صبح صادق >>  راهبرد >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۵۷۴۲۴

هیچ کدام!

انتخابات‌های ریاست‌جمهوری آمریکا در دو مرحله ایالتی و ملی برگزار می‌شود؛ بدین شکل که در مرحله مقدماتی نامزدهای هر حزب در درون حزب با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت از هر یک از احزاب (که جمهوری‌خواه و دموکرات دو حزب اصلی هستند) تنها یک نامزد به انتخابات سراسری راه می‌یابد[...]
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی/ گروه راهبرد
انتخابات‌های ریاست‌جمهوری آمریکا در دو مرحله ایالتی و ملی برگزار می‌شود؛ بدین شکل که در مرحله مقدماتی نامزدهای هر حزب در درون حزب با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت از هر یک از احزاب (که جمهوری‌خواه و دموکرات دو حزب اصلی هستند) تنها یک نامزد به انتخابات سراسری راه می‌یابد. به این مرحله از این فرآیند، انتخابات مقدماتی یا انتخابات درون‌حزبی گفته می‌شود. با برگزاری انتخابات درون حزبی آمریکا در سه‌شنبه بزرگ «جو بایدن» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آن کشور در 15 ایالت پیروز شدند. 
 
تکرار رقابت رؤسای‌جمهور پیر
بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته از روند انتخابات در آمریکا رقابت تکراری بین دونالد ترامپ ۷۷ ساله و جو بایدن ۸۱ ساله، نخستین انتخابات تکراری در تاریخ ایالات متحده از سال ۱۹۵۶ به بعد است و به نظر می‌رسد تعداد کمی از آمریکایی‌ها خواهان مشاهده آن هستند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بایدن و ترامپ از محبوبیت پایینی در میان رأی‌دهندگان برخوردارند.
 
چالش‌های پیش رو 
از طرفی سه موضوع اصلی سیاست خارجی به‌ویژه جنگ غزه، اقتصاد و مهاجرت مهم‌ترین چالش برای ترامپ و بایدن خواهد بود؛ به گونه‌ای که نظرسنجی‌های مؤسسه ادیسون در کالیفرنیا، کارولینای شمالی و ویرجینیا نشان داد «مهاجرت و اقتصاد از نگرانی‌های اصلی رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه بوده است.» اکثریت رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه در این ایالات‌ گفتند که از اخراج مهاجران غیرقانونی حمایت می‌کنند. ترامپ که اغلب مهاجران را تحقیر می‌کند، وعده داده که در صورت انتخاب شدن، بزرگ‌ترین اخراج در تاریخ ایالات متحده را انجام خواهد داد.
 
رأی اعتراضی به بایدن
نکته دیگر توجه به مسئله نوع رأی‌آوری بایدن در انتخابات ایالتی یا درون حزبی است؛ به گونه‌ای که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا با آرای اعتراضی رقابت کرد. در دو ایالت‌ مهم ماساچوست و مینه‌سوتا، نزدیک 50 هزار نفر و در ایالت مهم کارولینای شمالی نیز نزدیک 88 هزار نفر رأی اعتراضی دادند. بیشتر آرای اعتراضی مربوط به جوانان اقلیت‌های دینی، مانند مسلمانان بوده است. جنگ غزه تأثیر بسیار زیادی بر انتخابات آمریکا گذاشته است و بسیاری از ترقی‌خواهان از حمایت‌های بی‌دریغ بایدن از رژیم صهیونیستی به شدت عصبانی هستند. همین موضوع باعث شده است برخی نظرسنجی‌ها روی این موضوع تکیه کنند و آن را دلیل این بدانند که ترامپ هم اکنون 4 درصد از بایدن در رقابت‌ها جلو است. براساس نتایج حاصل از شمارش حدود ۹۰ درصد آرا، پیداست ۱۹ درصد رأی‌دهندگان دموکرات در ایالت مینه‌سوتا به جای رأی دادن به بایدن یا دیگر نامزدهای دموکرات، گزینه «هیچ‌کدام» را انتخاب کرده و رأی اعتراضی داده‌اند. 
 
شومن بازی بایدن در غزه
به نظر می‌رسد وجود رأی اعتراضی به بایدن به ویژه در بین مسلمانان در ایالت‌های مختلف بایدن به دنبال رفتار صوری در جنگ غزه بوده است. به عبارتی بایدن در کنار حمایت تام از صهیونیست‌ها در جنگ غزه و باز گذاشتن دست آنها در نسل‌کشی مردم فلسطین با ارسال سلاح‌های مختلف و مدرن به سرزمین‌های اشغالی، موضوع حمایت و ارسال مواد اولیه به مردم غزه را نیز مطرح کرد و در همین زمینه اقدامات صوری گوناگونی را انجام داد. از این‌رو شومن بازی بایدن در غزه بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا جنبه واقعی. 
 
نظر سنجی‌ها چه می‌گوید؟
بالا رفتن سن بایدن و در نتیجه ناتوانی ذهنی وی، کار را برای وی در انتخابات ملی 2024 آمریکا سخت کرده و ترامپ را مصمم به پیروزی در این انتخابات کرده است. در یک نظرسنجی مشخص شد تعداد قابل توجهی از آمریکایی‌ها تردید دارند که بایدن حافظه و دقت لازم را برای سمت ریاست‌جمهوری داشته باشد. 
در این نظرسنجی که آسوشیتدپرس و مرکز تحقیقات روابط عمومی انجام داده‌اند، مشخص شد ۶ نفر از هر ۱۰ آمریکایی می‌گویند به ظرفیت و توانمندی جو بایدن برای سمت ریاست‌جمهوری این کشور یا اعتماد کامل ندارد یا اصلاً اعتماد ندارند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، همچنین همین تعداد اعلام کردند به توانمندی ذهنی دونالد ترامپ نیز اعتماد کمی دارند.
در این میان، فقط ۳۸ درصد بزرگسالان ایالات متحده نحوه عملکرد بایدن به عنوان رئیس‌جمهور را تأیید می‌کنند، در حالی که ۶۱ درصد مخالفند. همچنین از هر ۱۰ آمریکایی، تنها ۴ نفر با شیوه برخورد بایدن با هر یک از مسائل، یعنی مراقبت‌های بهداشتی، تغییرات آب و هوایی، سیاست سقط جنین و درگیری بین روسیه و اوکراین موافق هستند. در این نظرسنجی مشخص شد تقریباً ۶ نفر از هر ۱۰ آمریکایی (۵۷ درصد) فکر می‌کنند وضعیت اقتصاد ملی تا حدودی یا بسیار بدتر از قبل از روی کار آمدن بایدن در سال ۲۰۲۱ است. جمهوری‌خواهان عموماً با توانایی‌های ذهنی ترامپ راحت‌تر از دموکرات‌ها با بایدن هستند. در این نظرسنجی، ۵۹ درصد جمهوری‌خواهان بسیار یا خیلی مطمئن هستند که ترامپ توانایی‌های ذهنی برای رئیس‌جمهور شدن را دارد. ۲۰ درصد دیگر تا حدودی به او اطمینان دارند و ۲۰ درصد چندان یا اصلاً مطمئن نیستند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات