صبح صادق >>  راهبرد >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۶۱۱۴۰

مسیر بدون بازگشت

پایگاه بصیرت / علی احمدی/ گروه سیاسی

بررسی رابطه جنگ غزه با سیاست خارجی آمریکا نشان‌دهنده ناتوانی و ناکارآمدی ایالات متحده آمریکاست که در مدت 9 ماه گذشته نتوانست این جنگ را مدیریت کند. انتظار می‌رفت که کاخ سفید در مدت زمان بسیار کوتاهی بتواند ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را در نوار غزه متوقف و بر مبنای مذاکره و دیپلماسی، منافع صهیونیست‌ها را تأمین کند. با این حال نه تنها چنین نشد؛ بلکه آمریکا با ارسال سلاح‌های پیشرفته، رژیم صهیونیستی و دولت نتانیاهو را در مسیر بدون بازگشت قرار داد و در آخر نیز مؤلفه‌های سقوط رژیم را فراهم کرد. از طرفی ایالات متحده با حمایت‌های خود، نفوذ نرم خود را در میان کشورهای عربی و اسلامی و حتی کشورهای آزادی‌خواه جهان از دست داد.
در همین زمینه، نشریه «فارِن افرز» در دو گزارش جداگانه، ابعاد دو بحران جدی و بزرگ برای سیاست خارجی آمریکا و البته رژیم اشغالگر قدس را در بحبوحه جنگ غزه بررسی کرده است. این بحران اکنون به حدی رسیده است که آمریکا مجبور شده است در شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه قطعنامه‌ای تصویب کند. 
نشریه فارن افرز ابتدا به این مسئله اشاره کرده که همکاری‌ها و حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه، تا حد زیادی اعتبار متصور دولت آمریکا نزد افکار عمومی جهان اعراب را تضعیف کرده و در نقطه مقابل موجب تقویت محبوبیت مردمی کنش‌گرانی، نظیر چین و ایران نزد افکار عمومی جهان عرب شده است؛ مسئله‌ای که در غالب نظرسنجی‌‌های مرکز افکار سنجی عربی نیز به عینه مشاهده می‌شود. در عین حال، رژیم صهیونیستی نیز در جریان جنگ غزه، با سیاست‌های نتانیاهو و متحدانش در قدرت، تا حد زیادی در حال فاصله گرفتن از آمریکا به منزله نزدیک‌ترین متحد راهبردی خود است؛ معادله‌ای که از هر منظر هم که به آن نگریسته شود، یک بحران بزرگ برای صهیونیست‌ها به شمار می‌آید. فارِن افرز تأکید می‌کند حتی اگر نتانیاهو و افراطیون متحدش بتوانند در منازعات خود با بایدن پیروز شوند، وقتی صحبت از جنگ غزه باشد، آنها بازنده محض خواهند بود. از این‌رو، بهتر است بیش از این اسرائیل را در باتلاق فرو نبرند و حداقل روابط خود با واشنگتن را خراب نکنند؛ رویکردی که در شرایط کنونی نشانه‌ای از حرکت دولت نتانیاهو به سمت آن دیده نمی‌شود.
تا سال 2022 حدود یک‌سوم شهروندان 16 کشور عربی و اسلامی در منطقه خاورمیانه که در نظرسنجی‌های مؤسسه معتبر «افکار‌سنجی عربی» شرکت می‌کردند، دیدگاه‌های مثبتی را نسبت به سیاست خارجی آمریکا در رابطه با منطقه خاورمیانه داشتند. با این حال، نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی عربی در حداقل پنج کشور عربی منطقه خاورمیانه پس از عملیات هفتم اکتبر در سال 2023 و البته در سال 2024، این گزاره را تأیید می‌کند که میزان محبوبیت آمریکا در میان ملت‌های عربی به شدت افت و سقوط کرده است.  امروز از زبان افکار عمومی دنیا همان جملاتی بیان می‌شود که سال‌ها پیش جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت درباره رژیم منحوس صهیونیستی به‌کار برده‌اند. حقانیت ایده مقاومت و اهمیت سلاح مقاومت در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی موضوعی است که در دل تحولات غزه بیرون آمده است و دنیا نسبت به آن نگاه مثبتی دارد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات