بین الملل >>  بین الملل >> تیتر یک بین الملل
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۶۱۷۱۰
نخستین مناظره انتخاباتی آمریکا پایان یافت؛ بایدن و ترامپ با سخیف‌ترین جملات به هم تاختند

مناظره ای که آبروی آمریکا را برد

نخستین مناظره انتخاباتی بین جو بایدن و دونالد ترامپ توسط خبرگزاری سی‌ان‌ان برگزار شد و عملکرد بسیار بد بایدن باعث شد دموکرات‌ها بشدت از پیروزی ترامپ نگران شوند. همچنین مناظره پنجشنبه باز هم پر از نمادهای بی‌اخلاقی در انتخابات آمریکا بود. 

نخستین مناظره انتخاباتی بین جو بایدن و دونالد ترامپ توسط خبرگزاری سی‌ان‌ان برگزار شد و عملکرد بسیار بد بایدن باعث شد دموکرات‌ها بشدت از پیروزی ترامپ نگران شوند. همچنین مناظره پنجشنبه باز هم پر از نمادهای بی‌اخلاقی در انتخابات آمریکا بود. 
بایدن و ترامپ در نخستین دوئل انتخاباتی خود بر سر مسائلی مانند مهاجرت، اقتصاد، رابطه با چین، سقط جنین و درگیری‌های داخلی در آمریکا مشاجره تندی داشتند. ترامپ در ابتدا گفت که همه اینها «میراث بایدن» است و می‌گوید که در دوران «کووید-۱۹» بودیم اما تلاش می‌کند تا هزینه‌ها را کنترل و شغل‌ها را احیا کند. او می‌گوید بایدن کار خاصی در این زمینه نکرده است.
او می‌گوید که ما «قوی‌ترین اقتصاد» را داریم و به دستاوردهای مثبتش اشاره می‌کند و می‌گوید که جنگی در دولت او نبود.

بایدن می‌گوید که چه کسی معتقد است اقتصاد در زمان ترامپ خوب بود.
او تاکید می‌کند: اقتصاد برای مرفهان خوب بود. در دوران ترامپ سربازان ما در افغانستان کشته شدند اما او کاری نکرد. همه فکر می‌کردند کشور امنی هستیم در آن دوران اما من اجازه ندادم سربازی کشته شود.

بدهی‌های آمریکا
ترامپ مجددا می‌گوید: حتی در زمان «کووید-۱۹» وضع ما خوب بود. استقلال انرژی داشتیم و با وضعیت واکسنی که داشتیم دوران خوبی تحویل بایدن دادم. کسانی که در دوران بایدن فوت کردند بیشتر بودند و اجباری شدن واکسن‌ها موجب نارضایتی شد و دیگر کسی به ما احترام نمی‌گذارد و شبیه کشور جهان سوم شده‌ایم.
ترامپ به سمت «مهاجرت غیرقانونی» رفت که مجری مجددا به اقتصاد و بدهی اشاره کرد.
بایدن می‌گوید: با پول مالیات‌ها می‌توانی هزینه‌هایی را پرداخت کنی. در نهایت ما سلامت بهداشت را درست می‌کنیم.
ترامپ در واکنش گفت که با بایدن وضعیت تامین اجتماعی ما «نابود» شده و وضعیت کشور ما «شرم‌آور» است.

 مسأله سقط جنین در آمریکا
ترامپ می‌گوید: من با دادگاه قانون اساسی موافقم. این ایالت‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند. هر ایالتی برای خودش تصمیم می‌گیرد. من به استثناها اعتقاد دارم و برای تجاوز باید استثنا قائل شد. دموکرات‌ها رادیکال هستند. آنها می‌خواهند بچه را پس از تولد بکشند.
بایدن می‌گوید: اکثرا از قانون «رو در برابر وید» حمایت می‌کردند اما این آقا (ترامپ) نگذاشت. حمایت من از سقط جنین درباره رو در برابر وید است و مشورت با پزشک را ترجیح می‌دهم. سیاستمدار مهم نیست، پزشک باید نظر دهد.
ترامپ می‌گوید: آنچه بایدن می‌گوید یعنی بچه را از رحم زن باید بیرون کشید و کشت.

 مهاجرت غیرقانونی
بایدن درباره «مهاجرت غیرقانونی» می‌گوید: ما به دنبال کنترل شرایط هستیم.  اکنون ۴۰ درصد کمتر نسبت به دولت ترامپ از مرز رد می‌شوند.
ترامپ می‌گوید: نمی‌فهمم او چه می‌گوید! ما امن‌ترین شرایط را داشتیم. او مرزها را به سمت افرادی باز کرد که از تیمارستان و زندان می‌آمدند. او مرز را باز گذاشته است. نیازی به قانون نداشتیم. آن زمان مرزها امن‌ترین در زمان تاریخ بودند.

بایدن استدلال می‌کند نمی‌گویم هیچ تروریستی از مرز رد نشده اما ترامپ اغراق می‌کند.
ترامپ افزود: ما تبدیل به کشوری غیر متمدن شده‌ایم. ما باید سریعا مهاجران غیرقانونی را اخراج کنیم. آنها در هتل‌های لوکس نیویورک زندگی می‌کنند.
بایدن هر آنچه ترامپ گفت را «دروغ» خواند و گفت: دولت ترامپ هیچ واکنشی به حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد نشان نداد. ایران در کشتن نظامیان آمریکایی دست داشت.

 سیاست خارجی
ترامپ در رابطه با جنگ اوکراین می‌گوید: اگر ما یک رئیس‌جمهور واقعی داشتیم، پوتین هرگز به اوکراین حمله نمی‌کرد. بایدن کاری نکرد. او روسیه را تشویق کرد. آنقدر خروج از افغانستان فاجعه بود که پوتین یاد گرفت.
بایدن می‌گوید: همه اینها چرت و چرند است. بسیاری از شهروندان آمریکایی را از افغانستان خارج کردیم. روسیه گفت ظرف ۵ روز کی‌یف را می‌گیرد اما نتوانست.
ترامپ می‌گوید: این جنگی است که نباید آغاز می‌شد. پول زیادی به اوکراین داده شد. هر بار زلنسکی به اینجا می‌آید، بایدن چک می‌کشد. این جنگ اصلا نباید شروع می‌شد. همه افراد به صورت احمقانه در حال کشته شدن هستند.
بایدن ادعا کرد: پوتین جنایتکار جنگی است. فکر می‌کنید اگر اوکراین را بگیرد همه چیز تمام می‌شود؟ لهستان و کشورهای عضو ناتو چه می‌شوند؟

 جنگ غزه
بایدن می‌گوید: همه کسانی که در اعضای شورای امنیت بودند از برنامه ۳ مرحله‌ای ما حمایت کردند. تنها کسی که به جنگ ادامه می‌دهد، حماس است. من از ارائه بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی به اسرائیل خودداری کردم. ما تنها مدافع اسرائیل هستیم. حماس اجازه نخواهد داشت به فعالیت خود ادامه دهد. ما حماس را تضعیف کردیم و باید نابود شود.
ترامپ مجددا به اوکراین اشاره کرد و گفت: اقیانوسی فاصله است میان ما و اروپا. چرا به اروپایی‌ها نمی‌گویید بیشتر کمک کنند؟ آنها در ناتو باید سهم خود را بپردازند اما درباره اسرائیل و حماس، اسرائیل می‌خواهد حماس را نابود کند.
او می‌افزاید: بایدن به دلیل انتقاداتی که از اسرائیل دارد، شبیه به یک فلسطینی شده است. باید به اسرائیل اجازه داد تا کار را تمام کند اما بایدن نمی‌خواهد این کار انجام شود. او شبیه یک فلسطینی است، یک فلسطینی خیلی بد و ضعیف.

بایدن اظهارات رقیبش را «احمقانه» خواند و گفت: اگر اقیانوس جلوی ما باشد، ماده ۵ ناتو چه می‌شود؟ حمله به یکی از اعضا به منزله حمله به همه ما است.
بایدن در ادامه می‌گوید: تنها کسی که می‌خواهد جنگ ادامه یابد، حماس است. دولت من بزرگ‌ترین حامی اسرائیل در جهان است. 
ترامپ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از راه‌حل ۲ دولتی حمایت ‌می‌کند یا خیر، گفت: «باید ببینم».

 شورش در کنگره
ترامپ درباره شورش در کنگره می‌گوید: ششم ژانویه وضعیت مرز ما خیلی خوب بود. ما در آن دوره پایین‌ترین سطح مالیات را داشتیم و همه به ما احترام می‌گذاشتند اما اکنون به ما می‌خندند. البته من به کسی نگفتم بروید و به کنگره هجوم بیاورید. من بر اعتراض مسالمت‌آمیز و وطن‌پرستی تاکید کردم.
بایدن می‌گوید: آنها تشویق کردند تا به کنگره هجوم بیاورند. ما به هر دادگاهی رفتیم، گفتند که ترامپ این افراد زندانی را تشویق کرده است.
ترامپ به محکومیت «هانتر بایدن» اشاره کرد و گفت: پسر خودش هم محکوم شد و خودش هم هر وقت کاخ سفید را ترک کند، محکوم می‌شود.
بایدن می‌گوید اینکه ترامپ ادعا می‌کند هیچ کاری نکرد «احمقانه» است و پرونده کیفری ترامپ را برجسته کرد.
او گفت تو با بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی «رابطه داشتی» اما ترامپ این مساله را رد کرد و گفت «نداشتم».
بایدن می‌گوید: هر چه بیشتر بدانیم ترامپ با کشور ما چه کرده، متوجه می‌شویم که او علیه دموکراسی است. پسر اولم که در عراق کشته شد اصلا نمی‌خواستم در انتخابات شرکت کنم.
ترامپ پاسخ می‌دهد: ریاست بایدن بدترین دوره تاریخ ما بوده و ما اصلا نباید بحث کنیم.
بایدن می‌گوید: ما دیدیم که حتی معاون خودش هم حاضر به حمایت از او نشد.

 حقوق سیاه‌پوستان
بایدن می‌گوید: تجارت سیاه‌پوستان در زمان ما گشایش یافت. ما تلاش کردیم هزینه مراقبت کودکان را به نصف برسانیم. قاعدتا وقتی هزینه مراقبت‌ها کمتر می‌شود، رشد اقتصادی افزایش می‌یابد. این تورم است که به آنها لطمه می‌زند.
ترامپ می‌گوید: تورم را چه کسی ایجاد کرده است؟ دائما می‌گوید تورم! قیمت غذا افزایش یافته و کشوری به او تحویل دادم که عالی بود. واقعیت این است که بدترین کاری که کرده مهاجرت غیرقانونی است که شغل سیاه‌پوستان را می‌گیرد.
بایدن می‌گوید: تورم نبود وقتی رئیس‌جمهور شدم، زیرا اقتصاد ما را ترامپ نابود کرده بود. ما برای اقلیت‌ها شغل ایجاد کردیم. من تعداد پلیس‌ها را در خیابان افزایش دادم و او می‌خواهد کاهش دهد. تورم کار ترامپ بود با بی‌کفایتی در مساله کووید.

 تغییرات اقلیمی
ترامپ می‌گوید: اول جوابش را بدهم. هر گروه پلیسی از ترامپ حمایت می‌کند. ما اصلاحات قوه‌قضائیه را داشتیم و بیشترین میزان بهره‌مندی را سیاه‌پوستان داشتند و هم‌اکنون هم آنها بیشتر از من حمایت می‌کنند. من می‌خواهم آب و هوای ما کاملا پاک باشد. ما انواع انرژی‌ها را استفاده می‌کردیم.
بایدن می‌گوید: من جامع‌ترین قانون تغییرات اقلیمی را وضع کرده‌ام. ما ۵۰ میلیون دلار به کالج سیاه‌پوستان اختصاص دادیم. او ادعا می‌کند پاکیزه‌ترین آب را داشتیم؟! او هیچ چیز از تغییرات اقلیمی نمی‌داند.ترامپ می‌گوید: توافق پاریس فقط از آمریکا پول می‌گرفت.
بایدن: توافق پاریس به ما کمک کرد و این ادعا که ترامپ می‌گوید «مهربان‌ترین» است را قبول ندارم.

 مسأله مزایای سالمندان
بایدن می‌گوید: افراد باید به طور منصفانه‌ مالیات بدهند. میلیونرها اکنون فقط یک درصد مالیات می‌دهند. مهم‌ترین کار، شکست ترامپ است، زیرا او می‌خواهد تامین اجتماعی را نابود کند. 
ترامپ می‌گوید: من تمام عمرم با سیاستمداران سر و کار داشتم و هرگز ندیدم کسی چنین دروغ بگوید. مساله پسرش، روسیه و اوکراین و همه را دروغ می‌گوید. کهنه‌سربازان و سیاه‌پوستان وضعیت خوبی ندارند و مهاجران غیرقانونی جای آنها را گرفته‌اند.

هزینه مراقبت از کودکان
ترامپ می‌گوید: من خیلی از افراد عالی رتبه را در اف‌بی‌آی اخراج کردم تا وضعیت را درست کنم. بایدن تاکنون هیچ کس را اخراج نکرده است. بایدن باید همه ژنرال‌هایی که در خروج افغانستان شکست خوردند را اخراج می‌کرد. جو کشور ما نابود شده است. اصلا نیازی به مناظره نیست و بیهوده وقت تلف می‌کنیم. او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکاست.
بایدن می‌گوید: ما بهترین ارتش را داریم و چیزی نیست که از عهده آن برنیاید. ۱۰۹ یا ۱۱۰ مورخ ریاست‌‌جمهوری رای دادند و گفتند ترامپ بدترین رئیس‌جمهور تاریخ است. او کاری درباره هزینه مراقبت از کودکان نکرد.
ترامپ پاسخ می‌دهد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد من بهترین هستم. هیچ‌کس مثل ما مالیات را کاهش نداده و شما مجریان، مالیات‌تان افزایش خواهد یافت. بایدن بدترین است و همه می‌دانند.
بایدن می‌گوید: او می‌گوید به طبقه متوسط کمک کرده است؛ حقیقتا او طبقه متوسط را نابود کرده است. هیچ پیشرفتی درباره چین نداشته است.

 افزایش میزان مرگ و میر به دلیل خودکشی ناشی از مواد مخدر
ترامپ می‌گوید: بحث قبلی را تمام کنم. چین به بایدن پول می‌دهد. اکنون بالاترین کسری بودجه را داریم و وضعیت بدی با چین داریم و آنها کم‌کم مالک ما خواهند شد. ما درباره اعتیاد خوب کار می‌کردیم اما کووید رخ داد. ما از تجهیزاتی استفاده کردیم و میزان مواد مخدر ورودی خیلی کم شد. میزان مواد مخدر از طریق قاچاق زنان تحت دولت بایدن به دلیل وضعیت وخیم مرزها افزایش یافت.
بایدن می‌گوید: فنتانیل کمتر شده بود و تجهیزاتی ارائه دادیم تا میزان آن را کاهش دهیم اما ترامپ با همکاران جمهوری‌خواه خود تماس گرفت و گفت همکاری نکنند تا من لطمه ببینم.

 پذیرش نتیجه انتخابات
ترامپ می‌گوید: نیازی نیست چنین سوالی کنید. نانسی پلوسی اذعان کرد شورش کنگره هم تقصیر او بود نه ترامپ. البته من هم دوست داشتم بایدن باکفایت می‌بود، چون اصلا اینجا نمی‌بودم. هدف این است که آمریکا را مجددا به عظمت بازگردانم. سیاست‌های بایدن جنون‌آمیز است و او ما را وارد جنگ‌ سوم جهانی می‌کند و پوتین، کیم و شی از ما نمی‌ترسند.
بایدن می‌گوید: من تصور نمی‌کنم رهبری در جهان از کار من ناراضی باشد. اگر جنگ سوم ‌جهانی می‌خواهی، برو به پوتین بگو بیاید کی‌یف را بگیرد.

ترامپ می‌گوید: این جنگ هیچ‌وقت نباید شروع می‌شد. سربازان اوکراینی رو به اتمام هستند و شهرهای‌شان رو به نابودی است. اگر انتخابات قانونی و منصفانه باشد، می‌پذیرم اما دوره پیش میزان تقلب‌ها مضحک بود. دلیل اینکه من کاندیدا شدم وضعیت بد ریاست بایدن بوده است.
بایدن می‌گوید: اجازه دهید میزان محبوبیت شما را پس از پیروزی بسنجیم. شما همچنان به دروغگویی و تحریک ادامه می‌دهی. تو نمی‌توانی قانون را بپذیری. بایدن در ادامه گفت: تا حالا اینقدر حرف احمقانه نشنیده‌ام. این مردی هست که می‌خواهد از ناتو خارج شود. این مرد می‌خواهد به پوتین اجازه دهد بر اوکراین و بعدش بر لهستان تسلط پیدا کند. من همه را همراه کردم تا جنگ به اروپا سرایت پیدا نکند.
ترامپ در ادامه به بایدن می‌گوید: من با سیاستمداران زیادی برخورد داشتم اما هیچ دروغگویی مثل او ندیدم. او تامین اجتماعی را نابود کرده چون میلیون‌ها نفر آمدن به کشور ما که این خدمات اجتماعی را صاحب شدند. هیچ وقت مثل الآن خشم از مهاجران را در کشورمان ندیدم.

بایدن در پاسخ به ترامپ می‌گوید: ما ایالات متحده آمریکا هستیم. من بدترین رئیس‌جمهور تاریخم؟ بسیاری تاریخدان در حوزه ریاست‌جمهوری گفتند که ترامپ بدترین رئیس‌جمهور تاریخ است. او هیچ کاری در زمینه مراقبت از کودکان نکرد.

در ادامه این مناظره موضوع به سلامت رئیس‌جمهور رسید و ترامپ گفت: من هر سال تست سلامت جسم و روان انجام می دهم. من از نظر سلامت در وضعیت خوبی هستم اما بایدن نمی‌تواند چنین کاری کند. در یک مسابقه گلف راحت او را شکست می‌دهم. بایدن در ادامه به ترامپ گفت: من هر وقت بخواهی حاضرم با تو گلف بازی کنم. موافقی؟ تو اصلاً می‌توانی کیف خودت را حمل کنی؟

ترامپ باز به بایدن گفت: من امیدوار بودم او رئیس‌جمهور خوبی باشد و من الآن یک جا ریلکس می‌کردم. اون رئیس‌جمهور بدی بوده و من می‌خواهم دوباره آمریکا را باشکوه کنم. سیاست‌های نظامی او دیوانه‌وار است. او ما را به جنگ سوم جهانی می‌کشاند. کیم جونگ اون و شی جین پینگ و پوتین به او احترام نمی‌گذارند.
بعد از مناظره بایدن و ترامپ دموکرات‌ها به تکاپو افتادند. به نوشته نیویورک‌تایمز، گروهی از نمایندگان دموکرات کنگره به دنبال مشاهده این عملکرد فاجعه‌بار بایدن اکنون مشغول بحث درباره معرفی کردن یک نامزد ریاست‌جمهوری جدید از جانب این حزب برای رقابت ۲۰۲۴ هستند.
«دیوید اکسلرود» مشاور ارشد اسبق «باراک اوباما» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا گفت: «بحث‌هایی در داخل حزب دموکرات درباره ضرورت کنار رفتن بایدن از رقابت مطرح شده است»
همچنین «جان کینگ» گزارشگر ارشد شبکه سی‌ان‌ان دقایقی بعد از پایان مناظره اظهار کرد: «هم‌اکنون که ما داریم صحبت می‌کنیم در حزب دموکرات یک وحشت عمیق، شدید و فراگیر به وجود آمده است».
«نیکول والاس» مجری شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی نیز بیان داشت: «عالی‌ترین سطوح حزب دموکرات آمریکا مشغول یک بحث فعال و جاری بر سر به جریان انداختن فرآیند معرفی نامزد ریاست‌جمهوری جایگزین از سوی حزب هستند».
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم نوشت دموکرات‌ها به صورت مخفیانه درباره جایگزینی بایدن در حال رایزنی هستند.
3 ستون‌نویس سرشناس روزنامه نیویورک‌تایمز با نوشتن مقاله‌های جداگانه‌ای از بایدن خواستند به دلیل شکستش در مناظره از رقابت ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ انصراف دهد.

«توماس فریدمن» ستون‌نویس کهنه‌کار و سرشناس نیویورک‌تایمز  در مطلب خود با تیتر «جو بایدن مردی خوب و رئیس‌جمهوری خوب است؛ او باید از رقابت انصراف دهد» نوشته است: «من در هتلی در شهر لیسبون به تنهایی مناظره بایدن و ترامپ را تماشا کردم. این مناظره اشک من را درآورد. هیچ وقت در عمرم یک چنین لحظه رقت‌انگیزی را در سیاست مربوط به کارزارهای انتخاباتی آمریکا به یاد نمی‌آورم، چون دقیقا اکنون فاش شد که بایدن مردی خوب و رئیس‌جمهوری خوب است که هیچ برنامه‌ درستی برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد». 
«نیکولاس کریستوف» ستون‌نویس دیگر نیویورک‌تایمز بود که با نگارش مقاله‌ای مشابه با فریدمن رسما از بایدن خواست به خاطر عملکرد فاجعه‌بارش در مناظره و گاف‌هایی که تاکنون داده و ظاهرا تمامی ندارند، از رقابت ریاست‌جمهوری انصراف دهد. 
گاردین درباره عملکرد ضعیف بایدن نوشت: «رئیس‌جمهور آمریکا هر چند تئوری‌های توطئه راستگرایانه درباره مصرف کردن داروهای تقویتی قبل از مناظره را به سخره گرفت اما عملکرد او در مناظره همراه با انرژی و لحن صدای پایین و صحبت‌های آشفته و درهم بود و نتوانست نگرانی‌ رای‌دهندگان حامی او درباره سن بالا و شایستگی‌اش برای ریاست‌جمهوری را کاهش دهد».
این روزنامه نوشت: «وقتی این مساله سرانجام بروز یافت بایدن به ترامپ به خاطر داشتن رابطه جنسی با استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی در زمانی که همسر خودش باردار بود حمله و به محاکمه ترامپ از بابت پرداخت حق‌السکوت به این بازیگر بر مبنای ۲۴ فقره اتهام اشاره کرد. بایدن به ترامپ گفت: «تو فردی شدیدا بی‌بندوبار هستی». ترامپ اما پاسخی به او داد که هرگز در تاریخ مناظرات ریاست‌جمهوری آمریکا در دهه‌های گذشته سابقه نداشته است. او گفت: «من با یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی رابطه جنسی نداشتم».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات