حماسه و جهاد >>  حماسه وجهاد >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۴۴۲۸۲

عقاب ۴۴، کارنامه درخشان پیشرفت ارتش در فجر انقلاب اسلامی

نیروی هوایی ارتش از نخستین پایگاه هوایی زیرزمینی خود با نام «عقاب ۴۴» رونمایی کرد

ایران که تا 44 سال پیش ازلحاظ نظامی وابسته غرب بود، با پیروزی انقلاب اسلامی توانسته است در حوزه پهپادی به‌ویژه پهپادهای ضدرادار، عملیاتی و تاکتیکی فعالیت‌های ارزشمندی انجام دهد و اکنون نیروی هوایی ارتش از نخستین پایگاه هوایی زیرزمینی خود با نام «عقاب ۴۴» رونمایی کرد. جایی که از مهم‌ترین پایگاه‌های هوایی نیروی هوایی ارتش است و جنگنده‌های آن به موشک‌های کروز بردبلند مجهز هستند.
نیروی هوایی ارتش از نخستین پایگاه هوایی زیرزمینی خود با نام «عقاب ۴۴» رونمایی کرد. این پایگاه بزرگ زیرزمینی، قابلیت پذیرش و بکارگیری عملیاتی جنگنده‌های جدید را نیز خواهد داشت و از مهم‌ترین پایگاه‌های هوایی نیروی هوایی ارتش است که جنگنده های آن به موشک‌های کروز برد‌بلند مجهز هستند. ویژگی ممتاز این پایگاه قرارگیری آن در میان کوه‌ها و اعماق زمین است.
همچنین پهپادهای ضد رادار و موتورهای جدید هوایی مدتهاست به دست جوانان باشور و پرانگیزه ایرانی در نیروی هوایی ارتش تولید می شود و امروز از نتیجه سال ها زحمات و تلاش هایشان که مخفی مانده بود، رونمایی شد. به گفته فرمانده نیروی هوایی ارتش، قرار است به زودی از پهپادهای تهاجمی و شناسایی نیروی هوایی رونمایی می شود.
کشوری که تا حدود 40 سال پیش از لحاظ نظامی وابسته غرب بود، با پیروزی انقلاب اسلامی توانسته اکنون در حوزه پهپادی به ویژه پهپادهای ضد رادار، عملیاتی و تاکتیکی فعالیت های ارزشمندی انجام دهد و تحلیلگران نظامی شرق و غرب عالم را مبهوت پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در عرصه هوایی کند.

این پیشرفت ها همچنان ادامه دارد و توقف ناپذیر است؛ چه اینکه گفته شده ساخت شبیه ساز ایلیوشین، کوثر و یاسین به زودی به عنوان دستاوردهای نیروی هوایی ارتش معرفی خواهد شد. نخستین پایگاه هوایی زیرزمینی مزیت و ویژگی خاصی دارد و آن انتقال جنگنده‌ها به مناطق امن و درون پناهگاه‌ برای دور ماندن از خطر حملات دشمن است.
 

شاید آنها که اخبار پیشرفت های نظامی کشورمان را دنبال می کنند، پی به اهمیت و مزیت رونمایی از این پایگاه برده باشند؛ درواقع مهم ترین حسن رونمایی نه فقط خود پایگاه، بلکه استقرار و نمایش جنگنده های ایرانی در داخل آن است؛ همان که رسانه های غربی مدت هاست ادعا می کنند جمهوری اسلامی ایران جنگنده مدرنی در اختیار ندارد و ارتش با اقدام خود، سیلی محکمی به صورت یاوه گویان غربی و رسانه های معاند زد.

مشخصات پایگاه عقاب ۴۴
پایگاه هوایی راهکنشی «عقاب ۴۴» ارتش قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش را دارد و با در اختیار داشتن مکان هایی همچون آلرت، پست فرماندهی، آشیانه‌های نگهداری جنگنده، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی، مخازن سوخت و ... این قابلیت را دارد انواع جنگنده‌های نیروی هوایی را برای انجام مأموریت‌های محوله پذیرا باشد.

این پایگاه بزرگ زیرزمینی، قابلیت پذیرش و بکارگیری عملیاتی جنگنده‌های جدید نیروی هوایی ارتش را نیز خواهد داشت و یکی از چندین پایگاه هوایی راهکنشی زیرزمینی نیروی هوایی ارتش است که در سال‌های گذشته متناسب با نیاز عملیاتی این نیرو و با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل در مناطق مختلف کشور احداث شده است.

احداث این پایگاه‌ها در نقاط مختلف متناسب با نیازها و با ضریب ایمنی بالا با توجه به طراحی و استقرار در زیر کوه ‍ها قابلیت اجرای عملیات غافلگیرانه هوایی را از مکان و زمان دور از انتظار دشمنان فراهم می‌کند. این پایگاه‌ها با نگهداری جنگنده‌ها در مکان‌های امن و تجهیز آن‌ها به سامانه‌های جنگ الکترونیک، بمب‌ها و موشک‌ها ازجمله یاسین، قائم و آصف امکان عملیات دورایستا و افزایش برد راهبردی برای اهداف دوردست را فراهم کرده است.

در حاشیه رونمایی از پایگاه زیرزمینی نیروی هوایی ارتش ، موشک کروز هواپایه بردبلند «عاصف» به نمایش درآمد. این موشک، کلاهکی با قدرت تخریب و انفجار بالاست که می‌تواند استحکامات سنگین را نابود کند و تولید متخصصان داخلی است که روی جنگنده سوخو۲۴ نصب می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات