صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۳۳۹۵۹

مکرون وحشتزده است

یزش جلیقه زردها در خیابانهای فرانسه از یک سو و نارضایتی بازنشستگان و کارگران از سیاستهای محدود کننده اقتصادی دولت مکرون سبب شده است تا کاخ الیزه به کانون بحران در پاریس تبدیل شود.

رئیس جمهور فرانسه روزهای دشواری را سپری می کند! امانوئل مکرون محبوبیت خود را در نظرسنجی های عمومی در کشورش از دست داده و برخی اطرافیان وی در حزب "جمهوری به پیش" نیز از اکنون خود را برای خروج از کاخ الیزه آماده کرده اند. رییس جمهوری فرانسه با رای مستقیم آرای مردمی و پس از کسب اکثریت مطلق آرا انتخاب می شود. دوره ریاست جمهوری در فرانسه ۵ ساله است. امانوئل مکرون در سن ۳۹ سالگی به عنوان جوان‌ترین رئیس دولت فرانسه از زمان ناپلئون بناپارت در انتخابات ۲۰۱۷ و در دومین دور آن با غلبه بر مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه با نتیجه قاطع برنده شد اما اکنون تکرار این نتیجه چندان متصور نیست!
خیزش جلیقه زردها در خیابانهای فرانسه از یک سو و نارضایتی بازنشستگان و کارگران از سیاستهای محدود کننده اقتصادی دولت مکرون سبب شده است تا کاخ الیزه به کانون بحران در پاریس تبدیل شود. فراتر از آن، مکرون در دوران شیوع کرونا نیز یکی از ضعیف ترین و ناکارآمد ترین سیاستمداران اروپایی محسوب می شد. نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثر شهروندان فرانسوی از عملکرد کاخ الیزه در مهار کوید-19 شدیدا ناراضی هستند. در چنین شرایطی مخالفان مکرون، اعم از ملی گرایان یا اعضای دو حزب سوسیالیست و محافظه کار بتوانند شانس بالایی برای شکست دادن رئیس جمهور کنونی کشورشان داشته باشند. حتی ممکن است در صورت کاهش محبوبیت مکرون طی ماههای منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2022، کار به جایی برسد که رئیس جمهور فرانسه تصمیمی مشابه فرانسوا اولاند رئیس جمهور سابق این کشور را اتخاذ کرده و از حضور در کاخ الیزه برای یک دوره پنج ساله دیگر و شرکت در انتخابات سرباز زند. اولاند در سال 2017 قصد داشت در انتخابات نامزد شود، اما پس از آنکه محبوبیت وی به زیر 20 درصد رسید از این اقدام پشیمان شد!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات