حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> تیتر یک حماسه وجهاد
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۵۷۴۴۳

اعطای نشان فتح فرماندهان ارتش و سپاه/ تاکنون چه کسانی از رهبری نشان فتح دریافت کردند؟

فرماند‌هان سپاه و ارتش مفتخر به دریافت نشان فتح شدند. دیروز طی مراسمی سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش و سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه مفتخر به دریافت نشان فتح از فرمانده معظم کل قوا شدند. 
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد

فرماند‌هان سپاه و ارتش مفتخر به دریافت نشان فتح شدند. طی مراسمی سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش و سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه مفتخر به دریافت نشان فتح از فرمانده معظم کل قوا شدند. 

از زمانی که حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب و فرماندهی کل قوا را بر عهده گرفته‌اند، بنا به مناسبت‌های مختلف اقدام به اعطای این نشان به فرماندهان عالی‌رتبه و رزمندگان جان بر کف نیرو‌های مسلح کرده‌اند که نخستین آن ۵ مهر ۱۳۶۸ بود. در آن  روز که ششمین روز هفته دفاع مقدس محسوب می‌شد، ۵۴ نفر از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران که نقش مهمی در عملیات بزرگ و ظفرمندانه بیت‌المقدس و آزاد‌سازی خرمشهر در سال ۱۳۶۱ ایفا کرده بودند، طی مراسمی به افتخار دریافت نشان فتح از رهبر حکیم انقلاب اسلامی نائل شدند.
سردار محسن رضایی با دریافت 3 نشان درجه یک (طلایی) فتح بیش از سایر فرماندهان این نشان را دریافت کرده است. هر چند هنوز خبری درباره درجه این نشان منتشر نشده است اما سپهبد شهید علی صیاد‌شیرازی، سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، سرلشکر شهید منصور ستاری، سرلشکر سیدیحیی ‌صفوی، سرلشکر حسین حسنی‌سعدی، امیردریادار علی شمخانی، سردار سرتیپ مرتضی قربانی، سرلشکر پاسدار محمدحسین باقری، سردار سرتیب علی فدوی، سردار سرتیپ محمد پاکپور، امیردریادار حبیب‌الله سیاری، بسیجی شهید محمدحسین فهمیده و مرحوم حجت‌الاسلام اکبرهاشمی‌رفسنجانی از جمله افرادی هستند که نشان فتح درجه یک (طلایی) را دریافت کرده‌اند.
نشان فتح به صورت کلی در زمان‌هایی که رزمندگان پیروزی مهمی کسب می‌کنند اهدا می‌شود. به نظر می‌رسد این مدال به خاطر موفقیت‌های منطقه‌ای ارتش و سپاه و ارتقای توان دفاعی و قدرت بازدارندگی ایران در مقابل تهدیدات به فرماندهان این 2 نیرو اهدا شده است.
در همین ارتباط سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی عصر روز گذشته در پایان همایش 2 روزه «دانشگاه سربازی» که با حضور فرماندهان سپاه‌های استانی سراسر کشور برگزار شد، گفت: امروز این توفیق الهی برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنده حاصل شد که محضر نایب حضرت امام زمان(عج) مشرف شویم و رهبر انقلاب اسلامی امروز با تفضل به سپاه یک نماد آشکار از رضایت معظم‌له از همه مجاهدت‌های سپاه به این نهاد اعطا و ایشان یک نشان فتح را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعطا فرمودند. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: این محصول همه مجاهدت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که فقط به شکل نمادین به بنده اعطا شد و همه پاسداران و بسیجیان در این نماد سهم دارند و اگر تقسیم کنیم کمترین سهم متعلق به بنده است، در واقع متعلق به برادران ما است که در ارتفاعات چند درجه زیر صفر با قلب‌های استوار و گام‌های مستحکم و دستان روی ماشه از حیثیت و استقلال این سرزمین دفاع می‌کنند. سردار سلامی با بیان اینکه این نشان متعلق به برادران عزیزی است که در اعماق آب‌های زلال خلیج ‌فارس روی سکوها در شرایط سخت روی شناورها و درگیر با امواج بلند تن خود را به امواج می‌سپارند و روی شناورها بیرق‌های احساس‌برانگیز و افتخاربرانگیز سپاه را در کنار پرچم مقدس کشورمان به اهتزاز در می‌آورند و سینه به سینه و چشم در چشم دشمنان از آب‌های این سرزمین حراست می‌کنند. وی ادامه داد: این نشان متعلق به همه کسانی است که در سایت‌های پدافندی و پهپادی فعالیت می‌کنند و از آن همه عزیزان سپاه که در مجموع در حال ساخت این بنای با‌عظمت دفاع از اسلام، امت اسلام و ایران هستند.
* سپاه نقطه پایان ندارد

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات