صبح صادق >>  بازار >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۵۹۸۲۱
احمد صالحی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با صبح صادق مطرح کرد

نقدینگی دماسنج اقتصاد

پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: «دولت و بانک‌ها ضمن حمایت از تولید که نیاز مبرم و اساسی کشور است، باید مراقب رشد نقدینگی و نوسانات ارزی باشند که بر انتظارات تورمی بسیار اثرگذار است. اگر این موارد یک به یک جلو برود و بودجه کنترل و مدیریت شود، قطع به یقین با کنترل نرخ تورم، آرامش و برکت به سفره مردم بازمی‌گردد و تولید نیز از وضعیت مناسب بهره‌مند می‌شود.»

«احمد صالحی» کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی و ارزی در گفت‌وگو با «صبح صادق» در پاسخ به این پرسش که عوامل اثرگذار بر افزایش نرخ تورم در سال‌های گذشته، به ویژه اواخر دهه 90 چیست و با کدام راهکارها می‌توان زمینه‌های کاهش نرخ تورم را ایجاد کرد، گفت: «طی سال‌های گذشته عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا منجر به افزایش نرخ تورم شدند، یعنی مردم شاهد سطح بالایی از تورم بودند که شاید شبیه آن یکی دو بار آن هم در مدت کوتاهی تکرار شده بود؛ اما دولت‌ها توانسته بودند به سرعت آن را کاهش دهند و به سطح معمول میانگین تورم کشور برسانند.» وی در این زمینه خاطرنشان کرد: «شاید بتوان گفت بخش قابل توجهی از تورمی که طی سال‌های گذشته در اقتصاد ایران پدیدار شد، ناشی از بی‌انضباطی بانک‌ها و رشد سریع و شدید نقدینگی بود که به پرش تورم منجر شد و سطوح جدید تورمی ایجاد کرد که دولت‌ها نیز قادر به کنترل آن نبودند؛ اما در دولت سیزدهم خوشبختانه شاهد مدیریت رشد نقدینگی و کاهش نرخ تورم به واسطه کنترل نقدینگی هستیم.»
این کارشناس اقتصادی یادآور شد: «از زمانی که بانک مرکزی و دولت رشد نقدینگی را مدیریت و کنترل کرده‌اند؛ به نحوی که از40 درصد به زیر 25 درصد رسانده‌اند؛ شاهد رقم خوردن اتفاقات خوبی در سطح قیمت‌ها هستیم، این سخن فقط خاص بنده نیست؛ چرا که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و بازارهای مالی، مانند آقای دکتر عبده تبریزی در گفت‌وگویی که عید امسال با آقای دکتر نیلی در فضای مجازی داشتند نیز بر این موضوع تأکید کردند که سیاست کنترل ترازنامه بانک مرکزی یکی از بی‌نظیرترین سیاست‌های بانک مرکزی طی سال‌های اخیر بوده است.»
وی در این باره یادآور شد: «با توجه به اینکه برآیند تمام ناترازی‌هایی که در کشور داریم، خود را در عدد نقدینگی تخلیه می‌کند، کنترل رشد نقدینگی گام بلند و مؤثری برای کاهش نرخ تورم است. ناترازی که در شبکه بانکی، بودجه دولت و انرژی وجود دارد، در منزل مقصود، یعنی در آخرین منزل که همان نقدینگی است، اثرات خود را تخلیه می‌کند. بنابراین می‌توان گفت عدد نقدینگی دماسنج و شاخص خوبی از نبض اقتصادی کشور است.»
احمد صالحی معتقد است: «تورم آرام خود را نشان می‌دهد و همه اقتصاددان‌ها به این موضوع اشراف دارند. ممکن است سیاسیون به این موضوع اشراف نداشته باشند و نسبت به وجود تورم و کاهش نیافتن یک باره قیمت‌ها و تأمین معاش مردم در کوتاه‌مدت اعتراض کنند که چرا تورم در کف جامعه کنترل نشده است، اما کسانی که به مباحث اقتصادی اشراف دارند، می‌دانند تورم چسبندگی دارد.»
وی در این باره تصریح کرد: «با بررسی ریشه‌های تورم به این نتیجه می‌رسیم و متوجه خواهیم شد که تورم یک باره کاهش نمی‌یابد؛ بلکه گام به گام با اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های درست محقق می‌شود، مانند بیماری که بدنش عفونت کرده و باید آنتی‌بیوتیک مصرف کند، با مصرف یک کپسول آنتی‌بیوتیک همان لحظه عفونت از بدن بیمار بیرون نمی‌رود؛ بلکه چند روزی طول می‌کشد تا عفونت از بدن تخلیه شود.»
این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: «نکته مهم دیگر که گفته می‌شود اثرات کنترل رشد نقدینگی و مهار تورم در کف جامعه دیده نمی‌شود، از یک منظر درست است؛ اما اینگونه نیست که کل جامعه از رشد اقتصادی سه سال گذشته که درمجموع ۱۳ درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم، عوایدی نداشته‌اند. قطعاً به تدریج آثار کاهش نقدینگی خود را در جامعه نشان می‌دهد و این طور نیست که توقع داشته باشیم کاهش رشد نقدینگی خودش را به سرعت نشان بدهد.»
وی در این باره بیان داشت: «با اینکه احساس روانی مردم نسبت به گرانی‌ها تغییر نکرده و انتظارات تورمی کم و بیش باقی است؛ اما خرید بیش از یک میلیون خودرو در سال نشان می‌دهد اوضاع آنچنان که گفته می‌شود، بد نیست. بنابراین بخشی از نگرانی مردم نسبت به موضوع تورم روانی است و البته بخشی هم واقعاً وجود دارد و حقیقی است؛ اما نه به آن تندی که گفته می‌شود؛ چرا که خوشبختانه به تدریج شاهد این موضوع مبارک در کف جامعه هستیم که آثار تولید ثروت در کف جامعه دیده می‌شود.»
احمد صالحی معتقد است: «آمارها حاکی از افزایش سطح اشتغال است. وقتی سطح اشتغال بالا می‌رود، به این معناست که دغدغه بیکاری در خانواده‌ها به آن معنا وجود ندارد. وقتی کارفرمایان دنبال نیروی کار هستند، نشان می‌دهد اشتغالزایی صورت گرفته است. این آمارها را از کف جامعه می‌توان احساس کرد؛ ولی مهم‌ترین اثر آن، یعنی تورم و کنترل تورم، اتیکت قیمت‌ها در مغازه‌هاست که متأسفانه هنوز مردم کاهش یا حداقل ثبات قیمت‌ها را لمس نکرده‌اند که البته بخش مهمی از آن به دلیل چسبندگی قیمت‌ها در وضعیت تورمی است که با شیب ملایمی پایین می‌آید.»
وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: «یکی از کارهای ویژه‌ای که بانک مرکزی و دولت در دستور کار خود قرار داده‌اند، مقابله با انتظارات تورمی یا به بیان بهتر ایجاد انتظارات تورمی است. بازگشت آرامش به اقتصاد موضوع بسیار مهمی است؛ چرا که مانع افزایش انتظارات تورمی می‌شود. انتظارات تورمی زمینه‌ساز افزایش تورم است بدون اینکه در کلان اقتصاد اتفاق خاصی به نفع افزایش تورم رخ داده باشد.»
این کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در پایان گفت‌وگو خاطرنشان کرد: «کنترل بر روی رشد نقدینگی البته نه با عدم حمایت از بنگاه‌های تولیدی موضوع بسیار مهمی است. دولت و بانک‌ها ضمن حمایت از تولید که نیاز مبرم و اساسی کشور است، باید مراقب رشد نقدینگی و نوسانات ارزی باشند که بر انتظارات تورمی بسیار اثرگذار است. اگر این موارد یک به یک جلو برود و بودجه کنترل و مدیریت شود قطع به یقین با کنترل نرخ تورم، آرامش و برکت به سفره مردم بازمی‌گردد و تولید نیز از وضعیت مناسب بهره‌مند می‌شود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات