صبح صادق >>  دین >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۶۱۸۶۶

آموزه‌های رویداد مباهله

پایگاه بصیرت / ابوالفضل نبیئی‌فرکی/ گروه دین
روز «مباهله» یکی از روزهای مهم در تاریخ اسلام است که به واقعه‌ای مهم در زمان حضرت رسول(ص) و امام علی(ع) برمی‌گردد. در روایات اسلامی که مفسّران و محدّثان نقل کرده‌اند، آمده است. هنگامی که آیه فوق نازل شد، پیامبر(ص) به مسیحیان نجران پیشنهاد مباهله داد، بزرگان مسیحی از پیامبر(ص) یک روز مهلت خواستند تا در این‌باره به مشورت بنشینند. اسقف(اعظم) به آنها گفت: «نگاه کنید، اگر فردا محمد با فرزند و خانواده‌اش برای مباهله آمد، از مباهله با او بپرهیزید و اگر اصحاب و یارانش را همراه آورد با او مباهله کنید که او پایه و اساسی ندارد.» فردا که شد پیامبر(ص) آمد، در حالی ‌که دست علی(ع) را گرفته بود و حسن و حسین(ع) پیش روی او حرکت می‌کردند و فاطمه(س) پشت سر او؛ مسیحیان و در پیشاپیش آنان اسقف اعظم آنان بیرون آمدند. هنگامی ‌که پیامبر(ص) را با همراهان مشاهده کرد، پرسید: «اینها چه کسانی هستند؟» گفتند: «این یکی، پسر عمو و داماد اوست و این دختر زاده‌های او هستند و این بانو، دختر اوست که از همه نزد او گرامی‌تر است.» اسقف نگاهی کرد و گفت: «من مردی را می‌بینم که مصمم و با جرئت در مباهله آمده و می‌ترسم او راستگو باشد و اگر راستگو باشد بلای عظیمی بر ما وارد خواهد شد.» سپس گفت: «ای ابوالقاسم(ص) ما با تو مباهله نخواهیم کرد، بیا با هم صلح کنیم»!
آیه مباهله در قرآن این آمده است: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»؛ پس هر کس پس از آنکه از علمی که به تو رسیده است درباره او با تو جدال کند، بگو: بیایید فرزندان خود و فرزندان شما را و زنان خود و زنان شما را و خودمان و خود شما را بخوانیم، سپس دعا کنیم و لعنت خدا بر دروغگویان بیاوریم.(آل‌عمران/61) در این آیه، خداوند به پیامبر اسلام(ص) دستور می‌دهد که با مسیحیان نجران مباهله کند. مباهله به‌معنای دعوت به لعنت و نفرین بر یکدیگر است. تأثیر آیه مباهله بر تاریخ اسلام بسیار زیاد است و می‌توان نکات مهمی در استدلال در برابر مخالفان اسلام از آن استخراج کرد. مفسران شیعه و بیشتر اهل سنت این آیه را نشانه حقانیت پیامبر اسلام(ص) و فضیلت اهل‌بیت(ع) می‌دانند. این رویداد نشان می‌دهد، پیامبر(ص) و همراهانش جدیت و اعتقاد قوی به اسلام داشتند و آماده بودند تا با مباهله حقانیت اسلام را ثابت کنند. 
از جمله آموزه‌های ماجرای مباهله تأثیر در تعامل با ادیان دیگر است و عکس آنکه ادیان دیگر نیز باید خود را با اسلام مقایسه و ادله خود را از عدم پذیرش اسلام بیان کنند. ماجرای مباهله در کنار آموزه‌ها و اثراتش بر تاریخ، ادیان الهی، بزرگان دین، حقانیت اسلام، حقانیت اهل‌بیت(ع) و... باید روی انسان‌ها چه مسلمان و چه غیرمسلمان اثر داشته باشد، یعنی اولین درسی که باید از ماجرای مباهله گرفته شود، از سوی انسان‌ها باشد تا آنان را به سمت حقانیت دین اسلام و مکتب تشیع هدایت کند. برای مسلمانان نیز رویداد مباهله نشان می‌دهد پیامبر اسلام(ص) با ادیان دیگر به تعامل و گفت‌وگو پایبند بود. این رویداد نشان می‌دهد اسلام به تعامل با ادیان دیگر تأکید دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات