بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۵۵۸۳۰

پشت پرده کناره‌گیری اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی ترامپ چه بود؟

چندین دهه است که نخبگان سیاسی و حامیان مالی حزب جمهوریخواه، به نحو ویژه ای به سیاستمداران و چهره‌هایی که رفتارهای جنجالی از خود بروز می دهند، روی خوش نشان می دهند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل

 وبگاه نشریه "گاردینِ" انگلیس در گزارشی با اشاره به اقدام اخیر "ران دی سانتیس"، از چهره‌های شناخته شده حزب جمهوریخواه که از ادامه رقابت های انتخابات درون حزبی حزبِ جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا انصراف داده، به طور خاص سعی کرده به این سوال محوری پاسخ دهد که چه دلیل یا دلایلی سبب شدند تا وی تنها پس از تحمل نخستین شکست از ترامپ در ایالت آیووایِ آمریکا، از رقابت های انتخاباتی خارج شود و حمایت خود را از ترامپ اعلام کند.

در ماه های گذشته، بسیاری این امیدواری را داشتند که ران دی سانتیس می تواند یک رقیب واقعی برای دونالد ترامپ در قالب انتخابات درون حزبی حزب جمهوریخواه باشد. با این حال، وی خیلی راحت صحنه را خالی کرد و حمایت صریح خود از دونالد ترامپ را نیز اعلام کرد. گاردین تاکید می کند که شاید بزرگترین اشتباه ران دی سانتیس در بحبوحه کارزار انتخاباتی اش این بود که سعی داشت نسخه ای دیگر از ترامپ را به رای دهندگان و حامیان حزب جمهوریخواه ارائه کند و از توجه به نکات ظریف در این مسیر غافل بوده است. 

گاردین در گزارش خود می نویسد: «پس از نمایش ضعیفِ انتخاباتی "ران دی سانتیس" در انتخابات درون حزبی حزبِ جمهوریخواه در ایالت آیووا، وی از ادامه رقابت های مذکور انصراف داد و حمایت خود را از دونالد ترامپ اعلام کرد. البته که این نتیجه چندان هم دور از انتظار نبود. با این حال اینکه ران دی سانتیس تنها اندکی پس از متحمل شدن اولین شکست، با این سرعت از ادامه دادن به رقابت با ترامپ انصراف داد، در نوع خود عجیب بود. 
بسیاری از آمریکایی ها معتقد بودند که ران دی سانتیس می تواند قدرتِ ترامپ در حزب جمهوریخواه را به زیر بکشد و خاتمه دهد با این حال، این مساله محقق نشد و دی سانتیس هم یکچنین فردی نبود. ران دی سانتیس در ابتدا با قدرت شروع کرد اما با ضعفِ تمام به کارش خاتمه داد. 
ایراداتِ فعالیت های ران دی سانیتس و کارزار انتخاباتی وی به قدری زیاد بود که اساسا عجیب است و این سوال مطرح می شود که وی چگونه توانسته تاکنون این هم سر و صدا ایجاد کند. وی فرماندار ایالت فلوریدا بوده و ظاهرا به جو آرام فعالیت سیاسی در این ایالت عادت کرده بود. او به هیچ عنوان برای یک انتخابات فشرده در سطح ملی آمریکا آمادگی نداشت. 
او نتوانست آن جذابیت و گیرایی لازم را چه در میان رای دهندگان حزب جمهوریخواه و چه حامیان مالی این حزب ایجاد کند. وی نشان داد که سیاستمدار و مدیری قوی نیست. او در مدت فعالیت خود نتوانست هیچ دلیل معتبری را به حامیان حزب جمهوریخواه ارائه کند که آن ها به جای ترامپ، به وی رای بدهند. 
علی رغم تمامی این مسائل، برخی این گزاره را مورد اشاره قرار می دادند که ران دی سانتیس می تواند به الگویی برای تداوم "ترامپیسم بدون وجود ترامپ" تبدیل شود. ران دی سانتیس در ابتدای کار خود حمایت های قابل‌توجهی را از جریان های مختلف فعال در حزب جمهوریخواه دریافت کرد با این حال، او تردیدهای جدی در مورد فعالیت های ترامپ داشت. 
ترامپ از زمانِ پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا در سلسله ای از مبارزات انتخاباتی شکست خورده و بیش از همه درگیر جنجال و پروندهای حقوقی علیه خود بوده است. در نقطه مقابل، ران دی سانتیس به طور کامل بر مبارازت انتخاباتی متمرکز بوده است. 
با این همه گزاره و دیدگاه اصلی که کارزار انتخاباتی ران دی سانتیس بر آن استوار بود یعنی "ترامپیسم بدون ترامپ"، از همان ابتدای یک ایده ناقص بود. دی سانیتس در قالب این ایده سعی داشت که نسخه مدرن‌تر و جدیدتری از ترامپیسم را به نمایش بگذارد. با این حال، این سیاستِ ران دی سانتیس نسبت به این مساله بی اعتنا بود که بخش قابل ملاحظه ای از رای دهندگان حزب جمهوریخواه، حامی ترامپ هستند زیرا از شخصیت وی و کارهایی که او انجام می دهد، حمایت می کنند. سبک ارتباطیِ بی بند و بار، نژادپرستی، و رفتارها و اقدامات جنجالی، همه و همه جوهر ترامپیسم را تشکیل می دهند. از این رو، هرکسی که بخواهد ترامپیسم را ادامه بدهد اما نسبت به این قبیل مسائل بی اعتنا باشد، به احتمال زیاد شکست خواهد خورد. 
چندین دهه است که نخبگان سیاسی و حامیان مالی حزب جمهوریخواه، به نحو ویژه ای به سیاستمداران و چهره‌هایی که رفتارهای جنجالی از خود بروز می دهند، روی خوش نشان می دهند و معتقدند که این مولفه می‌تواند راهِ این افراد را برای رسیدن به کرسی های قدرت تسهیل کند. مشکل کار ران دی سانتیس این بود که سعی داشت "ترامپِ جدید" باشد اما غافل از این بود که وقتی نسخه اصلی ترامپ هست، اساسا جایی برای وی وجود ندارد که بتواند ترامپِ جدید لقب بگیرد.

ران دی سانتیس تا حدی این شانس را داشت که شبیه به ترامپ رفتار کند و در ماه های اخیر یک جنجال به پا کند و بخت خود را برای تبدیل شدن به نامزد اصلی جمهوریخواهان جهت شرکت در انتخابات 2024 آمریکا امتحان کند. دی سانتیس نسبت به رنج های طیف های مختلف قومی و اجتماعی که در آمریکا هستند، راهِ بی‌اعتنایی در پیش گرفت. موضوعی که عملا این گروه ها را از ران دی سانتیس بیگانه کرد و البته که ران دی سانتیس هنوز هم از این قبیل سیاست ها ر فتارهای خود حمایت می کند. 
اینکه دی سانتیس نتوانسته یک مولفه متفاوت را از خود در قیاس با ترامپ نشان دهد، تا حد زیادی حامیانش را مستعد ساخت که با اندک تحولی، به مسیرِ حمایت از ترامپ بازگردند. در شرایط کنونی، دونالد ترامپ تقریبا نامزد اصلی حزب جمهوریخواه برای شرکت در انتخابات 2024 آمریکا است. بسیاری از سیاستمداران و جریان های رسانه ای نزدیک به جمهوریخواهان نیز به حمایت از ران دی سانتیس می پردازند. 
این اقدام در شرایطی انجام می گیرد که آن ها شاهدند وی لفاظی هایی نظیر این را مطرح می کند که مهاجرانِ به خاک آمریکا خونِ این کشور را مسموم کرده اند یا اینک ترامپ گفته است در روز نخست ریاست جمهوریِ احتمالی اش، یک دیکتاتورِ تمام عیار خواهد بود.  
البته که در وضعیتی کنونی که ران دی سانتیس از رقابت های انتخاباتی کناره گیری کرده، بسیاری به طرح این گزاره نیز اقدام می کنند که شمار قابل ملاحظه ای از حامیان وی به جای حمایت از ترامپ، باید راهِ حمایت از بایدن را در پیش گیرند زیرا وی در مقایسه با ترامپ، حامل خطرهای کمتری برای آمریکا و موقعیت بین المللی این کشور است. با این حال، بعید است این سناریو محقق شود زیرا ران دی سانتیس هم این را نمی خواهد. معادله‌ای که یک پیام را مخابره می کند: آمریکا روز به روز به فاجعه نزدیک و نزدیک تر می شود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات