صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۵۷۶۹۷

فرهنگی اروپایی که می‌تواند آلودگی هوا را کم کند

مهندس مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران طی سخنانی در مراسم بهره برداری از 3 ایستگاه مترو جدید تهران ضمن ابراز خرسندی از سرعت یافتن روند احداث مترو؛ به وضعیت ترافیک و آلودگی هوا اشاره کرده و گفته است: اگر مترو و اتوبوس در تهران کافی باشد، می‌شود برنامه ریزی کرد که چگونه مردم از اتومبیل شخصی خود استفاده کنند. این به معنای ترافیک روان ‌و حمل و نقل آسان تر است.

 او می افزاید: تعداد وسایل نقلیه شخصی در کشورهای اروپایی زیاد است اما میزان استفاده از اتومبیل‌های شخصی کمتر از کشور ماست و حتی مسئولین این کشورها هم تلاش می‌کنند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.[2]

*مهندس چمران به یکی از اصلی ترین رموز کاهش آلودگی هوا اشاره کرده است و آن "لزوم کاهش یافتن استفاده بی دلیل از خودروهای شخصی" است.

اصلی که سالهاست در کشورهای اروپایی اجرا می شود و به موجب آن در برخی موارد و ضرورتها حتی از تردد خودروهای تک سرنشین جلوگیری می گردد.

واقعیت این است که مسئله تردد خودروهای تک سرنشین اغلب دلایل ضروری ندارد و باید فکری به حال این مسئله شود.

در این فقره البته باید تعارفات را نیز کنار گذاشت و به مسئله فرهنگ سازی و قانونگذاری ورود کرد.

کنار گذاشتن تعارفات به این دلیل که مثلا در تهران؛ مقوله حمل و نقل عمومی پیشرفت بالایی داشته و در بسیاری از مسیرها میتوان به جای استفاده از وسیله نقلیه شخصی از مترو یا اتوبوس استفاده کرد.

در بحث قانونگذاری هم نیاز صریحی داریم به اینکه در روزهای آلوده و یا در روزهایی که احتمال می رود هوا آلوده باشد؛ برای تردد خودروهای تک سرنشین که عبور و مرور غیر ضروری دارند؛ توسط پلیس اعمال جریمه شود.

دقت شود که نباید این نگرش را به اعمال سیاست های سخت انضباطی در شهر تفسیر کرد بلکه باید از این منظر به آن نگریست که اصلی ترین راه مبارزه با آلودگی و ترافیک؛ کاهش استفاده بی دلیل از خودروهای نقلیه شخصی است.

شهروندان نیز همانند حاکمیت در این قضیه مسئولیت مستقیم دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات