سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۶۱۲۵۴
در نشست خبری؛

زاکانی: بعد از مناظرات مشخص می‌شود چه کسی جلو است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر خطری جهت‌گیری دولت شهید رئیسی را به خطر بیندازد، همه دوستان جبهه انقلاب باید تفاهم کنند. پس از مناظرات تصمیم‌گیری شود.

«علیرضا زاکانی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست مطبوعاتی خود، اظهار داشت: امروز بیش از ۴۵ سال است که تجربه حکمرانی برای تلاش و کوشش و خدمت به مردم و آبادانی کشور داشتیم. طی این مسیر، تجارب خوب و موفقی داشتیم و از طرفی هم ناکامی‌هایی وجود داشته است.

وی ادامه داد: شهید رئیسی جهت دولت را اصلاح کرد و اقدامات اصلاحی را هم در کشور آغاز کرد اما دست تقدیر الهی جور دیگر رقم خورد.

وی گفت: چالش‌هایی داریم که مربوط به معیشت، مسکن، اشتغال، سلامت مردم است. در کنار آن در کشور یک امکانات گسترده‌ای را برای آبادانی و پیشرفت داریم که باید با جدیت به سمت عینیت‌بخشی به آن‌ها برویم و کشور را آباد کنیم تا از ایران، یک ایران قوی در عرصه بین‌الملل و یک الگوی کامل جهت استفاده دیگران، تکثیر و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی داشته باشیم.

 

برخی آدم‌ها باید محاکمه می‌شدند. چطور راست راست می‌چرخند؟

زاکانی افزود: یک هسته مرکزی فکری منسجم برگرفته از امامین انقلاب با یک سطوح کارشناسی آشنا به فرصت‌ها و یک بسته تحولی برای اقداماتی که بتواند گره از مشکلات مردم باز کند، لازم است.

زاکانی تصریح کرد: برخی آدم‌ها باید محاکمه می‌شدند. چطور راست راست می‌چرخند؟ کسانی که در قضیه کرسنت جرم و جنایت کردند، تعجب می‌کنم چرا به سراغ این افراد رفته نمی‌شود.

 

۱۴ بسته تحولی را آماده کردم

وی تصریح کرد: بنده ۱۴ بسته تحولی را آماده کردم که عبارتند از یارانه انرژی، این بسته امکان بسیار خوبی است که توجه به دهک‌های اجتماعی را کاملاً زیر و رو می‌کند. فقر مطلق قطعاً از ایران آن‌گونه محو می‌شود که نسبت به گذشته همه تعجب کنند.

وی بسته دوم را ایجاد هوشمندسازی کشور و برقی‌سازی دانست و گفت: این بسته امکانی را ایجاد می‌کند تا رفاه مردم در بالاترین سطح ایجاد شود.

زاکانی تصریح کرد: بسته دیگر ناظر به امنیت غذایی و کشاورزی است. با یک آرامشی می‌شود کاری کرد که شاهد ثبات، قیمت مناسب برای مصرف کننده و صادرکننده باشیم.

 

مسکن امروز معضل جدی بی‌خانمانی و دربه‌دری است

وی ادامه داد: بسته دیگر بسته سلامت است. نمی‌خواهیم کسی سر گرسنه بر بالین بگذارد وکسی جز درد بیماری، درد بی‌پولی نکشد.

وی بسته بعدی را مسکن و شهرسازی عنوان کرد و گفت: مسکن امروز معضل جدی بی‌خانمانی و دربه‌دری است. تفکری که امروز آمده که جهت دولت را تغییر دهد، در گذشته به دنبال اینکه تهران را گران کند و مردم را به شهرستان‌ها فراری دهد تا فقط آلودگی را رفع کند.

وی افزود: گفتمان انقلاب در سراسر جهان طرفدار دارد و در حوزه انسانی بزرگترین پیام را دارد.

 

رسالت زن در محوریت خانواده با رسالت اجتماعی و پرچم داری در همه حوزه‌ها در جامعه تضادی ندارد

زاکانی بیان کرد: بانوان، نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند که رسالت حداکثری در جامعه ما دارند. اینکه زن کنج محصور شده‌ای قرار گیرد و ابزاری در سطح جامعه برای بهره‌مندی قدرتمندان قرارگیرد را باید کنار گذاشت. رسالت زن در محوریت خانواده با رسالت اجتماعی و پرچم داری در همه حوزه‌ها در جامعه تضادی ندارد بلکه تقویت کننده است.

وی عنوان کرد: در دولت حتماً عدد حضور بانوان از دولت‌های قبل بیشتر خواهد بود. معیارم شایستگی است.

زاکانی بسته دیگر را ناظر به اصلاح حکمرانی دانست و گفت: معتقدیم که مدیریت ملی و دولت ملی باید ادامه پیدا کند در مدیریت‌های محلی.

وی گفت: تجربه موفق ما در مدیریت شهری تهران نشان می‌دهد که هر جا دولت و یا ما نیازمند کمک بودیم، از یکدیگر حمایت کردیم.

زاکانی بیان کرد: بسته بعدی ناظر به مبارزه با فساد و تبعیض و رانت است. در این زمینه سابقه و ایده‌های خوبی وجود دارد.

 

قوی‌ترین وزیر کابینه ما باید وزیر آموزش‌وپرورش ما باشد

وی ادامه داد: بسته دیگر علم و فناوری است. برای ما مدرسه و دانشگاه و حوزه رکن رکینی است که باید با همه وجود به‌عنوان اساس کار در کنار خانواده و ظرفیت‌های موجود، بستری فراهم شود.

زاکانی بیان کرد: قوی‌ترین وزیر کابینه ما باید وزیر آموزش‌وپرورش ما باشد. معلمان نباید به‌غیر از دغدغه شاگردپروری دغدغه دیگری داشته باشند.

وی افزود: بسته دیگر مربوط به فرهنگ و هنر است که افقی را برای هنرمندان و فرهنگ دوستان ما فراهم می‌کند.

زاکانی گفت: بسته دیگر مربوط به تثبیت ارز و تقویت قدرت پول ملی است. ترکیه طی بیست سال ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آن شده است و در wto وناتپ عضو است. اما ظرف ۵ سال، ۷۵ درصد تورم را تجربه می‌کند.

وی گفت: بسته دیگر مربوط به زیرساخت حمل و نقل کشور است. ریل از همه مسائل اهمیت بیشتری دارد. امنیت ما که برگرفته از مکتب و اعتقاد و ملت است، خدشه بردار نیست.

وی افزود: بسته آخر در حوزه نفت و گاز است.

 

میزان مصرف هر سه ماه خانوار را اعتبار طلا می‌دهیم

زاکانی با بیان اینکه مردم ایران طلا هستند، افزود: اینکه بگوییم می‌خواهیم کشور را نجات دهیم اشتباه است، اما اگر بگوییم به دنبال اعتلای کشور هستیم درست است.

وی در مورد تصریح کرد: در اقتصاد ۴ گام را در پیش خواهیم گرفت. آزادسازی کشور از کمند ارز، جهش تولید، شریک کردن همه مردم در همه سطوح و خلق ثروت و توزیع مستمر است. کسی نباید در ایران گرسنه باشد. در همه این موارد هیچ فشاری به بودجه نخواهد آمد. اساس این کار این است که موضوع ما ساماندهی انرژی بخش صنعت و کشاورزی نیست. به سمت تولید خواهیم رفت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: میزان برق وتولید برق را در کشور می‌توان افزایش داد.

وی گفت: انرژی مصرف شده توسط خانوار را هدف‌گذاری می‌کنیم و ضریبی در ازای آن قرار می‌دهیم. مثلاً برای بنزین ضریب ۸ است. ضریب گاز ۳ و برق ۱ است. مجموع این‌ها به عددی می‌رسد که آن عدد بر کل جمعیت کشور تقسیم می‌شود. نتیجه را در بعد خانوار می‌آوریم. میزان مصرف هر سه ماه خانوار را اعتبار طلا می‌دهیم.

وی اظهار کرد: بنابراین فقری در کشور باقی نخواهد ماند. مردم در اقتصاد مشارکت خواهند کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ۱۲/۱ میلیون خانوار ماشین ندارند.

وی افزود: اگر طرف مردم باشیم مشکلی در کشور باقی نخواهد ماند. یارانه دادن توهین به مردم است. شرایط کشور شرایطی است که بن بست نداریم اما مشکلات جدی وجود دارد که با تدبیر و اراده حل می‌شود.

 

فردا پاسخ ظریف را خواهم گفت

زاکانی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا حملات به دولت شهید رئیسی را پاسخ می‌دهید، گفت: در دولت شهید رئیسی مختصات کشور در حوزه دولت‌داری تغییر کرد. برای ما مهم است که این روش باقی بمانند. لذا صیانت از این دولت مهم است. برخی‌ها در حال انتقام‌گرفتن هستند. وظیفه داریم صیانت کنیم.

وی در مورد صحبت‌های روز گذشته ظریف گفت: حرف‌های ظریف بسیار نادرست بود و جفا کرد. مردم ما آگاه هستند. اسناد موجود است. فردا پاسخ ظریف را خواهم گفت.
نمی‌دانم کسانی‌که به دشمن لبخد می‌زنند چرا آنقدر راحت توهین می‌کنند؟!

وی افزود: ظریف نامه توهین‌آمیزی را به بنده نوشت. من گفتم برجام نظر رهبری نیست. اذن رهبری برای مذاکره بود. آقای ظریف، هنر مذاکره و به‌دست آوردن نتیجه را نداشتید.

 

معادلات قیمت بنزین با ۱,۵۰۰ تومان بسته شده است

زاکانی در مورد قیمت بنزین در دولت متبوع خود افزود: باید به سمت تک نرخی شدن پیش برویم. معادلات با ۱,۵۰۰ تومان بسته شده است.

وی در مورد بسته‌های تحولی خود، گفت: این ۱۴ بسته تحول بزرگ‌تر در ابعاد مختلف ایجاد می‌کند. دغدغه سلامت و اشتغال نداریم و این مشارکت مردم موجب ثروتمندتر شدن آن‌ها می‌شود و این موارد برگرفته از خواستگاه رهبری و امام راحل است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مورد مذاکره با غرب، تصریح کرد: با مذاکره مشکلی نداریم و از آن استقبال می‌کنیم. غرب صرفاً آمریکا نیست. قائل به احترام متقابل هستیم.

 

بعد از مناظرات مشخص می‌شود چه کسی جلو است

زاکانی در پاسخ به مهر در مورد این‌که اگر در جبهه انقلاب به تصمیمی برای اجماع اتخاذ شود آیا تا پایان رقابت خواهید کرد، گفت: اگر خطری جهت‌گیری دولت شهید رئیسی را به خطر بیندازد همه دوستان جبهه انقلاب باید تفاهم کنند. پس از مناظرات تصمیم‌گیری شود.
ممکن است جریان ارتجاع طلب اصلاً به توفیق نرسد. معتقدم با کار کارشناسی، ما حتماً اقبال جبهه مردم را داریم و نهایتاً اقبال مردم هرکس بود همان فرد رئیس جمهور است. به امید خدا از اقبال برخوردارم.

وی‌گفت: بعد از مناظرات مشخص می‌شود چه کسی جلو است. خود را توانمندتر از بقیه می دانم. معتقدم ایده‌ها و موارد و سابقه کاری نشان می‌دهد حتماً اقبال جبهه مردم را به همراه خواهد داشت.
رقابت‌مان جدی است و تا انتها باقی خواهیم ماند.

 

دیگران علاقه دارند از رهبری هزینه کنند که بیانیه داده شد، از رهبری هزینه نکنند

زاکانی در مورد بیانیه دفتر رهبری، گفت: این نسبتی به بنده نداشت. نظر رهبری در مورد برجام معلوم است. دیگران علاقه دارند از رهبری هزینه کنند که بیانیه داده شد از رهبری هزینه نکنند.

وی در مورد گفتگوی خود در مناظره، گفت: پزشکیان دوست من است. ناظر بر دو مورد اشکال گرفتم. یکی ناظر بر خود او که همیشه در حوزه مطالبه‌ گری است و هیچ وقت پاسخگو نیست. پزشکیان چند دوره نماینده مجلس و وزیر بوده و باید پاسخ گذشته خود را دهد. اگر کسی خودش درک درستی از مسائل داشته باشد دیگران را به کارشناسان ارجاع نمی‌دهد.

وی افزود: اشکال دوم به پزشکیان این است که شما امتداد گذشته هستید. این‌که می‌گوئید دولت سوم روحانی نیستم اشتباه است. بنده ۴۵ سال پاسخگوی خودم در تمامی مقاطع هستم. طرف درست تاریخ ایستادم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهور بیان کرد: دوستانی که ثبت نام‌کردند در انتخابات نقدی وجود ندارد.

وی افزود: کنار محاسن ممتاز، اشکالاتی هم ممکن است وجود داشته باشد.

 

حرکت ما به سمت انسجام و همگرایی است و امیدواریم بتوانیم کار کارستانی را انجام دهیم

وی در مورد حجاب افزود: حجاب امر شرعی و قانونی است. در نهایت احترام باید با افراد برخورد شود حتی افرادی که جرم می‌کنند.

وی در مورد فیلترینگ افزود: اینترنت را یک موهبت می‌دانم. قابلیت‌ها در حوزه محتوا داریم که می‌توانیم با دیگران به اشتراک بگذاریم. موضوع منافع ملی و مصالح مردم است. شبکه فیبر نوری را تا درب منازل خواهیم برد. به بهترین نحو مردم را ثروتمند خواهیم کرد.

وی گفت: کار کشور جز با همراهی و همفکری حل نخواهد شد. همفکری همه جریانات را برای تحولی بزرگ داریم. حرکت ما به سمت انسجام و همگرایی است و امیدواریم بتوانیم کار کارستانی را انجام دهیم.

 

کابینه ما به شدت قدرتمند و تحول‌خواه است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این نشست همچنین اظهار کرد: من درباره آقای شمخانی سخنانی را گفتم که خود ایشان این سخنان را تکذیب نکرد و یکی از جانب ایشان تکذیب کرد. همچنین درباره آزمون دستیاری یک نکته‌ای گفتم که یک بنده خدایی آمد و سخنان من را تکذیب کرد ولی فراموش کرد که برود و با جست‌وجویی در اینترنت ببیند که در سال ۸۴ چه اظهاراتی درباره همین موضوع داشته است.

زاکانی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه ۱۴ بسته را اعلام کردید. آغاز به کار دولت شما در واقع با برنامه هفتم تلاقی پیدا خواهد کرد. تلاقی این ۱۴ بسته با برنامه هفتم توسعه را چگونه مدیریت خواهید کرد، افزود: بخش عمده‌ای از این بسته‌ها در برنامه هفتم وجود دارد و بخشی که نیست نیز لایحه برای اصلاح آن خواهیم بُرد.

زاکانی عنوان کرد: در مجلس هفتم دیدم که در مجلس ششم برنامه‌ای تصویب شده که در بند الف ماده ۳ آن آمده بود از یک تاریخی کل فراورده‌های ناظر به انرژی با قیمت فوب خلیج فارس تغییر قیمت بدهد که در مجلس هفتم لایحه بُرده و این را مسکوت کردیم.

وی در مورد کابینه دولت متبوع خود گفت: من هیچ عدد و رقمی نمی‌توانم بگویم. کابینه ما به شدت قدرتمند و تحول‌خواه است. ممکن است کسی در ستاد دیگری کار کند اما این قابلیت را دارد که محور قرار بگیرد یا تعدادی از دوستان دولت ممکن است در جایگاه خودشان نباشند که از آن‌ها استفاده می‌کنیم لذا صیانت و جهت‌گیری‌ها حفظ خواهد شد و هم در حوزه نخبگی و هم در حوزه بانوان گرامی نسبت به گذشته تعداد افزایش پیدا خواهد کرد.

 

مقاومت، راه مقابله با این رژیم را بلد است

زاکانی در مورد سیاست خارجی دولت متبوع خود عنوان کرد: نسبت به قدرت شرق هم معتقدیم و خودمان را هم یکی از قدرت‌های شرق می‌دانیم. خط قرمز قطعی ما رژیم صهیونیستی است و خودش در مسیر نابودی است. مقاومت راه مقابله با این رژیم را بلد است.

وی ادامه داد: اگر آمریکا در موضع درست بنشیند و گذشته سیاهش را جبران کند، حتماً برای گفتگو منعی وجود ندارد. دنیا فقط آمریکا و دو الی سه کشور اروپایی نیستند. ما تاکید داریم که در قالب مذاکره باید احترام متقابل رعایت شود و به همدیگر احترام بگذاریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر یکی از قدرت‌های شرق است. ما ارتباط خوبی با کشورهایی مثل چین و روسیه داریم که آنها نیز از قدرتمندان هستند.

زاکانی درمورد برجام و مشکلاتی که این توافق به همراه داشت، اظهار کرد: بنده در گزارشی محاسن و معایب آن را گفتم و نگاه ما نگاه کارشناسی بوده است و نگاهمان صفر و صدی نبوده است.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی نباید به ایران به چشم متهم نگاه کنند. البته قطعاً متهم، آن‌هایی هستند که بمب اتم می‌سازند. حتی آن‌ها را می‌توان به عنوان مجرم شناخت. مجرم یعنی اتفاقات بزرگی در سال‌های گذشته رقم زده‌اند که از آن جمله می‌توان به جنایت آن‌ها در ۲۸ مردادماه و در اصل انقلاب اشاره کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا فردا در جریان مناظره تنشی بین شما و نامزد مربوطه اتفاق خواهد افتاد، گفت: هیچ تنشی نخواهد بود چرا که فردا در نهایت احترام در مناظره صحبت خواهیم کرد و بنده هم از موضع اقتصادی و کار کارشناسی صحبت خواهم کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات