بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۶۰۳۵۵

تکاپوی پاکستان برای قانونمندسازی تجارت سوخت و مکانیسم تهاتر با ایران

دولت پاکستان با تشکیل یک کمیته بلندپایه در تکاپوی نحوه قانونمندسازی تجارت سوخت با جمهوری اسلامی ایران و همچنین اجرای سازوکار تهاتر میان دو کشور است.

روزنامه پاکستانی نیوز در تازه‌ترین گزارش خود پیرامون چالش‌های اقتصادی پیش روی ساکنان ایالت بلوچستان به عنوان استان همجوار مرزی با ایران و افغانستان گفت که دولت شهباز شریف نخست وزیر پاکستان کمیته بلندپایه‌ای به ریاست وزیر بازرگانی و با حضور سایر وزاری مربوطه تشکیل داده که درصدد چگونگی پیشبرد تجارت قانونی سوخت با ایران همزمان با مراقبت نسبت به جلوگیری از نقض تحریم‌های ضدایرانی آمریکا است.

در این گزارش آمده است: کمیته مورد نظر وضعیت ۱۳ شهرستان در ایالت بلوچستان که به شدت وابسته به تجارت با ایران و افغانستان هستند را بررسی خواهد کرد. از زمان حصارکشی مرزهای مشترک پاکستان با ایران و افغانستان ساکنان ایالت بلوچستان با مشکلات متعددی روبرو هستند و اعتراضات پیاپی ساکنان محلی باعث شد تا دولت اسلام‌آباد به دنبال راهکارهایی برای آغاز تجارت تهاتر با همسایگان باشد.

روزنامه انگلیسی زبان نیوز نوشت: روزانه حدود یک میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی از مرزهای مشترک پاکستان به این کشور قاچاق می‌شود و در همین خصوص تجار پاکستانی پیشنهاد تجارت سوخت با ایران با عوارض ۳۰ تا ۵۰ روپیه را به دولت خود پیشنهاد کرده‌اند.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه مدعی شد: تجارت سوخت با توجه به تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه تهران حساس است، بنابراین مقامات پاکستانی به دنبال راهی برای شروع تجارت تهاتر برای جلوگیری از نقض این تحریم‌ها هستند.

در ادامه این گزارش آمده است: ساکنان ایالت بلوچستان در ۲۸۲ روز گذشته دست به تحصن زدند (اشاره به اعتراضات پیاپی در گذرگاه مشترک مرزی با افغانستان) و خواستار ازسرگیری تردد آسان و تجارت با کشورهای همسایه هستند، این ۱۳ شهرستان حدود ۵۶ درصد از جمعیت ایالت بلوچستان را در خود جای داده است.

روزنامه نیوز نوشت: اکنون کمیته بلندپایه به ریاست وزیر بازرگانی و سایر وزرای مرتبط در حال بررسی تنظیم تجارت مرزی بدون مواجهه با اعتراض ایالات متحده است. تاجرانی که در فرایند تهات دخیل هستند، به دولت اسلام‌آباد پیشنهاد کرده اند که برای هر لیتر سوخت مالیات ۳۰ یا ۵۰ روپیه ای وضع کند. اگر دولت شروع به دریافت عوارض تا ۵۰ روپیه در هر لیتر کند، مشکلی برای پرداخت به ارز محلی برای آنها وجود نخواهد داشت.

انتظار می رود این کمیته بلندپایه تا روزهای آینده گزارش مفصلی را به نخست وزیر پاکستان برای تصمیم گیری نهایی در مورد این بسته پیشنهادی ارائه کند.

روزنانه نیوز افزود: در مناطق مرزی صدها کیلومتری که هیچ دسترسی در مبادلات بانکی وجود ندارد، نیاز به آغاز تجارت تهاتری وجود دارد. هر دو کشور می توانند تجارت دوجانبه را در قالب مبادله کالا با یکدیگر ترویج دهند.

بیست و یکم اردیبهشت امسال نشست کابینه دولت پاکستان با دستور کار پیشبرد راهبرد تسهیل تجارت خارجی به ریاست نخست وزیر این کشور برگزار شد و آخرین تحولات مرتبط با عملیاتی سازی سازوکار تهاتر با جمهوری اسلامی ایران نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در جریان سفر رسمی شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری فقید ایران به پاکستان در سوم اردیبهشت، دو کشور هشت تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

سران ایران و پاکستان بر اجرای طرح‌های مشترک اقتصادی توسعه محور جهت کمک به تجاری شدن مرزها، تسریع روند امضای قرارداد تجارت آزاد و افزایش حجم تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار توافق کردند.

محمد مدثر تیپو سفیر پاکستان در ایران هفته گذشته اعلام کرد: پاکستان با هدف تقویت مراودات تجاری با جمهوری اسلامی ایران فعالیت دو گذرگاه‌های مشترک مرزی تفتان (میرجاوه) و گبد (ریمدان) را ۲۴ ساعته کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات