بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۵۳۱۳۶

توضیحات واشنگتن درباره تمدید معافیت‌های مالی عراق از تحریم‌های ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اخبار اعطای معافیت مالی به عراق برای خرید برق از ایران گفت: در هر یک از این معافیت‌ها، این طور بوده که هیچ یک از این پول‌ها به ایران نمی‌رود و در حساب‌های محدود شده نگهداری می‌شود.

"متئو میلر"، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته به وقت محلی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص معافیت مالی عراق برای بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران گفت: 20 معافیت مالی برای عراق به منظور واردات برق از ایران صادر شده است که آن‌ها به سال 2018 باز می‌گردند و در دوران دولت ترامپ شروع شده است.

توضیحات واشنگتن درباره تمدید معافیت‌های مالی عراق از تحریم‌های ایران

وی در ادامه مدعی شد: در هر یک از این معافیت‌ها، این طور بوده که هیچ یک از این پول‌ها به ایران نمی‌رود و در حساب‌های محدود شده نگهداری می‌شود و فقط می‌توان از آنها برای پرداخت غذا، دارو، اهداف بشردوستانه و سایر فعالیت‌های غیرقابل تحریم استفاده کرد.

میلر در خصوص تمدید این معافیت‌ها گفت: ما در گذشته، مانند دولت ترامپ، معافیت‌هایی صادر کرده‌ تا اجازه دهیم این وجوه به حساب‌های محدود شده منتقل شوند، یا همانطور که گفتم، می‌توانند برای اهداف بشردوستانه و سایر اهداف غیرقابل تحریم استفاده شوند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این معافیت‌ها اجازه می‌دهد ایران دینار عراق را به یورو تبدیل کند، گفت: من قصد ندارم از یک معافیت جدید صحبت کنم این یکی در این مرحله صادر نشده است. اگر به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم در مورد معافیت جدید صحبت کنیم، خوشحال می‌شوم که بیایم و در مورد جزئیات صحبت کنم، اما تمام معافیت‌های ما در گذشته به وضوح نشان می‌دهد که وجوه در حساب‌هایی غیر از ایران نگهداری می‌شود و فقط برای اهداف بشردوستانه و غیرقابل تحریم در دسترس است.

شب گذشته "آسوشیتد پرس" به نقل از منابعی مدعی شد که دولت بایدن معافیت از تحریم‌های ایران را برای عراق به مدت چهار ماه تمدید کرده است که به عراق اجازه می‌دهد به خرید برق از ایران ادامه دهد و به ایران دسترسی محدودی به درآمدهای خرید کالاهای بشردوستانه می‌دهد.

این رسانه نوشت که به گفته مقامات آمریکایی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه تمدید معافیت 120 روزه را امضا کرد و روز سه شنبه به کنگره ارسال شد.

آسوشیتد پرس همچنین نوشت که در حال حاضر حدود 10 میلیارد دلار عراق برای برق ایران در حساب‌های امانی در عراق نگهداری می‌شود و این معافیت به بغداد اجازه می‌دهد تا واردات انرژی خود را بدون ترس از مجازات‌های آمریکا برای نقض تحریم‌های ایران حفظ کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات