سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۶۰۹۸۵

زاکانی: معیشت و سفره مردم را در دولت آینده پیگیری می‌کنم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت بنده در جهت معیشت مردم و مشکلات مردم هدف اصلی است و توسعه و پیشرفت زیرساخت‌ها را خواهیم داشت.

علیرضا زاکانی؛ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه جمعه (25خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری، اظهار کرد: در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه در تدوین و تصویب کدام  از برنامه‌های توسعه کشور نقش داشته‌اید، اظهار کرد: بنده 4 دوره نماینده محلس بودم. سه دوره به صورت کامل  و یک دوره نیز در اواسطش به شهرداری تهران رفتم.

وی گفت: در مجلس هفتم دیدیم این برنامه اشکالات اساسی دارد. بند الف ماده 3 شرایط به سمت می‌رفت که مبانی غلط آن دلاری کردن نرخ  ارز در واقع نرخ انرژی را ایجاد می‌کرد. ما آنجا برنامه را اصلاح کردیم. برنامه پنجم که در تصویب آن مداخله داشتیم و در برنامه ششم دولت آقای روحانی برنامه را نیاورد و اما پیش‌نویس برنامه را متصدی بودم و لذا در نوشتن یک برنامه هم نقش داشته‌ام و در مجلس دهم مجدد این برنامه به تصویب رسید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در مجلس نهم پیش‌نویس برنامه ششم  را متصدی آن بودم. البته آن مجلس پایان پیدا کرد و در مجلس دهم این برنامه به تصویب رسید.

زاکانی با بیان اینکه در مجلس یازدهم‌ در مرکز پژوهش‌ها به عنوان رئیس مسئولیت داشتم، افزود: با این موارد لذا به برنامه‌های توسعه‌ای اشراف دارم و میدانم اجرای درست به چه صورت انجام می‌گیرد و برنامه پنج‌ ساله برای کشور بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه قانون برای اجراست، گفت: کسی که آن را قبول ندارد، وارد عمل نشود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت بنده در جهت معیشت مردم و مشکلات مردم هدف اصلی است و به دنیال توسعه و پیشرفت زیرساخت ها را خواهیم داشت.

دهه نود، دهه عبرت ماست

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برنامه توسعه‌ای کشور برای اجرا نوشته می‌شود، گفت: در مسیر اجرای برنامه‌ها با ضعف مدیریتی و مجریان غیر معتقد مواجه بوده‌ایم. لذا نوشتن برنامه یک حرف است و اجرای آن مهم است و رئیس جمهور باید اشراف داشته باشد تا سرش کلاه نگذارند!

وی  با اشاره به حضورش در مجموعه شهرداری تهران در 33 ماه گذشته اضافه کرد: شهرداری تهران با برنامه‌ریزی انجام داد 70درصد از برنامه چهارم شهر تهران مصوب شورای شهر تهران اجرا کرده است و در واقع بالاترین توانمندی موجود در کشور مردم هستند.

زاکانی با تاکید بر استفاده از ظرفیت کشور افزود: دهه نود، دهه عبرت ماست؛ با بسیج همه امکانات کشور با تکیه به مردم کشور می‌تواند پیشرفت کند و معتقدم با برنامه‌ریزی و بسیج کشور با تکیه به مردم پیشرفت صورت می‌گیرد. درکشور فرصد و تهدیدها وجود دارد و باید از این ظرفیت استفاده شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به قانون اساسی گفت: اصل 100 قانون اساسی به ظرفیت شوراها و شهرداری‌ها اشاره دارد . ما در تهران حرکت کردیم و با همکاری دولت توانستیم پیشرفتهایی را در تهران داشته‌ایم که مصداق بارز آن کلنگ زنی 200 هزار واحد مسکونی بود که منجر به تولید و اشتغال و رشد اقتصادی می‌شود.

سفره مردم کوچک‌تر شده است

وی با اشاره به فرمایشات حصرت امام خمینی (ره) در زمان دفاع مقدس اضافه کرد: ایشان در زمان دفاع مقدس فرمودند جنگ در راس امور است اما امروز به نظر من تولید در راس امور است و با تیکه بر مردم خیلی از مشکلات حل‌شدنی است.

زاکانی اظهار کرد: زمانی که اقای رئیسی دولت را تحویل گرفتم بالغ بر 39 درصد ضریب جینی بود و حکایت از این می‌کرد با توجه به افشار محروم جامعه این ضریب جینی را کاهش بدهیم و عدالت را در جامعه افزایش دهیم و ما در این بخش یک بسته را به عنوان بسته رفاه برای خانواده درنظر گرفتیم و در این بسته چند هدف را دنبال می‌کنیم. هدف اول ناظر به سلامت مردم است. سلامت برای مردم اهمیت دارد علاوه بر درد بیماری درد نداری نکشند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت حوزه سلامت ادامه داد: در برنامه‌ریزی می توان  100 درصد مردم را تحت بیمه قرار داد و 70 درصد مردم بیمه تکمیلی می‌شوند و 40 درصد مردم درمان رایگان خواهند گرفت. درمان بیماران صعب‌العلاج رایگان خواهد شد و برای اقشار خاص هم درمان را رایگان خواهیم کرد و منابع این موضوع هم دیده شده است و همه آن مهیاست.

وی همچنین به موضوع بسته‌های معیشتی اشاره کرد و گفت:  70 درصد مردم بسته‌های معیشتی دریافت خواهند کرد تا سر گرسنه زمین نگذارند چرا که سفره مردم کوچک‌تر شده است و باید این موضوع را اصلاح کنیم و مورد بعدی آموزش است و مردم با تلاش خودشان می‌توانند سبد دارایی خودشان گسترش دهند و باید توان خرید مردم بالا ببریم.

زاکانی در ادامه این برنامه به ورود شهرداری تهران در حوزه ساخت مسکن پرداخت و افزود: در حوزه مسکن با تجربه‌ای که در شهرداری تهران داشتیم ایده‌ای را در این حوزه به شهید رئیسی ارائه شد تا مشکل مردم در مسکن حل شود.

رفع دغدغه مردم در حوزه مسکن ظرف 4 سال

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بنده معتقدم با تجاربی که در حوزه مسکن کسب کرده‌ایم  می‌توانیم ظرف 4 سال دغدغۀ مردم را  در حوزه مسکن را برطرف کنیم. 26  میلیون خانوار داریم که یک چهارم مسکن ندارند. همچنین براساس آمار در تهران 51 درصد اجاره نشین هستند و خانه‌دار شدن تبدیل به آروز شده است.

وی به میزان بافت فرسوده و پلاک‌های ناپایدار اشاره کرد و گفت: در کشور  بیش از 1400 شهر و در روستاهای ما پلاک‌های ناپایدار داریم و در کنار آن بافت‌های فرسوده داریم و دولت اگر مشوقی برای بافت‌های فرسوده دهد در این می‌توان کارهای بزرگی را انجام داد و کشور به یک کارگاه ساختمانی تبدیل می‌شود.

زاکانی اضافه کرد: 7 درصد تهران بافت فرسوده دارد و  که 17 درصد جمعیت تهران در آن مستقر است و باید با تسهیلاتی که دولت ارائه می‌دهد با پول خود مردم مسکن بسازیم در واقع دولت وظیفه ایجاد و تامین  بستر سازی دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به پرداخت یارانه‌های نقدی اشاره کرد و افزود:  پرداخت یارانه‌ها اگر عادلانه باشد می‌توان انقلابی عظیمی را در کشور شاهد باشیم و بنده پزشک هستم و دماسنج خودم را به جای جیب ثروتمندان در سفره نیازمندان خواهم گذاشت!

وی اضافه کرد: امروز در کشور ما خلا اطلاعات جامع نسبت به نیازهای ما نسبت به 84 میلیون نفر و از طرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که در کشور وجود دارد بیداد می‌کند و مهمترین بخش ماجرا موضوع اطلاعات و برنامه‌ریزی دقیق در جامعه است که این اتفاق هنوز رخ نداده است و  ایجاد زمینه پشتیبانی صحیح مبتنی بر هوشمند‌سازی از بخش مولد جامعه است؛ مانند کشاورزی و دامداری و تضمین خرید از آنها با خرید قراردادی است.

زاکانی گفت: سال گذشته قیمت مرغ در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران کنترل شد و با قیمت 62 هزار تومان از مرغداری تضمینی خریداری شد و برنامه‌ریزی صورت گرفته اجازه افزایش قیمت را ندادیم در واقع دولت می‌تواند با ایجاد حلقه‌هایی توسط مدیریت‌های محلی بحث دلالی را حذف کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در نوروز امسال بنا برنامه‌ریزی صورت گرفته میوه را ارزان تر از نوروز 1402 در میادین میوه و تره بار عرضه کردیم. البته دلال‌ها از این مسئله ناراحت بودند اما مردم و کشاورز رضایت داشتند.

تاکید زاکانی بر حذف واسطه‌ها

وی در ادامه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اینکه در این دوره از مدیریت شهرداری با شهید رئیسی در دولت تفاهم‌نامه‌ای نوشتیم و تا در مجموعه شهرداری ظرفیتی را برای تامین معیشت مردم در دست بگیریم و  بسته‌ها را با کرامت درب منزل به آنها تحویل دهیم. به عنوان مثال در بازار میادین میوه و تره بار قیمت گوشت  گرم 319 هزار تومان است ، روزانه بیش از 1 میلیون نفر به این میادین مراجعه و نیاز خانوار را با قیمت مناسب تهیه می‌کنند؛ لذا ضرورت دارد این امر سازنده در کل کشور اجرایی شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: لذا ما در مجموعه شهرداری تهران الگوهایی را اجرایی و دنبال می‌کنیم که قابلیت اجرایی شدن در دورترین نقاط کشور  راهم دارد و فقط نیازمند حذف واسطه‌ها است و این امر  امکانپذیر است اگر در خصوص آن برنامه‌ریزی  صورت گیرد.

زاکانی در ادامه مجددا به حوزه مسکن اشاره کرد و افزود: قصد داریم با ارائه  بسته‌های مشوقی که ارائه می‌دهیم تا گره از زندگی مردم باز کنیم. خارج کردن قسمت زمین از موضوع مسکن، ساخت و ساز براساس معماری اسلامی ـ ایرانی و اجاره داری حرفه‌ای و بسته‌های متعدد ‌متنوع  برای ساخت مسکن و …. بخشی از اقدامات ما در دولت خواهد بود.

وی تصریح کرد: زمانی که آقای رئیسی دولت را تحویل گرفت توانست از  30 درصد به 23 درصد رشد نقدینگی را کاهش دهد و خصوصی‌سازی به معنی درست و مشارکت در جذب نقدینگی است. مولدهایی که نقدینگی، ناترازی و عدم ثبات ایجاد می‌کنند مانند بانک باید کنترل شود. بانکهای خصوصی عمدتا مسیری را می‌روند که بخش عمده از آنها باید اصلاح و در مسیر درست قرار بگیرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شرطی شدن نرخ ارز بی‌ثباتی در بازار ایجاد می‌کند و بدون کار کارشناسی و با یک دستور نمی‌شود مشکل ارز را حل کرد و باید صادرات و واردات را طوری طراحی کرد که نرخ ارز را ثابت کنیم و نرخ ارز نباید به دست بازار داد چون کار فوق‌العاده غلطی است.

وی با باین اینکه درآمد مالیاتی در برنامه هفتم به تولید ناخالص داخلی به ده درصد می‌رسد، اضافه کرد: مالیات ابزاری تنظیم گری است، مالیات باید در خدمت تولید باشد.در بنگاه‌های کوچک باید به آنها امکان کار داد اما به بنگاه‌های بزرگ باید توجه شود و رصد آنها نیازمند هوشمندسازی است. مجموعه‌های درشت باید شفافیت مالی داشته باشند و با جریان تولید کشور همراهی کنند.

زاکانی به موضوع تحول اداری و اصلح ساختار اداری اشاره کرد و گفت: باید در این بخش از هوشمندسازی استفاده کرد. هم اکنون ابزارهای وجود دارد که می‌توان هوشمندسازی کرد و در تهران نیز به این سمت حرکت کردیم و مدیریت محلی باید بتواند در خدمت حکمرانی و حکومت مرکزی قرار بگیرد و شوراها و شهرداری‌ها بتوانند پیوستگی منطقی پیدا کنند و این مسئله می‌تواند در سرعت کارها در سطح کشور موثر باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین به موضوع برقی‌سازی در پایتخت پرداخت و افزود: در این زمینه با برنامه‌ریزی که صورت گرفت به سمت برقی سازی ناوگان حمل و نقل حرکت کردیم و در این بخش نظارت صحیح وجود دارد به اعتقاد من این بروکراسی و دیوان سالاری که مانع کار است، باید شکست شود و دولت باید تبدیل به یک دولت چالاک شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات