بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰  ، 
کد خبر : ۳۶۰۱۷۷

حمایت یکپارچه اتحادیه اروپا از احکام دادگاه لاهه علیه اسرائیل

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا هم‌زمان با گسترش عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در شهر مرزی رفح و شهادت ده‌ها فلسطینی بی‌گناه، بر لزوم رعایت احکام دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان کیفری بین‌المللی درباره ضرورت توقف جنگ در نوار غزه و پرهیز از تهدید مراجع قضایی تاکید کردند.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای اروپایی که امروز (دوشنبه) برای شرکت در نشست ماهانه اعضای شورا در بروکسل گردهم آمده‌اند، اجرای احکام دادگاه لاهه را لازم‌ دانستند و قرار است به همراه وزرای امور خارجه پنج کشور عربی اردن، عربستان سعودی، مصر، امارات و قطر درباره راه‌های توقف جنگ در غزه بحث و تبادل نظر کنند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز نشست شورا به خبرنگاران گفت: طی روزهای اخیر تحولات زیادی رخ داده است. دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی)، یوآو گالانت (وزیر جنگ این رژیم) و سه مسئول حماس درخواست حکم بازداشت کرده است. این تصمیم مهمی از سوی دادستان است؛ ما باید به کار دادگاه احترام بگذاریم و اجازه دهیم که بدون تهدید فعالیت خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: اما متاسفانه اینطور نیست، دادستان و دادگاه، مانند همیشه که نتانیاهو با مساله‌ای موافق نیست، به یهودستیزی متهم شده‌اند. به نظر من این اتهام علیه دادستان کاملا غیرقابل قبول است؛ اتهام یهودستیزی در چنین شرایطی خیلی سنگین است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: اما مهم‌تر از آن حکم دیوان بین‌المللی دادگستری (درباره توقف عملیات نظامی در رفح) است که باید اجرا شود. متاسفانه در پی صدور این حکم شاهد بودیم که (رژیم) اسرائیل به اقدامات نظامی خود ادامه می‌دهد. امروز صبح نیز بیش از ۳۰ نفر در یک اردوگاه کشته شدند و اکنون مهم است که حکم دیوان اجرا شود.

بورل گفت که امروز در نشست با حضور وزرای امور خارجه پنج کشور عربی، درباره آینده جنگ در غزه و نحوه اجرای راه حل موسوم به دو دولتی بحث و تبادل نظر خواهد شد.

وی با اشاره به تداوم تجاوز رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و گسترش شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در کرانه باختری، عنوان کرد که دورنمایی راه‌حل دو دولتی تضعیف شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه اعضای اتحادیه، اجرای احکام دادگاه را لازم‌ می‌دانند، افزود: اما ما قدرت جادویی برای اجرای آن نداریم ... و به همین خاطر برای تحقق راه حل سیاسی باید تعاملات بیشتری صورت گیرد.

قوانین بین‌المللی برای همه است

وزیر امور خارجه آلمان که از حامیان سنتی رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود به خبرنگاران گفت: حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری مبنی بر اینکه (رژیم) اسرائیل باید به سرعت حمله نظامی خود را در رفح متوقف کند، الزام‌آور است و باید به آن احترام گذاشته شود.

آنالنا بائربوک تصریح کرد: «قوانین بین المللی بشردوستانه برای همه، از جمله اقدامات (رژیم) اسرائیل در جنگ غزه اعمال می شود.»

وزیر امور خارجه ایتالیا هم در اظهاراتی تصریح کرد: ما تمایل داریم که کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسیم به شرطی که هم (رژیم) اسرائیل فلسطین را به عنوان کشور شناسایی کند و هم فلسطین اسرائیل را.

آنتونیو تاجانی عنوان کرد که هفته پیش با مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین در رُم پایتخت ایتالیا دیدار و در این باره رایزنی کرده است.

چهارشنبه هفته پیش دو کشور عضو اتحادیه اروپا (اسپانیا و ایرلند) به همراه نروژ، کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناختند. در واقع فرآیند این شناسایی از هفته پیش آغاز شد و این تصمیم فردا (سه‌شنبه) رسمیت خواهد یافت.

سران رژیم صهیونیستی با عصبانیت برای سه کشور اروپایی خط و نشان کشیده و درباره عواقب این تصمیم هشدار داده‌اند. با این حال مایکل مارتین وزیر امور خارجه ایرلند امروز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: ایرلند، نروژ و اسپانیا فردا به صورت رسمی فلسطین را به رسمیت می شناسند. این تصمیم مشترک نشان دهنده عزم سه کشور ما برای ایجاد تغییر اساسی در پارادایم (الگوواره) است. وی تصریح کرد که مناقشه فلسطین و (رژیم) اسرائیل راه حل نظامی ندارد.

وزیر امور خارجه عربستان هم که در بروکسل به سر می‌برد در دفاع از تصمیم سه کشور اروپایی گفت: (رژیم) اسرائیل نمی‌تواند درباره حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها تصمیم بگیرد.

فیصل بن فرحان مدعی شد: کاملاً ضروری است که (رژیم) اسرائیل بپذیرد بدون وجود کشور فلسطین نمی‌تواند موجودیت داشته باشد. امیدوارم مقام‌های اسرائیلی این مساله را درک کنند که همکاری با جامعه جهانی در راستای تشکیل کشور مستقل فلسطین در چارچوب مرزهای ۱۹۶۷ بهترین گزینه است.

رژیم صهیونیستی طی هفت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

این رژیم همچنین به بهانه نابودی حماس قصد دارد تا به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کند. این مساله نگرانی جامعه بین‌المللی را برانگیخته است و به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند که چنین اقدامی بحران انسانی در نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری جمعه هفته پیش با صدور حکمی توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را خواستار شد.

قاضی نواف سلام با اشاره به بحران انسانی در نوار غزه گفت: طبق معاهده منع نسل‌کُشی، هر گونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و (رژیم) اسرائیل بایستی به سرعت حملات نظامی به رفح را متوقف کند؛ از دیدگاه ما هر گونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

وی اضافه کرد: (رژیم) اسرائیل باید عملیات‌های نظامی یا هر گونه عملیات دیگر را در رفح متوقف و گذرگاه رفح را بازگشایی کند. (رژیم) اسرائیل همچنین باید ورود هر گونه کمیته حقیقت‌یاب به نوار غزه را برای تحقیق درباره اتهام نسل‌کُشی تضمین کند.

برهمین اساس، آنچه بدیهی به نظر می‌رسد این است که هرچه درگیری‌ها در غزه طولانی‌تر ‌شود، تداوم حمایت از این رژیم برای حامیان سنتی‌اش در غرب دشوارتر و در عرصه بین‌المللی منزوی‌تر می‌شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات