صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۶۴۰۰۴
در گفتگو با بصیرت مطرح شد

صالحی: اولویت اصلی اقتصاد کشور اصلاح نظام مالی و بعد پولی است

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی: خوشبختانه اصلاح نظام مالیاتی در مسیر خوبی قرار گرفته و باید این مسیر ادامه بیابد. از سوی دیگر در بودجه دولت نیز باید اصلاحات ساختاری انجام شود در مسائل مرتبط با پرداخت‌های بودجه، مسائل ذینفع نهایی تا حساب خزانه واحد و خیلی از مسائل دیگری که منجر به تراز شدن بودجه می‌شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با احمد صالحی

به گزارش بصیرت، اقتصاد ایران در طی سال های گذشته به دلیل سوء مدیریت‌ها و تحمیل تحریم‌ها لطمات بسیاری دیده است بنابراین نیازمند اصلاحاتی اساسی و ساختاری است. کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با بصیرت اولویت‌های اصلاحاتی اقتصاد ایران را بیان کرده است.

احمد صالحی کارشناس اقتصادی و ارزی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در پاسخ به این پرسش که به نظر شما مهمترین اولویت اقتصادی کشور چیست، گفت: در بسیاری از حوزه‌ها نیازمند اصلاحاتی اساسی هستیم تا به نقطه درست بازگردیم و بتوانیم بخش های عقب مانده و توسعه نیافته را به تدریج توسعه دهیم و اصلاح کنیم اما در دو حوزه باید اصلاحاتی اساسی صورت بگیرد تا نسبت به توسعه و عبور از بحرانهای کنونی مطمئن باشیم.

وی در این‌باره افزود: اصلاح نظام پولی و مالی از جمله اولویت هایی است که به صورت فوری باید مورد توجه دولتمردان و تیم اقتصادی دولت قرار بگیرد.

وی در این‌باره به مساله تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: با اینکه تحریم اصلا خوب نیست و منافع اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما چون رفع تحریم‌ها دو سر دارد که یک طرف آن ما هستیم و یک طرف دیگر آمریکاست، و مشخص نیست آیا طرف آمریکایی در طی ماه‌های آینده و سال بعد تحریم‌ها را لغو می‌کند یا خیر، پس نباید منتظر رفع تحریم‌ها باشیم و دست روی دست بگذاریم.

وی در این‌باره تصریح نمود: بی‌تردید اولویت را نباید روی مذاکره بگذاریم، چرا که وقت گذاشتن روی مذاکره و بی‌توجهی به اصلاحات داخلی به معنای از دست دادن وقت و فرصت ماست.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و ارزی یادآور شد: بنا بر توضیحات بیان شده، بنده بر این باورم اولویت اول و اولویت آخر اقتصاد ایران، اصلاح نظام پولی و مالی است. نظام پولی یعنی بانک مرکزی، نرخ تسعیر ارز، روابط بین بانکی، حجم نقدینگی و نظام مالی هم تراز شدن بودجه دولت و اصلاح نظام مالیاتی باید به صورت جد در دستور کار قرار داده شود.

وی در ادامه بحث افزود: خوشبختانه اصلاح نظام مالیاتی در مسیر خوبی قرار گرفته و باید این مسیر ادامه بیابد. از سوی دیگر در بودجه دولت نیز باید اصلاحات ساختاری انجام شود در مسائل مرتبط با پرداخت های بودجه،مسائل ذینفع نهایی تا حساب خزانه واحد و خیلی از مسائل دیگری که منجر به تراز شدن بودجه می‌شود.

احمد صالحی یادآور شد: بودجه به واسطه نظام مالیاتی تراز شود. اصلاح نظام پولی و مالی باید اولویت یک تا ۱۰ دولت قرار بگیرد. اولویت‌های بعدی دولت در تسهیل فضای کسب و کار باید باشد یعنی اقتصاد را باید مثل بدن انسان در نظر گرفت. بخش حقیقی اقتصاد اندام‌ها را نمایندگی می‌کند نظام پولی و مالی قلب و دستگاه گردش خون است مثل بانک مرکزی که شبیه جریان پول در کشور است، پس اگر دستگاه گردش خون درست کار نکند نظام پولی مالی مصون نمی‌ماند و اندام‌ها فاسد می‌شوند و آسیب می‌بینند.

وی در این‌باره توضیح داد: در صورتی که گردش خون و قلب اصلاح شود سایر اندام‌های بدن نیز کارکرد خوبی خواهند داشت. در تصمیمات مرتبط با کسب و کار موضوعات صادرات، دیپلماسی اقتصادی که به صادرات کمک می‌کند نیز باید به عنوان اولویت‌های مهم اقتصادی مورد توجه باشد.

احمد صالحی کارشناس ارزی و اقتصادی تصریح نمود: اولویت اول اقتصاد ایران، اصلاح پولی و مالی است البته اصلاح نظام مالی اولویت مهم است چرا که تا ناترازی‌ها حل نشود نظام پولی مجبور است پول چاپ کند تا حقوق بازنشسته‌ها را پرداخت کند یا پول چاپ کند و به شرکت‌های مختلف شرکت گاز و شرکت‌های دولتی تزریق کند تا امورات حقوق و دستمزد و سایر امورات مرتبط با مردم بگذرد.

وی در این‌باره گفت: اگر به سراغ اصلاح مالی نرویم بانک مرکزی با اجبار دولت مجبور به چاپ پول می شود تا دولت بتواند حقوق پرسنل خود را بپردازد. با وجود ناترازی‌هایی از این دست، سیاست‌گذار راهی ندارد به غیر از چاپ پول، در صورتی که یک ماه به کارکنان دولت حقوق داده نشود و یک هفته ذخایر کالاهای اساسی آسیب ببیند و دچار مشکل شود دولت و بانک مرکزی مجبور به چاپ پول می‌شوند لذا تورم بزرگتر و بیشتر می‌شود بنابراین در نتیجه باید به سمت اصلاحات برویم که از نظر بنده اصلاح نظام مالی در اولویت است بعد اصلاح نظام پولی.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات