رسد در تاریخ دیکتاتوری ایران! برگزاری حدود ۴۰ انتخابات با حضور افراد و جریان‌های مختلف و به قدرت رسیدن افرادی که بعضاً با جمهوری اسلامی ایران زاویه هم داشتند، سندی بر این مدعاست، به قدرت رسیدن رقبای دولت‌های مجری انتخابات علی رغم میل دولت مجری انتخابات و همچنین تغییر دو سوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هر انتخابات جدید سند دیگری بر این ادعاست.
نهادینه شدن دموکراسی با مشارکت حداکثری و هدفمند در فرستادن افراد متعهد و متخصص، حداقل کاری است که مردم در حفظ این دستاورد بی‌نظیر انقلاب می‌توانند انجام دهند تا مانع از هرج و مرج، ناامنی و جنگ داخلی و در نتیجه نابودی کشور شوند. به ویژه اینکه صهیونیسم حاکم در غرب در هیچ شرایطی با ایران قوی کنار نخواهد آمد و ۴۵ سال عملکرد آنها مؤید این موضوع است و تنها با قوی شدن با سرخط اثبات جایگاه مردمی انقلاب است که دشمن عقب‌نشینی می‌کند و مجبور به کنار آمدن با ایران قوی می‌شود.   
محمدجواد یاری
 
 
▼ خبر ویژه
دعوای قدرت‌طلبی حتی وقتی قدرتی وجود ندارد!
«عبدالله مهتدی» دبیرکل گروهک تروریستی کومله در یک گفت‌وگوی تأمل‌برانگیز با شبکه «دویچه وله» فارسی(نزدیک به وزارت خارجه آلمان) منشور براندازی را طرحی شکست خورده خواند و مدعی شد، پروژه «یک کشور یک ملت شکست خورد.» او در تشریح این موضوع، ساکنان ایران را از لحاظ سیاسی، اجتماعی، زبانی، فرهنگی و اقلیت‌های جنسیتی، به چند دسته تقسیم ‌می‌کند و مدعی می‌شود باید تعریف جدیدی از ملت‌ ایران را برای مردم پایه‌ریزی کرد. جملاتی که به صراحت نشان می‌دهد براندازان به دنبال تجزیه ایران هستند! البته گفتنی است این ایده اختلاف نظر بر سر تمامیت ارضی ایران نیست که موجب فروپاشی این شورا شده، بلکه مهتدی در این باره می‌گوید سلطنت‌طلبان فرقه تمامیت‌خواه هستند! موضوعی که «علی‌نژاد» از اعضای شورای براندازان نیز به تازگی در گفت‌وگو با شبکه ضد انقلاب «اینترنشنال» آن را افشا کرد و علت خروج پهلوی از شورا را زیاده‌خواهی‌ها و تمامیت‌خواهی‌های وی اعلام کرد.
  
 
▼ اخبار 
ایده شکست خورده
روزنامه‌ای که در سال‌های گذشته با طیف تندروی اصلاح‌طلب همراه بود، اکنون و در روز‌های باقی مانده به انتخابات مجلس دوازدهم از شکست ایده تحریم انتخابات می‌گوید. این روزنامه در یادداشتی بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاح‌طلب را بررسی کرده است؛ بیانیه‌ای که مطالبه و موضع آن شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس پیش‌رو بود. «شرق» می‌نویسد: «این بیانیه فراتر از یک فراخوان ساده برای رأی دادن در انتخابات است و بر اهمیت مشارکت راهبردی در کل فرایند انتخاباتی تأکید می‌کند... این بیانیه بر لزوم یک رویکرد راهبردی که با اهداف بلندمدت اصلاحی هم راستا باشد و تأثیر تلاش‌های اصلاح‌طلبانه را به حداکثر برساند، تأکید می‌کند.» در مقاله شرق آمده است: «مطالعات متعددی، مانند «تهدید کن، اما مشارکت کن: چرا تحریم انتخابات ایده بدی است» از مؤسسه بروکینگز، وجود دارد که با بررسی ده‌ها مورد تحریم انتخابات در کشور‌های با سیستم‌های غیردموکراتیک و نیمه دموکراتیک نتیجه می‌گیرند که تحریم انتخابات اساساً ایده شکست خورده‌ای است.»
 
ایران بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های کشتار جمعی
وزیر امور خارجه اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران مصرانه خواستار امحای همۀ سلاح‌های هسته‌ای است که بزرگ‌ترین تهدید ساخته دست انسان‌ علیه بشریت و کره زمین است. «امیرعبداللهیان» در سخنرانی خود در کنفرانس خلع سلاح در ژنو گفت: «اگر همۀ دولت های عضو کنفرانس خلع سلاح، به ویژه کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای، ارادۀ سیاسی از خود نشان دهند و به تعهدات خود در خصوص خلع سلاح هسته‌ای عمل کنند، بن‌بست طولانی‌مدتِ این کنفرانس که مانع اجرای مأموریت آن شده است، شکسته خواهد شد. ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های کشتار جمعی پس از جنگ جهانی دوم به واسطه سلاح‌های شیمیایی مورد استفاده توسط رژیم سابق عراق، تأکید می‌کند که تنها تضمین عدم کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی شامل سلاح‌های هسته‌ای، امحای کامل، بازگشت‌ناپذیر و قابل راستی‌آزمایی آنهاست.»
 
ایران باید هم از ما متنفر باشد
«فرید زکریا» تحلیلگر ارشد شبکه سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه ایران حق دارد از آمریکا متنفر باشد، تأکید کرد آمریکا باید این ایده را که حکومت ایران سقوط می‌کند، کنار بگذارد. وی نوشت، رابطه آمریکا با ایران بیش از چهار دهه است که خصمانه و تقابلی بوده است. پس از ۱۱ سپتامبر، ایران گام‌های مهمی برای همکاری با ایالات متحده در افغانستان برای کمک به تشکیل دولت جدید برداشت؛ اما زمانی که پرزیدنت جرج دبلیو بوش آنها را بخشی از «محور شرارت» نامید، این همکاری‌ها از بین رفت. مهم‌ترین تلاش باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران بود که هر دو از ایجاد یک رابطه جدید صحبت کردند؛ اما امکان یک رابطه کاری را ایجاد کرد و ایران به آن توافق پایبند بود و از برنامه تسلیحات هسته‌ای بیش از چند دهه دور شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، توافق و آن فرصت را از بین برد.
 
در غزه آتش‌بس می‌شود؟
رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن ابراز امیدواری کرد که تا هفته آینده میلادی یک آتش‌بس میان اسرائیل و حماس برقرار شود. بایدن که در جمع خبرنگاران در نیویورک صحبت می‌کرد، در پاسخ به پرسشی درباره تحولات غزه گفت: «من امیدوارم تا دوشنبه هفته بعد ما یک توافق آتش‌بس داشته باشیم.» وی افزود: «مشاور امنیت ملی(کاخ سفید) به من گفته که ما نزدیک هستیم اما هنوز انجام نشده است.» شبکه ان‌بی‌سی نیوز پیش از این گزارش داده بود که قطر واسطه مذاکرات هفته جاری میان حماس و اسرائیل بوده و مذاکرات میان مقامات آمریکایی، اسرائیلی، قطری و مصری در پاریس برگزار شده است. این در حالی است که آمریکا چندین بار قطعنامه‌های شورای امنیت مبنی بر ایجاد آتش‌بس در غزه را وتو کرده است.
 
 
▼ اخبار کوتاه
«رویترز» گزارش داد، دونالد ترامپ با وجود همه اتهاماتی که متوجه اوست و همچنین حکم اخیر دادگاه برای پرداخت جریمه ۴۵۴ میلیون دلاری بابت جعل صورت‌های مالی با هدف دریافت وام و بیمه با نرخ‌های مطلوب‌تر، همچنان طوری محبوبیت خود را بین رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه حفظ کرده است که در انتخابات کارولینای جنوبی توانست ۵۹/۸ درصد آرا را از آن خود کند، این در حالی است که «نیکی هیلی» که پیشتر فرماندار کارولینای جنوبی بوده است و امید بسیاری داشت بتواند در خانه خود ترامپ را شکست دهد، تنها ۳۹/۵ درصد آرا را کسب کرد.
 
گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد، ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد ایران در ماه‌های گذشته کاهش یافته است. طبق گزارشی که به مشاهده رویترز رسیده است، مجموع ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد ایران طی سه ماه با کاهش ۶/۸ کیلوگرم به ۱۲۱/۵ کیلوگرم رسیده است. رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد مدعی شد: «ایران در حال حاضر اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد را با نرخ حدود ۹ کیلوگرم در ماه تولید می‌کند.»
 
روزنامه «معاریو» دو روز پیش در گزارشی در حاشیه رایزنی‌های چهارجانبه آمریکا، مصر، قطر و رژیم صهیونیستی در پاریس اعلام کرد، اسرائیل از اعطای چند امتیاز به شدت وحشت دارد. این رسانه عبری زبان به نقل از منابع خبری اعلام کرد: «حماس همچنان بر پیش شروط سابق خود در مذاکرات فعلی هم تأکید کرده و خواهان عقب نشینی اسرائیل از نوار غزه و آزاد اسرایی با محکومیت‌های بالا هستند.»
 
«سیدحسین مرعشی» دبیرکل حزب کارگزاران با اشاره به اینکه هیچ راهی جز اصلاحات تدریجی و تشکیل فراکسیون اقلیتی قدرتمند در مجلس نداریم، گفت: «در اوج ناامیدی از انتخابات دوازدهم نقطه عطفی جدید بسازیم و ریل گذاری سیاسی کشور را عوض کنیم و پیش‌بینی ما در این خصوص تصاحب ۷۰ کرسی مجلس است.»
 
«علی ربیعی» با بیان اینکه دامن زدن به دعوای اکثریت و اقلیت در میان اصلاح‌طلبان، انشقاقی است که می‌تواند به زیان همگان باشد و همه باید از آن نگران باشند، تصریح می کند اگر این جریان سیاسی می‌توانست در انتخابات ۸۴ ائتلاف کند، سرنوشت متفاوتی رقم می‌خورد و اگر نتیجه انتخابات ۹۲ با دستاوردهایی در سیاست خارجی و... همراه شد، به خاطر ائتلاف بود.
 
روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت: «مذاکره‌کنندگان صهیونیست اعلام کردند که اسرائیل ممکن است اسرای برجسته فلسطینی را آزاد کند.» این روزنامه ادامه داد: «آزادی زندانیان فلسطینی با محکومیت‌های بالا در ازای آزادی اسرای اسرائیلی در بند مقاومت در غزه خواهد بود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات