بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۶۱۱۵۶

دموکراسی به سبک فرانسه این شکلی است!

شکست حزب متبوع رئیس جمهور فرانسه در انتخابات پارلمان اروپایی از راست‌های افراطی این کشور، زنگ خطرهای جدی را در راهروهای قدرت در فرانسه به صدا درآورده و نقشی بسزا در اقدام قابل تامل رئیس‌جمهور این کشور در منحل کردن پارلمان فرانسه بازی کرده است.
الف نوشت: "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه به تازگی در اقدامی جنجالی، پارلمان کشورش را منحل کرده است. حرکتی که پس از رایزنی های مکرون با نخست وزیر فرانسه و دیگر مقام های ارشد فرانسوی عملیاتی شده است. این اقدام تنها اندکی پس از پیروزی قابل توجهِ راست های افراطی فرانسه و به طور خاص حزب مجمع ملی این کشور در انتخابات پارلمان اروپایی انجام گرفته است. راست های افراطی فرانسه در پارلمان این کشور نیز از قدرت قابل ملاحظه‌ای برخوردارند و همین مساله اعتراضات گسترده ای را علیه مکرون و اقدام اخیرش ایجاد کرده است. با این همه، مکرون مدعی شده که انحلال پارلمان فرانسه، تنها راه حل برای پایان دادن به برخی شکاف ها در فرانسه و سازوکارهای حکمرانی آن بوده است. با این حال، منتقدان مکرون بر این باورند که پیروزی راست های افراطی در انتخابات پارلمان اروپایی آن هم در شرایطی که حزب رنسانس یعنی حزب متبوع مکرون تنها توانسته نصفِ راست های افراطی در انتخابات مذکور رای بیاورد، به معنای واقعی کلمه یک شکست بزرگ برای رئیس جمهور فرانسه بوده است. مکرون در سال های گذشته همواره با دست به زدن به هر اقدامی سعی داشته تا راست های افراطی را عقب براند و زمینه را برای تداوم حضور خود و متحدانش در قدرت فراهم کند.
اوج گیری راست افراطی در فرانسه و تقویت روندهای ملی گرایانه و مخالف با دولت مکرون از سوی آن‌ها، تا حد زیادی نتیجه ناکارآمدی های دولت مکرون و شکست های پی در پی وی و متحدانش در عرصه نظام حکمرانی فرانسه است. در واقع، عدم رضایت از عملکرد مکرون و متحدانش در قدرت، طیف های قابل توجهی از مردم فرانسه را به سمت راست های افراطی این کشور سوق داده و این امید را در آن ها شکل داده که شاید این جریان سیاسی بتواند تغییرات مطلوبی را در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در فرانسه ایجاد کند. از این منظر، این گزاره ها در نوع خود حامل پیام های معناداری برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2027 فرانسه هستند. انتخاباتی که هیچ بعید نیست که رئیس جمهوری از احزاب راست افراطی در فرانسه، قدرت را در این کشور به دست بگیرد. سناریویی که از همین حالا به یک کابوس بزرگ برای مکرون و متحدانش تبدیل شده و اساسا آن ها به همین دلیل بوده که اقدام به منحل کردن پارلمان کرده اند.
دیگر اینکه اقدام مکرون در منحل کردن پارلمان این کشور، این علامت سوال را نزد بسیاری از تحلیلگران به وجود آورده که آیا این حرکت، احترام به دموکراسی بوده یا خیر؟ راست های افراطی در انتخابات پارلمان اروپایی حائز رای بالایی شده اند و در فرانسه نیز در پارلمان این کشور با رای مردم فرانسه حضور دارند. حال اینکه رئیس جمهور فرانسه احساس خطر کرده و با استفاده از برخی بندهای قانون اساسی کشورش، اقدام به منحل کردن پارلمان کرده تا شاید بتواند روندهای تازه ای را در قالب برگزاری انتخابات پارلمانی در فرانسه ایجاد کند، از یک بن‌بست جدی در دموکراسی به سبک فرانسویِ آن حکایت دارد. معادله ای که البته در روزهای اخیر مورد اشاره بسیاری از ناظران و تحلیلگران بوده و آن ها با تکیه بر همین اصل به انتقاد از مکرون و متحدانش پرداخته‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات